Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 12:29

Ook dat gewaad heeft dus een betekenis.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 12:33

schelpje3 schreef:Ook dat gewaad heeft dus een betekenis.

Klopt.
Ik bedoel aan te geven dat niet alleen donker een betekenis heeft.
Een goede vriend van mij is in de RKK tot priester gewijd.
Hij gaat altijd voor in het wit, met een gekleurde omslag (deze kleuren zijn afhankelijk van het kerkelijk jaar)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 12:35

StillAwake schreef:Nogmaals, ik kan nog steeds (ook niet na de diverse definities die ik langs heb zien komen) niets met de term "bevinding".
Het stelt het gevoel zover vooraan (voor mijn gevoel dan weer :D ).
Nee, ik denk niet dat het daar zozeer om gaat in 'bevinding'. Het is vooral een kennen en gekend worden. 'Bevindelijk' is geen tegenpool van 'schriftuurlijk'; het is veel meer dat je kan beamen wat je in de bijbel leest, omdat je het persoonlijk hebt ondervonden.
StillAwake schreef:En om het gevoel waarover David schrijft te vergelijken met het gevoel van onszelf voelt een beetje hoogmoedig aan.
Dat begrijp ik niet goed. In de psalmen klinkt juist ontzettend veel ootmoed door.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 12:39

StillAwake schreef:Nogmaals, ik kan nog steeds (ook niet na de diverse definities die ik langs heb zien komen) niets met de term "bevinding".
Het stelt het gevoel zover vooraan (voor mijn gevoel dan weer :D ).
En om het gevoel waarover David schrijft te vergelijken met het gevoel van onszelf voelt een beetje hoogmoedig aan.

Waarom kies je dan Psalm 4 als lievelingspsalm?
Gij hebt m' in 't hart meer vreugd gegeven,
Dan and'ren smaken in een tijd,

DAT is nou bevinding!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mar 2014 13:01

schelpje3 schreef:Dit was een voorbeeld van een gastpredikant. Hij preekte voor een selekt gezelschap, de rouwdragenden dus. Dominee kende mijn vader wel, hij had hem tijdens zijn ziekte een aantal keren bezocht.
Het was een dominee die toen nog geen briefje bij zich had! Alles uit het hoofd. En tijdens zijn preek voelde hij wat hij moest gaan zeggen en merkte hij dat het Woord overgenomen werd door de mensen in de kerk. En later zei een zwager tegen me dat hij het zo bijzonder had gevonden, vantevoren nogal sceptisch tegenover deze dominee stond (van horen zeggen he :? )
Dominee kan preken tot hij een ons weegt, maar zijn de mensen horende doof, of begrijpen ze het totaal niet, zal hij dat zeker merken.
Kort gezegd: dominee voelt dat hij dingen moet zeggen voor één of meerdere mensen onder zijn gehoor. Die mensen nemen dat over, letterlijk. Heb ik het zo goed uitgelegd?

Ik kan het nog steeds niet "overnemen" :D
Zal aan het voorbeeld liggen.
Om het goed te kunnen begrijpen (vanuit dit voorbeeld) zou ik moeten weten wat de dominee letterlijk gezegd heeft.
Verder maak je duidelijk dat "overnemen" voor een deel ook begrijpen in houdt?
Misschien zelfs "meemaken" in de zin van dat wat er gezegd wordt ook beleefd/ervaren is?
Ik kan me voorstellen dat een predikant zich gedrongen voelt iets te zeggen en dat wat hij zegt door iemand "overgenomen wordt" in die zin dat het voor hem persoonlijk bedoeld is?
Iets "overnemen" kan ook inhouden dat je iets wat gezegd is kunt beamen? In de zin van "meemaken" dat het echt waar is wat de man zegt?
Als de spreker over zijn eigen geloofsleven vertelt en er is /overeenkomst dan is er sprake van "overnemen"?

Ergens blokkeer ik gewoon op zo'n woord. Het staat ook niet in de SV :D
In mijn ogen kan er zoveel mee bedoeld worden.

Bij mijn zoektocht op internet wel een aantal malen tegengekomen dat er mensen zijn die vinden, dat de jeugd het bevindelijke taalgebruik (ik meen binnen de Gergem) moet leren.
Zijn jullie het daar mee eens?
Waarom wel/niet?

schelpje3 schreef:Maar: zit er hier iemand in de kerk, die ook zo in het donker ronddwaalt? Wel bidt, maar meent dat de Heere hem of haar niet hoort?
En dan komt het voor dat hij iets zegt waar jij inderdaad mee worstelt.

mona schreef:Nou, dat herken ik. Dat is onbegrijpelijk, heerlijk wonder.

Wat "mona" hier zegt is dat nu "overnemen"?

Wat "mona" hier zegt, dat kan ik wel weer "overnemen" :D

Mij lijkt het het beste om dit soort uitdrukkingen te gebruiken onder mensen die weten wat er mee bedoeld wordt.
Zijn er mensen bij die deze taal niet machtig zijn dan die woorden maar niet gebruiken.
Als er 5 mensen naar me luisteren die allemaal nederlands verstaan en er twee bij zijn die engels verstaan dan ga ik toch ook geen engels spreken?
Moet ik elk woord uit gaan leggen. :D

h.g
Learsi

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 13:07

schelpje3 schreef:[
Waarom kies je dan Psalm 4 als lievelingspsalm?
Gij hebt m' in 't hart meer vreugd gegeven,
Dan and'ren smaken in een tijd,

DAT is nou bevinding!

Tja, lievelingsteksten kies je nu eenmaal niet zelf.
Dit is de eerste tekst die mij geraakt heeft uit de Bijbel, dat blijft je bij.
Om dat nu bevinding te noemen is een enorme diskwalificatie van het begrip als ik hoor en zie hoe anderen daarover spreken.
Verder heb ik (waarschijnlijk vanwege mijn wat zwaarmoedig karakter) altijd erg veel herkenning bij Prediker.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mar 2014 13:07

schelpje3 schreef:Dat is wereldwijd.

Heel goed schelpje - dank je wel =D>

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 13:18

learsi schreef:
Ik kan het nog steeds niet "overnemen" :D
Zal aan het voorbeeld liggen.
Om het goed te kunnen begrijpen (vanuit dit voorbeeld) zou ik moeten weten wat de dominee letterlijk gezegd heeft.
Verder maak je duidelijk dat "overnemen" voor een deel ook begrijpen in houdt?
Misschien zelfs "meemaken" in de zin van dat wat er gezegd wordt ook beleefd/ervaren is?
Ik kan me voorstellen dat een predikant zich gedrongen voelt iets te zeggen en dat wat hij zegt door iemand "overgenomen wordt" in die zin dat het voor hem persoonlijk bedoeld is?
Iets "overnemen" kan ook inhouden dat je iets wat gezegd is kunt beamen? In de zin van "meemaken" dat het echt waar is wat de man zegt?
Als de spreker over zijn eigen geloofsleven vertelt en er is /overeenkomst dan is er sprake van "overnemen"?

Ergens blokkeer ik gewoon op zo'n woord. Het staat ook niet in de SV :D
In mijn ogen kan er zoveel mee bedoeld worden.

Bij mijn zoektocht op internet wel een aantal malen tegengekomen dat er mensen zijn die vinden, dat de jeugd het bevindelijke taalgebruik (ik meen binnen de Gergem) moet leren.
Zijn jullie het daar mee eens?
Waarom wel/niet?

Wat "mona" hier zegt is dat nu "overnemen"?

Wat "mona" hier zegt, dat kan ik wel weer "overnemen" :D

Mij lijkt het het beste om dit soort uitdrukkingen te gebruiken onder mensen die weten wat er mee bedoeld wordt.
Zijn er mensen bij die deze taal niet machtig zijn dan die woorden maar niet gebruiken.
Als er 5 mensen naar me luisteren die allemaal nederlands verstaan en er twee bij zijn die engels verstaan dan ga ik toch ook geen engels spreken?
Moet ik elk woord uit gaan leggen. :D

h.g
Learsi

* Wat mona zegt, is herkenning.
* Overname gaat iets dieper dan begrijpen. En ik zei erbij: het was een gesprek van hart tot hart, in de auto. Dominee, moeder en ik. Dus geen kanseltaal op zich!
We kenden voordien de dominee niet, maar toen hij bij mijn vader op bezoek kwam, viel dat meteen "open".

In een ander topic(s) staat dat Gods Volk elkaar herkent, dan vallen taalverschillen weg.
De taal van het hart.
En Learsi, dan MOET je niets leren, dan gaat dat geheel vanzelf.
Het gaat immers niet om theoretische kennis, maar om geschonken geloof.
En wanneer iemand dan gaat denken: o help, maar ik versta die tale Kanaäns helemaal niet, dat hoeft ook niet. De jongere generatie gebruikt deze termen ook niet in het dagelijks spreken.
Maar als je er van jongsaf aan mee vertrouwd bent geraakt, wordt het "natuurlijk".
Als mijn kleine nichtje uit de ger gem bij haar neef, mijn volwassen student een dergelijke uitdrukking zou gebruiken, zou hij steil achterover vallen en haar niet begrijpen. :D

Zou dominee bij terugkomst in de pastorie niet eens verzuchten: he, ik heb zo heerlijk kunnen preken, of: pffffft, het was zo stroperig vandaag....

