hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 dec 2007 12:32

Jo'tje schreef:
lammetje schreef:Ik vind dan dat je geen kinderen meer NEEMT door er bewust voor te zorgen dat je ze niet krijgt, het is eigenlijk zeggen: ik heb er genoeg God, ik neem dit pilletje, gebruik dit condoom, want wat U voor mij hebt weggelegd WIL ik niet?

Misschien erg kort door de bocht, maar als ik het aan kan en het financieël red zou ik geen voorbehoedsmiddelen gebruiken.

Hierin spreek je jezelf een beetje tegen. Je zegt zelf in die laatste zin namelijk net zo goed: áls dit en dat op orde is wil ik het wel hoor.
Ik vind dat je absoluut erg goed na moet denken voor je zo'n hele rits kids op de wereld zet. Je moet ze tenslotte wel op een fatsoenlijke manier de wereld in kunnen sturen. Als die mensen dat op deze manier kunnen? Prima.

Ik zou me wel afvragen hoe die mensen zich nog ontwikkelen. Hebben ze nog iets voor zichzelf? Uurtje sporten in de week? Meedraaien in het werk van de kerk? (vrijwilligers)werk?
Volgens mij is het voor iedereen gezond om ook voldoende dingen buitenshuis te kunnen doen en je voor andere dingen in te zetten. Ik vraag me af in hoeverre je daar dan aan toe komt

Ik blijf het belangrijk vinden dat je lichamelijk en psychisch je gezin aan kunt. Ik denk dat dit ook bedoeld wordt met, wat in het huwelijksform staat: verstandig bij je vrouw liggen.
Ik denk niet dat het goed is, als je niet rond kunt komen op 1 salaris of als je man geen werk heeft en je een uitkering hebt, je altijd een lening af moet sluiten als je wasmachine kapot is of iets anders wat gewoon nodig is, dat het dan verstandig is om nog een kind te krijgen. Het blijft een moeilijk punt want je kunt zeggen: God zorgt dan wel dat je geen kinderen krijgt.... maar er blijft ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. En dan is het punt: waar ligt dat stukje eigen verantwoordelijkeid?

En is tijd voor jezelf nog wel zo belangrijk? Natuurlijk is het heerlijk als je iedere week een dagdeel aan het werk ben, wel of niet betaald of lekker bij je zus op de koffie kunt, maar ik vermoed dat het dan op de tweede plek komt :?: Weet het niet want ik heb nog mijn werk en Sarah slaapt nog lekker vroeg savonds...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 dec 2007 12:46

lammetje schreef:Ik vind dan dat je geen kinderen meer NEEMT door er bewust voor te zorgen dat je ze niet krijgt, het is eigenlijk zeggen: ik heb er genoeg God, ik neem dit pilletje, gebruik dit condoom, want wat U voor mij hebt weggelegd WIL ik niet?
Misschien erg kort door de bocht, maar als ik het aan kan en het financieël red zou ik geen voorbehoedsmiddelen gebruiken.

al zou ik het financieel aan kunnen... ik zou echt niet zoveel kinderen willen hebben.... volgens mij kan je dan ook nooit genoeg persoonlijke,individuele aandacht geven aan je kinderen!!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 dec 2007 13:16

Ik moet er echt niet aan denken om 6 of meer kinderen te krijgen. 2 a 3 kinderen is ook leuk. Ik wil namelijk meer zijn dan alleen moeder. Ik wil ook een echtgenote, vriendin, zus, collega zijn. Ik wil een eigen leven kunnen houden.

Ik vind het heel ongenuanceerd om te impliceren dat ouders die werken hun kinderen weinig liefde geven en dat daar de gezelligheid ver te zoeken is. omdat zij hun kinderen naar de opvang doen. Ik wil ook absoluut blijven werken als wij kinderen krijgen. En ja, daarom zullen wij ervoor kiezen dat wij er geen 6 krijgen. Dat is niet automatisch een egoïstische keuze. Ik weet namelijk van mijzelf dat ik een leuker persoon ben als ik de mogelijkheid heb om mij te ontwikkelen en te kunnen werken.

