Antoinette schreef:Mortlach schreef:Tja, als je gelooft dat het te genezen is, dan moet je toch "therapieën" gaan ontwikkelen en uitproberen. Ik vind het ook te bizar voor woorden, maar het is wel een gevolg van dat idee.
[color=#800080]Dat ben ik niet met je eens.
Ik vind therapieën uitproberen écht iets werelds, waar veel mensen maar "tijdelijk" van opknappen of helemaal niet!
Ik denk dat we duidelijk moeten leren onderscheiden, welke dingen thuis horen bij "psychologen" (werelds of christen) en welke dingen niet.
Precies. En hoe leer je dat te onderscheiden? Door het uit te proberen en er achter te komen dat de vorm waarin je op dat moment bezig bent misschien niet helemaal de juiste is.
Ik ken een hele goede psycholoog, zelf heb ik "de beste" die er bestaat (Jezus).
Ik hoop het voor je, voor het geval je nog eens schizofreen zou worden. Het spijt me, maar persoonlijk ik kan niet zo heel veel met dit soort ronkende marketingpraat. Je hebt toch ook niet de beste brandweerman (Jezus). Ja, dat klinkt best leuk, tot je huis in brand staat, en dan bel je neem ik aan toch gewoon 112 om die "wereldse brandweermannen" je huis te laten blussen.
In "de wereld" zijn ook heel veel goede psychologen, maar ook zij kunnen niet alle problemen oplossen.
Problemen die (geestelijk) 'niet psychisch of lichamelijk' zijn dus, zijn door mensen niet op te lossen, ik geloof dat God dat alleen kan doen.
O, daar geef ik je gelijk in hoor. Nu alleen nog uitzoeken wanneer iets psychisch, en wanneer iets geestelijk is. En voor je het weet is een psychose weer het werk van de Duivel, wordt de psycholoog overgeslagen (want geestelijk probleem, niet psychisch) en hup doe maar een exorcisme en/of veel bidden want dan gaat het wel over.
God gebruikt wel mensen om mensen te genezen/bevrijden/herstellen, maar dan moet het geestelijk aangepakt worden en niet lichamelijk of psychisch.
En hoe belangrijk is het dat mensen zich laten leiden door de heilige geest?
En ja, iedereen kan zeggen door de geest geleid te zijn, maar op een of andere manier krijg je als wedergeboren christen wel een "soort antenne" die fijngevoelig is. Zo fijgevoelig dat je vaak meteen weet "dit klopt niet" of juist wel.
Aangezien ik geen wedergeboren christen ben moet ik dat maar van je aannemen. Vergeef me als ik toch licht skeptisch blijf.