Jvslooten schreef: Kijk naar de vijgenboom en naar alle bomen.
Zie je wel? Je kunt de aangroeiende takjes zien zitten.
Dit is geen vijgeboom.
En de vettige wortel was van de olijfboom.
Moderator: Moderafo's
Gelovige niet-Joden zijn geënt, zo duidelijk?Jvslooten schreef:Heidenen volgens de definitie van Petrus of volgens de definitie van Paulus?
André-J30 schreef:(We kunnen elkaar bijv. wel ontmoeten op een bijeenkomst als de Pinksterconferentie van Stichting Opwekking, elk jaar op Walibi, Biddinghuizen. De helft van de (ca 60.000) deelnemers schijnt al uit de Reformatorische kerken te komen)
mealybug schreef:Dit is geen vijgeboom.
Jvslooten schreef:Je zet jezelf een beetje voor gek op deze manier. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_vijgenboom
Jvslooten schreef:Heidenen volgens de definitie van Petrus of volgens de definitie van Paulus?
Volgens de definitie van Paulus dus. Op zich ook wel logisch natuurlijk, want dat is tenslotte ook de schrijver van de Romeinenbrief. Toch vind ik dat de definitie van Petrus in deze context voor duiding zorgt. Waar Paulus spreekt over gelovige- en ongelovige heidenen, gebruikt Petrus in zijn brieven de benaming 'heidenen' alleen nog voor diegenen die buiten Christus zijn, en noemt diegenen die in Christus zijn: het volk van God. Het spreekt voor zich dat ook de kinderen van dat volkje binnen hetzelfde volk geboren worden, zoals Nederlandse ouders ook Nederlandse kindjes voortbrengen. De Heere zegt immers ook tegen Zijn volk: "Al wat de baarmoeder uitgaat, komt mij toe."naamloos schreef:Gelovige niet-Joden zijn geënt, zo duidelijk?
mealybug schreef:Dat eerste komt zo vaak voor, daar ben ik al lang aan gewend.
maar dit is dus een wilde, egyptische vijgeboom.
Hier en in griekenland b.v. zien de vijgebomen er heel wat mooier en groener uit.
maar de boom waar het om gaat is dus nogmaals geen vijgeboom, maar de olijfboom.
Dat is de boom, waarvan de wilde en tamme variant een rol spelen in Paulus' verhaal, wanneer het gaat om de geente loten.
Jvslooten schreef:Volgens de definitie van Paulus dus. Op zich ook wel logisch natuurlijk, want dat is tenslotte ook de schrijver van de Romeinenbrief. Toch vind ik dat de definitie van Petrus in deze context voor duiding zorgt. Waar Paulus spreekt over gelovige- en ongelovige heidenen, gebruikt Petrus in zijn brieven de benaming 'heidenen' alleen nog voor diegenen die buiten Christus zijn, en noemt diegenen die in Christus zijn: het volk van God. Het spreekt voor zich dat ook de kinderen van dat volkje binnen hetzelfde volk geboren worden, zoals Nederlandse ouders ook Nederlandse kindjes voortbrengen. De Heere zegt immers ook tegen Zijn volk: "Al wat de baarmoeder uitgaat, komt mij toe."
Maar het spreekt helemaal niet voor zich dat wedergeboren gelovigen ook wedergeboren gelovige kindjes voortbrengen.Jvslooten schreef:Volgens de definitie van Paulus dus. Op zich ook wel logisch natuurlijk, want dat is tenslotte ook de schrijver van de Romeinenbrief. Toch vind ik dat de definitie van Petrus in deze context voor duiding zorgt. Waar Paulus spreekt over gelovige- en ongelovige heidenen, gebruikt Petrus in zijn brieven de benaming 'heidenen' alleen nog voor diegenen die buiten Christus zijn, en noemt diegenen die in Christus zijn: het volk van God. Het spreekt voor zich dat ook de kinderen van dat volkje binnen hetzelfde volk geboren worden, zoals Nederlandse ouders ook Nederlandse kindjes voortbrengen. De Heere zegt immers ook tegen Zijn volk: "Al wat de baarmoeder uitgaat, komt mij toe."
naamloos schreef:Maar het spreekt helemaal niet voor zich dat wedergeboren gelovigen ook wedergeboren gelovige kindjes voortbrengen.
Dat nederlandse ouders nederlandse kindjes voortbrengen, staat niet gelijk aan hemelburgers die automatisch hemelburgers voortbrengen.
Punt is dat je verder gaat dan Paulus. Paulus stelt dat wij heidenen door geloof in de olijf zijn, niet door geboorte. Geloof is niet erfelijk.Jvslooten schreef:Ik weet best wat voor boom het is, maar dat maakt in dit geval helemaal niet zoveel uit. Alle bomen hebben takken, en aan die takken groeien normaliter vruchten, bladeren, en, jawel, nieuwe takjes.
Jvslooten schreef:Volgens de definitie van Paulus dus. Op zich ook wel logisch natuurlijk, want dat is tenslotte ook de schrijver van de Romeinenbrief. Toch vind ik dat de definitie van Petrus in deze context voor duiding zorgt. Waar Paulus spreekt over gelovige- en ongelovige heidenen, gebruikt Petrus in zijn brieven de benaming 'heidenen' alleen nog voor diegenen die buiten Christus zijn, en noemt diegenen die in Christus zijn: het volk van God. Het spreekt voor zich dat ook de kinderen van dat volkje binnen hetzelfde volk geboren worden, zoals Nederlandse ouders ook Nederlandse kindjes voortbrengen. De Heere zegt immers ook tegen Zijn volk: "Al wat de baarmoeder uitgaat, komt mij toe."
God bied hun het hemelburgerschap wél aan, op grond van het verbond in Christus.naamloos schreef:Maar het spreekt helemaal niet voor zich dat wedergeboren gelovigen ook wedergeboren gelovige kindjes voortbrengen.
Dat nederlandse ouders nederlandse kindjes voortbrengen, staat niet gelijk aan hemelburgers die automatisch hemelburgers voortbrengen.
Jvslooten schreef:Petrus is toch in 67 te Rome ondersteboven gekruisigd? Dat schrijft Dionysius tenminste, in zijn brief aan de gemeente te Korinthe, zo'n honderd jaar na dato. Hetzelfde schreven Origenes (185-253) en Tertulian (160-225). Precies zoals Jezus had voorspeld trouwens.
Jvslooten schreef:Ik weet best wat voor boom het is, maar dat maakt in dit geval helemaal niet zoveel uit. Alle bomen hebben takken, en aan die takken groeien normaliter vruchten, bladeren, en, jawel, nieuwe takjes.
Ik ben heel gunnend inderdaad.naamloos schreef:Punt is dat je verder gaat dan Paulus.
Zo zo je het kunnen zeggen.. in ieder geval, door geloof erin blijven.naamloos schreef:Paulus stelt dat wij heidenen door geloof in de olijf zijn..
Oeps.. nu ga jij verder dan Paulus.naamloos schreef:..niet door geboorte.
De verbonden wel.naamloos schreef:Geloof is niet erfelijk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten