joepie schreef:Dit topic gaat toch over roken?
Het is niet te veel roken, maar roken is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland.
En de nummer 2 die jij daar graag zou willen hebben is dus niet waar.
Het is dus onzin om te gaan zeggen er is zoveel slecht voor je.
Dan hoef je ook niet meer te proberen om de geboden te houden want ach, niemand kan dat. En als je vermaand wordt voor iets, maak je de ander gewoon monddood door te zeggen: ach er is zoveel zonde in de wereld.
Als je toch weet dat je door te roken je jezelf in gevaar begeeft, waarom zou je het dan nog doen?
Stoer? Interessant om te laten zien dat jij lak hebt aan wat die mensen die er gedegen onderzoek naar hebben gedaan er allemaal over zeggen?
Of vind je het gewoon leuk om rusische roulette te spelen?
Dan maar eventjes wat feiten erbij pakken:
Het aantal doden aan hart- en vaatziekten in Nederland in 2002: 47.992
Het aantal doden aan longkanker: 8.920
Het aantal doden aan ziekten van de ademhalingsorganen: 13511
Laten we voor het gemak aannemen dat de laatste 2 categorien vooral door roken worden veroorzaak (al zit daar natuurlijk ook cara enz. bij) en de eerste categorie vooral door ongezonde eetgewoonten (al zitten daar dan ook andere hartpatienten enz. bij).
Als we de laatste 2 categorieen bij elkaar optellen komen we op 22.431, wat nog niet eens de helft is van de 47.992 aan hart- en vaatziekten...
Bron: Nationaal kompas volksgezondheid, http://www.rivm.nl/vtv/data/kompas/gezondheidstoestand/sterfte/sterfteoorzaak/sterfteoorzaak_omvang.htm
Helaas heb ik (nog) geen kant en klaar rijtje met doodsoorzaken kunnen vinden, maar dit is iig iets. (Heb jij die soms toevallig wel, joepie?)
Verder denk ik dat je mij en anderen verkeerd begrijpt. Ik geloof niet dat janneman bedoelde te zeggen dat je maar alles moet doen omdat je toch niets goed kan, maar dat je niet zo erg de nadruk op elke sigaret moet gaan leggen en andere dingen vergeten. Een enkele sigaret of sigaar kan mi. geen kwaad en al je er 1 per dag rookt wordt je zelfs als niet-roker geboekstaafd.
Ik ben zelf geen roker en heb ook geen enkele behoefte om stoer te doen oid. Maar ik kan er niet zo goed tegen dat er de laatste tijd zo'n enorme overdreven hetze tegen roken gevoerd wordt en alles in het teken van de propaganda van de anti-rokersbewegingen staat. Ik acht dit een inbreuk op de vrijheid van het individu en nog eens hypocriet ook (wel zeer tolerant tegenover allerlei vormen van (soft)drugs, maar zeer aggressief tegen roken).