Moderator: Moderafo's
Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.
Marnix schreef:Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.
Wat is een slap en vrijblijvend praatje en waar heb je die? Waar verwijs je nou naar? En waarom ga je een slap praatje aanhalen in een topic waar het gaat over tradities, bijvoorbeeld op het gebied van liturgie? Een kerk waar de liturgie moderner is is nog geen kerk waar slappe praatjes worden gehouden en een hobbysfeertje heerst. Zoals ik al aangaf heeft dit te maken met het hart van mensen... en ik ken genoeg christenen die het dan op een manier doen die jij misschien als "hobbyclubje" zou bestempelen, maar waar dat totaal niet het geval is.
Boekenlezer schreef:[
Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Je praat hier alsof men in vrijzinnige kerken niet zalig kan worden. Auw..
parsifal schreef:Emm, waar lees je dat, als alle kritiek zo wordt uitgelegd dan kun je weinig kritiek hebben denk ik.
Boekenlezer schreef:Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.
Marnix schreef:En of iedereen in de kerk weet dat het evangelie een blijde boodschap is is maar de vraag. Lopen mensen daarom soms in het zwart? Is er daarom zo weinig vreugde te vinden tijdens het zingen? Oh ja, blij ben je in je hart, maar we zijn gewend dat niet te uiten. Dat vinden jongeren vaak lastig te begrijpen... het komt nep over, ook al is dat het lang niet altijd.
broeloe schreef:Slappe praatjes is een preek zonder inhoud. Afgelopen zondag was ik ook aanwezig in een dienst met een slap praatje. Het was een historisch praatje over een Bijbelse geschiedenis en de naam Christus heb ik slechts één keer horen noemen.
tja, ik had echt het gevoel van: "zo kan ik het ook"
Stel nu dat ik iedere zondag hieronder moest zitten, dan na verloop van tijd kom ik niet 2x maar 1x, en op den duur kom ik helemaal niet meer.
We kunnen dan wel in een gemeente zitten waar iedereen lief en aardig voor elkaar is, en de dominee een hartstikke toffe vent is, als die man alleen maar een leuk bijbels verhaaltje vertelt is het snel gedaan.
Boekenlezer schreef:Marnix schreef:Hoe kom je daar nou bij. Het is allebei heel belangrijk, en ik denk dat het niet nodig is niet zinvol is in gradaties van belangrijk en minder belangrijk te denken.Boekenlezer schreef:]Zou jij dat dan willen: een beetje gezellig bij elkaar zitten als club, en een 'preek' wat niet meer voorstelt dan een slap en vrijblijvend praatje? Volgens mij gaat dat regelrecht tegen de Bijbel in.
Wat is een slap en vrijblijvend praatje en waar heb je die? Waar verwijs je nou naar? En waarom ga je een slap praatje aanhalen in een topic waar het gaat over tradities, bijvoorbeeld op het gebied van liturgie? Een kerk waar de liturgie moderner is is nog geen kerk waar slappe praatjes worden gehouden en een hobbysfeertje heerst. Zoals ik al aangaf heeft dit te maken met het hart van mensen... en ik ken genoeg christenen die het dan op een manier doen die jij misschien als "hobbyclubje" zou bestempelen, maar waar dat totaal niet het geval is.
Slappe en vrijblijvende praatjes heb je sowieso in vrijzinnige kerken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten