Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 feb 2008 10:29

Het gaat toch zzeer zeker ook om de gemeente. Als het in de gemeente niet goed loopt, dan kerk je er ook minder graag en wordt de dienst daardoor overschaduwd.

Juist het er voor elkaar zijn en met elkaar het geloof delen, er zo ook samen er in groeien is enorm belangrijk. ALs dat niet kan, dan is dat funest voor je geloofsleven
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 feb 2008 10:31

Ja, maar dan blijft voor mij voorop staandat ik toch niet ga kijken van: oh, die prominenten hebben de GG verlaten, dus dan is het wel goed dat ik dat ook gedaan heb? Of wordt het tijd dat ik dat ook ga doen? Ik neem aan dat iedereen daar zijn persoonlijke reden voor heeft, los van het feit wat andere mensen doen. Maargoed, ik heb het artikel inderdaad niet gelezen, dus moet er misschien tot die tijd m'n mond over houden. Sorry.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 feb 2008 10:40

iedereen moet naar zichzelf kijken. Nooit iets doen omdat anderen iets dan, maar wat voor jou het beste is.

Mij doet het ook weinig. Het enige wat ik dan bedenk is: er zijn dus meer mensen die tegen dingen aanlopen in de GerGem.
Niet dat ik daarmee mijn keuze ga goedpraten ofzo. Dat ik dit als bewijs zie dat het de goede keus is. Nee, dat is dat ik een andere fijne gemeente gevonden heb en daar echt mijn plekje aan het vinden ben. Daar kan ik mijzelf meer in terug vinden en in kwijt dan binne de GerGem.

Het is gewoon goed zo
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 25 feb 2008 15:41

Het meest typerende van dit topic vind ik dat er zeer weinig mensen zijn die de GerGem verdedigen in verhouding met het aantal mensen die de 60.000 verdedigen.

Op zich verloopt de discussie redelijk genuanceerd, alhoewel ik af en toe buikpijn krijg bij het aanhalen van Bijbelteksten, maar het lijkt er toch op dat dit een soort afreageertopic is.

Ik ben geen gergemmer, maar ik zou me kunnen indenken dat zo'n discussie voeren vrij lastig is. Zeker als het gaat om leerstellingen. Er wordt daar in dit topic vrij oppervlakkig op ingegaan, en ik denk dat het verstandig is om over dergelijke onderwerpen aparte topics te openen.

Het lijkt me ondertussen vrij logisch waarom mensen uit de GerGem stappen of niet. De GerGem heeft bepaalde leerstellingen, en zodra die niet overeenkomen met bepaalde gedachten van mij of wie dan ook, dan zoeken we een kerkverband op wat het beste bij ons past. Ik denk dat we op moeten passen om dergelijke discussies niet te sterk te polariseren en continue met dezelfde argumenten aan te komen draven.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

mirteboom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mirteboom » 25 feb 2008 20:51

Ik ben gergemmer en denk al lang na over de vraag of ik blijf of dat ik ga. Weggaan vind ik moeilijk want ik ben echt geworteld in deze gemeente en ik hoor geen dingen die in tegenspraak zijn met wat ik in de Bijbel lees. Ik kerk dan ook in een meer "gematigde" Gergem en heb echt nog nooit iets gehoord daar over vierschaar-ervaringen en standen in het genade leven. Wel wordt het aanbod van de genade ruim gepreekt en is er een heel bloeiend verenigingsleven en zijn er veel bijbelkringen. Er gaan veel mensen -ook jongeren- aan het avondmaal. Dus een levende, bloeiende gemeente - zulke Gergems zijn er dus ook!!!!
Wat ik vaak wel moeilijk vind, is de eenzijdigheid van de preken. Bijna elke preek heeft een zelfde einde: het gaat er om dat je bekeerd bent. En hoewel ik vind dat je dit aan de ene kant niet vaak genoeg kunt horen vind ik aan de andere kant dat hierdoor het wel erg draait om wat de "rechtvaardigmaking" wordt genoemd. Zo graag zou ik meer willen horen over de "heiligmaking" want ik ben ervan overtuigd dat God mijn zonden vergeven heeft en ik wil graag tot eer van Hem leven, maar dat gaat nogal vaak met vallen en opstaan. Ik ervaar het vaak zo dat ik weinig voedsel krijg door de preken. Al luisterend heb ik vaak het idee dat de bekering als "eindstation" gezien wordt, maar bij de bekering begint het pas! Dat zou van mij wel meer aandacht mogen krijgen.
Hoewel ik dit best moeilijk vind, zie ik geen reden om weg te gaan. (Dat wil niet zeggen dat ik hiermee anderen veroordeel die wel die stap gezet hebben, daar heb ik zeker begrip voor!!!) Ik wil graag blijven en God in deze gemeente dienen. Gelukkig kan ik "bijtanken" bij één van de fijne bijbelstudiegroepen die er zijn in onze gemeente en af en toe krijg ik wat "bijvoeding" in een PKN gemeente in de buurt! Ik maak mij zorgen over het geheel van de Gereformeerde Gemeenten vooral vanwege het beperkte aanbod van de genade en de vele mensen die graag een verzekerd geloof zouden willen hebben/ontvangen maar hier niet direct om durven vragen omdat dat te actief zou zijn. En voor degenen die kritisch zijn t.o.v. de GerGem: Ook al is jullie kritiek terecht, bedenk dat God Zijn Kerk uit alle kerken vergadert en dat er ook in de Gergem nog heel veel mensen zijn met een levend geloof. En geloof in de kracht van het gebed: Ook in de GerGem is een grote opwekking zeker mogelijk :wink:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2008 21:10

Joepie Meloen schreef:maar het lijkt er toch op dat dit een soort afreageertopic is.

Zo is dit topic zeer zeker niet bedoeld. En ik ben het met schroom begonnen. Ik had geen zin in natrappen.
Ik heb heel lang geprobeerd binnen de Ger.Gem. te blijven. Ik geloof dat ik niet voor niks daar was geplaatst. Daar heeft God zeker bedoelingen mee gehad. Je 'moeder' verlaat je niet zomaar.

Maar het voedsel raakte op. Ik droogde er op en uit. Ik moets daar weg, wilde ik in leven blijven. De waarheid was er, maar te karig, te schaars. En nog houd ik van de Ger.Gem. maar als God het niet verhoedt, gaat het erg fout.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 25 feb 2008 21:12

Denkertje21 schreef:De waarheid was er, maar te karig, te schaars. En nog houd ik van de Ger.Gem. maar als God het niet verhoedt, gaat het erg fout.

Dit vind ik gewaagd, misschien kun je proberen dat wat toe te lichten?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 feb 2008 21:31

@mirteboom
Kun je ook vertellen of onder woorden brengen wat die ‘bijvoeding’ (heiligmaking zoals je zegt) in de PKN inhoud.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 feb 2008 21:52

Denkertje21 schreef:Maar het voedsel raakte op. Ik droogde er op en uit. Ik moets daar weg, wilde ik in leven blijven. De waarheid was er, maar te karig, te schaars. En nog houd ik van de Ger.Gem. maar als God het niet verhoedt, gaat het erg fout.
Het zal zo zijn wat je zegt, maar is dat niet een beetje raar?
Je bent door God in de Ger.Gem. geplaatst, je bent daar wederom geboren door een rijk voedsel, want anders was je niet tot leven gekomen en nu ontbreekt dat voedsel? toch raar?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2008 22:27

Jantjes schreef:Het zal zo zijn wat je zegt, maar is dat niet een beetje raar?
Je bent door God in de Ger.Gem. geplaatst, je bent daar wederom geboren door een rijk voedsel, want anders was je niet tot leven gekomen en nu ontbreekt dat voedsel? toch raar?

