Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor maaarten » 09 jun 2013 11:50

Beste aart,

U hebt dit verhaal al eens eerder verteld, maar ik blijf het moeilijk vinden om te geloven. Ik ken zelf veel mensen uit de NGK en ik herken het beeld dat je van hen schetst absoluut niet. Van alle orthodox gereformeerde kerkgenootschappen moet de NGK wel de lichtste en meest progressieve zijn. Volgens mij is de NGK juist van deze gereformeerd kerkgenootschappen de enige waar men vaak een meer genuanceerde mening over homoseksualiteit heeft (zie bijv. http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=15738), het is de enige waar vrouwen ouderling en dominee mogen worden, etc. Bovendien hebben ze zich in 1967 helemaal niet van 'vrijzinnig gereformeerden' afgescheiden, maar van de 'vrijgemaakt gereformeerden' (of eigenlijk GKV, 'gereformeerde kerken (vrijgemaakt)'). De NGK is eerder meer vrijzinnig dan de GKV, waar ze zich van afgesplitst hebben!

Ik wil niet zomaar uw verhaal in twijfel trekken, maar ik kan me simpelweg niet voorstellen dat ze bij een NGK gemeente zo doen. Weet je zeker dat je het niet verward met een ander kerkgenootschap (bijvoorbeeld de 'Gereformeerde Gemeenten in Nederland')? Zeker als je het bijvoorbeeld hebt over 'zwarte kleding' of iets dergelijks, dat doen ze simpelweg gewoon niet in de Nederlands Gereformeerde Kerken, maar dat kun je al wel tegenkomen in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, wat twee heel verschillende kerkgenootschappen zijn.

Maar ik vind het erg om te horen dat het contact met uw kinderen zo moeilijk loopt. Hoewel ik natuurlijk niet de details van het verhaal ken, lijkt de houding van uw zoon en schoondochter, zoals die uit uw verhaal op mij overkomt, mij niet erg christelijk. De Bijbel zet juist sterk in op familiebanden.

De Bijbel zegt immers:
"Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige." (dit staat in 1 Timoteüs 5:8)

sterkte,
Maarten

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 09 jun 2013 12:42

Hallo Maarten,
Dank voor je snelle reactie en bemoedigende en meelevende woorden. Heb je linkje gelezen en vind het heel mooi dat er één schaap over de dam is betreft diakenen en vrouwen als dominee. Maar of dat het standpunt van de hele NGK kerkgemeenschap is waag ik (nog) te betwijfelen....

Ik kan mij goed voorstellen dat je het verhaal van buitensluiting van onze kleinkinderen in de NGK niet kan geloven. Ik heb nadat ik mijn eerste verhaal op het forum heb geschreven 2 gesprekken gehad met de dominee van hun kerk. Gebleken is dat de NGK inderdaad geen ongelovige grootouders buiten mogen sluiten. maar op de slinkse wijze die ik beschreven heb gebeurd het in ons geval wel degelijk.

Men zegt dus nog steeds dat het "iets met de vertrouwensband" te maken heeft.
Zelfs mediation heeft ons inmiddels geen steek verder geholpen. Op grond van uitleggen wat dat iets in de vertrouwensband dan is zeggen onze zoon en schoondochter dat zij dat wel degelijk besproken hebben met de mediator terwijl de mediator zelf zegt dat het woord vertrouwensband wel op tafel is geweest in zijn gesprek met hen maar dat het verder niet besproken is.

In het SMS contact wat ik na de mediation met onze zoon heb gehad blijft hij volhouden dat hij en zijn vrouw de vertrouwensband wél besproken heeft.
Kortom, er wordt KEIHARD gelogen hier. Heel jammer want wij hadden heel graag deze pijnlijke situatie nu eindelijk wel eens op wille lossen, ook voor onze andere zoon en schoondochter die overigens ook niet op mogen passen terwijl zij op een steenworp van elkaar wonen...Maar deze zoon prata er maar niet over met zijn inmiddels gelovig geworden broer want dan krijgen zij ruzie.

Heel jammer maar er is niets meer aan te doen. Deze NGK mensen zijn dus "roomser dan de paus" in hun eigen geloof en sluiten ongelovige mensen buiten voor alleen zijn met hun kinderen op grond van dit soort smoezerij omdat zij vinden dat hun kinderen alleen door bijbelse mensen mede opgevoed mogen worden.
Heel mooi, en als ze daar eerlijk voor uit durven komen kan ik me er uiteindelijk misschien nog wel bij neerleggen ook. Maar als je er zelfs bij een mediator al over moet liegen......

Dat heeft me weer doen denken aan een uitspraak van wijlen Pim Fortuin. Hij had niet mijn politieke voorkeur en ik zou nooit op hem gestemd hebben (net als op Wilders) omdat hij ook mensen opzij schoof en buitensloot. Maar hij heeft in een relaas over religies ook wel eens gezegd dat specifiek gereformeerden altijd moeten liegen omdat zij de lat voor zichzelf zo hoog leggen dat elk normaal mens daar nooit aan zal kunnen voldoen….
gr. Aart

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 jun 2013 14:21

geaaart schreef: Nee, als je homo bent of ongelovige zoals ik dan lig je eruit bij de het zelfverheerlijkende volk in zwarte kleding die zichzelf een als soort übermensch beschouwen en menen "boven"ons te moeten staan omdat zij denken "beter" te zijn dan wij...

Hier heb ik me nooit door willen laten meeslepen.
Hoewel ik het heel goed begrijp.
Ik wíl me niet gek laten maken door kerkmensen.
Ik geloof in God.
En inderdaad, veel kerken en kerkmensen weten niet om te gaan met alles wat buiten hun kaders valt.
En nee, ik geloof niet dat zij zichzelf als übermensch beschouwen.
Het is veel meer de onzekerheid die ontstaat als je jezelf toestaat om anders te gaan denken.
Veel zekerheden gaan er dan aan.

In die zin begrijp ik yobem best goed en natuurlijk heb ik ook heel vaak gedacht: rot op met je kerkzooi en je Rewfoweb en alle andere brave en vingerwijzende mensen.
Maar dan komt er weer even een knipoog van Boven en dan trek ik het wel weer.

God heeft geen kast.
God heeft alleen een schuilplaats en daar kan geen kerkmens bij.
Mijn homoseksualiteit is niet mijn probleem, maar dat van degenen die er niet mee om weten te gaan.
En daar wil ik ze best een beetje bij helpen :wink:
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 08:59

Mijn homoseksualiteit is niet mijn probleem, maar dat van degenen die er niet mee om weten te gaan.
En daar wil ik ze best een beetje bij helpen :wink:

Precies JeeWee. Laat je niet ontmoedigen. Als iedere homo uit de kerk stapt is dat zonde voor de gemeenschap en voor de betrokkene.

Wij zongen gisteren dit lied en ik moest denken aan je moeilijke positie:
God, laat mij nooit verliezen
de vreugde om uw woord
de moed mijn weg te kiezen
waar ik uw voetstap hoor.
En overtuig mij dag aan dag
dat Gij mij hebt geroepen,
ja, dat ik leven mag!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2013 13:19

Even een stukje uit het gesloten topic, omdat ik er toch graag op wil reageren en er naar dit topic wordt verwezen.

Schelpje, als je het vervelend vindt, haal ik deze posting direct weer weg. Dat is geen probleem

Het is precies zoals ik zei in het topic over homofilie geloof ik, dat er eigen IK, het genot, als koning heerst in menig leven.
Maar dat een huwelijk zoveel rijker is als je dienend probeert te zijn.
Gericht op het welzijn en geluk van de ander.

Ik vraag me oprecht af hoe het single (moeten) blijven van een homo het geluk en welzijn van anderen dient. Zou je kunnen toelichten hoe jij dat ziet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jun 2013 13:24

Ik denk dat een willekeurige homo in een relatie prima het welzijn en geluk van een ander kan zoeken. Als je van iemand houdt, wil je toch sowieso het beste voor diegene?
Dat is niet voorbehouden aan hetero's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 13:32

Mortlach schreef:Even een stukje uit het gesloten topic, omdat ik er toch graag op wil reageren en er naar dit topic wordt verwezen.

