Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 mei 2008 15:53

Whaha, oké, uitleg. Ik schijn (natuurlijk weet ik hier niets meer van af), in alle winkels gegild te hebben, als ik iets wilde. Mijn moeder negeerde mij dan, en dan stopte ik vanzelf. Maar in winkel 2 begon het opnieuw. Opnieuw hetzelfde.
De keer erna mocht ik niet mee.
Maar helaas moest het soms wel, aangezien mijn vader overdag gewoon werkte, en mijn moeder mij niet zomaar thuis kon laten alleen. Dus moest ze met twee kids, de één die altijd wegliep, de ander die altijd gilde en krijste de winkel in.

WHAAAA, als ik ooit kids heb, ga ik alleen boodschappen doen als mijn wederhelft er is voor die kids ;0
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 mei 2008 17:41

vandaar natuurlijk die veruimde openingstijden!

en ik heb ook mijn buren gewaarschuwd voor het geschreeuw van mijn dochter. Ze zegt dat ze haar nooit hoort!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 mei 2008 12:35

Het viel me al vaker op en vandaag weer. Mijn neefje en nichtje van 4 en 2 waren bij mijn ouders. Ze zaten een beetje te klieren met elkaar en de vader (mijn zwager dus) zegt tegen zijn zoontje dat ie maar even wat anders moet gaan doen. Dat vond mijn neefje duidelijk niet eerlijk en met een typisch woedeaanvalletje voor een 4-jarige stormt íe naar de keuken.

En waar het dus om gaat was dat mijn ouders direct zijn aandacht proberen te trekken en daarmee af te leiden. Terwijl ik denk: wat is er mis met gewoon heel even boos (mogen). Na een paar minuutjes mokken was het ook weer helemaal over. Nu vroeg ik me dus af of mensen dit herkennen, meer de reactie van mijn ouders dan van mijn neefje bedoel ik.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 mei 2008 12:38

Herkenbaar idd, het is zowieso heel irritant als ouders (opa's en oma's dus) zich gaan bemoeien met de manier van opvoeden. Helaas gebeurt dat gewoon :|

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 25 mei 2008 13:33

Valt mij ook altijd op bij jongere neefjes en nichtjes.
Leef je droom.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 mei 2008 13:34

jamillah schreef:Herkenbaar idd, het is zowieso heel irritant als ouders (opa's en oma's dus) zich gaan bemoeien met de manier van opvoeden. Helaas gebeurt dat gewoon :|

Sowieso zie ik het vaker: altijd afleiden, altijd aandacht trekken. En dan gek vinden dat een kind wat druk is. Maar vooral het niet toelaten van "onwenselijke" emoties. Hoort er wel een beetje bij natuurlijk, maar moet ik kind niet leren dat het ook best even boos en gefrustreerd mág zijn?

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 25 mei 2008 13:41

Opa's en Oma's willen altijd de goede lieve vrede tussen klein kinderen, al hoewel mijne af en toe wel eens boos konden zijn, maar 2 tellen later kwamen ze al weer met snoepjes aan.
Leef je droom.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 25 mei 2008 14:21

Kinderen zijn soms best briljant. Ik heb er nog niet veel mee (met kinderen in het algemeen), maar mijn zusje van 10 begint nu best een grote mond te krijgen. Dat is soms best vervelend, maar soms maakt ze opmerkingen waar ik oprecht om moet lachen :D
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 mei 2008 15:11

Voor mij ook heel herkenbaar, Mr Sokkie. Opa en oma willen het leuk en gezellig hebben met de kleinkinderen dus kunnen het bijna niet accepteren dat ook hun kleinkinderen wel eens etters zijn. Ze zien zichzelf misschien terug in de manier van corrigeren van hun kinderen en denken: ach moet dat nou zo......... en bla bla bla (tenminste zo was het wel bij ons).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mei 2008 18:17

En toch vind ik het soms raar dat opa en oma niet mee mogen bemoeien. Opa en oma passen weet-ik-het-hoeveel op, en mogen zich niks doen of zeggen.
Mijn oma is heel erg van het zich nergens mee bemoeien, maar ondertussen worden wel haar gloednieuwe bank gemold, omdat de moeder van haar kleindkinderen er niks van zegt. Maar toen ze nog veel oppaste, zei ze wel eens:' Ik vind het heel moeilijk om er wel iets van te zeggen, maar nu ik oppas moet ik gewoon wel. Ik kan ze niet zomaar laten doen wat ze willen.'
En zij wordt er wel op aangekeken als ze mijn neefje eens van de bank aftrekt, omdat hij er met zijn schoenen aan op staat te springen. Dat vind ik sneu.
Als mijn moeder ooit op toekomstige kids van ons zouden passen, dan geef ik haar echt wel de ruimte om dan te doen wat zij goed vindt. Ik vertrouw haar daar echt wel in. Daarom zal ik ze ook niet zo snel naar mijn schoonouders brengen,omdat ik de manieren van mijn schoonmoeder niet zo fijn vind.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 mei 2008 19:20

In mijn geval passen opa en oma nooit op, dus ze hoeven ook niet op te voeden, of te denken zich ermee te moeten bemoeien. Afgelopen week waren we bij mijn schoonouders en aldoor zat schoonmoeder: denk er om met de kruimels, ik heb net gezogen en al dat gezeur meer. Gunst mens, het was de verjaardag van opa en die kinders deden gewoon normaal, logisch toch dat er wat valt? Ga stofzuigen nadat de kinders zijn geweest. :roll:

En als ze met schoenen ed op de bank springen vind ik het logisch dat er wat van gezegd word, maar ze kan het dan ook tegen de ouders zeggen. Misschien land het dan?

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 25 mei 2008 19:56

ik vind dat opa en omas baas zijn in eigen huis, dus er gerust wat van mogen zeggen als de kleinkinderen iets doen wat niet mag, als kinderen bij mij komen spelen moeten ze zich ook aan mijn regels houden.
maar soms lijken ze ook wel eens te zijn vergeten hoe kleine kinderen werken(iig bij mijn schoonouders) maar je kunt als eigen kind er natuurlijk ook rekening mee houden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mei 2008 20:20

Wij mochten vroeger van opa ook niet in de kamer eten. Mijn opa en oma hadden heel hun huis helemaal niet meer op kids aangepast, ze hadden een erg mooi huis, met een prachtige inrichting, inclusief lichte vloerbedekking en bloemenbanken. Echt supergaaf, maar niet voor kinderen. En ik gaf ze ook wel groot gelijk, want ze waren uit de kids, dus logisch dat je het dan lekker doet zoals je wilt. Maar wij moesten altijd in de keuken met koekjes en drinken. Want stel dat er iets overheen gaat...
Mijn oma heeft dat nooit gezegd, maar toen mijn opa nog leefde was hij er ook wel van. Ik snap dat best. Nu woont mijn oma in een appartement en heeft allemaal nieuwe meubels, ik snap best dat ze geen kruimels tussen de bankkussens wil. Ze is 72, dan mag ze toch eindelijk wel een kinderloos huis hebben :)

Maargoed, ieder zijn ding. Ik zet gewoon alles weg wat breekbaar is, zoals dit weekend. Maakt me niks uit. En mijn ouders leggen ook bewust geen vijver aan, voor het geval ze ooit kleinkinderen krijgen. Maar als ze 70 zijn, dan vind ik dat ze geen rekening meer hoeven te houden met kleinkinderen hoor, dan moeten ze lekker doen wat ze willen, en moeten 'wij' ouders daar maar op inspringen, dat ze bij opa en oma niet met koekjes mogen al mag het thuis wel.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 25 mei 2008 20:36

Mijn vader is er vrijwel altijd bij als we bij mijn oma zijn(die woont een beetje ver weg) en die grijpt altijd een beetje te vroeg in, dus mijn oma zegt eigenlijk nooit wat tegen ons dat iets niet mag of zo. Daar bemoeit ze zich ook nooit mee. Alleen mogen de kleintjes niet in de kamer koekjes eten en zo.

Ik heb een keer bij een oudere mevrouw gegeten toen haar dochter, schoonzoon en kleinkinderen er ook waren. Daar zag ik wel heel duidelijk dat lief doen van de oma zeg maar. Kleindochter wou beslist geen nasi eten. Moest ze van haar moeder wel. Die oude mevrouw, de oma dus: Als je het niet lust hoef je het niet op te eten hoor, want dan krijg ik ruzie met jou en ik wil natuurlijk geen ruzie met jou. Sja, discussie van de baan, want dan kun je moeilijk als moeder zeggen: en ik wil toch dat je het opeet ;)
Baksteen

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 25 mei 2008 21:07

Nou ik vind dat je aan elkaars regels hebt te luisteren. Bedoel dan als grootouders (ooms en tantes kunnen er ook iets van) zeggen daar mag je niet eten of dat mag niet dat je dan moet luisteren.
Maar omgekeerd als ouders iets zeggen dat het kind het wel kan eten ze niet moeten zeggen van nee dat mag niet. Moet je ook het opvoeden respecteren.
Was ook keer op verjaardag bij mijn opa en mijn neef mocht van mijn tante (zijn moeder) 1 biertje hebben. Gaan ze later weer nieuwe ronde voor drinken vraagt een tante aan hem wil je nog een biertje, dus de ma zo van nee dat mag hij niet. Die tante zo van, nou va zeg jij er eens wat van want is jou verjaardag.
Dat vind ik gewoon te ver gaan.
Leef je droom.

Terug naar “Archief”