Het is gewoon een feit dat een vrouwenlichaam te lijden heeft onder een zwangerschap en dat bij de meeste vrouwen de roze wolk ver te zoeken is. Persoonlijk ben ik van mening dat het onverantwoord is om zoveel kinderen te krijgen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 dec 2007 13:42

Betekend het dan meteen dat als het onverantwoord is, de moeder 'spot met haar leven' of hoe zien jullie dat dan? Ik snap best dat de meeste mensen geen 17 kinderen willen, zelf moet ik er ook niet aan denken nu, maar waarom meteen onverantwoord???

Enne dat als je blijft werken en je kind een paar dagen naar de opvang doet wil niet zeggen dat het niet goed is hé, ik doel op 'sleutel'kinderen, kinderen waarvan de ouders NOOIT thuis zijn, overdag werken en savonds weg zijn, altijd opvang is, oppas aan huis en de moeders de kinderen met de luier nog van het kdv aan de volgende ochtend weer naar het kdv brengen omdat ze egen tijd hadden om het te wassen en aan te kleden :roll: Dát vind ik onverantwoord!

Ik vind het ook lekker om te werken en om er even uit te zijn, ik vermoed dat het niet meer lukt als je meer dan 6 kinderen hebt, misschien bij 4 kinderen al niet meer.... Dat zien we dan wel weer, als we iig een groot gezin mogen krijgen...
Mij lijkt 4 kinderen ook praktisch veel makkelijker dan 16, maar ik vind het moeilijk om dan na 4 kinderen te beslissen dat het genoeg is zo.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 dec 2007 13:54

Het beeld wat jij schetst van een kinderdagverblijf, vind ik totaal irreëel en nergens op gebaseert.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 dec 2007 14:00

Dat valt wel mee, met irreeel. In de praktijk blijkt gewoon dat dit vaak zo ís.
En als je kinderen wilt, neem er dan ook de verantwoordelijkheid voor en 'dump' ze niet daar!!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 dec 2007 14:02

Heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht hóeveel kinderen ik wil. Ik weet nl. niet eens of ik wel kinderen kan krijgen. Maar áls ik ze zou krijgen (wat ik van harte hoop!!) zou ik idd wel kijken wat verantwoord is. Financieel, psychisch etc. Ik denk dat voorbehoedmiddelen als NFP er niet voor nix zijn.

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 27 dec 2007 14:19

Zo wat al weer veel reacties.
Maar als iemand het psychisch enz aan kan, waarom dan niet zoveel kinderen. Ik ben blij dat er nog gezinnen zijn met zoveel kinderen. Tegenwoordig is het allemaal zo van. nou ik wil 2 of 3 kinderen......
Net alsof wij even kunnen zeggen hoeveel we er willen hebben.

Maar jah die mensen zullen er echt wel uitkomen met hun 16 kinderen.
Mijn buren hebben ook 14 kinderen, maar dat loopt allemaal prima!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 dec 2007 14:37

mirjan22 schreef:Zo wat al weer veel reacties.
Maar als iemand het psychisch enz aan kan, waarom dan niet zoveel kinderen. Ik ben blij dat er nog gezinnen zijn met zoveel kinderen. Tegenwoordig is het allemaal zo van. nou ik wil 2 of 3 kinderen......
Net alsof wij even kunnen zeggen hoeveel we er willen hebben.

Maar jah die mensen zullen er echt wel uitkomen met hun 16 kinderen.
Mijn buren hebben ook 14 kinderen, maar dat loopt allemaal prima!