Schelpje, als je het vervelend vindt, haal ik deze posting direct weer weg. Dat is geen probleem

Ik vraag me oprecht af hoe het single (moeten) blijven van een homo het geluk en welzijn van anderen dient. Zou je kunnen toelichten hoe jij dat ziet?

Als je een stukje uit het gesloten topic quote, kun je beter aan de mods vragen of zij er een probleem mee hebben, het is niet voor niets een afgesloten gedeelte :wink:
Als single, homo of hetero, kun je ook dienend bezig zijn. Je kunt goed voor je ouders zijn, als je die nog hebt, een hulpbehoevend familielid belangeloos helpen, of een andere naaste.
Een ieder kan op zijn eigen plaatsje, van nut zijn.
Ook heeft de één meer of andere talenten gekregen dan de ander.
Zoals in het kinderliedje: jij in jouw klein hoekje en ik in het mijn

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jun 2013 13:56

Maar dat kan ook allemaal als je niet single bent...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 14:43

Dus...?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 15:16

Tante Pollewop schreef:Maar dat kan ook allemaal als je niet single bent...

Oh gut! Dat zouden we haast vergeten!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jun 2013 15:21

Nou, wat Mortlach vraagt. Hoe is het single blijven van de homo tot nut van anderen?
De dingen die jij noemt kan de homo-in-relatie namelijk ook allemaal doen.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 10 jun 2013 18:04

Tante Pollewop schreef:Nou, wat Mortlach vraagt. Hoe is het single blijven van de homo tot nut van anderen?
De dingen die jij noemt kan de homo-in-relatie namelijk ook allemaal doen.

Inderdaad. Binnen een huwelijk zouden mijn partner en ik (elkaar) niet meer kunnen dienen dan in onze huidige relatie. Of begrijp ik iets nu verkeerd qua posting?

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 11 jun 2013 23:41

maaarten schreef:Beste aart,

Bovendien hebben ze zich in 1967 helemaal niet van 'vrijzinnig gereformeerden' afgescheiden, maar van de 'vrijgemaakt gereformeerden' (of eigenlijk GKV, 'gereformeerde kerken (vrijgemaakt)'). De NGK is eerder meer vrijzinnig dan de GKV, waar ze zich van afgesplitst hebben!

In de 13 ! gereformeerde stromingen in Nederland (zie http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gereformeerd.svg )
zie ik dat je gelijk hebt, de NGK is afgescheiden van de vrijgemaakten. Maar het is voor een leek als ik dan ook bijna niet te bevatten dat er in ons land voor één en hetzelfde geloof 13 van elkaar afgesplitste gereformeerde stromingen zijn. In de huidige tijd met veel fusie's zou het héél goed zijn als iedereen z'n "protest" van het protestant zijn eens laat varen en saamhorigheid gaat tonen door er weer één gereformeerde kerk van te maken.

De één "mag" wél een TV in huis en de ander niet, de één is dit en de ander is dat, ik denk dan bij mezelf, jongens kom op , er is toch maar één God, kruip lekker bij elkaar een hebt elkander lief. Gooi jullie gereformeerde "verschillen" overboord en maak er weer gezellig één kerk van. Stop met elkander de maat nemen en met vingerwijzingkjes tegen andersdenkenden of mensen van vlees en bloed maar een andere geaardheid en laat iedereen in hun waarde. Een homosexueel veroordeelt gereformeerden toch óók niet omdat zij gereformeerd zijn ?....

Dat de NGK veel vrijer zou zijn dan andere stromingen kan ik niet beoordelen. Het enige wat ik van hun "buitenkant" heb kunnen ontdekken is dat ze inderdaad gewoon een tap achter de kerk zetten als er iets te vieren is en ze gewoon een TV in huis hebben en gekleed zijn zoals iedereen, dus geen zwarte pakken bij de heren met streepjes en knotjes in het haar bij de dames. Maar mijn ervaring met de enkele mensen van de NGK tot nog toe is dat ik ze op schapen in wolfskleren vind lijken. Als zij afgescheiden zijn omdat zij "meer volgens de bijbel wilden gaan leven" zoals zij zelf op hun site aangeven dan denk ik bij mezelf dat zij dus volgens de bijbelteksten van 2korinthe hfdst. 6 verzen 14 en 17 leven. Dus keert u af van de ongelovigen, eerst dan neem ik u aan.... En mijn zoon mag als ongelovige niet in één span lopen met zijn bijbels opgevoede vrouw dus is hij enorm onder druk gezet om zich te bekeren voordat hij mocht trouwen met haar. En of hij wel erkend werd als ongelovige vader bij de doop van zijn kind in de NGK ? Ik geloof er niks van. Vandaar dat hij onder zware druk een week voor de doop van z'n kind ook heeft "besloten" zich tegelijk te laten dopen met zijn kind. Wolf in schaapskleren dus.....
gr. Aart

