Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 08 dec 2003 16:10

Tsja, moeilijk kan dat zijn, he! Daar hebben we veel steun aan de Bijbel! Dan kun je terug gaan naar Gods Woord, en is het goed om te lezen wat God zelf zegt!

Wij hadden een preek over Christus' liefde (hooglied 8, vers 5 en 6 geloof ik):
1. de liefde is onoverwinbaar, het is sterker dan de dood, 2. De liefde van Christus is onuitblusbaar, de wateren der zee kunnen het niet blussen, 3. De liefde van Christus is onkoopbaar, al geef je al je bezit, het is veel meer waard dan dat.
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 14 dec 2003 14:43

Deze week een preek van Corrie Blankers, stagaire in onze gemeente. Preekte hier voor het eerst en ik vond het een goede en doordachte preek. Het feit dat een groot aantal gemeenteleden negatief hadden gereageerd op het aanstellen van een vrouwelijke predikant-stagaire maakte Corrie Blankers wel iets minder vrolijk gestemd, maar morgenavond is er voor de geïnteresseerden een info-avond over het hoe-en-waarom van de vrouw in het ambt en de visie van CAMA daarop. Kortom, ff wennen, maar dit was de rode draad van de preek:

Titel: ''Hoe kan mijn NEE een JA worden?'' n.a.v Jona 1:1-17, Jona 2:1 en 10, Jona 3:1-3

Waarom zegt Jona NEE?
- Kende hij de Here nog niet zo goed?
Nee, het was niet de eerste keer dat de Here Jonas een boodschap gaf (zie 2 Kon.14:25)
- Had hij geen zin om naar Ninevé te gaan?
Ninevé was 3000 km verderop, maar Jonas ging wel naar Tarsus, zo'n 6000 km verderop. De lange afstand doet er hier dus niet toe.
- Voelde hij zich meer een profeet voor Israël?
Dacht Jonas misschien dat God zich vergiste door hem naar Ninevé te sturen? Als Ninevé berouw heeft zal God Jonas steunen, anders misschien niet.
- Was Jonas bang?
De Assieriërs waren een wreed volk (Israël werd al drie keer bedreigd door dit volk) (zie Nahum 3:1). Jonas was op zijn vlucht naar Tarsus niet bang.

Hoe verandert zijn NEE in JA?
- Jonas erkent dat hij op de vlucht was (in de boot).
Herkenning en erkenning voor wat we doen is al een begin.
- Jonas neemt zijn eigen verantwoordelijkheid (in de zee).
Hij laat zichzelf in de zee werpen, ook al weet hij dat het waarschijnlijk zijn leven zal kosten.
- Jonas keert zich tot God (in de vis).
Een gebed van wezenlijk belang. Het gaat erom dat we ons tot God wenden. Een zucht kan al genoeg zijn. Dit is het begin van de verandering.
- Jonas zet woorden om in daden.
Hij komt zijn eigen woorden na.

Dit wassum. :wink:

joris

Berichtdoor joris » 14 dec 2003 16:03

wij hadden avondmaal en de spreker had het over mieren. In spreuken ergens staat een tekst over mieren, ik was mijn bijbel vergeten dus heb geen aantekeningen gemaakt deze keer.

Mieren die elkaar tegenkomen delen hun voedsel met elkaar. Dus we werden aangemoedigd ons geestelijke maaginhoud te delen met onze broerders en zusters.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 21 dec 2003 12:46

Deze week van de preek opgestoken: ehm. Weinig. Ik had het idee dat ik deze preek of in elk geval de boodschap al een keer gehoord had. Daarnaast was het ook mijn eigen schuld dat ik bij het horen van de titel van de preek "Elkaar accepteren zoals God je accepteert" al geen zin meer had om te luisteren. Ik vond het een beetje postmodern overkomen. Nope.

joris

Berichtdoor joris » 21 dec 2003 12:57

ikl uisterde vanochtend naar http://www.vezwolle.com/vez.htmde tv naar Kees Goedhart.

ik vond het mooi en ik had dat precies nodig wt hij vertelde. Omdat wij zeggen: eerst zien dan geloven, heeft God naar ons geliuistert en heeft Hij zich zichtbaar gemaakt in het kindje Jezus. Als kindje vinden we JEzus met z'n allen nog wel leuk (dehele wereld zingt daar nu over immers) maar vinden we Hem 33 jaar later ook nog wel zo leuk? Willen we de volwassen Jezus ook aannemen?

Als kindje kunnen we Jezus makkelijk ''bevatten'' omarmen. mar laten we op Golgotha Jezus ons omarmen?
God opent deuren om Jezus binnen te laten. Alle deuren waren gesloten dus JEzus werd geboren temidden van de dieren en gevonden door herders die hun duisternis verlieten om achter het LIcht aan te gaan. Toen ze Jezus gevonden hadden gingen ze terug naar het veld (de duisternis) omdaar het lIcht te verspreiden!

Jezus kwam precies op tijd: niet te laat niet te vroeg geboren. Precies op tijd en op de juiste plaats, namelijk in Bethlehem terwijl zijn ouders daar niet woonden.

Is het vandaag de juiste tijd voor jou om de deur te openen?

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 21 dec 2003 13:57

Vandaag ging de preek over 2 Samuël: 6 (en vast niet alleen bij ons). De mensen behandelden de ark niet zoals God bedoeld had, maar op hun eigen manier. Toen de ark dreigde te vallen, wilde Uzza hem tegenhouden, waarna hij door God gestraft werd. En waarom? Hij was het vertrouwen in God verloren, alsof Hij het niet zelf kon verhinderen dat de ark (is Gods aanwezigheid) zou vallen.

Daarna wordt David voorzichtiger en neemt de ark voor vreugde en eerbied mee, mee terug naar het volk. En zo mogen wij ook vol blijdschap en eerbied uitzien naar de komst van Jezus.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 21 dec 2003 21:57

Vandaag werd bij ons eigenlijk al kerst gevierd. Als eerste lezing werd een oude legende vertelt, de legende St.Christoffel daarna volgde het kerstverhaal van Lukas. De preek had als thema dat er voor elke mens een taak weggelegd is maar je moet er wel naar op zoek gaan! Als je eenmaal je taak gevonden hebt moet je er in verantwoordelijkheid naar handelen en ja zeggen. Na de voorbeden gingen we naar de feestzaal waar we een maaltijd nutigden onder die maaltijd werd er echt wijn gebroken en een heildronk gedaan als avondmaalviering. Dat was wel een aparte ervaring, net zoals de eerste christenen gewoon aan tafel tijdens de maaltijd het brood en de wijn delen. Zonder instellingswoorden of enig ritueel.
Afbeelding

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 dec 2003 12:05

Inspector Morse schreef:Dat was wel een aparte ervaring, net zoals de eerste christenen gewoon aan tafel tijdens de maaltijd het brood en de wijn delen. Zonder instellingswoorden of enig ritueel.

Dit is ook iets wat ik van de reformatorische kerken niet snap: waarom van iets een instelling maken wat helemaal niet Bijbels is... (o ja, ik zit zelf ook in een kerk die van het avondmaal een instelling maakt)...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 12:11

tis ook geen instelling met een hoop geheimzinnig heisa wat mij betreft. meer een goede gewoonte waar JEzus een begin meegemaakt heeft.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 12:27

Inspector Morse schreef:Vandaag werd bij ons eigenlijk al kerst gevierd. Als eerste lezing werd een oude legende vertelt, de legende St.Christoffel daarna volgde het kerstverhaal van Lukas. De preek had als thema dat er voor elke mens een taak weggelegd is maar je moet er wel naar op zoek gaan! Als je eenmaal je taak gevonden hebt moet je er in verantwoordelijkheid naar handelen en ja zeggen. Na de voorbeden gingen we naar de feestzaal waar we een maaltijd nutigden onder die maaltijd werd er echt wijn gebroken en een heildronk gedaan als avondmaalviering. Dat was wel een aparte ervaring, net zoals de eerste christenen gewoon aan tafel tijdens de maaltijd het brood en de wijn delen. Zonder instellingswoorden of enig ritueel.

Dat laatste bevat ik niet helemaal. (tja k ben zo slim niet, sorry)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 dec 2003 11:36

Wat mij vanmorgen in de preek heel sterk bij gebleven is, is het werk van engelen. Het was doodstil toen de dominee vertelde over dat engelen ook nu nog steeds werk verrichten. Terwijl wij dat niet echt geloven.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 28 dec 2003 12:28

Evelien schreef:Wat mij vanmorgen in de preek heel sterk bij gebleven is, is het werk van engelen. Het was doodstil toen de dominee vertelde over dat engelen ook nu nog steeds werk verrichten. Terwijl wij dat niet echt geloven.

Hmmm. :o Wie zijn ''wij'' in deze context? De gemeente, of de kerkenraad, de denominatie of jijzelf ?! Wel genig, zoiets.

Wij hadden een preek waar ik echt niets van begrepen heb. Het ging over de strategie van God om de mensen in te zetten in Zijn Koningkrijk. Werd gebaseerd op een situatie met de discipelen. Mijns inziens kun je Gods manier van handelen niet vangen in een strategie of theorie.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 dec 2003 12:29

kben niet geweest :wink:

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 28 dec 2003 12:29

Evelien schreef:Wat mij vanmorgen in de preek heel sterk bij gebleven is, is het werk van engelen. Het was doodstil toen de dominee vertelde over dat engelen ook nu nog steeds werk verrichten. Terwijl wij dat niet echt geloven.

Hmmm. :o Wie zijn ''wij'' in deze context? De gemeente, of de kerkenraad, de denominatie of jijzelf ?! Wel genig, zoiets.

Wij hadden een preek waar ik echt niets van begrepen heb. Het ging over de strategie van God om de mensen in te zetten in Zijn Koningkrijk. Werd gebaseerd op een situatie met de discipelen. Mijns inziens kun je Gods manier van handelen niet vangen in een strategie of theorie.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 dec 2003 14:40

trijntjejohanna schreef:kben niet geweest :wink:

Ik ook niet, was donderdag voor de tweede keer na 8 maanden weer geweest maar het ging mis. Dus doe maar weer ff aan thuisgodsdienst.

Mooi stuk gelezen over de kloppende Jezus aan onze deur!

Terug naar “Archief”