Vers van de pers: Moordaanslag op Theo van Gogh

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 13:33

Tabitha schreef:
Ik ontken het ook niet, maar ik onderschrijf het ook niet. Natuurlijk zullen zijn vrienden dat argument aanvoeren, daar zijn het ook vrienden voor. Dat vormt voor mij echter nog geen enkel bewijs dat het ook zo was.

Ik denk toch echt dat zij de enigen zijn die ons kunnen vertellen wat zijn drijfveer was, naast zijn ongeremde drang om te provoceren. Dat provoceren is echter een manier om bepaalde zaken aan de kaak te stellen.

Ik ben het helemaal niet eens met het SGP-vrouwenstandpunt, maar jij overdrijft zeer sterk. Jij doet net of ze nog net niet afgeranseld worden met de zweep, maar dat het er wel dicht bij zit.
Het enige wat ik discriminerend vind, is dat vrouwen niet in de Tweede Kamer het woord mogen voeren. De meerderheid van de SGP-achterban is echter tegen dit standpunt en dit zal ook nog wel gaan veranderen.
Wat is er verder discrimineren aan de SGP t.o.v vrouwen?

Veel vrouwen uit reformatorische kring worden inderdaad niet geachte te stemmen, niet politiek actief te zijn, niet bestuurlijk actief te zijn, niet geacht te stemmen in kerkenraadsverkiezingen, niet te werken. Sorry, maar ik vind dit nogal extreme standpunten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 nov 2004 13:57

Sabra schreef:Veel vrouwen uit reformatorische kring worden inderdaad niet geachte te stemmen, niet politiek actief te zijn, niet bestuurlijk actief te zijn, niet geacht te stemmen in kerkenraadsverkiezingen, niet te werken. Sorry, maar ik vind dit nogal extreme standpunten.

Dat is allemaal wel wat gechargeerd. We hadden het over de SGP en daar mogen ze alleen niet op de kieslijst staan en geen bestuursfunctie vervullen. De SGP spreekt zich niet uit over werken, kerkenraadsverkiezingen of bestuurlijke activiteit buiten de politiek om. Daar komt bij dat er ook binnen de SGP vrouwen actief zijn, zij het niet in bestuursfuncties.

agter

Berichtdoor agter » 03 nov 2004 13:59

Nou, ik ben blij dat de SGP altijd maar marginaal is en blijft bij de verkiezingen.
Wat is de scheiding KERK en STAAT nog waard als je partij hebt die vindt dat de Staat Gereformeerd moet zijn?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 03 nov 2004 14:20

Sabra schreef:
Ik denk toch echt dat zij de enigen zijn die ons kunnen vertellen wat zijn drijfveer was, naast zijn ongeremde drang om te provoceren. Dat provoceren is echter een manier om bepaalde zaken aan de kaak te stellen.

Vrienden zullen het na de dood van een vriend het altijd opnemen voor een vriend en diens nobele doelen benadrukken, dus die informatie vind ik niet betrouwbaar.

Veel vrouwen uit reformatorische kring worden inderdaad niet geachte te stemmen, niet politiek actief te zijn, niet bestuurlijk actief te zijn, niet geacht te stemmen in kerkenraadsverkiezingen, niet te werken. Sorry, maar ik vind dit nogal extreme standpunten.

Ik kom uit een SGP-nest en ik word inderdaad niet echt gestimuleerd politiek actief te zijn, maar ik word er ook zeker niet van weerhouden, ik kan gewoon stemmen met kerkenraadsverkiezingen (als belijdend lid), ik word gestimuleerd te werken (behalve als er kinderen zijn en die hierdoor op een creche gedumpt worden).
Jij duwt alle SGP-ers in 1 (discriminerend) hokje, er is een deel van de SGP-acherban waar dit voor geldt, maar lang niet voor allemaal en bovendien gaat het er niet om hoe een acherban leeft, maar hoe de partij spreekt over deze zaken.
Verder ben ik het eens met Aragorn

Ik weet trouwens niet of ik daadwerkelijk SGP zou stemmen, omdat het vrouwenstandpunt mij zeer afstoot.

ps. wat stem jij dan? Ik vind de CU nl. te links voor jou
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 14:46

Ik stemde altijd rechts, maar ik ga denk ik helemaal niet meer stemmen.

