voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 15 jan 2004 16:02

Kaw schreef:
Corne van 't Hof schreef:Ulieden die Mijn Naam vreest zal de Zon der Gerechtigheid opgaan. Mal.

En?

Ps. 34:9 Smaakt en ziet, dat de HEERE goed is: welgelukzalig is de man, die op Hem betrouwt.
Ps. 34:23 De HEERE verlost de ziel Zijner knechten: en allen, die op Hem betrouwen, zullen niet schuldig verklaard worden.

1. Alle mensen.
2. Maria Magdalena
3. Christus.
4. Paulus.
5. De velen die in Zijn Naam geprofeteerd hebben, duivelen uitgeworpen, etc.
6. Een gevallen engel.
7. Geen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 16:09

Kaw schreef:
Kaw schreef:1. Noem een voorbeeld uit de bijbel dat God een mens een onmogelijke opdracht gaf.
2. Noem een mens uit de bijbel die ook maar even God zocht, maar Hem niet vond?

3. Noem eens een persoon uit de bijbel die sprak over een toeleidende weg.
4. Noem eens iemand uit de bijbel die sprak over de onmogelijkheid van bekering.
5. Noem eens iemand uit de bijbel die dacht dat Jezus zijn verlosser was, maar zichzelf voor de gek hield?
6. Noem eens iemand uit de bijbel die ter vergeefs heeft gelooft?
7. Noem eens iemand uit de bijbel die om vergeving bad maar door God is afgewezen?

janp schreef:1. Alle mensen.
2. Maria Magdalena
3. Christus.
4. Paulus.
6. Een gevallen engel.
7. Geen.

1. Hoezo?
2. Is ze zonder Christus gestorven?
3. Waar dan wel?
4. Waar dan wel?

5.
Math. 7:21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Vraag 64 Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?
Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.

6. Nou, dat zijn wij bij voorbaat niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 16:11

Heb blijft wel moeilijk voor mij.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 16:16

Caprice, je moet ff het verschil in geloven in Zijn bestaan (engelen) en verschil in Zijn steven voor jouw zonden(engelen uberhaupt niet) uit elkaar houden...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 16:18

@mic schreef:Caprice, je moet ff het verschil in geloven in Zijn bestaan (engelen) en verschil in Zijn sterven voor jouw zonden (engelen uberhaupt niet) uit elkaar houden...

Dat doe ik ook wel, en het eerste staat dan ook vrijwel vast. Het tweede weet ik wel, maar niet vast voor mijzelf. Geloof ik? Als dat zo is, weet je het dan altijd zeker voor jezelf?

Je kunt het altijd wel weten vanuit een historisch geloof. Maar het gaat erom of je het zaligmakende geloof bezit.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 16:22

caprice schreef:Maar het gaat erom of je het zaligmakende geloof bezit.

Spurgeon (gejat van @MIC) schreef:Dit is het zaligmakende geloof, en de mens die het bezit heeft eeuwig leven: Hem vertrouwen zeggende: Hij zal voor mij wezen, wat Hij zegt te zijn en Hij zal voor mij doen, wat Hij beloofd heeft te zullen doen. Ik geef mij over in de handen van Hem, die verordineerd is om te behouden, opdat Hij mij behoude.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 16:31

Kaw schreef:

Spurgeon (gejat van @MIC) schreef:Dit is het zaligmakende geloof, en de mens die het bezit heeft eeuwig leven: Hem vertrouwen zeggende: Hij zal voor mij wezen, wat Hij zegt te zijn en Hij zal voor mij doen, wat Hij beloofd heeft te zullen doen. Ik geef mij over in de handen van Hem, die verordineerd is om te behouden, opdat Hij mij behoude.

Dat moet ik dus gaan doen.
Ik weet niet van mezelf of dat echt zo is. Straks dwaal ik zo weer af.

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 15 jan 2004 16:37

Kaw schreef:
Kaw schreef:
Kaw schreef:1. Noem een voorbeeld uit de bijbel dat God een mens een onmogelijke opdracht gaf.
2. Noem een mens uit de bijbel die ook maar even God zocht, maar Hem niet vond?

3. Noem eens een persoon uit de bijbel die sprak over een toeleidende weg.
4. Noem eens iemand uit de bijbel die sprak over de onmogelijkheid van bekering.
5. Noem eens iemand uit de bijbel die dacht dat Jezus zijn verlosser was, maar zichzelf voor de gek hield?
6. Noem eens iemand uit de bijbel die ter vergeefs heeft gelooft?
7. Noem eens iemand uit de bijbel die om vergeving bad maar door God is afgewezen?

janp schreef:

1. Alle mensen.
2. Maria Magdalena
3. Christus.
4. Paulus.
6. Een gevallen engel.
7. Geen.

1. Hoezo?
2. Is ze zonder Christus gestorven?
3. Waar dan wel?
4. Waar dan wel?

5.
Math. 7:21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Vraag 64 Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?
Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.

