Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 18:51

Misschien is Boudewijn wel minister Donners steen. Elbert en ik zorgen voor druppels (niet doordenken graag) en op den duur hollen wij de steen wel uit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 20 sep 2004 22:25

Matteüs 22
37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Hoe duidelijk wil je het hebben!!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 05:53

Hallo Rene,

Inderdaad, zo duidelijk is het! Zo te zien, heb je, in essentie, zeer wel begrepen hoe het zit, aangaande de geboden!

gegroet

Boudewijn

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 21 sep 2004 05:56

Jammer dat de gezonde leer genegeerd of als onwaarschijnlijk station wordt bevonden wat betreft de topic.
De hele discusie is gewoon niet nodig als men de Schrift zou nemen als die is en men zich niet zou ingraven in eeuwenoude tradities die later zijn ingeslopen.
A. De gemeente is niet [vleselijk of geestelijk] Israel. Geestelijk Israel is dat deel der naar het vlees geboren Israelieten die later zijn geboren uit en de Geest G-ds hebben. Zij zijn onderdeel van de gemeente en in de toekomst zullen er de 144.000 vormen. Zij vormen de natuurlijke onafgebroken of herente olijftaken.
Mensen uit de volken gelovig geworden in Jesjoea en na gehoorzaamheid geboren uit de Geest zijn ook geestelijk [maar niet inneens ook Israel!] en zijn aldus mede onderfeel van de gemeente. Zij heten nog steeds onnatuurlijke takken, geent in de olijfboom en zijn bij pocherij en versmaden Israel afbreekbaar [ook dat bewijst: zij zijn geen Israel geworden, maar deelachtig aan dezelfde wortels en sappen. De wortel en ontstaan van Israel is HASJEM zelf, Israel werd al als Hem geboren, eerstgeborene en Zijn zoon genoemd. Een ieder die nu uit de Geest geboren is is geest en heeft het zoonschaps G-ds, wat wil men meer?].

B. Sjabbath is onveranderlijk en bestaat als de door G-d geegende en apartgeezette dag, lang voor de Torath Mosjeh, direct na de 6 scheppingsdagen.
Wie zijt gij o mens om die dag te wijzigen die HASJEM Zelf gezegend en geheiligd heeft?????
Een ander verhaal is wat men dan met deze dag moet. Aan Israel is het tot Eeuwige inzetting geboden te rusten van slaafse arbeid op die dag en die dag te houden tot G-d [op Hem moet men zich focussen met het houden van die dag].
De volken heeft Hij niet verordineerd zoiets te onderhouden, behalve hen die zich bij het volk in de hoedanigheid van de [Schriftuurlijke] natie Israel zijnde voegden om onder hen te wonen of zij zich nu wilden scharen onder HASJEM of niet.
Er staat m.i. echter nergens een verbod voor de volken buiten Israel om de sjabbath te houden, maar zeker geen gebod het wel te doen. De volken zijn buitenIsrael vrij hierin te doen.

C. Het is onjuist de zondag de sjabbath te noemen of die status te verlenen. Nergens staat iets dergelijks in de Schrift.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 21 sep 2004 05:57

:oops:
Laatst gewijzigd door Taytelbaum op 21 sep 2004 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 05:59

Hallo Optimatus,

Je schreef:

@@Misschien is Boudewijn wel minister Donners steen. Elbert en ik zorgen voor druppels (niet doordenken graag) en op den duur hollen wij de steen wel uit.@@

Maar daarmee verandert er aan Gods wet niets en het Deinstwerk van de Heiland, door de Heilige Geest al helemaal niet.

Het is precies zoals de Heilige Schrift ons leert, zij die vast houden aan een vals Evangelie en de geboden, bewust en willens en wetens overtreden en de Heiland bespotten, zullen zelfs de Spaderegen, de late regen niet ten deel vallen. Ze zijn al van de Genade gevallen a.h.w.!

Wat een domme man is Optimatus toch. Een "steen" uithollen. Welke Hoeksteen? Zo profileer je je ware indentiteit Optimatus.
Je hebt niets met Jezus en niets met een waar motief om je waarlijk voor te bereiden op de spoedige komst van de Here, lijkt het wel!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 06:15

Beste Sam,

Je schreef:

C. Het is onjuist de zondag de sjabbath te noemen of die status te verlenen. Nergens staat iets dergelijks in de Schrift.