Aragorn schreef:Dat is allemaal wel wat gechargeerd. We hadden het over de SGP en daar mogen ze alleen niet op de kieslijst staan en geen bestuursfunctie vervullen. De SGP spreekt zich niet uit over werken, kerkenraadsverkiezingen of bestuurlijke activiteit buiten de politiek om. Daar komt bij dat er ook binnen de SGP vrouwen actief zijn, zij het niet in bestuursfuncties.

De SGP ziet de vrouw als volgt: Het gezin als hoeksteen van de samenleving (even gejat van het CDA) en de moeder als diegene die thuis de scepter zwaait. Dat is dus duidelijk niet meer van deze tijd. Daarnaast is het is natuurlijk hemeltergend dat de SGP nog steeds geen vrouwen toelaat in bestuursfuncties. Wat dat betreft is de SGP even achterlijk als de meeste moslims.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 03 nov 2004 15:08

Sabra schreef:Ik stemde altijd rechts, maar ik ga denk ik helemaal niet meer stemmen.

:shock:

De SGP ziet de vrouw als volgt: Het gezin als hoeksteen van de samenleving (even gejat van het CDA) en de moeder als diegene die thuis de scepter zwaait. Dat is dus duidelijk niet meer van deze tijd. Daarnaast is het is natuurlijk hemeltergend dat de SGP nog steeds geen vrouwen toelaat in bestuursfuncties. Wat dat betreft is de SGP even achterlijk als de meeste moslims.

Waarom niet meer van deze tijd? Als ik later kinderen zou hebben, zou ik mijn kinderen echt niet op de creche dumpen. Onderzoek heeft aangetoond dat als kinderen meer van 2 dg. op creche verblijven, dat schadelijk is voor hen. Wat ben je dan voor een moeder als je je eigen baan belangrijker vind dat je kinderen??
Het kan best waar wezen dat dat niet meer van deze tijd is, maar dan ben ik liever onafhankelijk van de tijdgeest.

Ik ben het eens met je dat het slecht is van de SGP dat ze geen vrouwen teolaat in bestuursfuncties in de politiek, maar ik heb er goede hoop op dat dat in binnenkort gaat veranderen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 15:11

Ik zeg ook helemaal niet dat de kinderen in de creche gedumpt moeten worden. Kinderen heb je als man en vrouw samen. Dat kun dus ook betekenen dat de vader een groot deel van de zorg op hem neemt. Wanneer beiden geen voltijd baan hebben is het mogelijk de kinderen minder dan 2 dagen op de creche te laten verblijven.

De SGP moet eens afkomen van de traditionele rolpatronen. Maar nu gaan we eigenlijk wel erg off-topic.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 03 nov 2004 15:12

Eh kom op Sabra.

Je veegt nu met de zin : "Wat dat betreft is de SGP even achterlijk als de meeste moslims" de hele SGP maar van je lijstje vanwege dat ene standpunt? Heb je wel verder gekeken naar hun goede dingen?

Anders ben je ook behoorlijk bekrompen.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 nov 2004 15:15

JialiKelly schreef:Eh kom op Sabra.

Je veegt nu met de zin : "Wat dat betreft is de SGP even achterlijk als de meeste moslims" de hele SGP maar van je lijstje vanwege dat ene standpunt? Heb je wel verder gekeken naar hun goede dingen?

Anders ben je ook behoorlijk bekrompen.

De goede dingen zijn niet aan de orde, de slechte staan ter discussie. Er staat toch ook duidelijk 'wat DAT betreft'. Moslims zullen ongetwijfeld ook een hoop goeds doen, maar het gaat nu even over het feit dat er fanatieke fundamentalisten tussen zitten waar we wat aan moeten doen.

Het zijn de negatieve punten die het voorwerp zijn van discussie en waar verandering in op moet treden, de positieve punten zijn prima.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 15:16

Ik zeg toch: wat dat betreft. De SGP heeft ook hele goede standpunten, maar daar ging het even niet over.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 03 nov 2004 15:17

Sabra schreef:De SGP ziet de vrouw als volgt: Het gezin als hoeksteen van de samenleving (even gejat van het CDA) en de moeder als diegene die thuis de scepter zwaait. Dat is dus duidelijk niet meer van deze tijd. Daarnaast is het is natuurlijk hemeltergend dat de SGP nog steeds geen vrouwen toelaat in bestuursfuncties. Wat dat betreft is de SGP even achterlijk als de meeste moslims.

Sabra, wat een ongeloofelijk stomme en ondoordachte opmerking is dit. Het heeft totaal niets te maken met de gebeurtenissen van gisteren, en het is dermate overtrokken dat het gewoonweg vreselijk belachelijk is. Walgelijk gewoon. Want je trekt hier een parallel tussen SGP en islam die er gewoonweg niet is.

De SGP probeert politiek te voeren gegrond op Gods Woord. Dat is van een volslagen andere orde dan extremisten die de Koran zo interpreteren dat zij daarmee hun gruwelijke daden rechtvaardigen. Dat je deze parallel trekt, geeft aan dat je werkelijk niets begrijpt van de politiek waar de SGP voor staat, noch dat je inzicht hebt in de positie van de vrouw binnen de islam. Alsof vrouwen in reformatorische kring achtergesteld zouden zijn, net als islamitische vrouwen! Dat is werkelijk de meest domme en onware vergelijking die ik ooit heb gehoord.

Werkelijk te zot voor woorden dit.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 nov 2004 15:20

Dat kun jij wel zo vinden, ik ben duidelijk een andere mening toe gedaan. Bovendien zie ik wel degelijk overeenkomsten tussen beide groepen wanneer men het heeft over de toebedachte rollen van de vrouw. Wie dat niet ziet is blind.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 03 nov 2004 15:23

Sabra schreef:Dat kun jij wel zo vinden, ik ben duidelijk een andere mening toe gedaan. Bovendien zie ik wel degelijk overeenkomsten tussen beide groepen wanneer men het heeft over de toebedachte rollen van de vrouw. Wie dat niet ziet is blind.

Het punt is dat jij je mening baseert op vooroordelen die volslagen ongegrond zijn. Binnen de SGP en de reformatorische kring is bovendien al jarenlang een proces gaande waarin vrouwen steeds meer betrokken worden bij de (politieke) besluitvorming. Het vrouwenstandpunt heeft absoluut zijn langste tijd gehad.

Wat nog veel erger is, is dat jij overeenkomsten ziet tussen de zogen. toebedachte rollen van vrouwen in beide groeperingen. Daarmee geef je al aan dat je absoluut niet op de hoogte bent van hoe er met vrouwen wordt omgegaan binnen een groot deel van de islamitische gemeenschap.

Anders zou je deze vergelijking nooit hebben gemaakt.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 03 nov 2004 15:25

Sabra schreef:Dat kun jij wel zo vinden, ik ben duidelijk een andere mening toe gedaan. Bovendien zie ik wel degelijk overeenkomsten tussen beide groepen wanneer men het heeft over de toebedachte rollen van de vrouw. Wie dat niet ziet is blind.

De Bijbel en Koran willen inderdaad beide dat de vrouw de zorg voor kinderen op zich neemt. Is dat zo erg???? Misschien hebben vrouwen daar wel meer kwaliteiten voor.
De behandeling van vrouwen is inderdaad niet te vergelijken met extreem-islamitische groeperingen, ander ken je of extreme islamieten niet of SGP'ers niet.
Het valt me van je tegen dat je achter de anti-SGP houding van de media aanloopt en hun argumenten, die vaak ongegrond zijn, onderschrijft.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 nov 2004 15:28

Pieter schreef:Het vrouwenstandpunt heeft absoluut zijn langste tijd gehad.

Grappig, hiermee geef je toe dat dat standpunt bestaat.

Terug naar “Archief”