welke music soort vind jij duivels/slecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: welke music soort vind jij duivels/slecht

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2010 11:06

schelpje3 schreef:Jesus in Seburbia, jullie zijn hier niet van onder de indruk.
Dus buitenstaanders vinden diegenen die er WEL over "zeuren", geschokt zijn, maar een minderheid, zeker weer van die zwartrokkers.
De verdeeldheid begint hier !!!
DAT is schokkend, ipv het weer direct goed te praten, zou je kunnen reageren dat je het ook erg vindt of zo.
Dit is gewoon een algemeen, beetje christelijk forum, dat refo kan er wat mij betreft af.

We gaan toch geen voorbeeld nemen aan de moslims die bij het minste of geringste de straat op gaan als hun profeet wordt afgebeeld in een stripje?

Ik heb zo het idee dat er totaal niet wordt gekeken naar waarom die band Jezus en christelijke thema's gebruiken in hun songtekst. Misschien zijn de thema's onlosmakelijk verbonden met de boodschap die ze willen uitdragen. Maar ik ga niet eerst boe roepen en daarna pas kijken waar het over gaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 mei 2010 11:14

-Al denk ik niet dat het nodig was om per se deze tekst te gebruiken voor een examen.
De keuze is reuze, dus waarom dan zo'n discutabele tekst kiezen?-

Dat alleen even tussen haakjes, voor de discussie weer verzandt.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2010 11:47

Schelpje3 schreef:Nou Marnix, gefrustreerd ben ik niet hoor. Blijkbaar lezen jullie niet helemaal goed wat ik bedoel te zeggen. Ik maak scheiding tussen muziek tot Gods eer en gewoon muziek voor de fun. Ik heb de radio ook wel eens aan hoor. De kids zappen nogal eens op mijn autoradio en hoor dan van alles voorbij komen. Niet mijn smaak, maar kan heel goed snappen dat mijn pubers dat coole muziek vinden.
Maar zelfs zij zien het verschil, tussen de gezangen/psalmen en hun doordeweekse muziek.
DAAR gaat het mij om.
Neem een rockband, schrijf een lekkere tekst, gooi The Lord, Heaven erin, en het is lofprijzing.
Neem dezelfde muziek, schrijf een tekst over I love you, of what is going on,..... en het is een hit.
Jongens, dat kan toch niet ? Dat meen ik echt.
Over denigrerend gesproken, tuurlijk hoeven we niet alleen een ramshoorn te nemen en hehe, keyboard in de woestijn.
Ik geef tegengas, laat een andere mening horen en word neergezet als een suffe muts, die in de middeleeuwen verkeert qua muziek.
Ik vind het juist fijn om szondags iets anders te horen, kan genieten van de schoonheid van het orgel, smorgens een uitbundige organist, smiddags een meer "gedragen" gevoelige manier van spelen. De schoonheid van de psalmen.
Loop ik bij AH, of in een winkelcentrum, loop ik soms ongemerkt (!) mee te neurien, zingen. Mijn dochter zei laatst nog, mam, dat jij dat liedje kent !
Huh, nee, maar na 3 x zit het in mn hoofd.

Ik zie dat onderscheid toch anders. Je hebt muziek voor de fun... maar je hebt ook moderne christelijke muziek tot Gods eer. Kan je je voorstellen dat ik ook een rocknummer neuriënd de supermarkt in kan lopen, God kan loven met christelijke rock? Wat is het onderscheid tussen een gezang met een oude wijs en goede inhoud, en moderne gospel met een modernere wijs en dezelfde inhoud? Of tussen de Psalmen op middeleeuwse wijs en bijv "Psalmen voor Nu" waarbij dezelfde inhoud op moderne wijs is gezet? Moeten we dan verschil gaan maken tussen doordeweekse gezangen en zondagse? Puur omdat de wijs een paar honderd jaar ouder is? En wat is dan het probleem dat je een melodie hebt waarbij als je de tekst zou veranderen, het een hit zou zijn in plaats van lofprijzing?

Het kan overigens zelfs samengaan, ik denk aan 10 jaar terug, toen Mary Mary met Shackles (Praise You) een grote hit had.... en tegelijkertijd is het nummer een grote lofprijzing.

