Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 jul 2004 14:21

jacobH schreef:
Het was een reactie op Maria Magdalena omdat ik een wet zou aanspreken die niet meer van deze tijd was.

Dat bedoel ik helemaal niet, en trouwens, ik draag ook een hoedje, hoor........

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jul 2004 14:37

Mariamagdalena schreef:
jacobH schreef:
Het was een reactie op Maria Magdalena omdat ik een wet zou aanspreken die niet meer van deze tijd was.

oh dan heb ik het verkeerd begrepen.

leg het eens uit dan?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 jul 2004 14:47

jacobH schreef:
Mariamagdalena schreef:
jacobH schreef:

leg het eens uit dan?

Wat moet ik uitleggen? Hoe mijn hoedjes eruit zien? Nou, lichtbruin en donkerbruin, klein en van leer.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 26 jul 2004 15:59

Mariamagdalena schreef:
jacobH schreef:
Mariamagdalena schreef:
jacobH schreef:

leg het eens uit dan?

Wat moet ik uitleggen? Hoe mijn hoedjes eruit zien? Nou, lichtbruin en donkerbruin, klein en van leer.

volgens mij lopen we een beetje langs elkaar heen te posten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 jul 2004 16:35

Tot mijn verbazing zie ik, dat dit pagina 14 is over hoedjes, alsof dat het belangrijkste is.
Vroeger heb ik ook hoeden gedragen, tot het in de kerk waar ik kwam blijkbaar niet meer belangrijk was, en het op een bepaald moment verdween.
Op zich is er niks mis mee, wat ik wel sneu vind, is, dat veel mensen hem in een plastic zakje meenemen naar de kerk, en dan pas opzetten.
Als je een hoed draagt, zet je hem thuis op, en later ook thuis weer af, je hoeft je er toch niet voor te schamen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jul 2004 16:37

Doen ze dat niet om hem netjes te houden ofzo?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 jul 2004 17:43

Cisca schreef:Tot mijn verbazing zie ik, dat dit pagina 14 is over hoedjes, alsof dat het belangrijkste is.
Vroeger heb ik ook hoeden gedragen, tot het in de kerk waar ik kwam blijkbaar niet meer belangrijk was, en het op een bepaald moment verdween.
Op zich is er niks mis mee, wat ik wel sneu vind, is, dat veel mensen hem in een plastic zakje meenemen naar de kerk, en dan pas opzetten.
Als je een hoed draagt, zet je hem thuis op, en later ook thuis weer af, je hoeft je er toch niet voor te schamen.

In Nederland waait en regent het nogal regelmatig (ook op zondag :wink: ) en dat is mi de reden dat de meeste vrouwen hun hoedje in een tas vervoeren.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 27 jul 2004 17:46

Cisca schreef:Tot mijn verbazing zie ik, dat dit pagina 14 is over hoedjes, alsof dat het belangrijkste is.

er wordt over minder belangrijke onderwerpen nog veel meer gepost. Het gaat hier per slot van rekening nog om een bijbelse inzetting.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 27 jul 2004 17:58

Andre schreef:
Mee eens, maar ik blijf weigeren om ook maar ergens in de bijbel te lezen dat je met een hoed op en een rok aan naar de kerk "moet"
Komt bij mij over van, als je een broek aan hebt, en geen hoed op hebt je geen kind van God kunt zijn.

Dat zei ik ook vroeger, maar ik snap het niet, want als je 1 korinthe 11 leest, lijkt het mij duidelijk dat het gepast is om een hoedje op te zetten.

het is zo makkelijk om te zeggen dat het niets uitmaakt wat je draagt naar de kerk (of in het dagelijks leven)
maar wat halen jullie dan uit dit tekstgedeelte?
ik snap het niet meer, het lijkt dat vrouwen gewoon hun hoofd moeten bedekken, er staat ook bijv 'een man echter hoeft niets op te zetten'
een vrouw wel dus

ikzelf draag geen hoedje naar de kerk, nooit gedaan, daarom zou het een grote stap zijn om het nu wel te gaan doen, en ik heb ook niet het idee dat het nu tijd is om een beslissing te nemen, maar toch ben ik geinteresseerd.

ik heb verschillende discussies over hoeden gevolgd, maar ik ben op zoek naar 'nieuwe' meningen.

er staat vaak dat 1 kor 11 te maken heeft met haardracht, dat met het hoofdbedekken lang haar wordt bedoelt, omdat hoeren in bijbelse tijden vaak kaal waren. en dat oneerbiedig is. maar andere mensen zeggen weer dat hoeren in bijbelse tijden juist lang haar hadden, dus ik snap het niet meer

en vaak antwoordt een meisje of jongen uit een traditionele kerk instemmend op de vraag of een hoedje in de kerk gedragen moet worden

maar ik ben juist benieuwd naar meiden die juist geen hoedje dragen, of er wel 1 dragen maar het er niet mee eens zijn, wat hun meningen zijn, hoe zij 1 kor 11 interpreteren.

ik ben benieuwd, wie kan mij helpen??

Stacie

Berichtdoor Stacie » 27 jul 2004 18:00

maar ook menigen de mannen hier zijn welkom natuurlijk ;)

ik zou het wel handig vinden als jullie zouden citeren uit korinthe ofzo, wat en hoe jullie deze tekst (1 kor 11 dus) lezen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jul 2004 18:04

vers 4 en 5:
4
Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5
Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

lijkt me wel duidelijk of niet
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Stacie

Berichtdoor Stacie » 27 jul 2004 18:05

lijkt duidelijk ja

ben benieuwd naar reacties van mensen die geen hoedje op hebben...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 27 jul 2004 20:31

je moet gewoon respecteren wat de ander doet, wel of geen hoed op. als jij zelf vind dat je een hoed op moet volgens de Bijbel dan moet je dat doen.
Ben je niet eens met wat er in de Bijbel staat en leg je het op een andere manier uit, dan is dat ook jou eigen 'pakkie aan'.
Of het goed is, geen hoed op, dat zal de tijd leren...
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 27 jul 2004 21:45

johannes1 schreef:vers 4 en 5:
4
Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5
Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

lijkt me wel duidelijk of niet

Betekend dit dan dat de vrouw heel de kerkdienst op moet?
Betekend dit dan dat als de vrouw thuis bid ook haar hoed op moet?
Wat verstaan we onder profeterende vrouwen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jul 2004 21:49

Betekend dit dan dat de vrouw heel de kerkdienst op moet?
Betekend dit dan dat als de vrouw thuis bid ook haar hoed op moet?

ja, een vrouw behoort haar hoed de hele dienst op te houden. de kanttekening verklaart het zo: Dat is, die in de vergadering de algemene gebeden, of de uitlegging der profetische schriften aanhoort; want dat ene vrouw openlijk in de vergadering de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”