De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

Maaike

Berichtdoor Maaike » 27 mei 2005 21:21

Als ik MOCHT stemmen, stemde ik tegen. Nederland moet Nederland blijven.

Ik zag vandaag een poster hangen opt station van de Partij van de Dieren. Daar stond op dat als je JA stemde je ook JA zei tegen gedwongen ganzenvoeding(ofzo), rodeo enz..

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 27 mei 2005 22:16

Het enigste goede punt vind ik dat het 'veto'-recht wordt ingeperkt. Een (politiek) orgaan is gewoon niet bestuurbaar als iedereen een beetje vetootje kan gaan spelen.

Wat ik tegen de grondwet heb, is dat het een samenraapsel van een hele boel is. Een grondwet hoort de uitganspunten en basisprincipes te bevatten.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 27 mei 2005 22:17

Maaikje schreef:Ik zag vandaag een poster hangen opt station van de Partij van de Dieren. Daar stond op dat als je JA stemde je ook JA zei tegen gedwongen ganzenvoeding(ofzo), rodeo enz..

Alleen jammer dat het een drogreden is....

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 27 mei 2005 22:23

Baltimore schreef:Hallo vrienden,

<KNIP>

God heeft de Staten gescheiden! De mens probeert de staten te binden! Jezus leert dat alleen Zijn Koninkrijk de mensne zal kunnen verenigen! e mens doet weer wat hij wil. De Europese eenheid is dezelfde als van alle dictatoren van voor onze tijd. Het Beeld van Nebukadnessar laat ons datzien. Er komt een einde aan die wereldstaat! Onnodig om te zeggen dat het als een waarlijk Christus, onzinnig en onnodig is om te stemmen voor een Verenigd Europa. Feitelijk laat het ons zien waar onze werkelijke interesse ligt maar, veel erger, aar onze geest is op afgestemd. Aanbidding van Rome!
<KNIP>

Jaja, dus alle staten die groter zijn dan Nederland en Belgie zijn fout?? :?

De 'staten' van Nederland zijn ooit ook eens samengevoegd. Waarom zou dat met de staten van Europa niet kunnen?

Ik ben trouwens niet voor de grondwet, maar ik houd niet van warrige complottheorien.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mei 2005 23:28

cire schreef:
Baltimore schreef:Hallo vrienden,

<KNIP>

God heeft de Staten gescheiden! De mens probeert de staten te binden! Jezus leert dat alleen Zijn Koninkrijk de mensne zal kunnen verenigen! e mens doet weer wat hij wil. De Europese eenheid is dezelfde als van alle dictatoren van voor onze tijd. Het Beeld van Nebukadnessar laat ons datzien. Er komt een einde aan die wereldstaat! Onnodig om te zeggen dat het als een waarlijk Christus, onzinnig en onnodig is om te stemmen voor een Verenigd Europa. Feitelijk laat het ons zien waar onze werkelijke interesse ligt maar, veel erger, aar onze geest is op afgestemd. Aanbidding van Rome!
<KNIP>

Als het Rijk van Nebukadnezar al te groot was, wat doet Baltimore dan in de Verenigde Staten?

Jaja, dus alle staten die groter zijn dan Nederland en Belgie zijn fout?? :?

De 'staten' van Nederland zijn ooit ook eens samengevoegd. Waarom zou dat met de staten van Europa niet kunnen?

Ik ben trouwens niet voor de grondwet, maar ik houd niet van warrige complottheorien.

Agree
Laatst gewijzigd door Optimatus op 30 mei 2005 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 mei 2005 20:03

Zo ik heb eindelijk mijn keuze gemaakt...ik stem tegen.... zekers

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 29 mei 2005 21:31

Als dat nog nodig is.... De exit polls in Frankrijk wijzen op een NEE aldaar. Gezien het feit dat Balkenende in een extra journaal om 22.50 uur speciaal werd aangekondigd eerder op de avond op teletext zou het mij niets verbazen dat ze het referendum eerst opschorten in Nederland. Met een reden dat ze zich eerst op de concequenties van het franse Nee willen bezinnen.

