Ik krijg eerlijk gezegd een beetje een vieze bijsmaak er van om seksualiteit zo in het licht te plaatsen. Ik bedoel dan: als consumeringsartikel waarnaar naar hartelust gegrepen wordt. Want dat is de context waarbinnen zo'n TV-programma als dit mogelijk is.
Ik krijg dan haast spontaan verlangens om celibatair te blijven. Want ik vind het een beetje om over mijn nek van te gaan.
'Meet effect EO-seksserie in kerk'door onze redacteur Gerard BeverdamDe eerste aflevering van het EO-programma '40 dagen zonder seks' is uitgezonden. Zeven jongeren worden gevolgd bij hun ervaringen. ,,Het gevaar is dat christelijke jongeren zich door dit programma op de borst gaan kloppen'', zegt Alie Hoek.VEENENDAAL - 40 dagen zonder seks is echt een programma voor jongeren die er een wild seksleven op na houden, vindt Alie Hoek-van Kooten. ,,Het zou een eerste stap kunnen zijn om een denkproces op gang te brengen. Maar als het hierbij blijft, vraag ik me af of het programma uiteindelijk veel effect heeft'', zegt de christelijke seksuologe. ,,Toch steun ik de EO hierin omdat zij tenminste iets met dit onderwerp doet, terwijl verder overal de boodschap is: als je zin hebt in seks, moet je het vooral doen.''
De keerzijde van het programma is dat wanneer christelijke jongeren ernaar kijken, zij onterecht een superieur gevoel zouden kunnen ontwikkelen. ,,Je zou je goed en vroom kunnen voelen, omdat jij alleen maar seks hebt met je vriend of vriendin met wie je van plan bent te trouwen. Terwijl we als christenen menen dat seksuele omgang thuishoort binnen het huwelijk van man en vrouw. Na afloop van deze serie moet daarom niet alleen gekeken worden naar wat deze serie heeft uitgewerkt buiten de kerk, maar ook erbinnen.''
Hoek benadrukt dat zij geen beter beeld wil geven van christelijke jongeren. ,,Vanuit de lezingen die ik houd en uit vele gesprekken met jongeren, meen ik dat de meeste christelijke jeugd er een wat meer beheerst seksleven op na houdt dan bijvoorbeeld die jongen uit de eerste aflevering van het nieuwe programma, Niels. Wat zeker niet wil zeggen dat het daar niet gebeurt. Laatst sprak ik een reformatorisch meisje dat op zaterdagavond, bij een zogenaamd 'refocafé', door een jongen was overgehaald om seks te hebben. Daar had ze verschrikkelijk veel spijt van, maar ze vertelde dat het erg veel gebeurt rond zulk soort bijeenkomsten.''
In de eerste aflevering van het EO-programma 40 dagen zonder seks wordt Niels gevolgd, die regelmatig seks heeft en daar naar eigen zeggen alleen maar een paar sms'jes voor hoeft te versturen. Ook krijgt hij soms uitnodigingen van meisjes die alleen thuis zijn. ,,Of we samen een film gaan kijken. Dan weet ik al dat er van kijken niet veel komt.'' En wanneer hij naar de disco gaat, zet Niels gelijk de jacht in op een meisje voor die avond.
Het gedrag van Niels ziet Alie Hoek-van Kooten als een vorm van seksverslaving. ,,Hoewel je weet dat het veel voorkomt, ben ik toch weer geschrokken van dit programma. Die jongen is 21 en seks beheerst z'n hele leven. Tegelijkertijd houdt hij er wel een dubbele moraal op na die je bij veel mensen ziet: seks hebben met allerlei partners, maar hopen dat er uiteindelijk ergens ter wereld een jongen of meisje alleen voor jou is.'' Het aanspreken van de doelgroep met die dubbele moraal, vindt Hoek ,,zeker geslaagd''.
In het EO-programma krijgt Niels de opdracht te investeren in de relatie met - zoals hij dat zelf noemt - een 'trouwmeisje', Floor. ,,Eigenlijk zou ik haar willen waarschuwen'', zegt Hoek. ,,Ik vraag me sterk af of iemand als Niels uiteindelijk in staat zal zijn om trouw te zijn in een relatie. Stel dat z'n toekomstige vrouw in het kraambed ligt of ziek is, dan zit het toch in z'n hoofd dat hij door een paar sms'jes te versturen aan z'n seksuele verlangens kan voldoen. De seksuele ervaringen in je jonge jaren zetten een sterke stempel op het verdere verloop van het seksuele leven.''
