Poezie-groep

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 23 apr 2007 19:20

Ik kan er nog steeds niet posten, niet ingelogd, niet zomaar, en niet anoniem. Om gek van te worden. Dan maar weer hier.

-------------------------

[1. Gedenk te sterven]
Ik wil, bij wijze van houvast, het gedicht proberen vanuit drie verschillende inhoudelijke invalshoeken te benaderen. Ik geef gelijk al toe dat niet voor elke invalshoek evenveel overtuigend bewijs te leveren zal zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Ik zal aanvangen met de meest voor de hand liggende. ‘Stof tot Stof’ als een memento-mori-tekst, als een vanitas-gedicht. De titel dwingt ons al snel tot zo’n interpretatie: de bekende formule ‘stof zijt ge en tot stof zult ge wederkeren’ loert op de achtergrond. Dit niet alleen voor de christelijken die misschien moeten denken aan psalm 103 (‘Gelijk het gras is ons kortstondig leven, gelijk een bloem die op het veld verheven enz.’). Ook de seculieren zijn bekend met dit motief. Googel maar eens op memento mori en / of vanitas en je zult zien dat de Romeinen er ook wel raad mee wisten. Het beeld dat het gedicht oproept is dat van een observator die een natuurverschijnsel verbindt aan verstomde lippen van een ander persoon of dier (de dierbare hond kan evengoed overleden zijn). Daarna volgt een indruk van de sterfelijkheid van levende wezens en /of de nietigheid van het bestaan en / of het betrekkelijke van alles. Het is ook goed mogelijk dat het geobserveerde levende wezen gewoon slaapt of slechts stil zit / ligt en zwijgt. De associatie met stof kan wel duiden op dood en ziekte, maar dat hoeft niet. Overigens is helemaal niet gezegd dat het om een levend wezen gaat. Een bronzen beeld is ook een impressie van iets dat ooit leefde, op het moment dat het portret is uitgehakt in steen en het afgietsel is gemaakt, zijn de levende lippen ook verstomd: gestold tot materie. Maar wie zegt dat de stof niet neerdwarrelt op een portretfoto? Of op een schilderij? De personen daarop spreken ook niet. Het beeld van een lichtstraal die even een foto in het licht zet, vind ik heel effectief. Dan is de geliefde op stage en is communicatie op het moment van de lichtervaring niet mogelijk, de lippen zijn verstomd en de observator mijmert over het (tijdelijke !!) gemis. Tot zover maar even invalshoek 1. Deze is door anderen al flink uitgewerkt. Binnenkort hoop ik toe te komen aan 2 en 3.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 apr 2007 07:54

Ness schreef:Is het overigens een idee de min of meer vaste leden van AO in een vorm van 'ledenlijst' oid. op te nemen, of een korte beschrijving van zichzelf te laten geven?
Zou bij kunnen dragen aan de overzichtelijkheid van het blog en evt. ook iets meer duidelijkheid aan de leden geven. Ik heb nu grotendeels geen fláúw idee met wie ik eigenlijk gedachten deel 8)

Lijkt mij ook wel wat! misschien toch ene klein forumpje?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 24 apr 2007 09:29

Hééééél gráááág!

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 24 apr 2007 10:08

Is misschien wel handiger ja.

Dan kun je ook de praktische dingen daar bespreken, bovendien leest het makkelijk en is het makkelijker quoten en dat soort dingen. En het is mogelijk om evt op meerdere gedichten tegelijk te reageren.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 24 apr 2007 11:07

Juist :)

Laat ik dat nou al vanaf het begin geroepen hebben... (he Reci? :wink: ) Ben het dus zeker met het idee van een forum eens.. :)
RPG!
music is the art of living

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 24 apr 2007 11:53

Nou, wie draait dat even in elkaar?

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 24 apr 2007 13:03

Mijn broertje is iets aan het organiseren, zonder reclame. Binnen een paar dagen hebben we er een.
- Arthur C. Clarke -

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 24 apr 2007 13:30

:D

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 24 apr 2007 17:17

Oh, ik wilde net zeggen dat ik het evt. ook wel wilde doen.. :wink:

(Ben ik direct genoodzaakt actiever te zijn daar 8) )
RPG!
music is the art of living

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 24 apr 2007 19:07

Als ik elk geval de oude content maar overgezet wordt. :mrgreen:

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 24 apr 2007 19:24

Hoe bedoel je? Gewoon alle berichten ed? Dat is gewoon een kwestie van kopiëren en plakken, lijkt me...
- Arthur C. Clarke -

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 24 apr 2007 19:29

En afbeeldingen. Dan hebben we een archiefje. Het zou jammer zijn, wanneer dat verloren ging.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 24 apr 2007 19:31

Uiteraard.
- Arthur C. Clarke -

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 26 apr 2007 09:40

Bericht over de vorderingen: Het forum is aangemaakt, zonder reclamer. Maar nu moet ik nog samen met m'n broertje alles over gaan zetten enzo. Zijn idee was om het door te laten linken vanaf de weblog.

In ieder geval, als we weer tegelijk op MSN zijn, gaan we ermee bezig en dat is vermoedelijk vanmiddag of dinsdag. Dus het is nog even wachten en dan zijn we verhuisd.

Dit moet jullie overigens niet weerhouden om gewoon op de weblog te reageren, want een verhuizing hoeft niet te betekenen dat jullie niet reageren..
- Arthur C. Clarke -

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 26 apr 2007 10:35

Ik broed nog op mijn andere twee perspectiefjes. Mooi dat er zo'n vaart in zit. Ik verwacht echt een enorme vebetering en het is leuk dat je bijv. 3 gedichten tegelijk kunt laten lopen.

Terug naar “Archief”