Zie hier:
http://www.youtube.com/watch?v=pZ9XjqUaVZM
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2010 12:23

Weet je dat je de naam Jezus ook kunt misbruiken, zodat het vloeken wordt ?
Dat geldt dus ook hoe deze naam wordt uitgesproken, c.q. gebruikt wordt in liedjes.
Psalmen op de wijs van Frans Bauer ? Heb je even voor mij.....
Ach, daar mag ik natuurlijk niks van zeggen, het zal allemaal wel goed bedoeld zijn.
Je moet eens naar een verpleeghuis gaan, waar mensen zitten die dement zijn.
Wat zingen zij ?
Juist, de ouderwetse psalmen, en gezangen, die zitten vooraan in hun brein.
OOK de mensen die al jarenlang allerlei bundels in hun kerk gebruiken, zelfs beamers, heb ik begrepen.
Dus die liedjes die in opmars zijn, zoals van hr Oosterhuis e.a., blijven niet hangen.
Het blijft hier hangen op lofprijzen, worshippen, aanbidden etc.
Maar zingen jullie wel eens : Neem, HEER, mijn bange klacht ter ore ? (Ps 5) ZIie, als 't aan woorden mij ontbreekt.
Zo kan ik nog meer voorbeelden noemen, maar anders wordt het te langdradig en zal ongetwijfeld iemand wel komen met een lofpsalm.
Wat staat er in mijn psalmbijbel : De 150 psalmen zijn getoonzet op 124 melodieen, alle afkomstig ui het Franse psalmboek dat in 1562 in Geneve gereed kwam.....
Hoe zij te werk gingen en welke melodieen zij gecomponeerd hebben, is lang niet altijd duidelijk.

WEL STAAT VAST DAT DE MEESTE MELODIEEN NIET TERUGGAAN OP WERELDSE VOLKSWIJZEN, ZOALS VAAK WORDT AANGENOMEN, MAAR OP DE MIDDELEEUWSE KERKZANG.
Onze psalmmelodieen zijn diep geworteld in de muzikale traditie van de middeleeuwse kerk EN daarachter zelfs in die van de synagoge.
Dus geen wijsjes van de straat !
Waarom gaan jullie trouwens niet op toppie in ?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2010 12:51

Weet je dat je de naam Jezus ook kunt misbruiken, zodat het vloeken wordt ?
Dat geldt dus ook hoe deze naam wordt uitgesproken, c.q. gebruikt wordt in liedjes.
Psalmen op de wijs van Frans Bauer ? Heb je even voor mij.....

Kan je daar voorbeelden van noemen? Wanneer wordt het vloeken?

Ik ken een buurtkerk, opgezet in een volkswijk, met als bezoekers mensen die nooit in de kerk komen. Ze zingen daar christelijke liederen op de wijs van Andre Hazes omdat men totaal de muziek van gezangen niet kent. Daardoor kunnen de mensen wel meezingen. Zou God hun gezang afkeuren omdat het niet op middeleeuwse wijs is maar op de wijs van een modern nummer? Zeg het maar.

(voor meer info: http://www.eo.nl/tijdschriften/visie/20 ... le=7165186))

Ach, daar mag ik natuurlijk niks van zeggen, het zal allemaal wel goed bedoeld zijn.
Wat zingen zij ?
OOK de mensen die al jarenlang allerlei bundels in hun kerk gebruiken, zelfs beamers, heb ik begrepen.

Een beetje flauw. Het is algemeen bekend dat vooral blijft hangen, terugkomt, herkend wordt bij demente wensen, wat ze in hun jeugd hebben geleerd. Het zijn allemaal mensen die hun leven lang naar de kerk zijn gegaan en decennia lang die tekst/wijs hebben gehoord.

Dus die liedjes die in opmars zijn, zoals van hr Oosterhuis e.a., blijven niet hangen.
Het blijft hier hangen op lofprijzen, worshippen, aanbidden etc.
Maar zingen jullie wel eens : Neem, HEER, mijn bange klacht ter ore ? (Ps 5) ZIie, als 't aan woorden mij ontbreekt.
Zo kan ik nog meer voorbeelden noemen, maar anders wordt het te langdradig en zal ongetwijfeld iemand wel komen met een lofpsalm.
Wat staat er in mijn psalmbijbel : De 150 psalmen zijn getoonzet op 124 melodieen, alle afkomstig ui het Franse psalmboek dat in 1562 in Geneve gereed kwam.....
Hoe zij te werk gingen en welke melodieen zij gecomponeerd hebben, is lang niet altijd duidelijk.
WEL STAAT VAST DAT DE MEESTE MELODIEEN NIET TERUGGAAN OP WERELDSE VOLKSWIJZEN, ZOALS VAAK WORDT AANGENOMEN, MAAR OP DE MIDDELEEUWSE KERKZANG.
Onze psalmmelodieen zijn diep geworteld in de muzikale traditie van de middeleeuwse kerk EN daarachter zelfs in die van de synagoge.
Dus geen wijsjes van de straat !
Waarom gaan jullie trouwens niet op toppie in ?

Klopt. Psalmen voor Nu zijn ook geen wijsjes van de straat overigens. En hebben wel dezelfde inhoud die je noemt. Prachtig om ook af en toe de zingen in de kerk. Heerlijk, die mix van traditioneel en modern. Band en orgel erbij.

Voor het geval je Psalmen voor Nu niet kent, een voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=B6TFNK-s0_0
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2010 13:08

Bij deze ook een reactie op Toppie.

Als je geweten spreekt, dan kun je twee dingen doen, of er over heen leven, dan zwijgt je geweten vanzelf een keer.
Of je kunt er naar luisteren, dan staat de wagen stil, dan kun je niet meer met een ander mee.
Je geweten wordt gevormd, dat weet ik ook wel, maar ieder mens weet dat je graag je eigen grenzen overschrijdt, wie je ook bent.
Ik voel mijn geweten spreken als ik naar deze muziek luister, ik kan hier echt niet in mee.

Je moet je geweten ook niet negeren. Wel accepteren dat jou geweten iets over jou zegt en hoe jij met dingen om moet gaan, maar niet dat je op basis van jou geweten iets algemeen kan afkeuren. Je kan het alleen persoonlijk. Paulus noemt daar een mooi voorbeeld van in Romeinen 14, over het eten van aan afgoden geofferd vlees. Hij zegt: Het is niet verkeerd, maar als je geweten je er om veroordeelt moet je het niet doen. Je moet echter niet anderen op basis van jou geweten oordelen.

Geweten is dus ook cultuurbepaald. En kan bedrieglijk zijn. Als jij je hele leven hoort dat je als christen in donkere kleren moet lopen heb je grote kans dat je geweten je veroordeelt als je vrolijke feestelijke kleren draagt. Als je je hele leven hoort dat je niet mag fietsen op zondag kan het goed zijn dat je geweten je daarom aanklaagt. Beiden voorbeelden die in het echt ook zijn voorgekomen. Maar daarmee is het op zich nog niet fout. Je moet het dan zelf niet doen, maar ook niet anderen op basis van jou gevoel / geweten veroordelen. Dat is de juiste Bijbelse manier om daarmee om te gaan.

Ik was zeer geschokt door je opmerking dat we niet bang hoeven te zijn voor de duivel of voor de dood, zowel als atheist als als christen.
De duivel wil niets liever doen dan ons geweten sussen, hij vindt het geweldig dat je niet bang voor hem bent.
Als je een kind van God mag zijn, ben je bang voor hem, want hij zal je dagelijks verzoeken en je proberen te verleiden tot afval.
De duivel heeft een dodelijke hekel aan God, maar ook aan Gods volk!!!
Jezus' discipelen kenden hun eigen hart, Heere ben ik het? gaven ze als reactie op Zijn woorden toen Hij sprak dat een van hen Hem zou verraden. Petrus heeft Hem drie maal verloochend, bij volle bewustzijn..., totdat de haan kraaide en hij dacht aan de woorden die de Heere Jezus tot hem sprak voordat hij verraden werd. Hij weende bitter! Jezus zelf heeft hem opgezocht, om Zijn kind te overtuigen dat zijn zonden vergeven waren door Zijn bloed.
Judas verworgde zich, hij was achteraf radeloos vanwege zijn verraad. De duivel heeft hem wijs gemaakt dat het voor hem te laat was.
Dan durf jij te zeggen dat we niet zo bang hoeven te zijn van de duivel?
Iets wat goed is wordt vaak fel bestreden,het liefst vertrapt, daar heeft de duivel een arsenaal aan maatregelen/argumenten voor.