Amen!

En zo is het al sinds de grondlegging der wereld alsook in Uw Koninrkijk o Here!

Let er wel op Sam, dat De Reine Vrouw (het Geestelijk Israël dat zal wonen in het Hemels Jeruzalem voor de tijd van 1000 jaren, alvorens naar deze aarde terug te keren- voor het allerlaatste oordeel (uitvoeren van de straf)uit :ALLE taal, stam natie en volk voortkomen. Evenals ook Satans leger uit ALLE taal, stam, natie en volk zal voortkomen.

Schapen en Bokken: twee Rijken: aards Babylon en (Hemels-) Jeruzalem
Twee Koningen: Bisschop en Zoon
Twee Goden: Satan en Almachtige Schepper

Overwinning: Vernietiging van Babylon en eeuwig leven (aarde) toegevoegd tot Gods Eeuwige Koninkrijk (wegvallen natuurlijke grenzen in het heelal).

En je hebt volledig gelijk als je stelt dat de geboden door menselijke tradities te-niet zijn gedaan. Ook de RKK Staat beroept zich in alle aspecten van HAAR RELIGIE, op TRADITIES van menselijke oorsprong en werken. Hiermee is haar zondige (en valse) karakter wel duidelijk.

De leugenkerk (Staat) aan het woord:

De ware Kerk (1e leugen)

17. De Kerk, dat is de katholieke Kerk, een andere ware Kerk is er niet in Gods ogen, want, ieder, die zich losmaakt van de rechtmatige Paus, vormt een schismatieke kerk, ook al bewaart men daar nog 95% of meer van de geloofswaarheden. De katholieke Kerk dus, is niet ontstaan door menselijk organisatietalent, of op grond van menselijke motieven, zoals velen tegenwoordig schijnen te menen. De Kerk is door Jezus zelf gesticht, met zijn hiërarchie, en met zijn Sacramenten. (2e leugen) De Schrift geeft daar heel wat bewijzen voor. Wie u hoort, hoort Mij ! Wat gij bindt, is in de hemel gebonden ! Enzovoorts. En de kerkelijke Traditie heeft nooit anders geleerd. (welke "Heilige Schrift")

gegroet

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 06:26

Beste Sam,

Je schreef:

Amen!

En zo is het al sinds de grondlegging der wereld alsook in Uw Koninrkijk o JHWH!

Let er wel op Sam, dat De Reine Vrouw (het Geestelijk Israël dat zal wonen in het Hemels Jeruzalem voor de tijd van 1000 jaren, alvorens naar deze aarde terug te keren- voor het allerlaatste oordeel (uitvoeren van de straf)uit :ALLE taal, stam natie en volk voortkomen. Evenals ook Satans leger uit ALLE taal, stam, natie en volk zal voortkomen.

Schapen en Bokken: twee Rijken: aards Babylon en (Hemels-) Jeruzalem
Twee Koningen: Bisschop en Zoon
Twee Goden: Satan en Almachtige Schepper

Overwinning: Vernietiging van Babylon en eeuwig leven (aarde) toegevoegd tot Gods Eeuwige Koninkrijk (wegvallen natuurlijke grenzen in het heelal).

En je hebt volledig gelijk als je stelt dat de geboden door menselijke tradities te-niet zijn gedaan. Ook de RKK Staat beroept zich in alle aspecten van HAAR RELIGIE, op TRADITIES van menselijke oorsprong en werken. Hiermee is haar zondige (en valse) karakter wel duidelijk.

http://users.skynet.be/courlisius/paus_kerk.html (punt 17 en 18) en heeft zich daarmee een ander fundament gevormd dat niet verder reikt dan het Gezag van deze wereld en zich, als zichtbare Kerk voortdurend van de Genade is gevallen zoals ook het Grote Babylon al gevallen is.
Zij kan daardoor ook NOOIT de Heiligheid bereiken of voorstaan die door de Heilige Geest alleen aan de mens gegeven kan worden, door de Almachtige Vader, waarin ook Jezus ons voorbeeld -alleen- kon zijn (Geheiligd worden en Geheiligde geboden onderhouden)

Kerk en Staat zijn dus al GEVALLEN, zoals Openbaringen ons leert. Openbaring 13 leert ons dat hun samenwerking zich zal OPENBAREN, waarmee het bewijs geleverd is dat zij de Waarachtige Heiland en Zijn geboden NOOIT HEBBEN geerbiedigd. "Gaat uit van haar.......opdat gij geen deel hebt aan haar plagen" Satan werkt met een dubbele agende; de wereldpolitiek en Kerk ook!

gegroet

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 06:38

Voor Christenen die de Waarachtige Heer zoeken in het herstel van Zijn geboden als Grondwet voor het Hemels Koninkrijk dat spoedig zal komen; ter waarschwing voor valse leer:

http://www.sign2god.com/folders/demonis ... nheid.html

Interessante informatie!

ALLES wat zich tegen de Heer heeft gekeerd, zal VOOR de wederkomst aan ALLE mensen GEOPENBAARD worden, als onderdeel van de Spaderegen!

Psalmen 67
1 Een psalm voor de koordirigent. Een lied dat met snaarinstrumenten moet worden begeleid.
2 Ik bid dat God ons Zijn genade zal geven en ons zal zegenen. Dat Hij Zichzelf aan ons zal openbaren.3 Dan zullen de mensen op aarde weten wat Uw wil is en alle volken zullen door U worden bevrijd.

en

Jesaja 42
1 Kijk naar mijn dienaar, die Ik ondersteun; degene die Ik heb uitgekozen en naar wie Ik met genoegen kijk. [b]Ik heb Hem mijn Geest gegeven; Hij zal aan de volken van de aarde rechtvaardigheid openbaren.
2 Hij zal behoedzaam zijn; Hij zal niet schreeuwen of ruzie maken in de straten.[/b]

gegroet

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 06:49

Hallo Gershwin,

Je haalde aan:

Colossenzen 2

15 Op die manier ontnam God de duivel en zijn trawanten volledig hun macht. Hij heeft hen in het openbaar te kijk gezet en daarmee laten zien dat zij door het kruis van Christus overwonnen en verslagen zijn.
16 Laat u dus door niemand bekritiseren over wat u eet of drinkt. En of u zich al of niet aan feestdagen en rustdagen moet houden.
17 Dit soort dingen zijn immers maar tijdelijk. Zij zijn slechts een schaduw van toekomstige zaken. Maar ons lichaam behoort aan Christus toe.
18 Laat u niet wijsmaken dat u verloren bent als u geen engelen wilt vereren. Wie dat beweren, denken recht van spreken te hebben omdat ze een visioen hebben gehad. Het enige wat die trotse mensen hebben (ook al beweren zij nederig te zijn) is een rijke fantasie!

Dank je wel voor deze, voor mij, zo broodnodige ondersteuning. Je haalt hier nu precies dat aan, wat al mijn postings rechtvaardigd in het Dienstwerk van Jezus, en die zelfde Heilige Schrift. In al je weerspoed mij menen te grazen moeten nemen en je medestanders bij te staan, bewijs je mij en de Here een grote dienst.

Bijbelkennis, maar ook datgene wat er NIET instaat ( 2 Samuel 7:2-12/ Lucas 2L35-37 / 1 Kronieken 29:27-29 /2 Kronieken 9:27-29), maar door de Heilige Geest (alleen) gekend kan worden (voor Gods volk) zullen de redding zijn van hen die alelen vertouwen op de Almachtige Schepper.

Dagelijkse Bijbelstudie is van belang om voor misleiding te waken (Handelingen 17:11-13)

Adventisten,bijvoorbeeld, doen DAGELIJKSE Bijbelstudie en bespreken die studie -over de gehele wereld dezelfde studie- gezamelijk (veelal met gasten uit ANDERE kerken) op de SABBAT, gesteund geweten door de HEILIGE GEEST (Geheiligde en gezegende Sabbat= 4e gebod) wat dus een bijzondere dimensie geeft aan deze denominatie, namelijk; Eén in (Heilige-) Geest.

NIET alles wat ven belang is voor de oprecht Christen staat in de Bijbel:
Sommige boodschappen maken -dus- geen deel uit van de Heilige Schrift maar worden ALLEEN door de Heilige Geest aan de mensen geopenbaard. (zie ook vorige Bijbelpassage):

2 Samuël 7:2-12
Lucas 2:35-37
1 Kronieken 29:27-29
2 Kronieken 9:27-29

BEDANKT Sobat

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 07:28

Boudewijn schreef:Sorry Elbert,

Je blijft maar domme antwoorden geven. Een beetje ontwijkend! Je meent er geen snars van krijg ik onderhand de indruk; en daarin spot je met de Heiland en tegen de Heilige Geest. Ook dom! Erg dom! Niet voor mij hoor, maar voor anderen die meekijken. Je zet jezelf gewoon te kijk!

Ik vind het heel jammer dat je zo persoonlijk wordt. Dit is wat mij betreft een discussie over zaken, niet over personen. Als ik in jouw ogen dom ben, dan is dat maar zo, maar houd dit dan buiten de discussie. :(
Het lijkt me niet verstandig om te proberen degenen waarmee je discussieert belachelijk te maken of denigrerende of suggestieve opmerkingen te maken. Dat maakt je eigen positie in de discussie alleen maar zwakker.

Voor mij is het een kwestie van bijbels onderbouwde christelijke vrijheid die hier op het spel staat. Dat we op dit punt de bijbel iets anders lezen mag ook duidelijk zijn.

Boudewijn schreef:Alles is al eens aan bod gekomen. VAN MIJ MAG DE MODERATOR EEN EINDE MAKEN AAN DIT TOPIC.

We blijven geen rondjes draaien!

Inderdaad. Moderators, doe dit topic dan maar op slot.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joepie

Berichtdoor joepie » 21 sep 2004 07:33

Boudewijn zei: NIET alles wat ven belang is voor de oprecht Christen staat in de Bijbel:
Sommige boodschappen maken -dus- geen deel uit van de Heilige Schrift maar worden ALLEEN door de Heilige Geest aan de mensen geopenbaard. (zie ook vorige Bijbelpassage):

En ik moet geloven dat jij één van die mensen bent zeker.
Daarbij vind ik het erg lijken op wat Jozeph Smith heeft gezegd in het boek van de mormonen. Ook hij kreeg van de Heilige Geest boodschappen die niet zo in de Bijbel staan.

Sorry. Maar daar geloof ik dus niet in. Vind je vast niet erg.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 sep 2004 08:46

Joepie,

het punt is dat we GELEID door de Heilige Geest, een Getuigenis van Jezus moeten (en kunnen zijn). We lopen toch niet de gehele dag met de Bijbel in de hand. Ook is het zo dat we een getuigenis van Jezus moeten zijjn, geleid door de Heilige Geest, OMDAT we mensen zullen ontmoeten die de Bijbel helemaal NIET kennen.

Ik heb met mensen uit Roemenië gesproken (Adventisten) die tijdens het regime van Chaucesque uitgesloten waren van de sociale maatschappelijke relatie tussen hen en de Staat. De Securitate, de geheime politie van Roemenië plachtte, regelmatig, Adventisten op te pakken voor "verhoor". Hen werd zomaar iets gevraagd uit de Bijbel en dat toe te lichten. De Officieren en medewerkers van de Securitate hoopten hen dan "ten val te kunnen brengen" om alle eer aan het Regime te kunnen geven i.p. van Jezus en/of de Schepper.

En let wel Joepie, ze GEBRUIKTEN DAARBIJ GEWOON DE BIJBEL als motief van hun (wereldse) standpunt.

Daar sta je dan ZONDER Bijbel, zonder enig boekwerk of leiddraar dan ALLEEN de Heilige Geest.

Wat leert nu de Heilige Schrift aangaande de Heilige Geest (buiten de Bijbel om dus):

LUCAS 1:35 De Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen

Het gaat hier heel expleciet om Maria. Dus MAria hield de geboden en de Sabbat van de Here, dat ten eerste, maar zij was ook iemand die zich liet leiden door de Heilige Geest.

en

Jezus-door de Heilige Geest:

Ik doe de belofte Mijns Vaders op u komen. Maar Gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit de hoge (Lucas)

We zijn dus, door de Heilige Geest onlosmakelijk verbonden met Jezus, als we dus Getuigen. De Sabbat (als geheiligd gebod) maakt dus OOK onlosmakelijk DEEL UIT van dié verbondenheid.
ZON dag is dus BESLIT GEEN deel van Jezus maar van een andere (Geestelijke) LEIDER.

