wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: wedergeboren en dan??

Berichtdoor elbert » 17 mar 2012 14:33

Beste mensen, dit is een subforum dat "geloofsopbouw" heet. Ik vind de toon in dit topic daar momenteel niet echt bij passen. Graag dus met enig respect naar elkaar discussiëren/spreken, tot opbouw van elkaar in het geloof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 14:35

Tja...voor mij is het plezier er af. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mar 2012 15:20

Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.

Wat we in Mattheüs kunnen lezen. En daar hoort o.a. ootmoed, verdraagzaamheid, geduld, liefde bij.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 16:01

Dat heb je goed gezegd schelpje, daar zijn die momenten dat ik wat anders wil dan de Here, en dan gaat het mis, die eigen wil speelt ons altijd parten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mar 2012 16:11

schaapje schreef:Dat heb je goed gezegd schelpje, daar zijn die momenten dat ik wat anders wil dan de Here, en dan gaat het mis, die eigen wil speelt ons altijd parten.

Het was niet tegen jou hoor, het staat toevallig onder jouw posting :D
Maar dat is nu wat ik bedoel als ik zeg, dat wij immer moeten strijden tegen ons eigen IK.
God van de troon en ik erop!
Dat zijn onze vijanden, die in dit leven nooit helemaal overwonnen worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 16:13

Het was niet tegen jou hoor, het staat toevallig onder jouw posting :D
Maar dat is nu wat ik bedoel als ik zeg, dat wij immer moeten strijden tegen ons eigen IK.
God van de troon en ik erop!
Dat zijn onze vijanden, die in dit leven nooit helemaal overwonnen worden.

Ben het helemaal met je eens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 18:14

Ik had een reactie gegeven op het feit dat er gezegd werd dat Thomas niet geloofde in de opstanding, maar dat staat er niet.
Thomas geloofde wel degelijk in de opstanding maar pas na 8 dagen.
Als iedereen nu gewoon ingaat op wat er inhoudelijk gezegd wordt over het onderwerp.

Typerend is uiteraard in de tekst waarin hij zei: "Ja Heer ik geloof" pas na 8 dagen was.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 18:36

Ik had een reactie gegeven op het feit dat er gezegd werd dat Thomas niet geloofde in de opstanding, maar dat staat er niet.
Als iedereen nu gewoon ingaat op wat er inhoudelijk gezegd wordt over het onderwerp.

Typerend is uiteraard in de tekst waarin hij zei: "Ja Heer ik geloof" pas na 8 dagen was

Ben jij er nou werkelijk zo één die denkt dat wij dit niet weten :lol:
Gelukkig maar dat je er bent, anders bleven we allemaal dom :-({|=

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 18:46

= Marin uit de Bazuin?

Welk antwoord gaf Jezus hem? “Zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden.” Joh. 3: 14. Hier is Jezus het middel.

Op dezelfde manier moet Jezus verhoogd worden, opdat allen op Hem mogen zien.
Maar waarom verhoogde Mozes een slang?
Hoe kan een slang, dat dodelijke, gemene, venijnige, giftige ding, ooit een symbool van de smetteloze Zoon van God zijn? Het laat ons zien, dat de menselijke natuur gelijk is aan de natuur van de slang – Satan zelf.
Die is zo hopeloos slecht, dat die niet te genezen is. Wij kunnen het gif ervan niet overwinnen. Maar nu kijken wij daarvan weg naar het verhoogde kruis. Daar zien we Jezus, die onze oude slangennatuur draagt aan het hout.

Dit is dus niet zo, want de slangennatuur wordt vergeleken met de mens, maar de Here Jezus is in de Bijbel ook een type van een slang, al was het een kleintje.
Hij wordt "worm" genoemd.
Bovendien was Zijn kruisiging de diepste vernedering en dat was geen verhoging.
De slang is Christus bij Zijn opstanding, daarom was deze slang van Koper.
Koper heeft een betekenis.
Wij zien niet op een verhoogd kruis, dat doet de roomse kerk wel wij zien op Hem Die uitermate verhoogd is, en tot Heere en tot Christus en tot Hogepriester en tot Zoon is gesteld op de derde dag.

“Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van
Christus. Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft.” Ef. 2: 13, 14.

In een ander topic beweert men dat dezen die "veraf zijn" de 10 stammen zijn en dat is niet zo vreemd gezien, maar het zijn toch echt de heidenen uit Jood en Griek, dat er mensen uit die 10 stammen bij zijn lijkt mij voor de hand liggend.

Aan het kruis vernietigde Christus deze oude zondige natuur. En Jezus bracht niet alleen onze oude, slechte, zelfzuchtige natuur, met al zijn zondige neigingen ter dood, maar ook bracht Hij door het goddelijke met het menselijke te verbinden, een nieuwe schepping voort.

Dit staat niet in de Bijbel, de Here Jezus bracht verzoening tot stand en bracht God en mens samen en niet goddelijk en menselijk dat neigt naar New Age.
En Verzoening is wat anders dan een nieuwe Schepping of Eeuwig Leven dat kwam tot stand door de opstanding uit de dood.

Zie nu op de verhoogde Christus op Golgotha. Zie daar de liefde van God, een liefde zonder weerga. “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.” Joh. 3: 16.

God gaf Zijn Zoon over aan de dood, maar dat was een diepe vernedering maar nodig om verzoening tot stand te brengen naar de eis van de wet.
Eeuwig Leven komt tot stand door geloof.

Die nacht richtte Christus de ogen van Nikodemus op het verhoogde kruis. Wij kunnen het ons
voorstellen: “Nikodemus je hebt te lang op jezelf en je eigen werken en inspanning gezien, om jezelf bij God aan te bevelen. Je bent niet geschikt om de hemel binnen te gaan.” Van te voren had Nikodemus van zichzelf gedacht, dat hij een goed mens was, maar nu in de tegenwoordigheid van Christus, zag hij dat zijn leven in werkelijkheid verdorven en zondig was. Hij was diep geschokt door de ontdekking, dat er een koninkrijk des hemels was, te rein voor hem om daarin binnen te gaan.

Zoals gezegd Johannes 3 vers 16 gaat om de aanstelling tot Zoon: "Alzo en dat woordje "alzo" wijst naar de vorige tekst waar staat dat een ieder die geloof eeuwig leven zal hebben.
Dat gebeurt niet door de kruisiging want toen is alles in de dood gebracht volgens de wet onder het oude verbond.
Alzo lief heeft God de wereld gehad ( hier staat niet de gelovigen, maar de ongelovigen) dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gesteld heeft to Heere, tot Jehovah en tot Christus.
Maar alleen voor hen die geloven.
Pas bij geloof komt er nieuw leven tot stand en je zou kunnen zeggen.
De dood aan het kruis was voor de hele wereld, maar de opstanding tot nieuw leven is voor hen die geloven.

Wanneer we de verzoening bestuderen, zal God ons een openbaring van Zijn liefde geven.
Dat zou heel veel ophelderen want dat woord wordt verschillend gebruikt. Er zijn ook meerdere woorden voor in de grondtekst.

Verder ben ik het ermee eens dat de mens tot geloof moet komen en niet moet zitten wachten tot God het geeft.
Wij zijn niet behouden door Zijn dood, want door Zijn dood bracht Hij een oordeel over de zonde ( enkelvoud) en over de zonden( meervoud).
De Here Jezus stond niet voor allen uit de dood op, maar voor hen die geloven.
En dat hele totale gebeuren is een beeld van wedergeboorte.

Prediking is erop gericht de mens te bewegen tot geloof opdat hij door geloof deel zou hebben aan de opstanding van Christus.
Wat kun je een dode beter aanbieden dan het leven en zeggen: "Kiest dan het Leven".
Dat is de blijde boodschap. Niet dat Jezus stierf, maar dat Christus onze Heer verrees!
Hallelujah.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 18:50

="Schaapje"Ben jij er nou werkelijk zo één die denkt dat wij dit niet weten :lol:
Gelukkig maar dat je er bent, anders bleven we allemaal dom :-({|=

Hoezo praat je in de "wijvorm" , ik heb het tegen jou. Het zijn jouw woorden.

Ik reageer op wat er gezegd wordt door jou persoonlijk en ik spreek alleen jou in deze aan en dat vind ik een terechte correctie waard met een onderbouwing. Onderstaand klopt niet.

=Schaapje"Welnee...Tomas geloofde niet in de opstanding uit de dood

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 18:56

Schaapje ik ervaar in mijn gesprekken over de Bijbel dat met name de gelovigen uit "Pinkstergroeperingen" of "evangelisch" genoemden inmiddels, veel minder van de Bijbel afweten dan velen uit de gevestigde kerken.
Dus je kunt je niet conformeren aan de andere leden van dit forum door je met hen te vereenzelvigen.
Ik leer veel van hen juist door de kennis van de Schrift.
En als jij zegt dat Thomas niet in de opstanding gelooft met een voorafgaande "welnee" en afgesloten met een bepaald smiley dan is dat onjuist.
Dan bij deze de vraag aan jou: "Was Thomas wedergeboren?"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 19:12

quote="Wilsophie"

Kijk dat is je eigen antwoord iets waarvan jij denkt dat WIJ hier nog moeten leren.
En de rest van jou vragen wilsophie, ik heb totaal geen behoefte om door jou overhoort te worden, of door jou brochures en al je aantekeningrn die je naast je laptop hebt liggen geleerd te worden.
Ik kan me niet voorstellen dat anderen die ook zo hier op dit forum zijn niet capabel genoeg zijn om gewoon in eigen woorden en door zelf onderzocht te hebben wat in in werkelijk in de bijbel staat, te vertellen, daar hebben de meeste geen aantekeningen voor nodig.
Dus ik geef mijn portie maar aan fikkie.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 mar 2012 19:34

Kom dames, denk aan ‘geloofsopbouw’ zoals elbert ons herinnerde. :roll:

Thomas is in de Nederlands protestantse geschiedenis bekend om de uitspraak ‘ongelovige Thomas’ waarin de achterliggende gedachte verscholen is: ‘eerst zien en dan geloven’.

Daar doel ik op toen ik tegen schaapje zei: ‘of Thomas’.

De uitdrukking ‘ongelovige thomas’ komt van de gebeurtenis die wordt beschreven in Johannes waarbij Tomas zei niet te geloven dat Jezus was opgestaan uit de doden totdat hij zijn vinger in Jezus wonden zou leggen. Thomas moest het wel geloven omdat hij het voor zijn ogen zag. En Thomas antwoordde: ’Mijn Heere en mijn God’ Jezus zei tot hem: omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.

Je zou deze geschiedenis kunnen omschrijven als: Thomas zijn wedergeboorte.

Oud Testamentisch al belooft: Een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt.

Dus…. wedergeboren en dan……. geen disharmonie maken :mrgreen:
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 17 mar 2012 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 19:36

Ja de term is "ongelovige Thomas" maar de Bijbel acht ik op een hoger niveau dan de volksmond.
Ik bemerk dat men steeds de poster aanvalt om de post niet te hoeven beantwoorden en het spijt me maar hier kan ik niets mee, allemaal suggesties en gespeculeer om maar niet inhoudelijk te hoeven ingaan op Bijbelse zaken. Wat kan het nu schelen wat er naast mijn laptop ligt.
Ook of zelfs als Marin een stuk citeert van internet ga ik erop in, want ik ga ervan uit dat iemand die uit een brochure of wat dan ook iets citeert hier achter staat, maar het valt mij op dat iemand iets citeert en vervolgens verdwenen is.
Tot nu probeer ik overal op in te gaan en niemand te negeren want daarom zit ik op dit forum.
Als jij daarvoor wegloopt is dat jouw keuze, maar wil je dan alsjeblieft niet op mijn postings reageren want je zoekt ruzie, je haalt er mensen bij om te stoken, je stuurt je gek aan pb's naar Jan en Alleman, dat is heel slecht voor de sfeer op dit forum.
Ik meen dat daar ook om verzocht is door de moderator.

En als er gelachen wordt om de getallensymboliek in de Bijbel dan acht ik het niet zo vreemd dat men niet weet of beseft dat de 8e dag van Thomas een betekenis heeft.
En ik meld dat voor de geinteresseerden en wie niet geinteresseerd is of het allang weet, zou ik zeggen lees het niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 19:39

Precies Benefietdiner, zulke discussies probeer ik op gang te houden, ter lering van mezelf en van ieder die wil leren en tot eer van mijn hemelse Vader.
Het spreekt zoals ik ook ergens aangaf ,over de wedergeboorte van Thomas en dat staat typologisch voor het volk Israël en wel op de 8e dag, of anders gezegd op de dag die staat voor de nieuwe schepping.

Terug naar “Archief”