Moderator: Moderafo's
DesertRose schreef:je hebt ook wel gelijk dat het lastig te combineren is. Maar met zo weinig feitelijk materiaal is het Bijbelse verhaal ook niet geheel af te keuren.
DesertRose schreef:Ho, daar ben ik het écht niet mee eens: "we weten dat de bijbel op dat punt niet te combineren valt"
Je hebt aanwijzingen om te denken, dat de toren van Babel van later datum is, maar dat het níet te combineren is, dat is niet waar.
hettys schreef:Ook taalkundig is er geen enkele aanwijzing dat alle talen 4000 jaar geleden plotsklaps ontstonden talen zijn verwant aan elkaar of juist niet.
hettys schreef:DesertRose schreef:Ho, daar ben ik het écht niet mee eens: "we weten dat de bijbel op dat punt niet te combineren valt"
Je hebt aanwijzingen om te denken, dat de toren van Babel van later datum is, maar dat het níet te combineren is, dat is niet waar.
In genesis 10 staat beschreven wie Babel sticht en waar zijn achterneven en nichten ongeveer naar toe gaan. Dat betekent dus dat Nimrod niet met zijn hele familie in de vlakte van Sinear woonde om met z'n allen een stad en een toren te bouwen. In Genesis 10 is er geen sprake van dat de stad onaf bleef: Het was de kern van Nimrods rijk en hij stichtte daarna nog een aantal steden.
Ook taalkundig is er geen enkele aanwijzing dat alle talen 4000 jaar geleden plotsklaps ontstonden talen zijn verwant aan elkaar of juist niet.
DesertRose schreef:Over het laatste zou ik graag wat meer informatie lezen.
Over Nimrod: hoe groot was zijn "stad"? het kan ook een ommuurd dorpje zijn geweest. vergeleken met nomadisch bestaan is al snel iets een stad. Hoe groot was de Bijbelse babelse toren? vergeleken met een tent is al snel iets een toren.
DesertRose schreef:Dankje voor de links, ik zal er eens naar kijken.
OVer Nimrod, volgens mij snap ik je redenering al. zeg maar als ik het fout heb. Het gaat om de volgende zin: "en van dezen zijn de volken op de aarde verdeeld na den vloed." aan het einde van H10. En in H11 schijnen ze weer allemaal bij elkaar te wonen.
Dus dat zou niet kloppen.
Wel, mijn inziens is dit net zo'n geval als in Genesis, als de volgorde van de gebeurtenissen niet klopt met de sequentie van de beschrijving, van de gebeurtenissen. Dat hoeft de waarheid voor mij niet tegen te spreken. Net zoals in Genesis 1 en 2, ligt bij H10 de nadruk ergens anders, namelijk op het geslachtsregister. En er wordt dan gezegt, dat deze volken zich daarna vestigen, overal op de aarde.
Maar in H11 wordt er uitgelegt, HOE dat laatste zinnetje gebeurt is.
Heb jij ook wel eens dat als je een verhaal verteld, dat je het HOE KWAM DAT ZO, pas erna verteld? Of vertel je altijd exact sequentieel, zodat de luisteraar zelf het verband moet zoeken?
Het zal wel, maar je moet dan wel én het verhaal geweld aan doen en alle bewijzen dat de aboriginals allang in australië leefden, de Egyptenaren al druk aant werk waren met pyramidebouw etc etc etc, gewoon negeren
antoon schreef:De nieuwe school historici komt met argumenten dat de huidige chronologie niet klopt, ook steeds meer argumenten dat de bijbel het bij het goede eind heeft.
hettys schreef:
Net zoals in Genesis 1 en 2 gaat het echt niet alleen om volgorde maar ook om de strekking van het verhaal. Zoals je de Schepping van Adam en Eva op dezelfde 6e dag niet kunt inpassen in Genesis 2 kun je Genesis 11 niet zomaar in Genesis 10 proppen.
Hettys schreef:Gen 10.
21 Ook Sem kreeg zonen. Hij, Jafets oudste broer, is de stamvader van alle nakomelingen van Eber. 22 Zonen van Sem: Elam, Assur, Arpachsad, Lud en Aram. 23 Zonen van Aram: Us, Chul, Geter en Mas. 24 Arpachsad was de vader van Selach, en Selach de vader van Eber. 25 Eber kreeg twee zonen. De ene heette Peleg; (10:25) Peleg – Peleg kan worden vertaald als ‘verdeling’.in zijn tijd werd de aarde verdeeld. De andere heette Joktan. 26 Joktan was de vader van Almodad, Selef, Chasarmawet, Jerach, 27 Hadoram, Uzal, Dikla, 28 Obal, Abimaël, Seba, 29 Ofir, Chawila en Jobab. Zij allen waren zonen van Joktan. 30 Hun woongebied strekte zich uit van Mesa tot aan de Sefar, het gebergte in het oosten. 31 Dit waren de nakomelingen van Sem, ingedeeld naar families, talen, landen en volken.
Hun woongebied strekte zich uit... Dat was dus het woongebied van de nakomelingen van Sem. Wil je daar Genesis 11 inproppen zijn die nakomelingen van Sem eerst allemaal bij Nimrod in Babel gaan wonen en gingen ze pas later ieder huns weegs. Het zal wel, maar je moet dan wel én het verhaal geweld aan doen en alle bewijzen dat de aboriginals allang in australië leefden, de Egyptenaren al druk aant werk waren met pyramidebouw etc etc etc, gewoon negeren.
studentjehhs schreef:antoon schreef:De nieuwe school historici komt met argumenten dat de huidige chronologie niet klopt, ook steeds meer argumenten dat de bijbel het bij het goede eind heeft.
Vertel, ik ben benieuwd.
kirdneh schreef:Dat kun je bijbels niet hard maken, genesis 2 is een samenvatting van de zesde dag.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 19 gasten