Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor tante-tortel » 28 jul 2009 10:11

Ten eerste doordat je gedoopt bent binnen de Gkv. Dan wordt je bij die kerk ingelijfd. En beloven je ouders je te onderwijzen en laten onderwijzen in de leer.
Daarna als je tot het verstand gekomen bent en belijdenis hebt gedaan heb jij je zelf onder opzicht en tucht van het desbetreffende kerkverband gesteld.
Dat kun je zelf nalezen in je kerkboek bij de formulieren.

Als je dan gaat verhuizen heeft diezelfde kerkenraad de volgende plicht:
Artikel 63 - Attestatie naar een andere gemeente Editie(s) 1978

Wanneer leden naar een andere gemeente vertrekken, zal de kerkenraad hun na de vereiste afkondiging aan de gemeente een attestatie betreffende hun leer en leven meegeven, ondertekend door de praeses en de scriba. Op deze attestatie zullen ook hun kinderen worden vermeld die nog geen belijdenis van het geloof hebben afgelegd. Aan de kerkenraad van de betrokken gemeente zal tijdig bericht worden gezonden. Indien een lid dat nog geen belijdenis van het geloof heeft afgelegd, besluit te verhuizen naar een andere plaats, zal een attest aan de betrokken kerkenraad worden gezonden met het verzoek, dit lid onder zijn opzicht en tucht te nemen.

Dus door je doop en je geloofsbelijdenis ben je lid van het kerkverband van de GKv geworden in jou geval.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 jul 2009 10:59

Zo gebeurt dat echt niet meer overal.
Ik kende de GKV als een kerk waarin met droefheid werd medegedeeld dat iemand zich had ontrokken aan de gemeenschap en zich aan ging sluiten bij een PKN of CGK. Vreselijk.
Nu zit ik zelf in een GKV waar zulke mededelingen helemaal niet op zo'n toon worden gebracht. Ze zijn blij als mensen Jezus willen blijven volgen, ook als dat in een ander kerkverband is. Wat veel erger gevonden wordt, is dat mensen naar een andere GKV gaan omdat ze zich niet thuis voelen in de gemeente of wijk. Dat wordt droeviger afgekondigd...
Niet alle gkv's zijn hetzelfde.
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jul 2009 11:47

Lijkt me niet, dat er een afkondiging plaats vind omdat er mensen vanuit de GKv naar een andere Gkv over gaan. Dan wordt er gewoon gelezen: met attestatie vertrokken naar de kerk van........ En droefheid komt daarbij niet aan de orde.
In het geval wat jij noemt wordt er afgelezen: onttrokken aan en gevoegd bij. Dat er tegenwordig niet meer bij vermeld wordt met droefheid vind ik juist een teken aan de wand.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 jul 2009 12:17

Je moet even goed lezen: ik zeg geen 'naar GKV' maar naar de CGK, waar ze *potjandriedubbeltjes* landelijk mee samenwerken. Dat deel je niet met droefheid mee, dat is pijnlijk!
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jul 2009 12:29

Nee, jij moet goed lezen. Want dat weet ik. Dan wordt er niet meer met droefheid afgelezen. Maar dat blijf ik een teken aan de wand vinden. En dus droevig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2009 13:11

tante-tortel schreef:Ten eerste doordat je gedoopt bent binnen de Gkv. Dan wordt je bij die kerk ingelijfd. En beloven je ouders je te onderwijzen en laten onderwijzen in de leer.
Daarna als je tot het verstand gekomen bent en belijdenis hebt gedaan heb jij je zelf onder opzicht en tucht van het desbetreffende kerkverband gesteld.
Dat kun je zelf nalezen in je kerkboek bij de formulieren.

Ik wordt bij Christus en Zijn gemeente ingelijfd. Dat is heel wat anders dan dat ik bij het kerkverband waar ik lid van ben wordt ingelijfd. Kerkverbanden zijn menselijke dingen, in de Bijbel wordt slechts gesproken van Zijn kerk, van alle tijden en plaatsen.