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 mar 2014 13:37

schelpje3 schreef:Zou dominee bij terugkomst in de pastorie niet eens verzuchten: he, ik heb zo heerlijk kunnen preken, of: pffffft, het was zo stroperig vandaag....
Zeker waar! Maar waar dat aan ligt kan verschillende oorzaken hebben. Of bedoel je deze uitspraak op geestelijk niveau?
Het woord overnemen komt (naar ik meen) uit de gezelsschapstaal. Iemand overnemen betekent dan: dat een persoon, bv de dominee, een bevestiging in zijn hart krijgt, dat iemand een kind van God is. ( ik wil zeker niet ontkennen dat het kan, maar ik krijg liever van God de bevestiging dan door een mens overgenomen te worden. Ook al is hij dominee of ouderling. Dat kan nog verkeerd gaan, bij God vandaan niet).
schelpje3 schreef:In een ander topic(s) staat dat Gods Volk elkaar herkent, dan vallen taalverschillen weg.
De taal van het hart.
Ja dat is zeker waar. Zulke gesprekken vergeet je niet gauw!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 13:53

mona schreef:Zeker waar! Maar waar dat aan ligt kan verschillende oorzaken hebben. Of bedoel je deze uitspraak op geestelijk niveau?
Het woord overnemen komt (naar ik meen) uit de gezelsschapstaal. Iemand overnemen betekent dan: dat een persoon, bv de dominee, een bevestiging in zijn hart krijgt, dat iemand een kind van God is. ( ik wil zeker niet ontkennen dat het kan, maar ik krijg liever van God de bevestiging dan door een mens overgenomen te worden. Ook al is hij dominee of ouderling. Dat kan nog verkeerd gaan, bij God vandaan niet).

Ik heb iets gevonden op RD.nl
Gezelschapstaal, het woord alleen al vraagt om verduidelijking. Wie de uitdrukking gebruikt, doelt meestal op termen, op zinsneden –op samengevatte waarheden– die gangbaar werden of waren binnen de kringen van de gezelschappen. Het gaat dan om ervaringen; bevindingen.

Het gezelschapsleven bestond al in de achttiende eeuw, maar kwam tot volle ontplooiing rond de Afscheiding van 1834. Mensen die in de Nederlandse Hervormde Kerk geen voedsel voor hun ziel vonden, zochten elkaar op. Wat indertijd begon als volwassenencatechese, veranderde steeds meer in gezelschappen waar vooral geestelijke ervaringen werden uitgewisseld.

Het gezelschapsleven is in omvang sterk afgenomen, hoewel er nog steeds gezelschapsdagen worden belegd.

Binnen de gezelschappen ontstond een eigen taal; uitdrukkingen die een diepe lading hebben en geestelijke zaken of ervaringen kernachtig proberen samen te vatten. Bekend zijn uitdrukkingen als ”Zien is nog geen hebben”; ”De weg van de Borg is de weg van de Kerk”; ”Met een geopenbaarde Middelaar toch de dood in moeten”. Ook uitdrukkingen als ”de toeleidende weg” en ”de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie” werden veel gebruikt binnen het gezelschapsleven.

Dergelijke uitdrukkingen komen niet letterlijk in de Bijbel voor en geven nogal eens stof tot discussie.

Overname komt dacht ik niet persé uit de hoek van de gezelschappen. Deze dominee komt daar zeker niet uit, noch dat hij daar sympathie voor zou hebben.
Hij heeft een aantal jaren in het buitenland verkeerd en dan is een predikant al vaak veel ruimer van opvatting.
Ik ben inmiddels op zoek gegaan naar de betekenis of oorsprong, maar heb het nog niet kunnen vinden.
HIER een link van een artikel waar in het kort een onderzoek staat beschreven, naar het eigene van de bevindelijken.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 mar 2014 14:11

schelpje3 schreef:HIER een link van een artikel waar in het kort een onderzoek staat beschreven, naar het eigene van de bevindelijken.
Heel interessante link, ik moest glimlachen om de zakelijke, procesmatige manier waarop het begrip bevinding, in dit artikel ontleed werd. Voor een buitenstaander is er bijna geen touw aan vast te knopen, denk ik dan, als ik het artikel zo lees. Maar ik herken er veel in.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mar 2014 17:11

mona schreef: Iemand overnemen betekent dan: dat een persoon, bv de dominee, een bevestiging in zijn hart krijgt, dat iemand een kind van God is.

@ schelpje3 .......in ieder geval bedankt je poging om het uit te leggen.
Wat "mona" hier zegt over "overnemen", is dat wat jij ook bedoelde te zeggen?
Of bedoelde je het toch anders?

bvd
hg
Learsi

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 17:16

volgens mij bedoelde Schelpje gewoon dat je als dominee op zo'n moment merkt dat het Woord niet alleen gehoord wordt, maar ook doel treft. Dat het zichtbaar ingang vind in de harten van de toehoorders.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mar 2014 17:26

Ben benieuwd of ze dat bedoelde :D .
Als ik de uitleg van "mona" lees schijnen er meerdere talen Kanaan's te zijn? :D
Het is wel ingewikkeld geworden op deze manier. :mrgreen:
h.g
Learsi

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 17:32

learsi schreef:Ben benieuwd of ze dat bedoelde :D .
Als ik de uitleg van "mona" lees schijnen er meerdere talen Kanaan's te zijn? :D
Het is wel ingewikkeld geworden op deze manier. :mrgreen:
h.g
Learsi
Nouja, ik dacht eerst ook dat ze wat heel anders bedoelde. Maar toen las ik de vervolgreacties en toen kreeg ik de indruk dat het hier over ging.

Dus.. 8-[

Terug naar “Archief”