Misschien kan ik het beter zo uit leggen: Een kind groeit niet met steeds maar weer hetzelfde kindereten. En ik leer niks meer, als ik steeds weer opnieuw bij les één begin. Te vaak is men vuurbang, dat ze in hun preek iets niet noemen, dús wordt er steeds weer bij het begin begonnen.

Er wordt te weinig gepreekt uit de ruimte die er is in Christus Jezus. Hem geloven op Zijn Woord!!!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 25 feb 2008 23:05

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef:Het zal zo zijn wat je zegt, maar is dat niet een beetje raar?

Misschien kan ik het beter zo uit leggen: Een kind groeit niet met steeds maar weer hetzelfde kindereten. En ik leer niks meer, als ik steeds weer opnieuw bij les één begin. Te vaak is men vuurbang, dat ze in hun preek iets niet noemen, dús wordt er steeds weer bij het begin begonnen.

Er wordt te weinig gepreekt uit de ruimte die er is in Christus Jezus. Hem geloven op Zijn Woord!!!

Ik weet dit niet hoor. Er zijn daar toch geen dominees die zeggen dat Jezus er voor bepaalde mensen niet is? Of dat er voor bepaalde mensen bij Jezus geen plaats is? Gelukkig is dat in ieder geval niet zo!

Overigens kunnen 'volwassenen' in de genade sterk worden vertroost als ze hun begin (weer) horen verklaren!

mirteboom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mirteboom » 25 feb 2008 23:51

Jantjes schreef
@mirteboom
Kun je ook vertellen of onder woorden brengen wat die ‘bijvoeding’ (heiligmaking zoals je zegt) in de PKN inhoud.

Wat ik bedoel is, dat ik in de PKN de oproep tot bekering ook vaak hoor, maar daarnaast wordt ik vaker aangesproken als gelovige, en hoor ik praktischer hoe ik Christus moet volgen en het "leven in dankbaarheid" wordt concreter uitgelegd. Als ik dat vergelijk met wat ik hoor in mijn eigen gemeente is het grootste verschil dat in de Gergem het grootste deel van de preek -het maakt vaak niet uit waar het over gaat- uitkomt op de oproep tot bekering, en vaak aan het eind van de preek wordt er ook wat gezegd tegen Gods volk. Soms heeft onze dominee ook een preek die ik heel leerzaam vind en waar ik geboeid naar luister maar vaker dwaal ik af omdat de preek voorspelbaar is en ik delen al kan invullen. In de Bijbel lezen we over melk en vaste spijs voor de gelovigen. Ik ervaar het zo dat ik als ik in de PKN kom, meer vaste spijs ontvang. Daarom ga ik daar regelmatig heen als er bij ons leesdienst is, want daar kan ik sowieso moeilijk naar luisteren. Natuurlijk is het zo, wat Toetsenbord zegt, dat het fijn is om weer te horen over hoe God met mensen begint, hoe hij met mij begonnen is, en ook zondenkennis moet een plaats hebben in de preek vind ik. Maar om te groeien in het geloof is dat voor mij niet voldoende.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2008 10:35

Hm Jantjes, zou het niet kunnen zijn dat de nadruk in de prediking voor een groot deel ligt op ellende? Dat hoor ik van sommige GerGemmers wel. Zal ongetwijfeld erg per gemeente verschillen hoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen in de kerk horen hoe slecht ze zijn en dat ze bekeerd moeten worden. Het gaat veel over de zonde en vervolgens ook over hoe je daarvan verlost kan worden. Maar als je dan wedergeboren bent en verlost en je blijft in de kerk alleen dat horen, dat je zondig bent en wedergeboren moet worden, dan kan ik me voorstellen dat mensen denken: Maar ik ben verlost, ik heb behoefte aan preken die ook daarop toegespits zijn op dankbaarheid, heiligmaking, hoe leef je als kind van God etc.