Ook bij het doen van belijdenis heb ik me niet verbonden aan een kerkverband. Ik heb:

1. Ingestemd met de leer van de Bijbel die in de kerk geleerd wordt
2. Daarin te blijven
3. Zal leven zoals het een christen betaamt
4. Me aan het gezag van de gemeente waar ik lid van ben te onderwerpen

Als je dan gaat verhuizen heeft diezelfde kerkenraad de volgende plicht:
Artikel 63 - Attestatie naar een andere gemeente Editie(s) 1978

Wanneer leden naar een andere gemeente vertrekken, zal de kerkenraad hun na de vereiste afkondiging aan de gemeente een attestatie betreffende hun leer en leven meegeven, ondertekend door de praeses en de scriba. Op deze attestatie zullen ook hun kinderen worden vermeld die nog geen belijdenis van het geloof hebben afgelegd. Aan de kerkenraad van de betrokken gemeente zal tijdig bericht worden gezonden. Indien een lid dat nog geen belijdenis van het geloof heeft afgelegd, besluit te verhuizen naar een andere plaats, zal een attest aan de betrokken kerkenraad worden gezonden met het verzoek, dit lid onder zijn opzicht en tucht te nemen.

Dus door je doop en je geloofsbelijdenis ben je lid van het kerkverband van de GKv geworden in jou geval.

Klopt, dat is de handelswijze van de kerkenraad. Er staat echter niet dat ik verplicht ben naar die gemeente over te gaan. Ik ben, en daar is de doop het teken en zegel van, in Christus en in Zijn gemeente ingelijfd en heb later belijdenis van het geloof in Hem afgelegd. Ik lees nergens dat ik voor mijn leven aan een kerkverband gebonden ben.

Overigens is Jo'tje gedoopt in de Hervormde Kerk en heeft belijdenis gedaan in de CGK. Gezien jou redenatie moeten we de rest van ons leven gescheiden blijven kerken, zij is voorgoed gebonden aan HHK of CGK en ik aan de GKv? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 28 jul 2009 15:14

tante-tortel schreef:
coupe soleil schreef:Kan wel, hoor. Mijn vriend heeft ook zijn attestatie opgevraagd met de mededeling dat hij ging verhuizen en zich waarschijnlijk bij een ander kerkverband zou aansluiten. Dat is gewoon gehonoreerd, in de brief is verwezen naar de mededeling en er is verder geen bezoek gepland of gebeld naar de gemeente waar ik lid ben en hij op termijn ook lid wil worden.

Welk kerkgenootschap was dat? Want bij de GKv werkte dat niet zo, toen ik daar nog lid was tenminste.

CGK. En in de GG idem dito.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jul 2009 22:04

Nee, hoor je hoeft helemaal niet je leven lang lid te blijven van die gemeente, je kunt gewoon je onttrekken aan die gemeente. Maar dan onttrek je je tevens aan het kerkverband. Zo is het nu eenmaal.
Toen ik mij onttrok aan de GKv in de plaats waar ik woonde kon ik geen lid worden van de Gkv in een andere plaats. Daarom is het een kerkverband.
Niet dat ik het zou willen maar het kan ook niet. Want dan had ik mij niet hoeven onttrekken.
Dus als je vriendin zich wil voegen bij de GKv zal zij zich eerst moeten onttrekken bij het kerkgenootschap waar ze lid van is.
Zo is het nu eenmaal. Of jij het daar mee eens bent of niet. Zo werkt dat.
Als je dus in de gemeente van Arnhem belijdenis hebt gedaan heb jij je onder opzicht en tucht gesteld van die kerkenraad die verbonden is aan het kerkgenootschap van de GKv. Zo zijn de synode uitspraken van de GKv synode bindend voor alle kerken binnen dat kerkverband.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jul 2009 07:46

tante-tortel, dat zou toch vreemd zijn: je hebt je onttrokken en daarom mag je nooit meer lid woden van het kerkverband?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 jul 2009 08:13