Op zich helemaal mee eens, behalve dat we niet bang hoeven te zijn voor duivel en dood. De Bijbel geeft duidelijk aan dat we er niet bang voor hoeven te zijn. We moeten wel heel alert, waakzaam zijn. Dat heeft niets te maken met zelfgenoegzaamheid of zo, maar met het zien op Christus die de duivel en de dood heeft overwonnen. Alleen dan hoeven we geen angst meer te hebben voor duivel en dood. Maar dus wel heel waakzaam blijven.

Nogmaals herhaal ik mijn eerdere woorden, lees Math 7 maar eens na hierover, waar Christus zelf uitspreekt dat velen zullen menen in te gaan, maar Hij zal ze niet kennen als Zijn kind. Ze zullen voor eeuwig verloren gaan!! We moeten ons wachten voor de wolven in schaapskleren! Daar waarschuwt Hij ons zelf voor!
Want wijd is de poort en breed is de weg die tot het verderf leidt en velen zijn er die door dezelve ingaan.
Want de poort is eng en de weg is nauw die tot het leven leidt en weinigen zijn er die dezelve zullen vinden!!
Het zou ons aller gebed moeten zijn, Heere open mijn ogen, doorgrondt mijn hart, en zie of er geen schadelijke weg in mij is!
Dat geldt voor alle facetten in ons leven, ook voor onze muziekkeuze.

Mee eens. Maar daarmee kan je nog niet stellen dat christelijke muzikanten die moderne muziek gebruiken, dus wolven in schaapskleren zijn. Zo makkelijk ligt het natuurlijk niet. We moeten er niet gemakkelijk over denken maar het heel serieus nemen. Het feit dat dit hier wordt genoemd geeft me alleen het beeld dat als je als christenen naar rock of metal luistert, je er dus te makkelijk over denkt. Dat is onjuist. Mensen kunnen er heel serieus mee bezig zijn en er mee omgaan en dat wel luisteren. En mensen kunnen er ook totaal niet serieus mee omgaan en naar Psalmen / gezangen luisteren. Ik zoek ook biddend naar Gods weg hier in en luister toch muziek die sommigen niet vinden kunnen vanwege de instrumenten, dat het harder is, dat ze het niet mooi vinden. Ik heb veel gepraat met christenen die naar alternatieve christelijke muziek luisteren en merk dat in die kringen men er vaak juist heel serieus mee bezig is en het werk van de duivel zeker niet onderschatten.

We moeten dan uitkijken op veroordelen op basis van persoonlijke smaak. Als je dat luistert ben je er vast niet serieus mee bezig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2010 13:35

Marnix, ik respecteer zeer jouw reacties, je lijkt me een intelligente jongen, die geen onzin uitkraamt.
Je reacties zijn zeer doordacht.
Ook laat jij iedereen in zijn waarde, dat mis ik hier en daar nog wel eens.
Ik ben idd streng reformatorisch opgevoed, heb daar kenmerken van, maar inmiddels zelf volwassen, al een poosje :wink: en heb mn eigen principes ontwikkeld daarin.
Van die demente ouderen, dat is niet flauw ! Er zijn mensen bij die vanaf de jaren 60 (?) de nwe berijming zongen hoor.
Ik heb tantes, meegegroeid in de PKN, die verzuchten, pfff, ik kan er maar niet aan wennen.
Eentje is zelfs op haar 94e nog overgestapt naar herst herv, vanwege de "rare liedjes" ik citeer haar dus !
Als je Maarten tHart hoor, heb ik hier al eerder gezegd op dit topic, hij heeft het over de prachtige psalmen, de woorden, die zo goed bij de melodieen passen.
Wat hier gezegd wordt over teksten op muziek van Frans Bauer.
Wie heeft deze muziek gecomponeerd ?
Waar worden deze liedjes gezongen, heb je wel eens een paar teksten beluisterd, de onnozelheid straalt er van af.
Lieve jongen die Fr. B, die versjes passen heel goed bij hem, maar zou er niet graag mooie teksten op zetten, zoals Er ruischt langs de wolken.
Het is andersom !
Pas speelde de organist tijdens het collecteren en ik hoorde daar duidelijk een lied in, zoals die in een stadion wordt gezongen !
Ja ja, ik zie en hoor ook wel eens wat, door de weeks :wink:
Daar hoorden zij engelen zingen......
Wat een spotternij, dacht ik, ze weten niet wat ze zingen. Althans, waar het bij hoort !
Ik zou wel eens willen horen of mensen "uit de wereld" nu echt zitten te wachten op gewijde liedjes, gemaakt op teksten van dat soort liedjes.
Ik spreek best vaak buitenkerkelijke mensen, die het juist prachtig vinden om die liederen te zingen, die ze misschien ooit geleerd hebben.
Destijds met Gert en Hermien, heb ik niemand gehoord die het zo mooi vonden.
Alleen bepaalde EO volgers, nou, wat is er van overgebleven ?
Is uw paspoort verzekerd, zongen ze.
Gert blijkt dochter(s) misbruikt te hebben en Hermien stierf ongelukkig in eenzaamheid, bleek zwaar aan o.a. drank verslaafd te zijn geweest.
DAT waren ook van die prachtige liedjes, vond de EO. Tjonge, Gert had veel talenten.
We waren een keer in een strandtent, daar stond een oude jukebox, met oude plaatjes (uiteraard) bleken er plaatjes van G.T. in te zetten, behoorlijk over de grens ! Zo schuin als wat. Brand in het bordeel, heette het. Meneer was er niet vies van, om ook op andere wijze geld te verdienen.
En de mensen maar achter hem aanlopen, vanwege zijn prachtige liedjes.
Weet jij wat al die mensen precies doen en geloven die die zgn mooie teksten schrijven ?
Zeggen ze het alleen maar, of BELEVEN ze het zo ook ?
Ja ja, de psalmen van David, die reed ook een scheve schaats.
Maar hoe liep het af ? En wat schreef David precies ?
HEERE, wie zal verkeren in Uw tent ? Wie zal wonen op de berg Uwer heiligheid ?
Je ziet, ik heb een voorkeur voor de statenvert, ik heb ook Het Boek en de Groot Nieuws bijbel in huis !

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mei 2010 13:57

Schelpje,
Je voorbeeld over Gert en Hermien gaat een beetje mank... Ik heb geen zin om hier allemaal namen van zware dominees te typen die ook het spoor bijster zijn geraakt, bijvoorbeeld op het gebied van het 7e gebod, maar ik zou ze ook kunnen noemen... Zijn daarom alle "zware" dominees ineens slecht? Nee toch zeker?

En verder heb ik aangegeven dat ik bepaalde heftige muziekstijlen wel kan waarderen, maar heb ik daarom een afkeer van de psalmen van 1773 of Datheen? Neen, neen, neen. "Heer wijs mij toch Uwe wegen, die Gij wilt dat ik zal gaan!" (ps 25:2, Datheen), dat is toch prachtig!
Mag ik je een boek aanraden: "No Compromise", over Keith Green (is gospelzanger, overleden in 1982). Dan kun je lezen of die mensen precies doen en geloven wat ze schrijven.
Klik hier voor een mooi nummer van Keith Green
En als je nog meer wilt.

Toppie schreef:Het zou ons aller gebed moeten zijn, Heere open mijn ogen, doorgrondt mijn hart, en zie of er geen schadelijke weg in mij is!
Dat geldt voor alle facetten in ons leven, ook voor onze muziekkeuze.

Juist!

