Ik ben gergemmer en denk al lang na over de vraag of ik blijf of dat ik ga. Weggaan vind ik moeilijk want ik ben echt geworteld in deze gemeente en ik hoor geen dingen die in tegenspraak zijn met wat ik in de Bijbel lees. Ik kerk dan ook in een meer "gematigde" Gergem en heb echt nog nooit iets gehoord daar over vierschaar-ervaringen en standen in het genade leven. Wel wordt het aanbod van de genade ruim gepreekt en is er een heel bloeiend verenigingsleven en zijn er veel bijbelkringen. Er gaan veel mensen -ook jongeren- aan het avondmaal. Dus een levende, bloeiende gemeente - zulke Gergems zijn er dus ook!!!!
Wat ik vaak wel moeilijk vind, is de eenzijdigheid van de preken. Bijna elke preek heeft een zelfde einde: het gaat er om dat je bekeerd bent. En hoewel ik vind dat je dit aan de ene kant niet vaak genoeg kunt horen vind ik aan de andere kant dat hierdoor het wel erg draait om wat de "rechtvaardigmaking" wordt genoemd. Zo graag zou ik meer willen horen over de "heiligmaking" want ik ben ervan overtuigd dat God mijn zonden vergeven heeft en ik wil graag tot eer van Hem leven, maar dat gaat nogal vaak met vallen en opstaan. Ik ervaar het vaak zo dat ik weinig voedsel krijg door de preken. Al luisterend heb ik vaak het idee dat de bekering als "eindstation" gezien wordt, maar bij de bekering begint het pas! Dat zou van mij wel meer aandacht mogen krijgen.
Hoewel ik dit best moeilijk vind, zie ik geen reden om weg te gaan. (Dat wil niet zeggen dat ik hiermee anderen veroordeel die wel die stap gezet hebben, daar heb ik zeker begrip voor!!!) Ik wil graag blijven en God in deze gemeente dienen. Gelukkig kan ik "bijtanken" bij één van de fijne bijbelstudiegroepen die er zijn in onze gemeente en af en toe krijg ik wat "bijvoeding" in een PKN gemeente in de buurt! Ik maak mij zorgen over het geheel van de Gereformeerde Gemeenten vooral vanwege het beperkte aanbod van de genade en de vele mensen die graag een verzekerd geloof zouden willen hebben/ontvangen maar hier niet direct om durven vragen omdat dat te actief zou zijn. En voor degenen die kritisch zijn t.o.v. de GerGem: Ook al is jullie kritiek terecht, bedenk dat God Zijn Kerk uit alle kerken vergadert en dat er ook in de Gergem nog heel veel mensen zijn met een levend geloof. En geloof in de kracht van het gebed: Ook in de GerGem is een grote opwekking zeker mogelijk