De bekering en de bijbelse onderbouwing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 26 mei 2008 10:47

Riska schreef:
The Engineer schreef:Dat je geen roman mag lezen slaat nergens op, getuige de volgende tekst: (...)

Ik heb bewust een klein stukje uit de post van Beautiful aangehaald. Ik ben dus niet eens ingegaan op dat lezen van een roman - domweg omdat dat naar mijn mening grote onzin is... Moet je dat ook niet aanhalen, alsof ik dat wél geschreven zou hebben... :wink:

Sorry, verkeerde quote
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 23 jul 2008 23:13

Als ik in de bijbel over bekering lees dan is dit altijd een reactie op iets wat fout wordt gedaan. God vraagt dan heel simpel, hou daarmee op. Keer om naar wat ik wil. Een bijbeltekst waar "bekeert zijn" als een status (zoals: gered zijn) wordt gebruikt moet ik nog vinden.

Mat 9,13
Doch gaat heen en leert, wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Wat ging er verkeerd? De Farizeeen dachten door het houden van de wetten een streepje voor te hebben bij God. Jezus leert hen hier dat God niet op hun offers zit te wachten, maar op barmhartigheid. God ziet het hart aan. Overigens wordt er vaak overheen gekeken dat Jezus hier de farizeeen niet "opgeeft" maar dat hij ze aanspoort om te leren.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 25 jul 2008 17:50

Juist, het is allemaal geïnterpreteerd.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 jul 2008 20:25

Vuurtje schreef:Als ik in de bijbel over bekering lees dan is dit altijd een reactie op iets wat fout wordt gedaan. God vraagt dan heel simpel, hou daarmee op. Keer om naar wat ik wil. Een bijbeltekst waar "bekeert zijn" als een status (zoals: gered zijn) wordt gebruikt moet ik nog vinden.

Mat 9,13
Doch gaat heen en leert, wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Wat ging er verkeerd? De Farizeeen dachten door het houden van de wetten een streepje voor te hebben bij God. Jezus leert hen hier dat God niet op hun offers zit te wachten, maar op barmhartigheid. God ziet het hart aan. Overigens wordt er vaak overheen gekeken dat Jezus hier de farizeeen niet "opgeeft" maar dat hij ze aanspoort om te leren.

bekering word nogal eens verward met wedergeboorte, ook in de Bijbelvertaling. Bijbelteksten over wedergeboren worden zijn er wel. een wedergeboren mens heeft wel degelijk een 'aparte status'.
ook is er een bekering tot God en die leid tot zaligheid en er is een dagelijkse bekering.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

WvW
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor WvW » 26 jul 2008 12:48

Columbus schreef:bekering word nogal eens verward met wedergeboorte, ook in de Bijbelvertaling. Bijbelteksten over wedergeboren worden zijn er wel. een wedergeboren mens heeft wel degelijk een 'aparte status'.
ook is er een bekering tot God en die leid tot zaligheid en er is een dagelijkse bekering.

Inderdaad!

Bekering is het proces waarin de mens zijn slechte daden laat en met God probeert te wandelen. (a.k.a. levensheiliging in meer evangelische kringen)

Wedergeboorte is het punt waarop de ziel niet meer strafbaar is voor God, omdat zijn zonden vergeven zijn.

Toen ik dit topic doorlas vond ik een aantal mensen die wachtten tot God hun "bekeerde", want het is tenslotte een eenzijdig Godswerk. Dit is in mijn ogen niet helemaal de juiste houding.
Inderdaad, alle bekering komt van God, maar jij kan vandaag luisteren naar Zijn stem: "Bekeert u". Als jij nu kiest om je slechte daden op te geven en het goede te doen, heeft God dat gegeven en heeft Hij is hij je dagelijkse bekering gestart.

In mijn omgeving zij ze een beetje bang voor het woord keuze, omdat het de mens macht zou geven. Maar volgens mij is dat niet zo, want alle keuzes worden toch door God bestuurd? De keuzevrijheid van de mens is relatief.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 26 jul 2008 14:01

Waarschuwing vooraf: ik vermoed dat de uitleg die ik in dit bericht geef afwijkt van de gangbare uitleg. Wil je niet "alle dingen onderzoeken" sla dan dit bericht over :p

@columbus
columbus schreef:ook is er een bekering tot God en die leid tot zaligheid

Ik denk dat je hiermee de wedergeboorte bedoeld? Ik vind het beeld van de wedergeboorte trouwens mooi. Want waarom zou er voor het woord wedergeboorte gekozen zijn? Het beeld van een baby die net geboren wordt. Je kunt nog niet zoveel, je weet nog niet zoveel. Paulus speelt hier op in als hij in 1 kor 3:2 vertelt dat hij de (wedergeboren) gemeente van God (geheiligd door Jezus Christus) waaraan hij schrijft alleen melk geeft, meer kunnen ze nog niet verdragen :)

Het einddoel van je geloof is inderdaad je redding.

1 Petr 1:3-9
3 Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop. 4-5 Er wacht u, die door Gods kracht wordt beschermd omdat u gelooft, in de hemel een onvergankelijke, ongerepte erfenis die nooit verwelkt. U ziet de redding tegemoet, die aan het einde van de tijd zeker geopenbaard zal worden. [4–5] 5 6 Verheug u hierover, ook al moet u nu tot uw verdriet nog een korte tijd allerlei beproevingen verduren. 7 Zo kan de echtheid blijken van uw geloof – zoveel kostbaarder dan vergankelijk goud, dat toch ook in het vuur wordt getoetst – en zo verwerft u lof, eer en roem wanneer Jezus Christus zich zal openbaren. 8 U hebt hem lief zonder hem ooit gezien te hebben; en zonder hem nu te zien gelooft u in hem en ervaart u een onuitsprekelijke, hemelse vreugde, 9 omdat u het einddoel van uw geloof bereikt: uw redding.

En bij de term "wedergeboorte" denk je natuurlijk al snel aan de term "uitverkoren". Om even wat lading uit het woord uitverkoren te halen: uitverkoren betekend uitgekozen. Als je in de bijbel "uitverkoren" leest moet je dus nog uit de context halen wat dit uitgekozen precies betekent. Bijvoorbeeld:

Joh 6,70
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En één uit u is een duivel.

Jezus heeft het hier over het uitkiezen van zijn discipelen.

Ef 1:4
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor Hem in de liefde;

God heeft ons uitgekozen om in Jezus (namelijk uit genade -> door het geloof) hem lief te hebben, deze weg had hij al in gedachten voordat hij de aarde schiep.

Het valt mij op dat de vertalers van de SV wat toevoegingen doen aan de grondtekst die recht doen aan hun visie op de uitverkiezing.

Jak 2:5
Hoort, mijn geliefde broeders, heeft God niet uitverkoren de armen dezer wereld, om rijk te zijn in het geloof, en erfgenamen van het Koninkrijk, hetwelk Hij belooft aan hen, die Hem liefhebben?

Het kan nogal uitmaken of je dit leest met of zonder de toevoeging van de vertalers.

Er lijken veel teksten te zijn die zeggen dat dit geloof in ons gewerkt worden, in de zin van je krijgt het of je krijgt het niet. Dit wordt dan aangegeven met teksten waarin staat dat we (1) uit genade door het geloof gerechtvaardigd worden. (2) Dat we zijn uitverkoren om te geloven of (3) dat God zowel het willen als het werken in ons werkt.

(1) Dat we alleen uit genade kunnen geloven klopt natuurlijk, uit genade is Jezus voor ons gestorven, anders zouden we niets hebben om in te geloven. (2) Datzelfde geldt voor het uitgekozen zijn om door het geloof gerechtvaardigd te worden. (3) Dat God zowel het willen als het werken in ons werkt wordt gezegt tegen mensen die al geloven. En dan geldt dat we de Heilige Geest hebben ontvangen.

Efeze 1:13b,14
In hem (Jezus) bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige geest die ons beloofd is als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.

Het is kostbaar in Gods ogen als wij geloven:
1 Petr 1,7
Opdat de beproeving van uw geloof, die veel kostbaarder is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof, en eer, en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus;

God belooft ons iets door het geloof:

Rom 3,28

Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

Maar we kunnen ons niet beroemen op ons geloof:

Rom 3:27
Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.