Maar...
Zou je ook kunnen accepteren als mensen na een grondige zoektocht toch nog steeds bepaalde muziek die je zelf niet kunt luisteren (en dus ook niet HOEFT te luisteren), nog steeds wel kunnen luisteren?

Ik wilde een vriend van mij eens wat van Keith Green laten horen, maar hij wilde het niet horen. Het was niet goed voor hem, zie hij. Maar hij heeft mij er nooit op aangekeken dat ik het wel graag luister(de).

Maak van het christendom toch geen eenheidsworst. Zing je eigen lied, tot eer van Hem!

Anderzijds kan ik mij geheel vinden in de kritiek op de keuze voor het liedje van Green Day. Hoe je het wendt of keert, het noemen van Jezus' naam in dit liedje is beslist niet bedoeld om Zijn Naam te prijzen. Met andere woorden, als het niet negatief gebruikt is, dan is het wel zinloos gebruikt. En daar is Zijn naam niet voor bedoeld, krachtens het derde gebod.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2010 14:11

Als ds scheve schaats rijden en het komt uit, worden ze "geschorst". Tja, als ze het in het geniep doen, ....
Maar G + H wisten het zooooo goed voor een ander, hij schreef die liedjes terwijl hij dat allemaal deed !
Daarom haal ik dit aan, kijk uit waar je achteraan loopt.
Men kan mooie liedjes schrijven, maar ondertussen...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mei 2010 14:22

We moeten nooit achter een mens aanlopen!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 mei 2010 14:29

Ik snap je punt. Maar: als hij nou een mooi lied schrijft, en jij zingt dat nu nog, ondanks wat hij heeft gedaan... dan zegt dat toch niets over jou? Misschien begrijp ik je verkeerd hoor :)
En nogmaals: ik heb helemaal niets tegen de psalmen en mensen die daar erg aan vasthouden. Maar punt blijft dat ik vind dat je niet zomaar kunt zeggen dat andere muziekstijlen niet tot Gods eer kunnen zijn.
pobody's nerfect

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2010 14:40

schelpje3 schreef:Psalmen op de wijs van Frans Bauer ? Heb je even voor mij.....

Wat ik erg bijzonder vind, is dat als jij de keuze krijgt voorgelegd tussen God prijzen op "alternatieve melodie" of God helemaal niet prijzen, jij blijkbaar voor het laatste kiest. Want dat is uiteindelijk waar het op neer komt. Je kunt God beter niet prijzen dan het verkeerd te doen. Hoe je God prijzen "verkeerd" zou kunnen doen is me trouwens een raadsel, maar dat terzijde.

Wat zingen zij ?

Hoe weet jij nu welke liederen er over 100 jaar zullen zijn blijven hangen? De jeugd van tegenwoordig die wordt geindoctrineerd door gospel zal als ze over 70 jaar ook wat minder van geest zijn juist die liedjes weten te herinneren. Liedjes uit je jeugd. Dat heeft niks te maken met een "speciale status" van psalmen. Waarschijnlijk neurie ik als ik dement ben straks nog steeds metal-riffjes of baslijntjes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2010 14:57

