Moderator: Moderafo's
Gerdien B. schreef:Goed lezen Elbert: in de eerste plaats. Dat weegt dus zwaarder dan wat mensen om mij heen er van denken.
Gerdien B. schreef:Daar los staat nog van of iemand denkt dat zo'n hostie werkelijk vlees wordt (vraag me dan af hoe je daar bij komt want ik heb het ze zo nog nooit horen benoemen) en bloed wijn wordt. Dat is iets persoonlijks en staat voor mij los van het gemeenschappelijke samen beleiden en het offer van Jezus gedenken.
Gerdien B. schreef:Als jij daardoor niet aan gaat, dan zet je de punten van die mensen, mij inziens, hoger dan de oproep van Jezus om Zijn offer te gedenken.
Gerdien B. schreef:Aangezien ze bij de RKK geen bewijs van lidmaatschap vragen bij de communie, ga ik gewoon aan.
BertV schreef:Ik begrijp niet dat de kerken het "alleen recht" om avondmaal/eucharistie te vieren naar zich toe trekken. Jezus zat met Zijn joodse leerlingen aan en vraagt aan hen om deze maaltijd in Zijn naam voort te zetten.
elbert schreef:Wat ik hier een beetje merk is dat alles naar het individuele getrokken wordt. "Mijn relatie met God staat op nummer 1 en de rest is daaraan ondergeschikt".
Vanuit bepaalde negatieve ervaringen met de kerk kan ik dat best wel een beetje plaatsen en begrijpen, maar de Bijbel is er duidelijk in dat avondmaal en christelijke gemeente bij elkaar horen en dat die twee onafscheidelijk zijn.
Daarom voegen wij ons bij de kerk en voegt de kerk zich naar haar Hoofd, Christus en niet naar de mening van individuele leden, hoezeer ze er ook voor die leden is.
Gerdien B. schreef:elbert schreef:Wat ik hier een beetje merk is dat alles naar het individuele getrokken wordt. "Mijn relatie met God staat op nummer 1 en de rest is daaraan ondergeschikt".
Dat is nou niet mijn insteek.Als je goed leest staat het offer van Jezus op plek 1. Je trekt conclusies en ziet dingen staan die totaal niet gezegd worden.
Gerdien B. schreef:Dat zij dan zo, maar bij het avondmaal gaat het in de eerste plaats om God en mij. Om onze relatie en Zijn offer daar voor en daarna komen pas alle andere punten.
Gerdien B. schreef:Ja en?
Wel is beseft dat de RKK ook Gods gemeente is? Net als de oud Ger Gem in ned al dan niet binnen of buiten verband?
Gerdien B. schreef:Ik maak geen onwettig gebruik van de mis, want God Zijn gebod staat boven alle kerkregels. Als Hij mij nodigt tot Zijn maaltijd, wie is de kerk dan om mij tegen te houden? De mensen die mij of anderen weren, hebben later wel wat uit te leggen aan God. Zij zijn op Gods Zijn stoel gaan zitten.
elbert schreef:Gerdien B. schreef:elbert schreef:Wat ik hier een beetje merk is dat alles naar het individuele getrokken wordt. "Mijn relatie met God staat op nummer 1 en de rest is daaraan ondergeschikt".
Dat is nou niet mijn insteek.Als je goed leest staat het offer van Jezus op plek 1. Je trekt conclusies en ziet dingen staan die totaal niet gezegd worden.
Ik dacht dat ik dit toch echt goed gelezen had:Gerdien B. schreef:Dat zij dan zo, maar bij het avondmaal gaat het in de eerste plaats om God en mij. Om onze relatie en Zijn offer daar voor en daarna komen pas alle andere punten.
Gerdien B. schreef:Ja en?
Wel is beseft dat de RKK ook Gods gemeente is? Net als de oud Ger Gem in ned al dan niet binnen of buiten verband?
Waarom stel je je dan niet onder het gezag van die gemeente?[/qoute] waarom doe jij het niet?
Jij zegt dat het om de gemeente van God gaat. Die is overal, dus waarom ga je dan niet naar de RKK?Als het gaat om het vieren van het avondmaal, spreek je over gemeente. Als het gaat om regels daaromtrent, spreek je over "die mensen".
Dat valt me op, of ik moet alweer niet goed lezen.
Ik heb die mensen veranderd in de gemeente omdat jij niet doorhad dat ik dezelfde mensen bedoelde. Ik ging er van uit dat je dat wel zou begrijpen, maar blijkbaar niet.Gerdien B. schreef:Ik maak geen onwettig gebruik van de mis, want God Zijn gebod staat boven alle kerkregels. Als Hij mij nodigt tot Zijn maaltijd, wie is de kerk dan om mij tegen te houden? De mensen die mij of anderen weren, hebben later wel wat uit te leggen aan God. Zij zijn op Gods Zijn stoel gaan zitten.
Als God jou nodigt tot Zijn maaltijd, hoe doet Hij dat dan? Doet Hij dat rechtstreeks tot jou, of doet Hij dat via de kerk?
Hij doet dat door een dienaar van het Woord die je nodigt. Aan Zijn gemeente en aan het ambt heeft Hij de nodiging gekoppeld. Dat is Zijn instelling, waar je niet zomaar aan voorbij kunt gaan.
Hij doet dat niet alleen maar door een dienaar van het Woord (predikant of pastoor). Ten eerste roept Hij je toch persoonlijk? Anders kan de gehele geemeente aan het avondmaal gaan. Volgens mij ben jij het eens met dat alleen bekeerde mensen aan het avondmaal mogen. Dan moeten ze eerst persoonlijk antwoorden op hun vragen hebben gekregen.Als er dus regels in de kerk zijn die de gang naar het avondmaal regelen (bijvoorbeeld dat je lid van de gemeente moet zijn en belijdenis moet hebben gedaan) dan heb je je daar dus aan te houden, omdat het ook een instelling van God is dat je je aan (kerkelijk) gezag onderwerpt.
Dan kun je wel tegen deze regels in willen gaan, maar uiteindelijk moet jij je daarvoor verantwoorden. En inderdaad: de ambtsdragers moeten zich voor hun besluiten en regels ook verantwoorden. Maar dat geeft jou geen vrijbrief om die regels naar believen naast je neer te leggen.
Gerdien B. schreef:Het offer is ook voor mij persoonlijk gebracht. Als het niet persoonlijk is, waarom mogen de mensen, die nog niet weten of ze bekeerd zijn dan niet aan het avondmaal?
Die 2 zijn niet los te maken van elkaar. Bekering is en blijft een persoonlijke relatie met God aan gaan.
Gerdien B. schreef:waarom doe jij het niet?Gerdien B. schreef:Ja en?
Waarom stel je je dan niet onder het gezag van die gemeente?
Jij zegt dat het om de gemeente van God gaat. Die is overal, dus waarom ga je dan niet naar de RKK?
Gerdien B. schreef:Ik heb die mensen veranderd in de gemeente omdat jij niet doorhad dat ik dezelfde mensen bedoelde. Ik ging er van uit dat je dat wel zou begrijpen, maar blijkbaar niet.
Gerdien B. schreef:UIt eindelijk staat God boven alle kerkmuren, regels en wetten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten