Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

geaaart
Verkenner
Verkenner

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor geaaart » 15 mar 2012 23:33

Beste mensen,
In het topic viewtopic.php?f=2&t=25687 heb ik nog even wat laatste opmerkingen geplaatst omdat moderator Elbert mij geen laatste gelegenheid meer heeft gegeven om te kunnen reageren. Ook niet op zijn eigen vragen. Dat zal ik hier dan doen. Ontopic of niet, het topic ging over liegende gereformeerde christenen waar ook mijn zoon er één van geworden is. Vandaar de koppeling die ik met het topic gelegd had.

Moderator Elbert denkt daar echter anders over en sluit gewoon het topic zonder waarschuwing vooraf zodat ik (wij) niet meer kunnen reageren.

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 16 mar 2012 00:43

Hallo Elbert,
Hier even de antwoorden op de vragen die u gesteld heeft in mijn door u gesloten topic over liegende gereformeerden. In dit geval dan over mijn liegende en manipulerende zoon. Ik kan u verzekeren dat ik en mijn vrouw door een heel diep dal gegaan zijn door zijn geniepige handelwijze. Zo hebben wij hem NIET opgevoed.
A)
Ik had dit antwoord al geschreven aan schelpje in dit topic als antwoord op uw opmerking dat hij geen toestemming nodig heeft om catechese te doen:
Onze zoon was 25 en woonde nog bij ons. Heeft nooit iets gezegd. Een knul van 25 hoeven wij niet meer te vertellen en kunnen wij ook niet verbieden catechese te gaan doen. En hij had ons ook geen goedkeuring hoeven vragen, dat ziet u verkeerd. Die illusie hebben wij ook nooit gehad. Maar hij had het (zijn catechese en bekering) ons uit respect voor zijn ouders zeker wel eens mogen vertellen en niet precies een week voordat hun zoontje (baby) gedoopt werd en dat hij zich ook ging laten dopen. Wij waren totaal ontgoocheld en zijn niet naar de dienst gegaan omdat wij ons heel erg gepasseerd en totaal respectloos behandeld hebben gevoeld.

B) quote:
@geaaart: u zet uw persoonlijke verhaal in dit topic neer, waardoor ik een beeld krijg waarom u moeite heeft met alles wat 'gereformeerd' heet.
Ik kan me echter maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat u uw problemen met uw zoon en zijn vrouw op zijn/hun kerkelijke betrokkenheid projecteert, alsof deze kerk verantwoordelijk is voor de breuk tussen uw zoon en u. En in het verlengde daarvan is alles wat gereformeerd heet, in uw ogen fout.
Maar dat kan niet zo zijn: v.w.b. de relatie tussen u en uw zoon, zijn zowel uw zoon als u in de eerste plaats verantwoordelijk. einde quote.

Uw indruk is niet juist. Er zullen zéker gereformeerden zijn die "empatisch" met ongelovige ouders omgaan.
De kerk is niet de oorzaak van de breuk, wél zijn gedrag en het "formeel" om moeten gaan met ons sinds hij gedoopt is en toegelaten tot die kerk. Walgelijk gewoon. Hij heeft ons dit ook echt zo laten weten. Geen informele contacten meer. Zonder echt te wijzen op hun te volgen verzen in o.a. 2 Korintiers 6:14. "Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen". Hij mocht zijn meisje niet eens trouwen als ongelovige beste Elbert. Hij is enorm onder druk gezet. Hun "aardigheid" heeft hem over hun streep getrokken. Nu moet hij precies doen wat zij zeggen. Wij weten pertinent zeker dat als hij het opneemt voor ons en ons eens alleen durft te laten met hun kinderen (onze kleinkinderen) dan begaat hij een grote zonde in hun ogen. Let wel in hun ogen, niet die van hun kerk.....Dus zo "gewoon" zijn "sommige" NL gereformeerden helaas niet zoals u aangeeft. Roomser dan de paus is hier het sleutelwoord. Ook wel grondpersoneel die zelf "instruktie's" vaststellen....

Zij hebben zichzelf immers niet voor niets in 1967 afgescheiden van de andere 7 (!) gereformeerde stromingen in ons land want (citaat vanaf hun site) "Nederlands Gereformeerde Kerken staan we in de traditie van de Reformatie: we aanvaarden de Bijbel als Gods betrouwbare en gezaghebbende Woord en in de kerkdiensten staat de uitleg en verkondiging van de Bijbel centraal." zie http://www.ngk.nl/about/ en ook dit:

De Nederlands Gereformeerde Kerken zijn gereformeerde kerken. Dat betekent dat we staan in de traditie van de Reformatie van de 16e eeuw, toen de Bijbel na eeuwen weer onder het stof vandaan werd gehaald en Gods genade – en niet de goede werken van mensen – weer het hart van de verkondiging werd , zie http://www.ngk.nl/about/4-geschiedenis/ , is heel geweldig maar zéér 16e eeuws te noemen.

Bovendien staat het NG geloof als orthodox te boek in wikipedia.
Ons kind heeft ons 3 jaar lang totaal belazerd en absoluut niet serieus genomen. En dan mag u zich hardop afvragen waarom hij dat gedaan zou hebben. Dat snap ik best. Maar helaas kunt u mijn "blauwe ogen" niet zien om mij te geloven als ik u zeg dat wij met onze beide zoons altijd een hele open band en opvoeding hebben gehad. De band met onze andere zoon is uitstekend te noemen. Hij heeft nog wel contact met zijn gelovig geworden broer maar zijn vrouw heeft ook in de gaten dat hij probeert hem te manipuleren op allerlei gebied en geeft dat ook aan. Nu gaat hij alleen nog op bezoek als zijn schoonzus er niet is....Gelukkig ziet mijn andere zoon ook in dat ook hij vaak over zich heen heeft laten walsen door zijn gelovig geworden broer en de "traditie's" van zijn vrouw en kerk.

Ander voorbeeld:
Kerst is een samengaan van familie. (maar niet alleen kerst hoor) Bij ons altijd zo geweest en nog, ook dus bij ongelovigen zoals wij. Zegt onze schoondochter ineens dat zij niet kunnen komen op 2e kerstdag want dan hebben zij altijd hun traditie's. Ons antwoord was dat zij er nu ook een schoonfamilie bij heeft gekregen met een andere zoon die ook vast zit aan onregelmatig werk in een ziekenhuis dus dat ze ook wel eens zal moeten schuiven als het niet anders kan. Niet dus, hun kerktraditie's gaan vóór alles met als gevolg dat wij al meerdere jaren niet meer met z'n allen bij elkaar konden zijn omdat zij géén rekening wensten te houden met ons. Hun traditie's gaan boven alles en iedereen. Want stel je eens voor dat ze hun kerkvrienden eens een keertje zouden missen met kerst.......Zomaar een simpel voorbeeldje hoor.
Wij kunnen er onderhand een boek over schrijven. Dat zal net zo'n boek worden als van al die schrijvers die al geschreven hebben hoe hun ervaringen zijn geweest met familie en buitensluitingen wegens geloofs zaken.
Kijk maar naar boeken over de ervaringen met de o.a. Noorse Broederschap geschreven door een de dochter van een stel mensen van die kerk , Ellen Heijmerikx. Ik heb haar gezien op TV toen zij haar relaas vertelde hoe zij buitengesloten werd toen ze wilde stoppen met hun geloof omdat het haar compleet verstikte. Ik voelde me heel erg verbonden met haar, maar ook met vele anderen die boeken hebben geschreven over buitensluitingen en om de tuin leiderij zoals ook wij aan den lijve hebben moeten ondervinden sinds hij onze schoondochter heeft leren kennen. (het was overigens andersom, toen zijn verkering uit ging belde zij hem om iets te gaan drinken....) Zij en haar ouders waren vréselijk aardige mensen...totdat wij merkten dat dingen zoals met kerst en andere dingetjes precies zo moesten gaan zoals zij (hun kerk) wilden (moesten van hun kerk) Toen waren ze ineens helemaal niet zo aardig meer....
Ook mijn vrouw kon slecht tegen het gedrag van die mensen. B.v. bij de allereerst keer al dat we elkaar ontmoetten werd zij lieve schat genoemd....brrrr. Vreemde mensen die je zo gaan noemen terwijl ze je niet eens kennen ?....Maar dat hoort bij brainwashen zo hebben we inmiddels geleerd. Heel veel puzzelstukjes en dingetjes zijn ons ondertussen al wat duidelijker geworden. Onze zoon is COMPLEET gehersenspoeld met tactiekjes die voor ons inmiddels heel duidelijk geworden zijn. Tijdenlang héél aardig doen, maar dan zoetjes aan de duimschroefjes aandraaien.....om nog bijbelser te gaan leven dan al die andere "ingedommelde" gereformeerden....

Ik las laatst een prachtige tekst van Anthony de Mello die ons erg aansprak. Er is zeker meer tussen hemel en aarde, maar deze Anthony de Mello heeft het niet beter kunnen verwoorden in De weg van de Stilte:"Naar het leven kijken via geloofssystemen i.p.v. met open ogen en via het hart en het verstand, dat is waar deze wereld het meeste onder lijdt. "

Het beeld dat wij in stand zouden houden en ons dus af zouden zetten tegen geloof klopt niet. Hij mag zijn eigen keuzes maken in zijn leven. Maar ik vind het niet van respect getuigen voor je ouders als je dingen stiekum doet achter onze ruggen om en ons er dan later wél mee confronteren.
Wij huilden van geluk toen ons eerste kleinkind bij hun geboren werd. TOEN wisten zij al dat wij NOOIT een eigen band met hem op mochten bouwen door eens ad hoc een tandartsuurtje op te mogen passen of eens naar de eendjes te mogen. Maar DAT hebben ze ons nooit eerlijk verteld. En als je dan vraagt waarom dat is krijg je ook geen eerlijk antwoord. Wordt aangegeven als iets met een "vertrouwensband" ...Wat een grote flauwekul is dit zeg. Hebben zijn moeder en ik hem dan soms niet goed opgevoed of zo ? Is hij niet die mooie kerel geworden die hij nu is voor een groot deel mede te danken aan onze inspanningen ?
Wat een aantasting van je waardigheid als mens is dit. En gewoon NIEt eerlijk willen zeggen wat er aan de hand is.
Gelukkig hebben we van onze andere zoon en schoondochter wel hun dochtertje een dagje per week om op haar te mogen passen en soms ook wel eens een nachtje . Ook ad hoc brengen ze haar vaak.
En denkt u dat de kinderen van de gelovige broer wel eens een uurtje gestald worden bij onze andere zoon voor een tandartsbezoekje of zoiets? Nee dus. De kinderen moeten bijbels opgevoed worden en dat kunnen onze jongeste zoon en wij ongelovigen niet. Maar dat eerlijk zeggen is er helaas niet bij. want dan gaan ze eigenlijk in tegen hun eigen kerk en dan moeten ze natuurlijk met hun billen bloot bij de dominee wat natuurlijk helemaal niet kan......Tapijtenwerk noemt Boer het in het gesloten topic. en zo is het.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mar 2012 08:03

geaaart schreef:Ontopic of niet, het topic ging over liegende gereformeerde christenen waar ook mijn zoon er één van geworden is.
Daar ging het topic dus niet over, in elk geval niet over uw zoon en daarom ging het topic ook dicht. Het topic ging over een gezinsvoogd in een situatie waar u op basis van een tv programma op reageerde. Dat uw eigen gezinssituatie een grote rol speelt in uw meningsvorming, is me in dat topic wel duidelijk geworden.
Verder dank voor uw opmerkingen die u kwijt wil over uw eigen situatie en nogmaals veel sterkte en wijsheid toegewenst met het omgaan hiermee.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2012 13:44

Beste geaart, uit je postings te lezen is de verhouding nog steeds zeer slecht, nul eigenlijk. Wat verdrietig! Er spreekt onbegrip uit. Dat kan ik begrijpen. We hebben het er al vaker over gehad.
Jullie situatie is heel schrijnend, net als zoveel andere vergelijkbare situaties.
Maar.... toch mogen we niet veralgemeniseren geaart!
Ik ken natuurlijk de gedachten van je zoon en schoondochter niet, die getuigt niet echt van christelijke barmhartigheid moet ik zeggen, maar misschien ligt er wel angst bij hen, vanwege jullie mogelijke "negatieve" inbreng. Zij willen waarschijnlijk hun kinderen zo "zuiver" mogelijk opvoeden, zonder "heidense" invloeden.
Dat zal hen deels lukken. Maar ze zullen er vanzelf achterkomen dat dit nooit voor 100% gaat, dan zou je apart in een hutje op de hei moeten wonen. Of net als in een Amish gemeenschap, en zelfs daar treden jongeren uit.
Op deze manier worden jullie als grootouders ook niet jaloers op hun christelijk leven. Ik kan me voorstellen dat je dan denkt: is dit het nou?
Schoondochter en zoon zouden beter openlijk hun angsten met jullie kunnen bespreken. Waar zijn ze precies bang voor, dat jullie hun kinderen slecht zullen beinvloeden? Dat is dan op een gegeven moment aan de kinderen wel te merken. (opa zegt dit en oma zegt dat).
Eert uw vader en uw moeder staat in de Bijbel. God heeft er niet bij gezet dat deze ouders ook christelijk moeten zijn dan! Dus ook je ongelovige ouders dien je de eer te geven die hen toekomt.
En dat kan een spanningsveld geven, als `1 van beide partijen een totaal andere kant uit wil. Maar toch moet je i.i.g. proberen de vrede te bewaren en je kinderen niet de kans ontnemen hun opa en oma te leren kennen.
En het zou zomaar kunnen zijn dat jullie zoon in 1 van zijn kindjes opeens een gebaar van zijn moeder herkent, of de oogopslag van zijn vader! Want een bloedband is niet uit te wissen.
Nogmaals sterkte! En ik hoop echt dat het ooit goed komt.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 16 mar 2012 13:55

schelpje3 schreef:Beste geaart, uit je postings te lezen is de verhouding nog steeds zeer slecht, nul eigenlijk. Wat verdrietig! Er spreekt onbegrip uit. Dat kan ik begrijpen. We hebben het er al vaker over gehad.
Jullie situatie is heel schrijnend, net als zoveel andere vergelijkbare situaties.
Maar.... toch mogen we niet veralgemeniseren geaart!
Ik ken natuurlijk de gedachten van je zoon en schoondochter niet, die getuigt niet echt van christelijke barmhartigheid moet ik zeggen, maar misschien ligt er wel angst bij hen, vanwege jullie mogelijke "negatieve" inbreng. Zij willen waarschijnlijk hun kinderen zo "zuiver" mogelijk opvoeden, zonder "heidense" invloeden.
Dat zal hen deels lukken. Maar ze zullen er vanzelf achterkomen dat dit nooit voor 100% gaat, dan zou je apart in een hutje op de hei moeten wonen. Of net als in een Amish gemeenschap, en zelfs daar treden jongeren uit.
Op deze manier worden jullie als grootouders ook niet jaloers op hun christelijk leven. Ik kan me voorstellen dat je dan denkt: is dit het nou?
Schoondochter en zoon zouden beter openlijk hun angsten met jullie kunnen bespreken. Waar zijn ze precies bang voor, dat jullie hun kinderen slecht zullen beinvloeden? Dat is dan op een gegeven moment aan de kinderen wel te merken. (opa zegt dit en oma zegt dat).
Eert uw vader en uw moeder staat in de Bijbel. God heeft er niet bij gezet dat deze ouders ook christelijk moeten zijn dan! Dus ook je ongelovige ouders dien je de eer te geven die hen toekomt.
En dat kan een spanningsveld geven, als `1 van beide partijen een totaal andere kant uit wil. Maar toch moet je i.i.g. proberen de vrede te bewaren en je kinderen niet de kans ontnemen hun opa en oma te leren kennen.
En het zou zomaar kunnen zijn dat jullie zoon in 1 van zijn kindjes opeens een gebaar van zijn moeder herkent, of de oogopslag van zijn vader! Want een bloedband is niet uit te wissen.
Nogmaals sterkte! En ik hoop echt dat het ooit goed komt.

nee, Jezus zegt: Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. (Matteüs 10:34), want zoon zal opstaan tegen ouders enz....lees het maar, precies wat hier gebeurt (om al dan niet de juiste redenen)
Laatst gewijzigd door Ewan op 16 mar 2012 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2012 15:45

Dat zou ik graag wel willen nuanceren. Indien het mogelijk is, houd vrede met alle mensen! Staat er ook.
Als deze opa en oma de opvoeding van hun kinderen respecteren, is er geen enkel beletsel.
Wat anders is het als ze de opvoeding WEL ondergraven, maar dat lees ik van deze opa niet.
Schoondochter wist dat ze een ongelovige vriend kreeg, toen ze elkaar leerden kennen. Hij is meegegaan met haar, heel fijn. Maar dat wil niet zeggen dat je dan je ouders kompleet moet schrappen uit je leven.
Daar rust geen zegen op! Ook niet als dit met een vroom smoesje gebeurt.
Van BEIDE kanten vergt dit aanpassing.
Ons is dit ook gelukt, dus waarom zou het bij hen dan ook niet kunnen lukken?

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 17 mar 2012 22:03

Hallo Schelpje,
Wat een fantastisch christen mens bent u. Wat een enorm emphatisch vermogen. Heel knap. Wij hebben de opvoeding van onze kleinkinderen nooit veroordeeld, waarom zouden we. Als zij hun kinderen bijbels op willen voeden is dat hun keus en moeten ze dat vooral doen.
Dat geeft ze ook alle recht maar dat mogen ze niet doen door ons aan de kant te zetten inderdaad met zo'n vrome smoes zonder een verder eerlijke onderbouwing.
We hebben ze nu middels een mediator wederom de kans gegeven uit te leggen wat er dan aan de hand is met onze vertrouwensband die maakt dat wij buitengesloten worden om met onze kleinkinderen een eigen band te mogen hebben. Dit maakt alles stuk, je voelt je een onderkruipsel gemaakt door je eigen zoon en vooral schoondochter natuurlijk, want uit die hoek (haar zeer gelovige ouders en ex kerkenraad leden...) waait onze "tegenwind" zo vermoeden wij zeer sterk.

Zelfs hun dominee begrijpt volkomen hoe moeijlijk dit voor ons is, maar hij kan die mensen ook niet aan het praten krijgen omdat hij een pastorale band met ze heeft....2 Gesprekken met hem hebben veel begrip van zijn kant opgeleverd maar meer ook niet.....Het blijft een enorm trieste zaak maar aantasting van ons als (ongelovige) mensen laten wij niet meer toe. Wie weet worden ze ooit nog eens "wakker" of door God "gewekt".....

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 17 mar 2012 22:58

[/quote]
nee, Jezus zegt: Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. (Matteüs 10:34), want zoon zal opstaan tegen ouders enz....lees het maar, precies wat hier gebeurt (om al dan niet de juiste redenen)[/quote]

Hallo Ewan,
Ik ken deze passage ook. Er zijn nog heel veel meer rottige teksten over ongelovigen in de bijbel te vinden. Ik wordt er gewoon beroerd van als ik het allemaal lees. Wij zijn normale en eerlijke mensen die hard werken en onze kinderen met goede normen en waarden hebben proberen op te voeden. Vooral met de 10 geboden want die gelden ook voor niet gelovige mensen want dat zijn n.l. in onze ogen de "normale" normen en waarden die een mens aan moet houden.

Die normen zijn door onze zoon zwaar overschreden jegens ons en dat laten we niet meer toe.
En vanwege al die nare bijbelteksten over ongelovigen komt dat boek bij mij m'n huis niet in.
Ik peins er niet over.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 17 mar 2012 23:28

Toch jammer geaart,want in jouw omstandigheden zou bidden tot de Heere God het enige zijn wat jullie zou kunnen helpen en troosten.
Al die opstand en vijandschap is ook geen prettig leven toch?
Sterkte in ieder geval voor jou en je vrouw.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 11:35

Die normen zijn door onze zoon zwaar overschreden jegens ons en dat laten we niet meer toe.
En vanwege al die nare bijbelteksten over ongelovigen komt dat boek bij mij m'n huis niet in.
Ik peins er niet over.

Nu bemerk ik toch gaandeweg dat je je zoon met gelijke munt terug wilt betalen.
Er is geen enkel verlangen om ook maar iets te willen begrijpen van het geloof van je zoon.
Stel dat je zoon dolgraag een goede voetballer wenste te worden, en dat verlangen uitspreekt en jij haat die sport, je probeert het uit zijn hoofd te praten en zolang hij onder jouw vleugels zit krijgt hij die kans niet.
Dan komt hij met vrienden in aanraking die hem verleiden om een keer mee te doen op de vereniging en hij wil dat graag, maar weet dat zijn ouders het hartgrondig zullen afkeuren.
Wat rest de jongen dan. Hij gaat het stiekem doen of hij wacht tot hij buiten je gezichtsveld is en laat alsnog zijn wens in vervulling gaan, maar kan het niet delen.
Thuis gaat de tv uit als er voetballen komt of een ander zender.
Alle artikelen over voetbal in de krant worden eruit gescheurd en er is zelfs geen bal in huis.
Wat denk je dat er gaat gebeuren?

Als jij hier op een forum dat je je niet wilt verdiepen in de Bijbel en dat het Boek niet in huis komt, hebben jouw zoon jou en je vrouw niets meer te melden.
Het is een dusdanig deel van zijn leven geworden en van dat van zijn vrouw dat hij het liefst een samenzijn vermijdt. Dat wil hij misschien wel omdat hij weet dat hij jullie verdriet doet en uit liefde probeert hij jullie niet te betrekken in bijvoorbeeld zijn doopdienst.