En dat is natuurlijk nogal logisch, als je gelooft dat je om niet uit genade gerechtvaardigd wordt:

Rom 3:22-24
Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid. Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

columbus schreef:en er is een dagelijkse bekering.

En dat je hiermee bedoeld wat ik in mijn vorige bericht aangaf: steeds weer opnieuw je blijven richten op Gods wil?

Het is complexe materie, ik hoop van jullie te leren,
Vuurtje

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 26 jul 2008 14:04

WvW schreef: In mijn omgeving zij ze een beetje bang voor het woord keuze, omdat het de mens macht zou geven. Maar volgens mij is dat niet zo, want alle keuzes worden toch door God bestuurd? De keuzevrijheid van de mens is relatief.

God geeft de mens toch macht. De mens heeft toch ook macht om voor het verkeerde te kiezen!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jul 2008 14:15

vuurtje schreef:Het einddoel van je geloof is inderdaad je redding.

Nee, dat is het niet. Het einddoel van mijn geloof is God eren en Hem loven.
Het gaat niet om mij, het gaat om Hem.

WvW
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor WvW » 26 jul 2008 14:55

Riska schreef:

In zekere zin is het doel van ons geloof op deze wereld onze redding, maar het doel van onze redding is eeuwig God eren.

Vuurtje schreef:
WvW schreef:In mijn omgeving zij ze een beetje bang voor het woord keuze, omdat het de mens macht zou geven. Maar volgens mij is dat niet zo, want alle keuzes worden toch door God bestuurd? De keuzevrijheid van de mens is relatief.

God geeft de mens toch macht. De mens heeft toch ook macht om voor het verkeerde te kiezen!

De vraag was retorisch, maar fijn dat je het met me eens bent ;).

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 26 jul 2008 17:03

Riska schreef:

Ik citeerde hier 1 Petr 1:9. Dit om aan te geven dat Paulus niet constant in vakjes gered/niet gered denkt. Je redding bestaat inderdaad uit het leven met Jezus, waarbij we hem mogen eren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2008 22:16

Vuurtje schreef:
WvW schreef: In mijn omgeving zij ze een beetje bang voor het woord keuze, omdat het de mens macht zou geven. Maar volgens mij is dat niet zo, want alle keuzes worden toch door God bestuurd? De keuzevrijheid van de mens is relatief.

Ja, maar niet tot het 'goede'...

Men stelt wel dat de mens het goede niet kan doen. Dat goede wordt in onze belijdenisgeschriften gedefinieerd als 'goed als in, dat het goed genoeg zou zijn om op basis daarvan gered te worden' ..

Dus in die zin kan de mens niet het goede doen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 04 aug 2008 14:10

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar:

1. God geeft de mens macht om het goede te doen
2. Er is vergeving van God nodig voordat de mens eeuwig bij God kan leven.

Het goede nieuws hierbij is dat God al een weg bekendgemaakt heeft hoe hij ons vergeving wil schenken. Jezus is namelijk voor ons gestorven. God vraagt van ons dat we dat geloven en daarop vertrouwen. Doen we dat dan rekent hij ons dat als een goede daad toe. We zijn namelijk niet meer in staat om door onze goede daden rechtvaardig te worden voor God.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 aug 2008 08:43

columbus schreef:
Vuurtje schreef:Als ik in de bijbel over bekering lees dan is dit altijd een reactie op iets wat fout wordt gedaan. God vraagt dan heel simpel, hou daarmee op. Keer om naar wat ik wil. Een bijbeltekst waar "bekeert zijn" als een status (zoals: gered zijn) wordt gebruikt moet ik nog vinden.

Mat 9,13

bekering word nogal eens verward met wedergeboorte, ook in de Bijbelvertaling. Bijbelteksten over wedergeboren worden zijn er wel. een wedergeboren mens heeft wel degelijk een 'aparte status'.
Wedergeboren wordt ook in de Bijbel gebruikt als term voor 'gedoopt zijn'.. Denk aan 'het bad van de wedergeboorte'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 26 okt 2008 16:05

Welke tekst is dat? Ik neem aan dat het woord water in die tekst niet staat! Het zal hier gaan over dopen met de Geest.

Terug naar “Archief”