6. Nou, dat zijn wij bij voorbaat niet.

1. Waarom gaan er mensen verloren? Omdat ze Gods Wet niet kunnen houden.
2. Nee, maar ze zocht Jezus even in de hof, maar kon Hem niet vinden, totdat Hij Zichzelf aan haar bekend maakte.
3. Christus is de toeleidende weg tot de Vader.
4. Ik ben niet zo goed in Bijbelteksten als jij, maar "Er is geen mens die God zoekt" (je zult wel weten waar het staat), etc. Als God de mens niet zoekt, kan hij zich niet bekeren.
5. Daarom is het belangrijk om op een genuanceerde manier je vragen te stellen.
6. Nee, maar het staat er wel ter waarschuwing.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 16:51

janp schreef:1. Waarom gaan er mensen verloren? Omdat ze Gods Wet niet kunnen houden.

Heeft God zelf niet voor een oplossing gezorgt? Christus is toch gekomen om de wet te vervullen?

janp schreef:2. Nee, maar ze zocht Jezus even in de hof, maar kon Hem niet vinden, totdat Hij Zichzelf aan haar bekend maakte.

En heeft ze hem dus tervergeefs gezocht? Niet dus...

janp schreef:3. Christus is de toeleidende weg tot de Vader.

Dat is heel iets anders dan de bevindelijke toeleidende weg.

janp schreef:4. Ik ben niet zo goed in Bijbelteksten als jij, maar "Er is geen mens die God zoekt" (je zult wel weten waar het staat), etc. Als God de mens niet zoekt, kan hij zich niet bekeren.

Rom. 3.10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een: 11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. 12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden: er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Maar zegt Paulus hier dat bekeren niet mogelijk is?
Hier staat gewoon dat elk mens gevallen is in zonden.

janp schreef:5. Daarom is het belangrijk om op een genuanceerde manier je vragen te stellen.

Maar niet leuk voor de discussie. ;)
Rom. 10:9 indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

janp schreef:6. Nee, maar het staat er wel ter waarschuwing.

Voor een gevallen engel is er geen Christus. Voor ons is er wel verlossing! Er is geen mens die tervergeefs gelooft heeft.

Rom. 10:10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid. 11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden. 12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek: want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen. 13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. 14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zijhoren, zonder die hun predikt? 15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die hetgoede verkondigen

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 16:53

Al ben je nog zo zwart als de duivel, als je de duivel zelf maar niet bent!

Deze uitdrukking gebruikt een bij mij geliefde dominee vaak.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 16:54

caprice schreef:
Kaw schreef:

Dat moet ik dus gaan doen.
Ik weet niet van mezelf of dat echt zo is. Straks dwaal ik zo weer af.

Ja dat moet je doen. Als je angst om af te dwalen een goed excuus is moet je zo doorgaan.....

Volgens mij ben je juist nu een afgedwaald schaap wat de Herder zoekt. Je zit verstrikt in de doornen van de theologie, de Herder roept je, maar je durft niet te geloven dat Hij jouw roept. Want die doornstruik vertelt jouw dat je een ongelovig zondig vies bloedend schaap bent. Wie vertrouw je, de theologie die jouw vertelt dat jehelemaal niet echt uit die doornstruik wil komen, of de Herder die ondanks de 99 schapen die Hij al heeft toch naar jouw op zoek is?

Mocht je spurgeon niet vertrouwen, Bunyan zegt in z'n boek komen tot christus precies hetzelfde, alleen minder beknopt.

P.S. Met m'n vergelijking van de doornstruik - theologie bedoel ik niet dat theologie bij voorbaat slecht is, maar dat die struik achter jouw zou moeten staan om je in je achterste te prikken zodat je naar je herder toerent, en niet dat hij tussen jouw en je Herder in moet staan zodat die je weerhoudt naar je herder toe te rennen...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 16:57

Het schaap bij die Herder was al een schaap van die Herder voordat het wegliep.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 16:58

caprice schreef:Het schaap bij die Herder was al een schaap van die Herder voordat het wegliep.

Nou, en. De verloren zoon was al zoon voordat het wegliep. De vader stond elke dag op de uitkijk voor zijn terugkeer.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 17:00

Kaw schreef:
caprice schreef:Het schaap bij die Herder was al een schaap van die Herder voordat het wegliep.

Nou, en. De verloren zoon was al zoon voordat het wegliep. De vader stond elke dag op de uitkijk voor zijn terugkeer.

Maar ik ben die oudste zoon, die je vergelijken kunt met en farizeeer. Al zal ik niemand de zaligheid misgunnen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jan 2004 17:04

kaw schreef:Nou, en. De verloren zoon was al zoon voordat het wegliep. De vader stond elke dag op de uitkijk voor zijn terugkeer

ik lees dat niet in de bijbel dat zijn vader iedere dag keek.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”