Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2004 22:48

Andre schreef:Ik heb er alleen over gehoord en hier gelezen, wsl is dit een test hoe ver je kunt gaan met christelijk Nederland?
Want die hebben wsl geen uzi in de meterkast staan..................

Ik heb nog wel een shotgun staan of een hele mooie echt ouderwetse Kalasjnikov... Leuk spul, maar toen de dominee er ook mee ging spelen heb ik ze maar opgeborgen..... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2004 22:54

Jeronimuz schreef:Ow jij niet?

Ik heb het helemaal gezien, vond het hypocriet om het uit te zetten, als je wel naar alle andere grappen kan kijken...

Ik keur het zeer sterk af, maar aan de andere kant vind ik ook wel weer dat je eigenlijk overal grappen over moet kunnen maken.

Je kunt je niet hier heel erg druk om gaan maken, terwijl je je niets aantrekt van grappen over turken, die ook naar God's beeld geschapen zijn.

Ik ben van mening dat Kopspijkers erg ver is gegeaan, maar laten we dit niet buiten proporties opblazen.

Vind jij het normale proporties dan, wanneer er met God de draak wordt gestoken? Als je iemand veel dank verschuldigd bent, hij heeft je een keer gered toen je door het ijs zakte, dan tolereer je niet dat hij voor gek gezet wordt. Nu, als God echt alles voor je is, als je Hem echt wezenlijk mag kennen als je Here en Heiland, als je door genade Zijn kind mag zijn, dan tolereer je niet dat Hij wordt afgeschilderd als een ouwe man die vieze grappen maakt!! En dan kijk je ook niet verder. Grappen over de kerk, over een pastoor of dominee: Prima, het zet je soms weer met beide benen op de grond, om dat soort grappen kan ik helemaal blauw van het lachen op de bank liggen. Maar over mijn Verlosser en Zaligmaker geen spottende en grove grappen!!!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 dec 2004 23:33

Napoleon schreef:wat niet wegneemt dat veel mensen, vooral de gevestigde orde (de farizeeen e.d.) hem wel degelijk als rebel zagen...

Ik denk dat de meeste Farizeën juist heel goed wisten dat Hij de Christus was. Daarom was hun ongeloof de zonde tegen de Heilige Geest. Ze wisten wie Hij was en toch bestreden ze Hem, onder het mom van dat Hij een oproerling was. Ik denk dus dat ze een agenda onder tafel hadden. Ze wisten heel goed dat Hij geen oproerkraaier was en ze wisten heel goed dat Hij de Christus was. Maar zij waren werktuigen van satan. En dát wist Hij ook.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 dec 2004 23:38

kurtyo schreef:Op het moment dat je met Jezus in de kroeg zit, zijn je zonden al vergeven. Bovendien ging Jezus vaak op bezoek bij zondaren die vervolgens zich pas overgaven aan God/Hem. Ik denk dat Hij best mee wil naar de kroeg, met jou of met mij, met christen en zelfs met een niet-christen.

Dat waren nou precies de argumenten van de Farizeën. Duidelijk dus aan wiens zijde je je schaart.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 dec 2004 23:42

Waar zeggen de Farizeeen dat dan, jas? Ik kan het me zo namelijk niet voor de geest halen..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 dec 2004 23:42

jas schreef:Ze wisten heel goed dat Hij geen oproerkraaier was en ze wisten heel goed dat Hij de Christus was.

Maar waren ze dan knettergek dat ze moedwillig het verderf op hun hals haalden? Dat zou je dan moeten concluderen, en dat geloof ik niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 dec 2004 00:04

Aragorn schreef:Waar zeggen de Farizeeen dat dan, jas? Ik kan het me zo namelijk niet voor de geest halen..

Matth. 9:11; "En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen; Waarom eet Uw Meester met de tollenaren en zondaren?"
De beschuldiging van de Farizeën wordt door Raido als pleitgrond gebruikt. Maar geheel ten onrechte. In de verzen daarna blijkt duidelijk dat het Jezus om de bekering van deze mensen te doen was, niet om met hen te zondigen. Dus niet om te drinken met de dronkaards, niet om te hoereren met de hoeren en ook niet om te stelen of te frauderen met de tollenaren. Al merk ik dat jullie dat graag zo zouden zien als dekmantel voor een bepaalde levenswijze.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 dec 2004 00:18

Marnix schreef:Tja.... de gevestigde orde vindt iemand die tegen die orde aanschopt altijd een relschopper.... ook als die gevestigde orde het helemaal niet goed doet....

In de ogen van Hitler waren verzetstrijders ook relschoppers en terroristen...

Dat zegt dus niet zoveel.

Dat zegt juist alles lijkt me....

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 02 dec 2004 00:22

arjan2 schreef:Het was zeker niet makkelijk voor de Farizeen, in de tijd van jezus waren er tientallen profeten die zeiden dat ze Jezus waren... Wat niet de schuld van ze wegneemt natuurlijk!!!!

Trouwens het feit dat de Farizeen Jezus als een rebel zagen betekent niet dat hij ook een rebels was. INTEGENDEEL!!!

Daar gaat het toch ook helemaal niet om? We weten als brave refootjes allemaal heus wel waarom Jezus op aarde was en wat hij hier kwam doen etc. etc.
Maar voor de mensen die in Zijn tijd leefden was Jezus toch echt een rebel die de hele gevestigde orde op zijn kop zette. En of hij dat nu wilde of niet, de mensen gingen er massaal mee aan de haal, de gevestigde orde was doodsbang voor hem, en de 'onderklasse' zag in hem de verlosser van de Romeinen.
Of moet ik de intocht in Jeruzalem nog in herinnering brengen? Palmtakken en vreugdekreten! Kan je je voorstellen wat een impact Jezus had op de Israelieten!

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 dec 2004 00:58

jas schreef:
Aragorn schreef:Waar zeggen de Farizeeen dat dan, jas? Ik kan het me zo namelijk niet voor de geest halen..

Matth. 9:11; "En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen; Waarom eet Uw Meester met de tollenaren en zondaren?"
De beschuldiging van de Farizeën wordt door Raido als pleitgrond gebruikt. Maar geheel ten onrechte. In de verzen daarna blijkt duidelijk dat het Jezus om de bekering van deze mensen te doen was, niet om met hen te zondigen. Dus niet om te drinken met de dronkaards, niet om te hoereren met de hoeren en ook niet om te stelen of te frauderen met de tollenaren. Al merk ik dat jullie dat graag zo zouden zien als dekmantel voor een bepaalde levenswijze.

Oke, ik snap. :wink: Ik denk inderdaad dat het verkeerd is om met dit excuus de hoeren met een zakelijk (voor hen) bezoek te vereren. Ik denk ook niet dat Jezus dat gedaan heeft, weet het eigenlijk wel zeker. :P Maar Hij at en dronk wel met hen, en daaruit meen ik op te kunnen maken dat er an sich geen kwaad zit in het drinken (mits met mate).

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 dec 2004 05:32

Gershwin schreef:
jas schreef:
Gershwin schreef:Ik kom zelf ook met grote regelmaat in uitermate rustige en soms ook onrustigere café's, en ik zie niet in wat er liederlijk of godsonterend zou zijn aan de sfeer in zulke etablissementen.

Als jij dat niet inziet, dan is het goed mis met je geestelijke gesteldheid en je verhouding met God.

Dank je, aardig van je dat jij dat bepaalt. Ga eens nadenken of je misschien niet een beetje meer op Jezus moet gaan lijken, in plaats van de Farizeeër uit te hangen :? Jezus at en dronk met hoeren en tollenaren, en je kunt genoeg teksten vinden waarin Hij duidelijk maakt dat het niet om de vorm, maar om de inhoud gaat; oftewel: niet om waar je bent, maar om hoe je er bent. Soms heeft God meer aan christenen in de kroeg dan in de kerk...

@ Jas
(ik schrijf het maar groot, anders lees je er weer overheen):
Je hebt me zwaar beledigd (is al weer een paar dagen geleden :) ), en ik zou willen dat je daarvoor je excuses aanbood in plaats van je standpunten te verdedigen. Je bent geheel 'in love' met God, wat in je te prijzen is, maar je laat je medemens af en toe volledig links liggen. Waarom reageer je niet op dit soort (gequote) postings? Je kan wel heel goede argumenten hebben, maar alleen met argumenten bereik je NIETS. Er zijn 2 geboden, niet 1.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 dec 2004 08:43

Napoleon schreef:wat niet wegneemt dat veel mensen, vooral de gevestigde orde (de farizeeen e.d.) hem wel degelijk als rebel zagen...