Want, zo leert Jezus ten aanzien van zaken die alleen door de Heilige Geest geleerd worden, ervaren uit het LEVENDE WOORD (Bijbel blijft dus wel de grondslag voor en van ons geloof):

dat Zijn missie, door ons, niet moet worden opgevat als iets opzichzelf staand, omwille van Onszelf of een ANDERE Leider (de Paus, de predikant, de Pastoor of een medegelovgen) want wanneer Hij komt, Hij kracht zal geven om te GETUIGEN en te kunnen SPREKEN IN MOEILIJE SITUATIES. (De paus betrekt Jezus en dus de Heilige Geest WEL opzichzelf en zondigd dus openlijk TEGEN de Heilige GEEST)

Profetische Stemmen:

1. Vele lezers van hemelse boodschappen zien de volgorde van de diverse Pausen niet correct. Nà Paus Jan-Paul II komt er nog maar één ware, rechtmatige Paus, dat is Petrus II.

en

17. De Kerk, dat is de katholieke Kerk, een andere ware Kerk is er niet in Gods ogen, want, ieder, die zich losmaakt van de rechtmatige Paus, vormt een schismatieke kerk

Hier zien we dus dat -zelfs- het aardse Gezag trouw wenst en als fundament haar heer aanwijst als dat fundament als voorbeeld.

Laat ik het nu eens plaatsen binnen Jezus:

[color=green]De Reine Vrouw (Gods volk het Geestelijk Israël), dat is de enige en ware Kerk van Jezus, een andere ware Kerkgemeente is er niet in Gods ogen, want ieder die zich losmaakt van de Rechtmatige Heiland en in dat voorbeeld de Almachtige Schepper, vormt een schusmatische kerk die dus haar fundament in Satan vindt! (Grote Babylon)[/color]
Welke plaats neemt nu het Vaticaan, als Heilige Stoel van Christus (of Satan?) nu dan in in deze wereld.

De Heilige Geest is dus bijzonder functioneel ZOLANG we ook de wet er van respecteren en erkennen, in het licht van de (Eeuwige) vader en het voorbeeld van Jezus. We zijn dus NOOIT los van Jezus en zijn derhalve ALTIJD verbonden met die ene wet en dat ene (4e) gebod.

ZON dag kan dus bij voorbaat NOOIT een " Dag des Heren" zijn, maar de RKK Bisschop geeft dat ook grif toe en betrekt die bevestiging dan ook alleen maar op de VERANDERING die zij zelf hebben bewekstelligd.

Bijbelteksten die bevestigen dat er Buitenbijbelse boodschappen zijn, die alleen door de Heilige Geest, maar in essentie bevestigt in de Heilige Schrift, aan de trouwe discipel of hen die oprecht zoekende zijn, bekend zal maken. Dez teksten heb ik al aangegeven.(hier dus:( 2 Samuel 7:2-12/ Lucas 2L35-37 / 1 Kronieken 29:27-29 /2 Kronieken 9:27-29),)Onthoud dus dat alelen het trouwe Overblijfsel (ook Geestelijk dus) de enigen zullen zijn die de geboden en de wet eerbiedigen en toepassen in hun leven. Niet in eigen werken, maar geleid door de Heilige Geest in het getuigenis van Jezus. Een ANDER getuigenis is dus niet mogelijk van Jezus in het verlossingsplan.

Zulk een beeldvorming is dus ook ALTIJD een PERSSOONLIJKE ervaring en relatie tussen God de Vader en de mens, als uniek Schepsel. Vandaar dat zo iets dan ook altijd te bestrijden is en vandaar ook de (bescherming) van de Heilige Geest en (wet( die zelfs al in onze harten geschreven staat! (Met de geboorte meegekregen).

Het maakt niet uit Joepie of je niet in de Heilige Geest gelooft en de -persoonlijke- ervaringen met Hem. Maar dan moet je (net als de Farizeeën en de Schriftgeleerde) de hele dag alles uit de Bijbel aan mensen voorhouden.

Toen Paus Gregoirus eens Engeland wilde kerstenen deed hij dat door de "Bijbel" aan de Engelsen voor te houden waarin hij zijn "wetten" had geschreven en zijn Recht op Zichzelf toepaste. Hij had geen succes en kreeg alleen maar tegenstand.
Toen ebdacht hij een list. Hij zij dat hij van God uit de HEmel een boek had ontvangen en dat de Heilige Geest dat had gedaan.
Omdat hij nu wet en Geest ("bewijsbaar") kon verenigen met elkaar "GELOOFDE" men zijn Boek en wetten en werd het aangenomen.

Alleen Islamieten en Joden leren de Thora, Koran of de Bijbel (helemaal) uit hun hoofd. En daarmee zijn ze slechts getuigenis van de "Dode letter" in plaats van het LEVENDE WOORD.

Jezus las voor, naar Zijn gewoonte, op de Sabbat maar LIET ZIEN en LEEFDE VOOR wat Zijn Vader feitelijk bedoeld (ook met dat Schriftwoord)
Mensen die de hele dag in de Bijbel zitten te turen maar geen getuigenis van Jezus zijn en de Heilige Geest niet toelaten, noemt Jezus "Levende doden"

Succes bij je Bijbelstudie en gegroet
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 21 sep 2004 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 21 sep 2004 09:41

Hoi Elbert,

elbert schreef:
Er staat nergens in de Bijbel dat het uitgangspunt voor de rustdag voor de nieuwtestamentische gemeente hetzelfde tijdstip behoort te zijn als voor het volk Israel. Wel dat het wezen van de rustdag vervuld is in Christus en dat we van die rust kunnen genieten op de rustdag van de gemeente des Heeren.

Dat is dus niet strijden tegen het 4e gebod, integendeel.

Je hebt het over bijbelse onderbouwing.

Er toch duidelijk dat in de 10 geboden de opdracht om de sabbatdag op de 7e dag te gedenken en dat was van zonsondergang tot zonsondergang.

- Bedoel je met je opmerking dat je de 10 geboden niet meer als geldig beschouwt?
- Of zie je wet als iets geestelijks waar je zelf van bepaalt wat wel en niet meer geldig is?
- Of is de wet de leermeester tot Christus. Jezus hield zich aan de sabbat. Betekent het voor jou dat ook Christus niet het voorbeeld is voor de nieuwtestamentische gemeente?
- Waar wordt in de bijbel over "de rustdag van de gemeente des Heeren" gesproken anders dan de sabbat.

Zo maar wat vragen.

David ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2004 10:14

David schreef:Hoi Elbert,

elbert schreef:
Er staat nergens in de Bijbel dat het uitgangspunt voor de rustdag voor de nieuwtestamentische gemeente hetzelfde tijdstip behoort te zijn als voor het volk Israel. Wel dat het wezen van de rustdag vervuld is in Christus en dat we van die rust kunnen genieten op de rustdag van de gemeente des Heeren.

Dat is dus niet strijden tegen het 4e gebod, integendeel.

Je hebt het over bijbelse onderbouwing.

Er toch duidelijk dat in de 10 geboden de opdracht om de sabbatdag op de 7e dag te gedenken en dat was van zonsondergang tot zonsondergang.

- Bedoel je met je opmerking dat je de 10 geboden niet meer als geldig beschouwt?
- Of zie je wet als iets geestelijks waar je zelf van bepaalt wat wel en niet meer geldig is?
- Jezus hield zich aan de sabbat. Betekent het voor jou dat Jezus niet het voorbeeld is voor de nieuwtestamentische gemeente?
- Waar wordt in de bijbel over "de rustdag van de gemeente des Heeren" gesproken anders dan de sabbat.

Zo maar wat vragen.

David ;)

Hoi David,

ik zou zeggen, lees mijn eerdere posts over dit onderwerp.

Om concreet op jouw vragen in te gaan:

David schreef: - Bedoel je met je opmerking dat je de 10 geboden niet meer als geldig beschouwt?

Nee, de 10 geboden zijn niet afgeschaft. Wel is het zo dat de plaats van de 10 geboden voor de nieuwtestamentische gemeente een andere is dan voor het volk Israel. De 10 geboden zijn er om onze zonden aan te wijzen, om ons tot Christus te leiden en tot heiliging van ons leven.

David schreef:- Of zie je wet als iets geestelijks waar je zelf van bepaalt wat wel en niet meer geldig is?