Nee, zo bedoel ik het niet. Natuurlijk zou ik altijd weer terug kunnen keren naar de Gkv in dit geval.
Maar als je gaat verhuizen naar een andere plaats waar ook een GKv is, moet je je niet onttrekken aan de gkv in de plaats waar je weggaat om je dan vervolgens in die andere plaats weer lid te worden. Dat hoefd niet want je bent al lid van de gkv. Je verhuisd alleen.
Maar als je van een ander kerkgenootschap bent en lid wilt worden van de Gkv dan moet je je wel eerst aan dat andere kerkgenootschap onttrekken.
Andersom ook.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 jul 2009 08:39

tante-tortel schreef:Maar als je van een ander kerkgenootschap bent en lid wilt worden van de Gkv dan moet je je wel eerst aan dat andere kerkgenootschap onttrekken.
Andersom ook.

Nee, dat heet geen 'onttrekken', dat is gewoon 'overgaan naar een ander kerkverband'.

Twee jaar geleden ben ik van de Gereformeerde Gemeente overgegaan naar de Hersteld Hervormde Kerk. De kerkenraad van de GG heeft mijn attestatie toen gewoon per post verstuurd naar de scriba van de HHK.
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jul 2009 08:52

Als jij je onttrekt van een kerkgemeenschap, dan betekend dit dat je ook nergens anders meer lid wordt en je stopt met lid zijn van een kerkgemeenschap.
Zodra je van de ene kerk naar de andere kerk gaat, al dan niet van een ander of hetzelfde kerkverband, dan heet dat: je laten overschrijven.
Ik zou mij laten overschrijven maar heb mij uiteindelijk toch onttrokken. Ik ben nergens anders lid geworden en de attestatie ligt hier in de la en ligt hier prima voorlopig.

de eerste keer ging ik van GG naar GG. Ze wilden dat ik hem zondags na de kerkdienst in de consistorie kwam ophalen. Hier had ik echt totaal geen behoefte aan en daarbij was ik al verhuisd. Toen hebben ze het maar naar mij opgestuurd. Vervolgens mocht ik hem de zondag er na bij de volgende GG kerkenraad in komen leveren.
Toen ik daar weg wilde heb ik de attestatie bij de dominee thuis opgehaald. Na hooguit 15 minuten was ik daar al weer weg..
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2009 08:53

tante-tortel schreef:Nee, zo bedoel ik het niet. Natuurlijk zou ik altijd weer terug kunnen keren naar de Gkv in dit geval.
Maar als je gaat verhuizen naar een andere plaats waar ook een GKv is, moet je je niet onttrekken aan de gkv in de plaats waar je weggaat om je dan vervolgens in die andere plaats weer lid te worden. Dat hoefd niet want je bent al lid van de gkv. Je verhuisd alleen.
Maar als je van een ander kerkgenootschap bent en lid wilt worden van de Gkv dan moet je je wel eerst aan dat andere kerkgenootschap onttrekken.
Andersom ook.

Uiteraard moet je je dan onttrekken. Wat overigens een wat zwaarder woord lijkt dan het is. Je gaat over naar een andere gemeente dus je verlaat de ene gemeente. Als de gemeente van een ander kerkverband is, verlaat je het kerkverband en ga je over naar een ander kerkverband.

Tante-Torterl schreef:Dus als je vriendin zich wil voegen bij de GKv zal zij zich eerst moeten onttrekken bij het kerkgenootschap waar ze lid van is.

Ze is overgegaan naar een andere kerk. Dat werd afgekondigd als "overgegaan naar de vrijgemaakte kerk van Arnhem". Niet als "onttrokken... hoewel je het zo zou kunnen noemen, zolang het maar niet "onttrokken aan de gemeenschap der heiligen" genoemd wordt :D

Maar als ik jou reacties zo lees had ze dat nooit mogen doen aangezien ze belijdenis heeft gedaan in de CGK.

Als je dus in de gemeente van Arnhem belijdenis hebt gedaan heb jij je onder opzicht en tucht gesteld van die kerkenraad die verbonden is aan het kerkgenootschap van de GKv. Zo zijn de synode uitspraken van de GKv synode bindend voor alle kerken binnen dat kerkverband.

Klopt, voor zolang ik lid van die gemeente ben. Ik heb niet gezegd dat ik me voor de rest van mijn leven onder de tucht van de GKv plaats maar dat ik me voor de rest van mijn leven plaats onder de tucht van de gemeente waar ik lid van ben.

Overigens heeft die synode ook uitgesproken dat ze bijvoorbeeld de CGK zien als ware kerk en er ook mee samenwerken. Volgend jaar gaan we d.v. trouwen en verhuizen. Als we dan ergens komen te wonen waar een CGK zit en de GKV zit 15 km verderop, zou het toch vreemd zijn als we geen lid van de CGK zouden mogen worden onder het motto: Eens een GKV'er, altijd een GKV'er?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 jul 2009 09:16

Gerdien B. schreef:Als jij je onttrekt van een kerkgemeenschap, dan betekend dit dat je ook nergens anders meer lid wordt en je stopt met lid zijn van een kerkgemeenschap.
Zodra je van de ene kerk naar de andere kerk gaat, al dan niet van een ander of hetzelfde kerkverband, dan heet dat: je laten overschrijven.
Ik zou mij laten overschrijven maar heb mij uiteindelijk toch onttrokken. Ik ben nergens anders lid geworden en de attestatie ligt hier in de la en ligt hier prima voorlopig.

de eerste keer ging ik van GG naar GG. Ze wilden dat ik hem zondags na de kerkdienst in de consistorie kwam ophalen. Hier had ik echt totaal geen behoefte aan en daarbij was ik al verhuisd. Toen hebben ze het maar naar mij opgestuurd. Vervolgens mocht ik hem de zondag er na bij de volgende GG kerkenraad in komen leveren.
Toen ik daar weg wilde heb ik de attestatie bij de dominee thuis opgehaald. Na hooguit 15 minuten was ik daar al weer weg..

Zo kan het misschien bij andere kerkverbanden maar zo is het niet bij de GKv.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 jul 2009 09:21

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Nee, zo bedoel ik het niet. Natuurlijk zou ik altijd weer terug kunnen keren naar de Gkv in dit geval.
Andersom ook.

Uiteraard moet je je dan onttrekken. Wat overigens een wat zwaarder woord lijkt dan het is. Je gaat over naar een andere gemeente dus je verlaat de ene gemeente. Als de gemeente van een ander kerkverband is, verlaat je het kerkverband en ga je over naar een ander kerkverband.

Tante-Torterl schreef:Dus als je vriendin zich wil voegen bij de GKv zal zij zich eerst moeten onttrekken bij het kerkgenootschap waar ze lid van is.

Ze is overgegaan naar een andere kerk. Dat werd afgekondigd als "overgegaan naar de vrijgemaakte kerk van Arnhem". Niet als "onttrokken... hoewel je het zo zou kunnen noemen, zolang het maar niet "onttrokken aan de gemeenschap der heiligen" genoemd wordt :D

Maar als ik jou reacties zo lees had ze dat nooit mogen doen aangezien ze belijdenis heeft gedaan in de CGK.

Klopt, voor zolang ik lid van die gemeente ben. Ik heb niet gezegd dat ik me voor de rest van mijn leven onder de tucht van de GKv plaats maar dat ik me voor de rest van mijn leven plaats onder de tucht van de gemeente waar ik lid van ben.

Overigens heeft die synode ook uitgesproken dat ze bijvoorbeeld de CGK zien als ware kerk en er ook mee samenwerken. Volgend jaar gaan we d.v. trouwen en verhuizen. Als we dan ergens komen te wonen waar een CGK zit en de GKV zit 15 km verderop, zou het toch vreemd zijn als we geen lid van de CGK zouden mogen worden onder het motto: Eens een GKV'er, altijd een GKV'er?

Nee, dat zeg ik ook niet. Dat is gewoon je eigen keus. Maar het is nu eenmaal zo dat jij je dan onttrekt aan de Gkv, of zij aan de CGk. En dat het zo niet meer genoemd wordt vind ik nog steeds een teken aan de wand.

Terug naar “Archief”