Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 16:14

Flex187 schreef:En dan bedoel je met seks in dit geval puur de coitus neem ik aan?

Wat is coitus voor een hip woord? Je bedoeld de geslachtsdaad?

co·ï·tus (de ~ (m.))
1 [form.] geslachtsgemeenschap

Ja dus. :wink:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 02 jun 2005 16:18

Helemaal niet zoenen is wel een extreem voorbeeld.

Maar hoe ver kan/wil je dan gaan?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 02 jun 2005 16:30

Aragorn schreef:
Flex187 schreef:En dan bedoel je met seks in dit geval puur de coitus neem ik aan?

co·ï·tus (de ~ (m.))

Ok :)
Dit woord illustreert ook dat je sex kan hebben zonder intimiteit. Ik bedoel, geslachtsgemeenschap. Begin daar maar eens over tijdens je romantische dinertje, wedden dat alle intimiteit weg is. :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jun 2005 17:28

Flex187 schreef:Daar zit wel wat in iig, ik vraag me dan ook sterk af of er bij de hoeren getongzoend wordt. :)

Nou, niet dus. ;)

Hoe weet jij dat? ;p

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 18:49

Flex187 schreef:
Aragorn schreef:

co·ï·tus (de ~ (m.))

Ok :)
Dit woord illustreert ook dat je sex kan hebben zonder intimiteit. Ik bedoel, geslachtsgemeenschap. Begin daar maar eens over tijdens je romantische dinertje, wedden dat alle intimiteit weg is. :mrgreen:

Hehe, idd.. :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2005 00:18

Ik denk toch dat in de bijbel een bepaalde volgorde staat aangegeven, zowel in het oude als nieuwe testament:

Genesis 2:24

Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten (stap 1), en zijn vrouw aankleven (stap 2); en zij zullen tot één vlees zijn (stap 3)

Efeze 5:31

Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten (stap 1), en zal zijn vrouw aanhangen (stap 2); en zij twee zullen tot één vlees wezen.

Ik denk dat de bijbel dus heel duidelijk is over sexualiteit en waar het thuis hoort.

Vragen die je kunt opwerpen zijn:

Wat is je vader en moeder verlaten?
Wat is je vrouw aanhangen?

Wanneer dit gedefinieerd is (lijkt me vrij lastig) dan kun je dus zeggen waar sexualiteit thuishoort.

joris

Berichtdoor joris » 06 jun 2005 05:52

in cvkoers van deze week staat een mooi stuk over seksualiteit. heb het gister met mijn vriendin doorgesproken. Was wel tof.
Geslachtsgemeenschap doen wij pas als we ook alle consequenties ervan kunnen dragen, ofwel als we de geestelijke en lichamelijke gevolgen ervan volledig tot onze rekening kunnen nemen. omdat we niet bij elkaar wonen en elkaar nog niet volledig kennen na 7 maand willen we dat dus niet. al wil ons lichaam het zeker weten wel.
Ik denk steeds meer dat het wachten met sex ongelooflijk goed is voor je latere huwelijk.OMdat je met woorden en kleine daadjes de ander naar d zin moet maken. De intimiteit wordt groter denk ik. En de sex specialer als je er mee wacht tot je getrouwd bent. Je leert elkaar te respecteren en je leert stukje discipline:als ik honger heb hoef ik niet perse te eten.

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 06 jun 2005 10:50

hm.. als je TREK hebt, hoef je niet perse te eten ;)

maar honger, dat ik pas echt noem als ik misselijk ben van de trek, dan moet ik toch echt wel eten ;)
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 06 jun 2005 10:52

Faithy schreef:hm.. als je TREK hebt, hoef je niet perse te eten ;)

maar honger, dat ik pas echt noem als ik misselijk ben van de trek, dan moet ik toch echt wel eten ;)

In relatie tot seksualiteit zou ik dan toch wel denken dat je jezelf dan niet kunt beheersen... als je MOET eten... Toch?

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 06 jun 2005 11:08

ja, ik heb mijn eigen mening over deze kwestie, en dat is niet de mening dat je MOET wachten met seks totdag je getrouwd bent... ;)
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jun 2005 23:54

joos schreef:
Faithy schreef:hm.. als je TREK hebt, hoef je niet perse te eten ;)

In relatie tot seksualiteit zou ik dan toch wel denken dat je jezelf dan niet kunt beheersen... als je MOET eten... Toch?

Als je honger hebt kun je je natuurlijk ook nog beheersen (als hongerstaker oid), maar erg gezond is het niet. :wink:

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 19 jun 2005 18:37

Ik zag laatst een documentaire op televisie over sex voor het huwelijk.
Een domine daar gaf als voorbeeld dat iedereen liever een tandeborstel in een verpakking wil dan een gebruikte tandenborste.
Maar hij zij ook dat als je in de fout was gegaan je ook wel weer terug kon komen in je verpakking.
Ik ben zelf al geen maagd meer en heb daar niet perse spijt van.
Ik denk dat al dat gedoe over dat sex niet zou mogen je er ook in je huwelijk nog een schuldgevoel over aan kan praten terwijl het iets moois is.
maar wat vinden jullie van wat die pastoor beweerde kan dat?

Mister_L
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mister_L » 19 jun 2005 19:27

Eva43 schreef:Ik zag laatst een documentaire op televisie over sex voor het huwelijk.
Een domine daar gaf als voorbeeld dat iedereen liever een tandeborstel in een verpakking wil dan een gebruikte tandenborste.
Maar hij zij ook dat als je in de fout was gegaan je ook wel weer terug kon komen in je verpakking.
Ik denk dat al dat gedoe over dat sex niet zou mogen je er ook in je huwelijk nog een schuldgevoel over aan kan praten terwijl het iets moois is.

ja dat denk ik zeker.... als je er oprecht spijt van hebt en dit erkent tegenover God en er vergeving voor vraagt ben je vergeven...
Our God is an awesome God

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 19 jun 2005 20:38

Mister_L schreef:
Eva43 schreef:Ik zag laatst een documentaire op televisie over sex voor het huwelijk.
ja dat denk ik zeker.... als je er oprecht spijt van hebt en dit erkent tegenover God en er vergeving voor vraagt ben je vergeven...
Het legt denk ik wel een hypotheek op je volgende relatie/huwelijk, maar natuurlijk is er vergeving nodig. Ook is het eerlijk om het van te voren te zeggen voordat je daarna een huwelijk aangaat; anders kan het zijn dat het een negatieve invloed heeft later. Het belang van een goed relatie 'zonder een derde' zijn het risico dat die ander het niet leuk vind omdat te horen en de eventuele consequenties meer dan waard.

Je een relatie waarin je seks voor het huwelijk hebt gehad en dan toch niet trouwt als echtbreuk kunnen zien; daarom zou ik er voorstander van zijn om te kijken of je je toch voor elkaar kan opofferen.

Maar goed, mensen maken fouten, ik ook en deze fout is niet groter dan andere fouten (of andere fouten zijn niet kleiner dan deze), dus, ja er is vergeving nodig; het telt dan alsof het in Gods ogen niet is gebeurt, maar tegenover een ander mense is het misschien nog niet opgelost. Vraag dus ook de ander om vergeving indien nodig!

Het maakt wat mij betreft verschil of je een fout gemaakt hebt toen je al christen was of voordat je christen was.

Mister_L
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mister_L » 19 jun 2005 21:23

Een heel mooi liedje van de nieuwste opwekking cd zegt:

Pas als er vergeving is, kan er genezing zijn

weetniet waarom ik dit typ, maar t kwam ineens in me op :) hopelijk hebben sommigen er wat aan
Our God is an awesome God

Terug naar “Archief”