Opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Opwekking

Berichtdoor Rozijn » 01 nov 2013 13:21

... dit ging offtopic, ik haal het zelf maar vast weer weg ...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2013 13:32

elbert schreef:De Bijbel spreekt expliciet maar over 1 bedeling (en 2 als je de periode voor Christus als een andere bedeling ziet). Voor andere bedelingen moet je zelf je theorie opzetten. ;)
Maar wat heeft dat met opwekking te maken? Niets.
De bedelingenleer bepaalt wat je over opwekking zegt. Dat is een rigide manier van denken: je denkkader wordt erdoor ingeperkt i.p.v. verruimd.

Precies hetzelfde geldt natuurlijk voor andere bijbelse zaken.
De Bijbel spreekt expliciet nergens over babydoop.
Daarvoor moet je zelf een theorie opzetten.
En dat heeft wel met bedelingen te maken.
maar goed, dat is vast weer off topic en anders wel een stokpaardje , maar ik wou wel even aangeven dat het argument in dezelfde categorie valt.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 01 nov 2013 13:43

Een vraag over opwekking:
Is er een sleutel te vinden waardoor een opwekking plaatsvindt?

Natuurlijk gaat het erom dat de Heilige Geest, in opdracht, een opwekking doet plaatsvinden. Maar waar mijn vraag op doelt is, als we kijken naar plaatsgevonden opwekkingen. Is er een wortel/oorzaak te vinden waardoor een opwekking volgt?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2013 13:56

Kort gezegd vindt een opwekking alleen plaats als men terugkeert naar het Woord, naar wat God van mensen vraagt.... en mensen daar ook naar willen handelen. Verandering in vormen gaan soms daarmee gepaard maar zijn op zich geen oorzaak voor een opwekking.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 14:10

Ik heb een beetje de indruk dat een zgn opwekking van massale omvang alleen plaatsvindt door de inspanning of marketing van de mens.
Ik was ooit op het Malieveld bij de opwekking van Osborn die massal mensen genas. We weten dat vele mensen later op akelige wijze alsnog geconfronteerd werden met hun ziekte of zelfs met opname in psych. inrichtingen ( zo heette dat toen nog)
Natuurlijk kan God mensen gebruiken om mensen tot geloof te brengen zoals bij Billy Graham in het Olympisch stadium, ik heb vorige week een broeder begraven die samen met zijn vrouw tot geloof kwam en zijn hele leven in dienst van de Heer heeft gesteld als eenvoudig straatmaker.

Het lijkt dat wij allerlei thema's moeten bedenken zoals de alpha cursus en cursus om het preken te leren of weet ik niet wat allemaal, om een opwekking op te wekken en dat is toch tamelijk en op zijn zachtst gezegd hoogmoedig of arrogant.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 14:11

Arco schreef:Een vraag over opwekking:
Is er een sleutel te vinden waardoor een opwekking plaatsvindt?

Natuurlijk gaat het erom dat de Heilige Geest, in opdracht, een opwekking doet plaatsvinden. Maar waar mijn vraag op doelt is, als we kijken naar plaatsgevonden opwekkingen. Is er een wortel/oorzaak te vinden waardoor een opwekking volgt?

Honger naar Zijn gerechtigheid, bekering, eenheid, inzien dat hoe het nu gaat niet Zijn wil is, gebed, die man van de opwekking waar heel Wales tot bekering kwam deed de hele dag niets anders dan bidden voor zielen, zijn hospita werd er niet goed van. Op die video van transformations zag je dat ook: Het begon met eenheid tussen christenen en gebed.
Opwekking is eigenlijk opstaan uit de dood, dat geldt voor Israel, voor de kerk is het een ontwaken: ontwaak gij die slaapt en laat Christus over u lichten.
Ook: zien wat Hij je gegeven heeft, we zijn gezegend met alle geestelijke zegeningen in de hemelse gewesten, geen genoegen nemen met de status quo: oh het merendeel van het land is niet gered, nou ja, ik heb het toch fijn. En vooral timing, ik geloof dat het nu Gods tijd is voor een wereldwijde opwekking. Die is ook al bezig. Voordat de gemeente wordt opgenomen komt er opwekking. Ik zag een mooie definitie ervan: falling in love with Jesus all over again, having the joy of your salvation restored. Vol worden met Zijn liefde voor Hem en het verlorene.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 14:13

Marnix schreef:Kort gezegd vindt een opwekking alleen plaats als men terugkeert naar het Woord, naar wat God van mensen vraagt.... en mensen daar ook naar willen handelen. Verandering in vormen gaan soms daarmee gepaard maar zijn op zich geen oorzaak voor een opwekking.

Spreekt de Bijbel dan niet gewoon van "bekering" of tot geloof komen of buigen voor Zijn Naam....
Verandering in vormen begrijp ik niet, die uitdrukking ken ik uit een lied wat zegt : "Vroeger vast in vormen, maar nu volkomen vrij".

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 15:00

Wilsophie schreef:Spreekt de Bijbel dan niet gewoon van "bekering" of tot geloof komen of buigen voor Zijn Naam....
Verandering in vormen begrijp ik niet, die uitdrukking ken ik uit een lied wat zegt : "Vroeger vast in vormen, maar nu volkomen vrij".