Maar nog maar even afwachten nu dus.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 29 mei 2005 22:04

Ik heb Balkenende toch onderschat, elk land heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in dit proces. En het is nu dus extra belangrijk om als Nederland alsnog Ja te gaan stemmen, volgens de regering.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2005 23:03

Hehe, wat grappig die Franse democratische regering die het primaat bij het volk legt en toch zo hevig teleurgesteld is in de eigenwijze kortzichtigheid van het arme plebs. :D

Ik verheug me nu al op de teleurgestelde praatjes van Den Haag na 1 juni.. 8)

André

Berichtdoor André » 29 mei 2005 23:27

Mmmm, volgens nu.nl: Balkenende riep de Nederlandse kiezers op 'ja' te stemmen. "We moeten ons niet door de Fransen de wet laten voorschrijven.
Tjonge, als hij dit werkelijk zo heeft gezegd valt mij dat bijzonder tegen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2005 23:32

Hehe, niet door de Fransen, maar wel door JP & co. zeker.. :mrgreen:

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 29 mei 2005 23:42

Ik ben er nog niet uit en ik heb helaas geen tijd om er aandacht aan te geven maar voor zo ver ik het nu kan beoordelen ga ik denk ik voor stemmen. De reden daarvoor is dat ik van de tegenstanders nog nauwelijks een fatsoenlijk argument heb gehoord.

Ze komen niet veel verder als; 'ik vertrouw het niet', 'we zijn ook opgelicht met de euro' (wat zeer te betwijfelen valt), 'er wordt nog meer macht over gedragen naar brussel' (dat was toch juist het idee?), 'de Europeese superstaat'.

Een europees leger bijvoorbeeld zou uitstekend zijn. Dat maakt een einde aan de ongelijke verdeling die er nu is. Nederland zet naar verhouding bijvoorbeeld veel materieel in in oorlogen en vredesmissies. En hoe zit het eigenlijk met Irak, volgens mij was het grootste deel van Europa tegen Irak en hadden we mooi in kunnen grijpen als we minder verdeelt waren, maar misschien dat ik me daarin vergis.

Nee, ik stem vooral voor omdat er dan tenminste wat gebeurd. Dat is belangrijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mei 2005 00:48

Voorziet de EU-grondwet dan in de vorming van een Europees leger?

Ik geloof niet zo in de mogelijkheid van Europa om Amerika en GB te blokkeren in het geval van Irak. Als de VN genegeerd konden worden, waarom Europa dan niet?

En nee, het idee was niet dat er meer macht naar Brussel overgedragen wordt, iig niet een idee dat veel mensen erg leuk vinden - als dat was wat je bedoelde.

Verder voegen de grondrechten die in deze 'grondwet' beschreven staan ook weinig toe: die staan allemaal al in internationale verdragen als het EVRM.

En o, zo raar is het toch niet om tegen te stemmen als je het niet vertrouwt? Dat geeft iig duidelijk aan dat men er nog niet in geslaagd is Europa bij de burger te brengen en dat er nog een hoop werk aan de al te lang genegeerde 'onderlaag' verricht zal moeten worden alvorens er aan de bovenkant verder gebouwd kan worden aan de EU.

Offtopic: het lijkt erop dat we elkaar hier op het @U2-forum tegen het lijf zijn gelopen.. :wink:

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 30 mei 2005 08:41

Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 30 mei 2005 08:46

Ik bedoelde dat Europa nee had kunnen zeggen en dus geen Europees leger had hoeven sturen. Niet dat we Amerika hadden kunnen stoppen. zou overigens wel mooi geweest zijn, maar goed.

Maar ik begin alweer te twijfelen, gisteren nacht nog even naar Buitenhof gekeken en daar werden toch wel een paar slimme opmerkingen gemaakt. O.a. dat andere landen ons sociale stelsel kunnen gaan bepalen, zoals bijvoorbeeld het minimum loon. Geen prettig idee ook al zou het zo'n vaart misschien niet lopen.
En verder is het ook wel eens goed om nee te zeggen zoals andere landen dat al eerder hebben gedaan. Frankrijk nu ook maar ook bijvoorbeeld Denemarken en Engeland tegen de Euro. Echt slechter zijn ze er niet van geworden...
Dan is er nog een minister president die geen verantwoording hoeft af te leggen, vraag me niet hoe het precies zit maar het klonk niet goed.
Dus, ik weet het niet meer :)

Terug naar “Archief”