schelpje3 schreef:Marnix, ik respecteer zeer jouw reacties, je lijkt me een intelligente jongen, die geen onzin uitkraamt.
Je reacties zijn zeer doordacht.
Ook laat jij iedereen in zijn waarde, dat mis ik hier en daar nog wel eens.
Ik ben idd streng reformatorisch opgevoed, heb daar kenmerken van, maar inmiddels zelf volwassen, al een poosje :wink: en heb mn eigen principes ontwikkeld daarin.
Van die demente ouderen, dat is niet flauw ! Er zijn mensen bij die vanaf de jaren 60 (?) de nwe berijming zongen hoor.
Ik heb tantes, meegegroeid in de PKN, die verzuchten, pfff, ik kan er maar niet aan wennen.
Eentje is zelfs op haar 94e nog overgestapt naar herst herv, vanwege de "rare liedjes" ik citeer haar dus !
Als je Maarten tHart hoor, heb ik hier al eerder gezegd op dit topic, hij heeft het over de prachtige psalmen, de woorden, die zo goed bij de melodieen passen.
Wat hier gezegd wordt over teksten op muziek van Frans Bauer.
Wie heeft deze muziek gecomponeerd ?
Waar worden deze liedjes gezongen, heb je wel eens een paar teksten beluisterd, de onnozelheid straalt er van af.
Lieve jongen die Fr. B, die versjes passen heel goed bij hem, maar zou er niet graag mooie teksten op zetten, zoals Er ruischt langs de wolken.
Het is andersom !
Pas speelde de organist tijdens het collecteren en ik hoorde daar duidelijk een lied in, zoals die in een stadion wordt gezongen !
Ja ja, ik zie en hoor ook wel eens wat, door de weeks :wink:
Daar hoorden zij engelen zingen......
Wat een spotternij, dacht ik, ze weten niet wat ze zingen. Althans, waar het bij hoort !
Ik zou wel eens willen horen of mensen "uit de wereld" nu echt zitten te wachten op gewijde liedjes, gemaakt op teksten van dat soort liedjes.
Ik spreek best vaak buitenkerkelijke mensen, die het juist prachtig vinden om die liederen te zingen, die ze misschien ooit geleerd hebben.
Destijds met Gert en Hermien, heb ik niemand gehoord die het zo mooi vonden.
Alleen bepaalde EO volgers, nou, wat is er van overgebleven ?
Is uw paspoort verzekerd, zongen ze.
Gert blijkt dochter(s) misbruikt te hebben en Hermien stierf ongelukkig in eenzaamheid, bleek zwaar aan o.a. drank verslaafd te zijn geweest.
DAT waren ook van die prachtige liedjes, vond de EO. Tjonge, Gert had veel talenten.
We waren een keer in een strandtent, daar stond een oude jukebox, met oude plaatjes (uiteraard) bleken er plaatjes van G.T. in te zetten, behoorlijk over de grens ! Zo schuin als wat. Brand in het bordeel, heette het. Meneer was er niet vies van, om ook op andere wijze geld te verdienen.
En de mensen maar achter hem aanlopen, vanwege zijn prachtige liedjes.
Weet jij wat al die mensen precies doen en geloven die die zgn mooie teksten schrijven ?
Zeggen ze het alleen maar, of BELEVEN ze het zo ook ?
Ja ja, de psalmen van David, die reed ook een scheve schaats.
Maar hoe liep het af ? En wat schreef David precies ?
HEERE, wie zal verkeren in Uw tent ? Wie zal wonen op de berg Uwer heiligheid ?
Je ziet, ik heb een voorkeur voor de statenvert, ik heb ook Het Boek en de Groot Nieuws bijbel in huis !

Hm, maar kijk ook niet te eenzijdig. In mijn kerk zijn de laatste jaren een hoop veranderingen geweest.... en ik heb talloze ouderen mee zien gaan in de wetenschap dat het in de kerk niet om hun draait, wat ze mooi vinden, vertrouwd, gewend zijn. Ik kan me herinneren hoe mijn oma vertelde over een leeftijdgenoot die klaagde over een band in de kerk, dat was niet nodig want op een orgel zaten voor bijna alle instrumenten al registers. En zei: Dan snap je het toch ook niet helemaal. Je kan wel voorbeelden aanhalen van mensen die moeite hadden met veranderingen, maar daar kan ik veel voorbeelden tegenover zetten die dat niet hadden.

Voorbeelden noemen van mensen die de mist in gingen lijkt me niet wijs, ook die voorbeelden zijn in zowel het traditionele als het moderne genre helaas te vinden.

En nogmaals, wat dementie betreft, dan komen vooral de zaken uit je jeugd nog naar boven. Let er maar eens op of vraag het aan mensen die er ervaring mee hebben. Over 50 jaar kunnen die mensen opwekking meezingen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mei 2010 18:40

Als ik oud mag worden en dement moet worden, dan zal ik nog geen Opwekking gaan zingen :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2010 21:46

Ik misschien wel. Het ligt er maar aan wat je gewend bent, waar je mee opgroeit enzo. Ik ben dan niet met Opwekking groot geworden, maar luister het wel vanaf mijn 20e ofzo, dus wel kans op. :)

Terug naar “Archief”