Ja, je kunt ook een persoonlijke opwekking hebben, maar als er heel veel dat hebben, heb je wat men verstaat onder opwekking, wat massaler, Zijn volk dat opstaat.
Ik had jaren terug een droom. We (de kerk) lagen allemaal te pitten in een grote zaal en ineens werden er mensen wakker, ik ging naar buiten en daar zag ik een bruid en bruidegom al staan voor het gemeentehuis om naar binnen te gaan. Ik zei tegen iemand anders: Schiet op, ze gaan al bijna trouwen. Nou nee, dat liep zo'n vaart niet, zei ie, maar toe zag hij het zelf ook en we gingen de straat op om te evangeliseren. Ik kwam daar allemaal mensen tegen die hetzelfde deden, uit allerlei denominaties. En toen stapten we een trein in en die reed weg. Ik dacht altijd dat dat de opname was, maar het is opwekking geloof ik nu. Mensen krijgen eerst nog de kans zich te bekeren voor Hij terugkomt om de gemeente te halen. En wie nu niet wil krijgt tijdens de grote verdrukking nog een kans. Ik geloof niet dat Hij nu terugkomt voor de paar gelovigen die er zijn. Voordat Hij komt voor Zijn gemeente komt Hij tot Zijn gemeente.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 15:06

Ik krijg net het verheugende bericht binnen via het blad "uitdaging"dat om de 10 dagen er een evangelische gemeente gesticht wordt in Frankrijk, ik heb er vorige jaar één bezocht in Toulouse en dat was heel fijn !!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 nov 2013 15:07

@boerin
Volgens dit (http://youtu.be/dhx35L_lOD8) filmpje wel. Even een vraag trouwens in het algemeen.. wat vinden jullie van dit soort filmpjes? Ik ben nieuwsgierig.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 nov 2013 15:08

Wilsophie schreef:Ik krijg net het verheugende bericht binnen via het blad "uitdaging"dat om de 10 dagen er een evangelische gemeente gesticht wordt in Frankrijk, ik heb er vorige jaar één bezocht in Toulouse en dat was heel fijn !!
Wauw, lijkt wel een opwekking! :wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 15:18

Ik maak me geen illusie want een gemeente stichten is nog geen opwekking.
Prof Dr. Cees Hamelink zegt dat: " er nog nooit zo ontzettend gelogen is in media en in de samenleving als nu.
Het is de smeerolie van maatschappelijke relaties.
De moderne technologie maakt het ons steeds makkelijker om leugenachtig te zij en internet zoals you tube Boerin is daar het uitgelezen medium voor, je hoeft geen bronnen te vermelden en kunt je identiteit volledig verhullen".
einde citaat.
Ik bedoel maar.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 15:25

Wilsophie schreef:Ik maak me geen illusie want een gemeente stichten is nog geen opwekking.
Prof Dr. Cees Hamelink zegt dat: " er nog nooit zo ontzettend gelogen is in media en in de samenleving als nu.
Het is de smeerolie van maatschappelijke relaties.
De moderne technologie maakt het ons steeds makkelijker om leugenachtig te zij en internet zoals you tube Boerin is daar het uitgelezen medium voor, je hoeft geen bronnen te vermelden en kunt je identiteit volledig verhullen".
einde citaat.
Ik bedoel maar.

Klopt, maar al die getuigenissen van moslims die erop te vinden zijn komen niet gelogen over. Waarom zou een moslim liegen dat ie bekeerd is? Het is niet te checken, dat zeggen ze ook, maar ik geloof wel dat er iets aan de hand is. Je hoort het ook via mensen op fora, die zulke mensen gesproken hebben zelf.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 nov 2013 15:33

Ja ik beluister wel eens de getuigenissen op de radio van mensen uit de moslimwereld, maar ook uit het Jodendom die zich bekeren tot het Christendom en dat zijn heel droevige ervaringen, ik heb diep respect voor deze bekeerde dus gelovige mensen. Wat hebben die veel te verduren.. maar God zal hen belonen. Hun kroon ligt klaar is dan mijn troost.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 15:34

Jvslooten schreef:@boerin
Volgens dit (http://youtu.be/dhx35L_lOD8) filmpje wel. Even een vraag trouwens in het algemeen.. wat vinden jullie van dit soort filmpjes? Ik ben nieuwsgierig.

Oh erg ja, die had ik al eens gezien. In de jaren 80 toen ik net bekeerd was, kregen we dat Left behind te zien. Ben je net blij bekeerd en dan krijg je dat geëmmer. Ik was altijd bang dat ik weer niet goed genoeg was om opgenomen te worden.
Het is goed om te waarschuwen om gereed te zijn aan de ene kant en elkaar aan te sporen, maar angst zaaien is ook zo zinloos. Toch zag ik ook een filmpje waar iemand een droom kreeg dat zijn voorganger niet opgenomen werd en hij vertelde het hem en die voorganger werd helemaal kwaad, maar later zei hij: Het klopte wel. Er zaten dingen niet goed in zijn leven. Ik denk dat het soms wel goed kan zijn. Ik was een paar jaar terug teruggevallen en zag ineens zo'n soort film. Mede daardoor kwam ik weer tot bekering. Alleen jammer dat je er ook mee lastig gevallen wordt als je niet in zonde leeft en dan kunt gaan twijfelen en bang worden.
Zach91

Terug naar “Archief”