Onverantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 06 jan 2005 10:00

... foutje...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 06 jan 2005 10:02

@tlantis schreef:... foutje...

si, was ik ook net aan het zoeken, maar hier is'ie:

http://www.eindeloosgelukkig.nl/

vrede, scape

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 11:14

Raido schreef:Ik heb De Silmarilion, De Hobbit, De Trilogie :D en alle films

Raido, dan heb je de boeken en de films toch echt met je ogen dicht bekeken! Of knipperde je toen (voor het gemak) maar even met je ogen? :wink:
Een paar voorbeelden, maar er zijn er natuurlijk veel meer... Gandalf en Saruman (mooie spreuken, mooie omgeving, mooie brouwsels!), het verhaal rond Grafheuvel, het spokenleger, etc., etc...
Ik wil hier dus niet mee zeggen dat dit erg is (ook niet dat het goed is), maar wees wel eerlijk en beken gewoon dat in LOTR vele occulte elementen naar voren komen! Van Harry Potter kun je ook niet zeggen dat dit occult is, maar wel dat er occulte elementen in naar voren komen. En dit geldt voor vele boeken, films, en weet ik wat nog meer... Zelfs in de bijbel komt dit naar voren!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 11:17

Als LOTR op deze aarde zou hebben gespeeld in deze tijd, in ons perspectief dan zou het inderdaad occult zijn...

En ik zou niet nog een keer zeggen dat ik die boeken niet goed gelezen heb want dan krijg je een dreun :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2005 12:05

Spons schreef:offtopic,

sorry liet me even afleiden door caprice,

Om dan maar niet te spreken hoe hedendaagse dominee's preken

Besef je wel dat we op een forum zitten met zeer diverse geloven behalve het katholieke geloof (als je dat als geloof kan zien, ben er te weinig van op de hoogte om daaar over te oordelen )

ZEKER kun je het Katholieke geloof als een geloof zien...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jan 2005 12:33

Mensen, er dient onderscheid te worden gemaakt tussen daadwerkelijk occultisme/spiritualisme/etc. en fantasy-stories. Tolkien maakte het laatste...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 12:46

Een paar voorbeelden, maar er zijn er natuurlijk veel meer... Gandalf en Saruman (mooie spreuken, mooie omgeving, mooie brouwsels!), het verhaal rond Grafheuvel, het spokenleger, etc., etc...
Het is geen spokenleger maar het leger der doden...

Ik wil hier dus niet mee zeggen dat dit erg is (ook niet dat het goed is), maar wees wel eerlijk en beken gewoon dat in LOTR vele occulte elementen naar voren komen!
Vanuit ons oogpunt geredeneerd en gezien is het occult, misschien... Maar aangezien het een vertelling is over een land dat niet bestaat, waar geen God en geen Satan is, hoe kan het dan occult zijn?

Van Harry Potter kun je ook niet zeggen dat dit occult is, maar wel dat er occulte elementen in naar voren komen. En dit geldt voor vele boeken, films, en weet ik wat nog meer... Zelfs in de bijbel komt dit naar voren!
Dat kun je wel zeer zeker van HP zeggen aangezien het dat ook is, in de HP boeken worden veel occulte boekwerken gebruikt, schrijvers gequoted, overleden alchemisten en of tovernaars. Er wordt verwezen naar bestaande boeken, mensen en andere dingen... HP is zeer zeker occult. Ook is er in HP geen duidelijke goede en slecht kant..

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 12:59

Raido schreef:Het is geen spokenleger maar het leger der doden...

:mrgreen:
Vanuit ons oogpunt geredeneerd en gezien is het occult, misschien... Maar aangezien het een vertelling is over een land dat niet bestaat, waar geen God en geen Satan is, hoe kan het dan occult zijn?

Omdat jouw definitie van occult niet hetzelfde is als de definitie van occult!
Dat kun je wel zeer zeker van HP zeggen aangezien het dat ook is, in de HP boeken worden veel occulte boekwerken gebruikt, schrijvers gequoted, overleden alchemisten en of tovernaars. Er wordt verwezen naar bestaande boeken, mensen en andere dingen... HP is zeer zeker occult. Ook is er in HP geen duidelijke goede en slecht kant..

Dus wezenlijk niets anders dan LOTR (qua occultisme dan...)!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 13:01

kurtyo schreef:Mensen, er dient onderscheid te worden gemaakt tussen daadwerkelijk occultisme/spiritualisme/etc. en fantasy-stories. Tolkien maakte het laatste...

Mee eens. Maar dat neemt nog niet weg dat er occulte elementen in LOTR zitten, en dat was waar caprice op doelde!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2005 13:10

Zolang je het niet serieus neemt, lijkt mij dergelijk occultisme ongevaarlijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jan 2005 13:21

Als je het perce occultisme wilt noemen (wat ik belachelijk en onwaar vind) dan is het inderdaad nog niet gevaarlijk en fantasy...
En als je dat onderscheid maakt tussen fantasy en occultisme is het al heel anders...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 13:22

Raptor schreef:
kurtyo schreef:Mensen, er dient onderscheid te worden gemaakt tussen daadwerkelijk occultisme/spiritualisme/etc. en fantasy-stories. Tolkien maakte het laatste...

Mee eens. Maar dat neemt nog niet weg dat er occulte elementen in LOTR zitten, en dat was waar caprice op doelde!
Laten we het dan zo zeggen, mensen die een film niet kunnen loskoppelen van de realiteit, waarin wij leven, vinden deze film occult...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 13:29

Raido schreef:
Raptor schreef:

Laten we het dan zo zeggen, mensen die een film niet kunnen loskoppelen van de realiteit, waarin wij leven, vinden deze film occult...

Dan heb je in mijn ogen het toch nog niet helemaal begrepen, maar je bent al op de goede weg! :wink:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 13:29

Optimatus schreef:Zolang je het niet serieus neemt, lijkt mij dergelijk occultisme ongevaarlijk.

Helemaal mee eens.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 13:36

kurtyo schreef:Als je het perce occultisme wilt noemen (wat ik belachelijk en onwaar vind) dan is het inderdaad nog niet gevaarlijk en fantasy...
En als je dat onderscheid maakt tussen fantasy en occultisme is het al heel anders...

Ik heb daarom ook nooit beweerd dat occultisme per definitie gevaarlijk is, maar blijkbaar hangt er (zelfs bij kurtyo, niet naar bedoeld!) een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer groot taboe op het woord 'occult'... Er is zeker een verschil in fantasy en occultisme, omdat de één een literair genre is en de ander een verzamelterm. Maar dat wil dus niet zeggen dat occultisme niet in fantasy kan voorkomen (ik zeg niet dat jij dat zo beweerd, maar even voor de duidelijkheid)!

Terug naar “Archief”