Marnix schreef:trijntjejohanna schreef:Er is nog een 100% zekerheid om niet zwanger te worden: geen gemeenschap hebben!
Dat lijkt me ook niet echt een optie

Dus ik denk dat je dingen tegen elkaar gaat afwegen en dan kiezen veel christenen voor voorbehoedsmiddelen om de kans te reduceren, en die kans is dan behoorlijk klein hoor.
Zoals ik al aangaf, pil en condoom is een goede combinatie, de kans dat je dan nog zwanger wordt is echt wel heeeel klein... en je pil werkt dan sowieso niet abortief, ook al is de kans al klein. Daar ben ik overigens wel benieuwd naar, hoe vaak dat nou voorkomt, dat de pil innesteling van een bevruchten eicel voorkomt.
Of je op dat moment al van leven kan spreken en dus ook van abortus, daar kan je over discussieren. Het lijkt me inderdaad erg interessant en nuttig om een christelijke expert over dit onderwerp te horen.
Nujah 'geen optie' is wel erg stellig gezegd. Ik vind er wat voor te zeggen dat je, wanneer je nog totaal niet toe bent aan een kind (geen geld, geen huis, geen vaste stabiele relatie), je ook geen gemeenschap hebt. Natuurlijk is het niet zwart-wit; wanneer je vanwege een medische oorzaak geen kinderen mag krijgen is het wat anders. Maar als je niet klaar bent om een kind te krijgen, vraag ik me af of je wel toe bent aan gemeenschap.
(waarmee ik niet wil zeggen dat je niet een tijdje mag wachten met kinderen krijgen totdat je er zelf ook echt aan toe bent en er naar verlangt, zoals bijv. MissF en Lalage. Zij hebben wel een stabiele situatie, als ze tóch in verwachting zouden raken)