Ook dit soort grondiger beschouwingen mogen best aandacht krijgen in het EO-programma, vindt Hoek. ,,Uiteindelijk is de omroep verplicht om de Bijbelse boodschap door te geven, al besef ik dat dat heel lastig is binnen zo'n formule. Daarom zie ik dit programma als een begin, waarbij er later vanuit een praktijksituatie kan worden gezegd 'dit is nu wat er wordt bedoeld in de Bijbel'. Op zo'n manier kun je duidelijk maken dat Gods geboden heilzaam zijn voor alle mensen. Wanneer er een vervolg komt, hoop ik dat de ruimte ontstaat om die boodschap meer aandacht te geven.''
(Bron: ND)
Dit artikel kwam ik vanmorgen tegen en heb ik gelezen. Ik had wel wat reacties bij sommige zinnen.
Je zou je goed en vroom kunnen voelen, omdat jij alleen maar seks hebt met je vriend of vriendin met wie je van plan bent te trouwen.
Van plan te trouwen... maar of je werkelijk trouwt moet dan nog blijken. Wat als het nou uitraakt?
Terwijl we als christenen menen dat seksuele omgang thuishoort binnen het huwelijk van man en vrouw.
...
Laatst sprak ik een reformatorisch meisje dat op zaterdagavond, bij een zogenaamd 'refocafé', door een jongen was overgehaald om seks te hebben. Daar had ze verschrikkelijk veel spijt van, maar ze vertelde dat het erg veel gebeurt rond zulk soort bijeenkomsten.''
Kijk, en dat vind ik dus weer zo schijnheilig als de pest!
Er is een duidelijke mening over in christelijke kring. Men behoort tot die kring, en heeft blijkbaar geen behoefte om daar verandering in te brengen. Best, maar dan moet je wel consequent zijn!
Ik begrijp het wel eens niet. Hoe gaat zoiets? Wat wordt gedacht?
"Ja, er staat wel dit en dat in de Bijbel, daar op die plek, maar och, dat heeft voor mij geen zeggingskracht. Ik trek me er niets van aan. Met de consequenties daarvan zal het wel in zo'n vaart niet lopen.""Och, wat maakt het uit om te zondigen? Jezus vergeeft toch alles als je bekeerd wordt. Dat moet je maar overkomen, en daar moet je dan maar op wachten. Vóór die tijd spook ik lekker alles uit."Soms lijkt het wel of ik dergelijke sferen proef. En dat ervaar ik als een enorme afknapper.
De fictieve citaten getuigen van bar weinig bijbelkennis en kennis van wie God is. Want als je God leert kennen in de Bijbel, dan leer je wel anders denken!
Bovendien getuigt het tevens van geen enkel benul van wat een christelijk leven is volgens de Bijbel.
Laat men eens consequent worden!
"...Die jongen is 21 en seks beheerst z'n hele leven. Tegelijkertijd houdt hij er wel een dubbele moraal op na die je bij veel mensen ziet: seks hebben met allerlei partners, maar hopen dat er uiteindelijk ergens ter wereld een jongen of meisje alleen voor jou is.''
Tja, dat is natuurlijk ook zo hypocriet als de pest. Zelf er op los leven, er een praktijk op na houden waarin ieders lichaam publiek bezit is, maar uiteindelijk toch wel iemand privé willen hebben.
Dat is de seculiere hypocrisie.
,,Eigenlijk zou ik haar willen waarschuwen'', zegt Hoek. ,,Ik vraag me sterk af of iemand als Niels uiteindelijk in staat zal zijn om trouw te zijn in een relatie. Stel dat z'n toekomstige vrouw in het kraambed ligt of ziek is, dan zit het toch in z'n hoofd dat hij door een paar sms'jes te versturen aan z'n seksuele verlangens kan voldoen. De seksuele ervaringen in je jonge jaren zetten een sterke stempel op het verdere verloop van het seksuele leven.''
Da's wel een goeie.
Ik weet niet hoe het er met die Floor voor staat. Leeft ze ook zo als Niels? Of is ze anders? In dat laatste geval heeft ze het recht om die Niels geen schijn van kans te geven.