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 12 jun 2013 06:30

geaaart schreef:
In de 13 ! gereformeerde stromingen in Nederland (zie http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gereformeerd.svg )
zie ik dat je gelijk hebt, de NGK is afgescheiden van de vrijgemaakten. Maar het is voor een leek als ik dan ook bijna niet te bevatten dat er in ons land voor één en hetzelfde geloof 13 van elkaar afgesplitste gereformeerde stromingen zijn. In de huidige tijd met veel fusie's zou het héél goed zijn als iedereen z'n "protest" van het protestant zijn eens laat varen en saamhorigheid gaat tonen door er weer één gereformeerde kerk van te maken.

De één "mag" wél een TV in huis en de ander niet, de één is dit en de ander is dat, ik denk dan bij mezelf, jongens kom op , er is toch maar één God, kruip lekker bij elkaar een hebt elkander lief. Gooi jullie gereformeerde "verschillen" overboord en maak er weer gezellig één kerk van. Stop met elkander de maat nemen en met vingerwijzingkjes tegen andersdenkenden of mensen van vlees en bloed maar een andere geaardheid en laat iedereen in hun waarde. Een homosexueel veroordeelt gereformeerden toch óók niet omdat zij gereformeerd zijn ?....

Dat de NGK veel vrijer zou zijn dan andere stromingen kan ik niet beoordelen. Het enige wat ik van hun "buitenkant" heb kunnen ontdekken is dat ze inderdaad gewoon een tap achter de kerk zetten als er iets te vieren is en ze gewoon een TV in huis hebben en gekleed zijn zoals iedereen, dus geen zwarte pakken bij de heren met streepjes en knotjes in het haar bij de dames. Maar mijn ervaring met de enkele mensen van de NGK tot nog toe is dat ik ze op schapen in wolfskleren vind lijken. Als zij afgescheiden zijn omdat zij "meer volgens de bijbel wilden gaan leven" zoals zij zelf op hun site aangeven dan denk ik bij mezelf dat zij dus volgens de bijbelteksten van 2korinthe hfdst. 6 verzen 14 en 17 leven. Dus keert u af van de ongelovigen, eerst dan neem ik u aan.... En mijn zoon mag als ongelovige niet in één span lopen met zijn bijbels opgevoede vrouw dus is hij enorm onder druk gezet om zich te bekeren voordat hij mocht trouwen met haar. En of hij wel erkend werd als ongelovige vader bij de doop van zijn kind in de NGK ? Ik geloof er niks van. Vandaar dat hij onder zware druk een week voor de doop van z'n kind ook heeft "besloten" zich tegelijk te laten dopen met zijn kind. Wolf in schaapskleren dus.....
gr. Aart

Wie neemt nou wie de maat? Wie zit er nu met zijn vinger hier te wijzen? En zo langzamerhand begin ik je zoon en schoondochter te begrijpen. Als je op deze manier ze blijft benaderen is de kans dat je je kleinkinderen zou krijgen te zien heel erg klein.
Laatst gewijzigd door Speedy op 12 jun 2013 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 jun 2013 07:51

Speedy schreef:Wie neemt nou wie de maat? Wie zit er nu met zijn vinger hier te wijzen? En je moet nog maar meer in gaan verdiepen het zwarte pak is bij ngk amper in gebruik en tv is volledig geaccepteerd. En zo langzamerhand begin ik je zoon en schoondochter te begrijpen. Als je op deze manier ze blijft benaderen is de kans dat je je kleinkinderen zou krijgen te zien heel erg klein.

Jaa, dit helpt.. :o

En dit gesprek is offtopic.

Terug naar “Archief”