Wat voor gezag heeft de kerk over ons?
Wat zegt de Bijbel eigenlijk over het gezag van ambtsdragers?
Brand maar los in dit topic.
Ik heb dit topic geopend n.a.v. deze en deze discussies (en het komt in veel meer topics aan de orde).
Moderator: Moderafo's
Filippensen2:3 Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
1 Timóthëus 5:17 Dat de ouderlingen die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
1 Petrus 5:1 DE ouderlingen die onder u zijn, vermaan ik, die een medeouderling en getuige van het lijden van Christus ben, en deelachtig der heerlijkheid die geopenbaard zal worden:
2 Weidt de kudde Gods die onder u is, hebbende opzicht daarover , niet uit bedwang, maar gewilliglijk, noch om vuil gewin, maar met een volvaardig gemoed;
3 Noch als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren , maar als voorbeelden der kudde geworden zijnde.
marin schreef:Een voorbeeld van Jezus is toch: Jezus sprak met gezag omdat Hij er ook naar handelde en leefde.
Maakt dat niet het verschil, gezag van kerken en overheden als je er zelf naar handelt.
Dus de letter (het lezen) is niet het gezag, maar leef je geloof je beoefen je, kom je na wat je gelezen hebt.
Het kerkelijk gezag kun je in al zijn vormen opschrijven, dat maakt het gezag niet uit, maar je leven inrichten naar de wil van God waar de Here Jezus ons een voorbeeld in is geweest.
Wullimpie schreef:Want ligt er soms ook geen schuld bij de ambtsdragers?
De tijden veranderen, dat brengt misschien veel verkeerde dingen met zich mee, maar gaan de ambtsdragers soms niet wat ongelukkig of zelfs on-Bijbels met deze veranderingen om.
Moet op elk slakje het zout van het kerkelijk gezag worden gelegd?
Gezag is tenslotte ook iets wat je moet afdwingen, natuurlijk kun je het ook opleggen, maar gezag wat wordt afgedwongen omdat de gemeente respect heeft voor de ambtsdragers is volgens mij veel effectiever.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten