Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 feb 2008 12:03

mirteboom schreef:Dit komt op mij zeker over als een generalisatie. Ik wil zeker niet ontkennen dat deze mensen er zijn en dat er gefrustreerde ex-GG'ers zijn die een negatief stempel drukken op hun nieuwe gemeente. Maar ik ken juist veel ex-GG'ers die een posieve invloed hebben in hun nieuwe Ger Bonds-gemeente en daar het wat kwijnende verenigingsleven weer nieuw leven inblazen. Je mag best de vraag stellen waar deze leden zijn gebleven maar jouw eigen antwoord op deze vraag wekt de indruk dat jij
suggereert dat ex-GG'ers herrieschoppers zijn.

Die indruk wil ik niet geven, opdit moment zie ik ook een situatie in het land dat er zeer positieve GG'ers uit hun gemeente worden gedreven en weer een plekje mogen krijgen. En dat ze weer rust vinden onder het Woord. En ik ben er zelf erg blij mee, ook omdat ik weet hoeveel pijn het hun geeft om de kerk die ze liefhebben te moeten verlaten ....

Maar ik vroeg me ook af als ik zie waar er heel veel van die leden zijn gebleven. Ze ontrekken zich of gaan over na een andere kerk en op een gegeven moment blijven ze thuis of gaan nog maar 1x naar de kerk en dan op een gegeven moment hoor en zie je ze niet meer. Ik ben eigenlijk benieuwd of daar ook statistieken van zijn en wat de redenen zijn waarom deze mensen of hun kinderen compleet afhaken (ook in andere kerken/gemeenten/groepen).

Mijn gevoel zegt dat het erg bedroevend zal zijn hoeveel van die 60.000 uiteindelijk helemaal afgehaakt hebben.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 feb 2008 13:07

Jantjes schreef:Het zal zo zijn wat je zegt, maar is dat niet een beetje raar?
Je bent door God in de Ger.Gem. geplaatst, je bent daar wederom geboren door een rijk voedsel, want anders was je niet tot leven gekomen en nu ontbreekt dat voedsel? toch raar?

Zou het ook zo kunnen zijn dat je in de GerGem geboren bent, om daar een bepaalde kennis mee te krijgen, om vervolgens op een adere plek verder te kunnen, met die kennis in de wereld?

Ik denk niet dat je moet zeggen: ik ben hier geboren dus ik blijf hier. Nee.. vraag dan aan God wat Hij wil wat je doet. En Hij zal niet standaard antwoorden: je moet hier blijven watn je bent er geboren. Hij heeft nog zat andere plekken op de wereld waar Hij je gebriken kan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 feb 2008 13:11

Speedy schreef:
mirteboom schreef:Dit komt op mij zeker over als een generalisatie. Ik wil zeker niet ontkennen dat deze mensen er zijn en dat er gefrustreerde ex-GG'ers zijn die een negatief stempel drukken op hun nieuwe gemeente. Maar ik ken juist veel ex-GG'ers die een posieve invloed hebben in hun nieuwe Ger Bonds-gemeente en daar het wat kwijnende verenigingsleven weer nieuw leven inblazen. Je mag best de vraag stellen waar deze leden zijn gebleven maar jouw eigen antwoord op deze vraag wekt de indruk dat jij
suggereert dat ex-GG'ers herrieschoppers zijn.

Die indruk wil ik niet geven, opdit moment zie ik ook een situatie in het land dat er zeer positieve GG'ers uit hun gemeente worden gedreven en weer een plekje mogen krijgen. En dat ze weer rust vinden onder het Woord. En ik ben er zelf erg blij mee, ook omdat ik weet hoeveel pijn het hun geeft om de kerk die ze liefhebben te moeten verlaten ....

Maar ik vroeg me ook af als ik zie waar er heel veel van die leden zijn gebleven. Ze ontrekken zich of gaan over na een andere kerk en op een gegeven moment blijven ze thuis of gaan nog maar 1x naar de kerk en dan op een gegeven moment hoor en zie je ze niet meer. Ik ben eigenlijk benieuwd of daar ook statistieken van zijn en wat de redenen zijn waarom deze mensen of hun kinderen compleet afhaken (ook in andere kerken/gemeenten/groepen).

Mijn gevoel zegt dat het erg bedroevend zal zijn hoeveel van die 60.000 uiteindelijk helemaal afgehaakt hebben.

Hoe kom je hier bij?
Er zijn zoveel ex-GerGemmers die nog gewoon kerken. Natuurlijk zijn er ook die zich onttrokken hebben aan de gemeente, maar heb je die niet in elke kerkgenootschap?

Dit komt nu echt op mij over als: ik verlaat de GerGem, dus dat loopt slecht met mij af want voor ik dood ga kerk ik niet meer.
Dat terwijl het geloof zo belangrijk voor mij is en ik het mij niet voor kan stellen dat ik niet meer kerk. Ik ga het liefst 2 keer op een zondag, als het echt niet anders kan dan maar 1 keer.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 26 feb 2008 17:48

Speedy schreef:Mijn gevoel zegt dat het erg bedroevend zal zijn hoeveel van die 60.000 uiteindelijk helemaal afgehaakt hebben.

Dat denk ik niet. Het godsbesef zit bij reformatorische mensen zo diepgeworteld dat het mij persoonlijk erg sterk lijkt dat er een groot deel van de mensen uiteindelijk niet meer naar de kerk gaat.

Daarnaast is men vertrokken vanwege een inperking van het genadeverbond en dit zal men in andere kerken niet zo snel meer vinden.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 26 feb 2008 20:27

Mijns inziens is het Godsbesef bij iedereen sterk aanwezig. Alleen als je jezelf een andere god stelt, dan kun je volledig breken. Dus ik weet niet of dat echt zo sterk aanwezig is in die zin zoals jij het stelt.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 27 feb 2008 13:34

CaptainCaveman schreef:
Speedy schreef:Mijn gevoel zegt dat het erg bedroevend zal zijn hoeveel van die 60.000 uiteindelijk helemaal afgehaakt hebben.

Dat denk ik niet. Het godsbesef zit bij reformatorische mensen zo diepgeworteld dat het mij persoonlijk erg sterk lijkt dat er een groot deel van de mensen uiteindelijk niet meer naar de kerk gaat.

Daarnaast is men vertrokken vanwege een inperking van het genadeverbond en dit zal men in andere kerken niet zo snel meer vinden.

Volgens mij is het toch ook wel vaak een afglijden naar wat voor de mensen als lichter wordt ervaren, om vervolgens helemaal te breken.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 27 feb 2008 13:43

Toetsenbord schreef:Volgens mij is het toch ook wel vaak een afglijden naar wat voor de mensen als lichter wordt ervaren, om vervolgens helemaal te breken.

Hoe kom je daarbij, Toetsenbord, dat dit 'vaak' het geval is? Houd je daarvan statistieken bij?

Het vervelende is dat dit vaak het eerste is wat gezegd wordt bij het verlaten van een kerkverband: het gevaar van het hellend vlak: als je éénmaal een kerkverband verlaat, ben je binnen de kortste keren helemaal uit de kerk.

Helaas komt dit wel voor, maar meestal stopt de 'glijbaan' na het verlaten van het eerste kerkverband. Bovendien doet zo'n uitspraak m.i. geen recht aan de integere motieven waarmee veel mensen hun kerkverband verlaten.
In plaats van dat men deze motieven serieus neemt, doet men ze af met de cliché van de glijbaan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 27 feb 2008 14:01

jmpauw schreef:
Toetsenbord schreef:Volgens mij is het toch ook wel vaak een afglijden naar wat voor de mensen als lichter wordt ervaren, om vervolgens helemaal te breken.

Hoe kom je daarbij, Toetsenbord, dat dit 'vaak' het geval is? Houd je daarvan statistieken bij?

Het vervelende is dat dit vaak het eerste is wat gezegd wordt bij het verlaten van een kerkverband: het gevaar van het hellend vlak: als je éénmaal een kerkverband verlaat, ben je binnen de kortste keren helemaal uit de kerk.

Helaas komt dit wel voor, maar meestal stopt de 'glijbaan' na het verlaten van het eerste kerkverband. Bovendien doet zo'n uitspraak m.i. geen recht aan de integere motieven waarmee veel mensen hun kerkverband verlaten.
In plaats van dat men deze motieven serieus neemt, doet men ze af met de cliché van de glijbaan.

Wat vroeg je van mij? :wink: Overigens is wat ik schreef wat ik vaak in mijn omgeving zie. Niet dat ik het heel vaak zie, maar de keren dat. Natuurlijk zeg ik niet dat dit representatief is voor de inmiddels bekende 60.000.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 27 feb 2008 14:04

Toetsenbord schreef:Wat vroeg je van mij? :wink: Overigens is wat ik schreef wat ik vaak in mijn omgeving zie. Niet dat ik het heel vaak zie, maar de keren dat. Natuurlijk zeg ik niet dat dit representatief is voor de inmiddels bekende 60.000.

Tja, ik houd ook geen statistieken bij, maar ik ken zo 1-2-3 geen mensen die een kerkverband hebben verlaten, vervolgens doorgleden naar andere ('lichtere') kerkverbanden en vervolgens de kerk helemaal hebben verlaten. Ik ken daarentegen wél veel mensen die een kerkverband hebben verlaten en nog steeds lid zijn van het kerkverband waar zij toen naar toe zijn gegaan. Vandaar 'meestal', in mijn beleving...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 feb 2008 14:21

Het komt op mij over, alsof je zomaar even uit de GerGem stapt. Om vervolgens al dan niet helemaal te kunnen breken met de kerk.

Ooit wel is over nagedacht, hoe het is om er uit te stappen?
Zouden al die 60.000 mensen er vrijwillig uit gegaan zij of zou het kunnen dat er ook een groep mensen is die weg zijn gegaan omdat ze in de GerGem niet gehoord werden, zaken ontzegd werden, bemoeizucht van de kerk in prive leven?

Deze mensen zijn echt niet weggegaan omdat zij daar voor kozen, maar omdat samen verder gaan met de GerGem niet meer mogelijk is. Reken maar dat vele van deze mensen diep in hun hart liefst bij de GerGem waren gebleven.

Dat je ooit GerGemmer bent geweest zal je altijd achter volgen. Zeker als je in een refodorp gaat wonen. Dat etiket krijg je opgeplat en raak je nooit meer kwijt. Wetend dat er dan over je geroddeld wordt: moet je zien wat ze nu allemaal doet, dat heeft in de GerGem gezeten, hellendvlak, wat zou haar familie er van vinden, wat erg voor die familie dat ze zo leeft nu, zou het ooit nog goed komen met haar?

Ja.. ik ben GerGemmer en weet dus heel goed hoe er over ex-GerGemmers wordt geroddeld.
Verschrikkelijk gewoon!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 feb 2008 14:51

Denkertje21 schreef:
Misschien kan ik het beter zo uit leggen: Een kind groeit niet met steeds maar weer hetzelfde kindereten. En ik leer niks meer, als ik steeds weer opnieuw bij les één begin. Te vaak is men vuurbang, dat ze in hun preek iets niet noemen, dús wordt er steeds weer bij het begin begonnen.

Er wordt te weinig gepreekt uit de ruimte die er is in Christus Jezus. Hem geloven op Zijn Woord!!!

@mirteboom @Gerdien B.

Bekeren is geen eenmalige zaak!
Als God een mens bekeerd is het niet zo dat hij een soort van eindbestemming heeft bereikt, een soort finish. Als God een mens zijn ogen opent en hij mag voor het eerst zicht op Christus krijgen in Zijn verlossende werk, komt al spoedig de duivel ook op de been en probeert de eerste planting te vernietigen. Een van de dingen die de duivel als aanval gebruikt is ‘bij de Ger.Gem. krijg je geen vaste spijs’ eigelijk gebruikt de duivel de hoogmoed, die ook in dat mens (die de eerste bekering heeft meegemaakt), als wapen. De eerste bekering of wedergeboorte kan een dusdanig blijdschap geven dat hij / zij zich verheft boven andere mensen of als het ware op een voetstuk komt te staan en neer ziet op andere die de eerste bekering nog niet ontvangen hebben. laatste bedoelende mensen worden soms heel lastig maar die de vaste spijzen gesmaakt hebben weten dat.

Als je mij nu probeert te begrijpen (niet omdat het Jantjes is, het gaat om Hem!) maar jullie spijs is nog melk en geen vaste spijze. De strijd van het geloof breng je zeer zeker weer bij het beging of soms helemaal niet meer bij het beging. Soms kan je niet eens meer geloven dat God ooit nog in jou leven begonnen is. Leest Psalm 116 maar dan kun je op en neergang zien en ontdekken hoe het ware geloof is. Als je altijd zekerheid in het geloof hebt, klopt het niet en is onbijbels.

Ik schrijf nogal een stug, probeer mij s.v.p. te begrijpen het is in liefde bedoeld.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 feb 2008 17:13

Ik begrijp je best maar zie het verband niet met de 60.000 mensen die de GerGem hebben verlaten.

mirteboom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mirteboom » 27 feb 2008 18:48

jantjes zegt:
@mirteboom @Gerdien B. Bekeren is geen eenmalige zaak!
Als God een mens bekeerd is het niet zo dat hij een soort van eindbestemming heeft bereikt, een soort finish. Als God een mens zijn ogen opent en hij mag voor het eerst zicht op Christus krijgen in Zijn verlossende werk, komt al spoedig de duivel ook op de been en probeert de eerste planting te vernietigen. Een van de dingen die de duivel als aanval gebruikt is ‘bij de Ger.Gem. krijg je geen vaste spijs’ eigelijk gebruikt de duivel de hoogmoed, die ook in dat mens (die de eerste bekering heeft meegemaakt), als wapen. De eerste bekering of wedergeboorte kan een dusdanig blijdschap geven dat hij / zij zich verheft boven andere mensen of als het ware op een voetstuk komt te staan en neer ziet op andere die de eerste bekering nog niet ontvangen hebben. laatste bedoelende mensen worden soms heel lastig maar die de vaste spijzen gesmaakt hebben weten dat.

Als je mij nu probeert te begrijpen (niet omdat het Jantjes is, het gaat om Hem!) maar jullie spijs is nog melk en geen vaste spijze. De strijd van het geloof breng je zeer zeker weer bij het beging of soms helemaal niet meer bij het beging. Soms kan je niet eens meer geloven dat God ooit nog in jou leven begonnen is. Leest Psalm 116 maar dan kun je op en neergang zien en ontdekken hoe het ware geloof is. Als je altijd zekerheid in het geloof hebt, klopt het niet en is onbijbels.
Ik schrijf nogal een stug, probeer mij s.v.p. te begrijpen het is in liefde bedoeld.

We zeggen aan de ene kant hetzelfde en praten tegelijk langs elkaar heen. Ik schreef toch ook dat bekering geen finish is, bij de eerste bekering begint het pas. En zeker heb ik ook wel eens twijfels en merk ik vaak dat de Satan nog zoveel macht over mij heeft.
Met "heiligmaking" bedoel ik niet dat ik het nu als gelovige allemaal zo goed weet en dat ik nu te goed ben om een preek over bekering te horen. Helemaal niet!
Petrus zegt in 1 Petr 1 vs 15: Maar gelijk Hij die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel
en Paulus zegt in Efeze 5 vs 8: want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de Heere, wandelt als kinderen des lichts
Hier gaat het niet over de bekering, maar over ná de bekering.
Christus moet centraal staan in de preek, maar naast te horen hoe Hij mijn zonden heeft vergeven, enkel uit genade, zou ik ook graag meer willen horen over hoe ik Hem kan volgen. En dat hoor ik meestal concreter buiten de Ger Gem.
Ik doe mijn best om je te begrijpen, maar ik vind dat je wel voorzichtig moet zijn met opmerkingen als "jullie spijs is nog melk en geen vaste spijze." Natuurlijk mag je zeggen wat je er zelf van denkt maar op grond van een paar berichtjes van iemand kun je geen uitspraken doen over het geloofsleven van een ander.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 27 feb 2008 19:28

De GG hebben in 20? jaar 60.000 leden verloren.
De PKN verliest elk jaar 60.000 leden.
Ik geloof dat de PKN in 20 jaar al 1.000.000 leden verloren heeft.

Niet om het ledenverlies van de GG te bagataliseren, maar je moet alles wel in de juiste proporties zien.

Ik weet niet hoeveel leden de PKN nu telt, maar van de geregistreerde leden is denk ik de helft niet meelevend.

Als dit zo doorgaat zullen de bakens toch verzet moeten worden.
Hoe lang blijft zo'n kerkelijk apparaat nog betaalbaar?

sela

Berichtdoor sela » 27 feb 2008 22:27

waarnemer schreef:De GG hebben in 20? jaar 60.000 leden verloren.
De PKN verliest elk jaar 60.000 leden.
Ik geloof dat de PKN in 20 jaar al 1.000.000 leden verloren heeft.

Niet om het ledenverlies van de GG te bagataliseren, maar je moet alles wel in de juiste proporties zien.

Ik weet niet hoeveel leden de PKN nu telt, maar van de geregistreerde leden is denk ik de helft niet meelevend.

Als dit zo doorgaat zullen de bakens toch verzet moeten worden.
Hoe lang blijft zo'n kerkelijk apparaat nog betaalbaar?

niet alleen betaalbaar..
waar gaat het heen met Gods Koninkrijk op aarde..
het is volgens mij een spannende tijd voor onze zuil.

Terug naar “Archief”