Ik merk dat bij mensen die als kind gedoopt zijn en ontdekken dat dat geen Bijbelse doop is en kiezen voor een doop door onderdompeling op grond van geloof.
De zwaarste last voor hen is om hen ouders erin te betrekken en meestal kiest men ervoor om dat dan ook maar niet te doen.
Persoonlijk raad ik dat af, ik zou ze uitnodigen en komen ze dan niet dan heb jij niet voor hen beslist.
Als je ze niet uitnodigt speel je hen in de kaart en maak je het je ouders of familie erg makkelijk, ze hebben nog meer reden om zich af te zetten.
Soms tegen hun kind, maar soms tegen de kerk of bepaalde mensen uit een kerkgenootschap of gemeenschap.

Je kunt nog zo veel gal uitspuwen over je zoon, je schoondochter en haar familie, ook deze houding die je uit in de laatste postings hebben mij genuanceerder tegen de zaak aan te kijken, en krijg ik nog meer respect voor mijn ouders die altijd liefdevol zijn geweest tegen en hun zoons, maar zelfs tegen de leiding van die sekte.
Waardoor er later een goede basis was voor verzoening.
Je bent een muur om je heen aan het leggen waardoor er straks geen mogelijkheid meer is tot verzoening vrees ik.

Je hebt het over nare Bijbelteksten die de ongelovigen aanspreekt of juist niet, en om bij dat voetbal te blijven.
Als je zoon dan kontakt zoekt dan doe jij niets anders dan alle voetballers met de grond gelijk maken ook die jongens die hij adoreert.

Ik denk dat hij veel verdriet heeft en heel eenzaam is en wat dat betreft gunde ik hem een tehuis van christenen die niet zo streng in de leer zijn, hij heeft het wellicht ook niet zo getroffen en daarom denk ik dat hij het moeilijk heeft.
En ik hoop vurig dat hij zijn troost zoekt bij Hem voor Wie hij een keuze heeft gemaakt en dat God hem sterkt in de weg die hij bewust is ingeslagen en jou en je vrouw wens ik
toe dat je hart niet nog meer dicht geschroeid wordt.
Wees je ook bewust dat je op een openbaar forum dingen hebt neergezet over je eigen zoon die er misschien niet eens wat vanaf weet en zijn verhaal niet heeft kunnen doen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2012 11:41

Marloes1g schreef:Toch jammer geaart,want in jouw omstandigheden zou bidden tot de Heere God het enige zijn wat jullie zou kunnen helpen en troosten.
Al die opstand en vijandschap is ook geen prettig leven toch?
Sterkte in ieder geval voor jou en je vrouw.

Nu klinkt het net alsof het probleem bij Geaart en zijn vrouw ligt. De verhalen zo aangehoord te hebben is dat zeker niet het geval en op basis van zijn berichten vind ik de schoonfamilie van zoonlief een zeer onchristelijk gedrag tentoonspreiden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 20:48

Faramir schreef:Nu klinkt het net alsof het probleem bij Geaart en zijn vrouw ligt. De verhalen zo aangehoord te hebben is dat zeker niet het geval en op basis van zijn berichten vind ik de schoonfamilie van zoonlief een zeer onchristelijk gedrag tentoonspreiden.

Dat klinkt niet zo dat sluit ik niet uit en dat is wat anders.
De verhalen gelezen te hebben en de sfeer die ik proef hoewel dat heel moeilijk te peilen is denk ik dat het tijd wordt om de zoon aan het woord te laten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 20:52

="Loesje"och jammer geaart,want in jouw omstandigheden zou bidden tot de Heere God het enige zijn wat jullie zou kunnen helpen en troosten.

Loesje de goeie man wil van God niets weten heeft de Bijbel uit zijn huis gedaan.
Dus dan zijn de consequenties voor hem en zijn vrouw en kan hij niet God laten opdraven hiervoor. Zo kun je niet omgaan met een Heilige God voor Wie je geen respect hebt.
Hij is geen "loopjongetje" en zeker niet voor de mens die Hem afwijst.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 18 mar 2012 21:46

Wilsophie, ik wilde alleen maar even opmerken hoe bevoorrecht een mens is die God niet afwijst en zijn noden en zorgen bij Hem kan brengen in het gebed.
Dat mag toch wel op een Refo forum?

@Faramir: Ik heb het hier niet over de schuldvraag.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 mar 2012 22:46

@wilsophie, alhoewel veel van wat je schrijft algebra is voor mij ben ik het hier van harte met je eens.
Ik hoop dat geaart begrijpt wat je bedoelt te zeggen.

@geaart ik wens je wijsheid toe.

Terug naar “Archief”