Geestelijke groei zorgt juist voor vraag naar ander voedsel.... De Hebreeenschrijver geeft dat ook aan in een van zijn brief waar hij zegt: Ik heb jullie melk gegeven, geen vast voedsel want dat konden jullie nog niet verdragen. Maar als je groeit en dan toe bent aan vast voedsel en je krijgt alleen melk voorgeschoteld, dan wordt je geestelijke honger niet meer gestild. (een volwassene kan niet van alleen melk leven :))

2 Werkelijk, u had toch inmiddels allemaal leraar moeten zijn! In plaats daarvan hebt u er zelf een nodig om u opnieuw de grondslagen van het woord van God bij te brengen; het is met u zover gekomen dat u weer aangewezen bent op melk in plaats van op vast voedsel. 13 Wie melk drinkt is nog een klein kind en heeft geen weet van de draagwijdte van de verkondigde gerechtigheid.[/b] 14 Vast voedsel is voor volwassenen; hun zintuigen zijn door ervaring geoefend en zij zijn in staat onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 feb 2008 11:25

Je kan ook eens de vraag stellen waar deze leden uiteindelijk zijn gebleven?

Ze gaan dan uit de GG weg en komen dan in bijvoorbeeld de CGK. Dat duurt een korte tijd (of misschien nog eerder) en het uiterlijk verandert, vervolgens na een periode worden er op ledenvergaderingen allerlei kritische vragen gesteld of ze komen in de kerkenraad en vervolgens worden er zaken verandert vanwege de verandering. En als het ze niet bevalt gaan ze ook weer weg. (Na veel stampij geschopt te hebben)

Dit komt misschien over als een generalisatie, maar ik heb het van nabij in 2 gemeenten zien gebeuren en weet van meer gemeentes af waar het een probleem is/was.

Vorige week stond een interview in het RD met een ex-GG'er t.a.v. ontwikkeling in de kerkdiensten hoe laagdrempelig het moet zijn en die ex-GG'er vond nog steeds dat ze erg gereformeerd bezig zijn, maar waar heel veel mensen wel een vraagteken bij beginnen te zetten. (Bij de handelswijze dan)

mirteboom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mirteboom » 26 feb 2008 11:37

Speedy zegt
Je kan ook eens de vraag stellen waar deze leden uiteindelijk zijn gebleven?

Ze gaan dan uit de GG weg en komen dan in bijvoorbeeld de CGK. Dat duurt een korte tijd (of misschien nog eerder) en het uiterlijk verandert, vervolgens na een periode worden er op ledenvergaderingen allerlei kritische vragen gesteld of ze komen in de kerkenraad en vervolgens worden er zaken verandert vanwege de verandering. En als het ze niet bevalt gaan ze ook weer weg. (Na veel stampij geschopt te hebben)

Dit komt misschien over als een generalisatie, maar ik heb het van nabij in 2 gemeenten zien gebeuren en weet van meer gemeentes af waar het een probleem is/was.

Vorige week stond een interview in het RD met een ex-GG'er t.a.v. ontwikkeling in de kerkdiensten hoe laagdrempelig het moet zijn en die ex-GG'er vond nog steeds dat ze erg gereformeerd bezig zijn, maar waar heel veel mensen wel een vraagteken bij beginnen te zetten. (Bij de handelswijze dan)

Dit komt op mij zeker over als een generalisatie. Ik wil zeker niet ontkennen dat deze mensen er zijn en dat er gefrustreerde ex-GG'ers zijn die een negatief stempel drukken op hun nieuwe gemeente. Maar ik ken juist veel ex-GG'ers die een posieve invloed hebben in hun nieuwe Ger Bonds-gemeente en daar het wat kwijnende verenigingsleven weer nieuw leven inblazen. Je mag best de vraag stellen waar deze leden zijn gebleven maar jouw eigen antwoord op deze vraag wekt de indruk dat jij
suggereert dat ex-GG'ers herrieschoppers zijn.

Terug naar “Archief”