De wet is niet alleen geestelijk, maar ook concreet. Het rustdaggebod is nog steeds heilzaam en wordt dan ook door de overgrote meerderheid van de christenheid in praktijk gebracht, door het merendeel op zondag en ook door een gedeelte op zaterdag. Ik heb tegen geen van beide dagen bezwaar, simpelweg omdat de kern van de leer van de rustdag overeind blijft staan: de afwisseling van werk en rust, het je richten op God, de samenkomst van de gemeente, het doen van handreiking aan de naaste. Het sabbatsgebod is uiteindelijk een rustgebod en geen tijdstipgebod.

Wat de Bijbel wel duidelijk wil maken, is dat door de vervulling door Jezus van de wet en Zijn verzoenend werk, het niet meer noodzakelijk is om wettisch de wet te gaan houden, maar geestelijk. Daarin is een christenmens opgeroepen om vrij te zijn. Dit betekent dus niet een losbandig leven los van de wet, maar een dienen van God uit liefde. Daarin passen geen dwangmatige opgelegde sabbatstijden en tijden van andere feestdagen, zoals de maanfeesten, zoals in Israel gebruikelijk was (als je nu nog in Israel komt, dan zie je dat eigenlijk nog steeds). Daarom spreekt Paulus ook zo over de sabbat en deze andere feestdagen in Kol. 2:16-17.

David schreef:- Jezus hield zich aan de sabbat. Betekent het voor jou dat Jezus niet het voorbeeld is voor de nieuwtestamentische gemeente?

Inderdaad, Jezus was tijdens zijn aanwezigheid op aarde een jood en vierde op de joodse wijze de rustdag. Dit betekende het rusten van vrijdagavond tot zaterdagavond, het opzeggen van bepaalde joodse gebeden, de samenkomst in de synagoge met de bijbehordende joodse eredienst, het zingen van psalmen, het niet verder reizen dan een bepaalde afstand (sabbatsreis, zie bijv. Hand. 1:12) enz. Er valt dus wel meer te zeggen over de joodse sabbat dan alleen het tijdstip.

Tegelijkertijd zie je dat Jezus op een andere wijze over de sabbat dacht dan de meeste van Zijn tijdgenoten, zie bijv. Matth. 12 (eten van het gezaaide, wat als werk werd gezien), Lukas 13 (genezing), Lukas 14 (genezing), Joh. 5 (genezing plus het dragen van een bed plus het spreken van Jezus over werk), Joh. 9 (genezing). Het interpreteren van de geboden dient dus Christonomisch opgevat te worden.

Het gaat bij Jezus om de eer van God op de rustdag en bovendien haalt Hij aan dat de sabbat er is tot heil van de mens, ze is ahw een geschenk van God aan de mens (Matth. 12), tot heil van de mens.

De nieuwtestamentische gemeente heeft dit voorbeeld van Jezus aangehouden. Het tijdstip van de dag doet daarbij vrijwel niet ter zake, behalve dan dat het voor de orde in de maatschappij belangrijk is dat de gehele christenheid dezelfde dag kent als rustdag.

Bedenk dat de christenen uit de heidenen nooit de sabbat gekend hadden en derhalve ook nooit de typisch joodse gebruiken dienaangaande hebben overgenomen. Wat wel zo is, is dat men de kern en inhoud van het 4e gebod heeft overgenomen: het rusten van de werken, het samenkomen tot lof en eer van God enz. Voor de gelovigen uit de heidenen was de verlossing door Christus het belangrijkste en bij het onderhouden van de rustdag heeft men daarbij een keuze gemaakt die daarbij aansloot, dit werd uiteindelijk dus de opstandingsdag.

David schreef:Waar wordt in de bijbel over "de rustdag van de gemeente des Heeren" gesproken anders dan de sabbat.

Sterker nog, in het nieuwe testament wordt er zo helemaal niet over gesproken en dus ook niet zo over de sabbat. Wat we wel zien is dat de gemeente des Heeren ook op andere dagen dan de oudtestamentische sabbat samenkomt en dan specifiek op de opstandingsdag van Christus, dat is de eerste dag. Zie bijv. Joh. 20:19, Joh. 20:26, 1 Kor. 16:2.
Laatst gewijzigd door elbert op 21 sep 2004 10:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”