Er is ook niets nieuws onder de zon. Ook nu nog moet de mens van nature Hem niet. De mens is helaas geneigd God (dus ook Jezus) en zijn naaste (dus ook Jezus) te haten.
Daarom is bekering ook zo'n wonder van totale omkeer. Een van de vruchten van bekering is dat je de Heere lief hebt en krijgt en dat je de lastering van Zijn heilige naam tegengaat.
Heeft men dus de Heere wel werkelijk lief als men naar kopspijkers heeft kunnen kijken, vraag ik me wel eens af?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 dec 2004 08:43

Aangezien biblicisme hier toch gewoon is doe ik er nog een schepje boven op, ik zal de zelfde tekst gebruiken als Jas, Galaten 5.

9 Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg.
15 Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Alleen slaat Jas deze verzen lekker over...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 dec 2004 08:49

Het feit dat Farizeeën tegen Jezus waren, is dat deze politieke groepering, want dat waren de Farizeeën nogal een hekel hadden aan de Essenen. Er wordt verondersteld dat Johannes de Doper een Esseen was, en dat Jezus ook contacten met de Essenen had. De Farizeeën zagen in Jezus toch vooral ook een politieke tegenstander. Zeker omdat Jezus populair was bij het volk.

De algemene opvatting dat Farizeeën priesters en/of schriftgeleerden waren is een weidverbreid misverstand. Natuurlijk waren onder hen zeker mensen die dat waren, maar dat was niet hun hoofddoel. U kunt dit alles nalezen in: Jezus een Joodse visie van David Flusser.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 dec 2004 09:31

Gershwin schreef:
Gershwin schreef:
jas schreef:
Gershwin schreef:Ik kom zelf ook met grote regelmaat in uitermate rustige en soms ook onrustigere café's, en ik zie niet in wat er liederlijk of godsonterend zou zijn aan de sfeer in zulke etablissementen.

Als jij dat niet inziet, dan is het goed mis met je geestelijke gesteldheid en je verhouding met God.

Dank je, aardig van je dat jij dat bepaalt. Ga eens nadenken of je misschien niet een beetje meer op Jezus moet gaan lijken, in plaats van de Farizeeër uit te hangen :? Jezus at en dronk met hoeren en tollenaren, en je kunt genoeg teksten vinden waarin Hij duidelijk maakt dat het niet om de vorm, maar om de inhoud gaat; oftewel: niet om waar je bent, maar om hoe je er bent. Soms heeft God meer aan christenen in de kroeg dan in de kerk...

@ Jas
(ik schrijf het maar groot, anders lees je er weer overheen):
Je hebt me zwaar beledigd (is al weer een paar dagen geleden :) ), en ik zou willen dat je daarvoor je excuses aanbood in plaats van je standpunten te verdedigen. Je bent geheel 'in love' met God, wat in je te prijzen is, maar je laat je medemens af en toe volledig links liggen. Waarom reageer je niet op dit soort (gequote) postings? Je kan wel heel goede argumenten hebben, maar alleen met argumenten bereik je NIETS. Er zijn 2 geboden, niet 1.

Als je je beledigd voelt dan spijt me dat. Maar ik heb geen spijt van wat ik gezegd heb. Ik blijf er bij dat cafébezoek en deelnemen aan het uitgaansleven niet is conform de navolging van Christus. Ik kan me evengoed beledigd voelen door de manier waarop jij en anderen over Hem schrijven. Het is juis omdat ik mijn medemensen lief heb dat ik ze ernstig wil waarschuwen als ze op een verkeerde weg zijn. En dat bepaal ik niet, dat bepaalt de Bijbel. Het is met gegoeg teksten gezegd. Ik neem dus niets terug van wat geschreven heb omdat het geschreven is uit liefde tot God en de mensen.

Terug naar “Archief”