Kan je je buren niet even om een reaktie vragen dan, wij praten allemaal makkelijk. sommigen hebben geen kinderen en andere een paar, wat vinden hun er nou van. Ik zou best die mensen zelf eens aan het woord laten.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 dec 2007 14:51

ja idd, daar ben ik ook wel benieuwd naar! ik ken zelf geen grotere gezinnen dan 6 kids. Dat is dan nog niet eens de helft :wink:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 27 dec 2007 15:00

ex
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 25 jun 2008 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 27 dec 2007 15:41

Lenny schreef:ja idd, daar ben ik ook wel benieuwd naar! ik ken zelf geen grotere gezinnen dan 6 kids. Dat is dan nog niet eens de helft :wink:

Nou mn buurvrouw en buurman spreek ik zelf nooit eigenlijk, maar een dochter daarvan weleens. Als ik haar spreek op msn ofzo zal ik het wel een keer vragen hoe hun dat ervaren hebben. weet niet hoelang het duurt hoor.
Nou bij ons in familie komen nog best wat gezinnen van 7/8 kids voor en wij hebben er zelf 9, maar van 14 enz ken ik er ook al niet veel

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 27 dec 2007 15:44

ik heb heel hard zitten denken maar zou boven de 6 niemand weten. Bij ons in de kerk is 1 gezin met 6+, ze verwacht nu nr. 8! Bij ons in de fam is 6 ook het grootste gezin.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 27 dec 2007 16:29

Even een realistisch beeld over het kinderdagverblijf ik werk regelmatig in de kinderopvang en de buitenschoolse opvang en heb redelijk veel verschillende verblijven gezien. Ik ben altijd ook wel benieuwd hoeveel dagen kinderen daar nou zitten. VOlgens mij heb ik 1 jongetje meegemaakt die er 5 dagen in de week zat. 4 dagen was al heel veel. Gemiddelde ligt denk ik op 2 misschien 3 dagen. Nou dat lijkt me geen probleem. Daarbij komt dat er volgens mij meer persoonlijke aandacht voor een kind op een kdv is dan bij een gezin met 17 kinderen waar de moeder wel altijd thuis is. In een babygroep zitten bijna nooit meer dan 9 kinderen en er zijn iig 2 leidsters. In een peutergroep ook 2 leidsters en dan heb je ietsje meer kinderen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 dec 2007 16:44

Ik heb op school gezeten tegenover een kdv en daar zat ook een zoontje van mijn klasgenootje op. Daar heb ik het beeld van: met de luier van het KDV van de maandag, in pyama en ongewassen de volgende dag weer terug... En 2 a 3 dagen vind ik heel goed, ik denk dat Sarah als ze 2 is ook naar een peuterspeelzaal gaat, net even wat anders dan een KDV, maar iig goed voor de ontwikkeling. Of we het kunnen betalen is punt 2, want het is volgens mij behoorlijk duur en ik weet niet of ik dan nog kan werken.

Ook had mijn moeder 2 oppaskinderen die er 5 dagen in de week waren en mijn zus ook nog een aantal avonden oppaste. De avonden dat ze geen oppas nodig hadden zaten de kinderen vaak in het restaurant waar pa en ma aan het werk waren :shock: Leuk om dan 2 kinderen op te voeden, maar wie de opvoeding op zich neemt was iig niet de vader of de moeder...

En zo heb ik nog tal van voorbeelden hier in de omgeving en bij mijn ouderlijk huis, die mensen die ik kén, waar ik regelmatig een kletspraatje mee maak(te) en oppaste.
Nu zal het missing erg verschillen of je in de randstad woont of op de veluwe, maar ik heb zelfs een aantal keer in een gesprek horen zeggen dat de kinderen soms best wel lastig zijn icm carriere :roll: (ik vind het ook jammer dat ik mijn opleiding niet af heb kunnen maken omdat ik dan 36 uur per week moest gaan werken! Maar ik vind het gewoon zielig voor mn kind en voor mezelf :wink: om haar 36 uur per week 'weg te brengen' ookal past mijn moeder op)

Pas trouwens in de krant gelezen dat het niet goed is voor de ontwikkeling van een kind om het eerste levensjaar op een KDV door te brengen met 2 leidsters op 9 baby''s. Ik weet niet of dat overal zo weinig is, want daar heb ik me niet in verdiept, maar het was de bedoeling om 'jonge' moeders een jaar lang betaald vrij te geven na de bevalling om voor hun baby te zorgen. Niet dat ze dat voor elkaar gaan krijgen, maar ik vond het wel een goed standpunt (bron was volgens mij het AD van afgelopen donderdag/vrijdag/zaterdag)

Terug naar “Archief”