Rosekapje schreef:Ik heb altijd de indruk dat dat dan is omdat zo de collecte was extra geld opbrengt Maar dat is mijn eigen 'slechte' gedachte
Integendeel! Vaak zijn pa of ma weg als de collectezak langs komt. Dus is er dan minder opbrengst (tenzij de andere ouder natuurlijk dubbel geeft). Ik heb wel eens een kind horen zeggen: "pappa, maar de collecte komt zo, moet jij dan niet betalen?"
Tweetietwee schreef:Ik las hier dat ouders hun babies uit de creche halen voor de zegen, dat lijkt me niet nodig en onnodig storend. Als wij in de kerk de zegen ontvangen ervaar ik dat voor mijzelf en allen die bij mij horen. In dat geval zou het dus ook voor de kinderen zijn.
Het is totaal niet storend. Bij ons wordt het orgel bespeeld tijdens de collecte. En als de diakenen klaar zijn zet de organist gelijk het slotlied in, waarna de zegen wordt uitgesproken. Een collecte geeft altijd wat onrust - mensen die hun geld zoeken, aan kinderen geven etc. Dat dan ouders die een kind in de creche hebben opstaan om ze te halen valt niet of nauwelijks op. En kinderen horen er, wat de zegen betreft, gewoon bij. Ze kunnen m.i. niet vroeg genoeg vertrouwd worden met dat stukje uit de eredienst...