waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mar 2005 13:57

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:Nog even apart een reactie hierop. Dit is erg paradoxaal. Alles wat seculier is, is van God los en is dus afgodendienst.

Interessant.. MAAR, wat is jouw definitie van seculier? Is een televisie bijvoorbeeld seculier? :)

Een televisie is op een zich een dood ding, net als een pen of een broodplank of welk voorwerp dan ook. Het gebruik ervan, dat kan wel zeker seculier zijn. En door dat seculier gebruik is in een deel van de ref.gezindte de tv dan ook verboden. En datzelfde geldt ook voor muziek. Overigens is het heel moeilijk om valide argumenten aan te dragen dat discobezoek goddeloos is, als iemand dat zelf niet wil zien.

Ah, een tv is dus neutraal? Dat is fijn, dan zijn we het er iig al over eens dat er ook neutrale zaken zijn. :)
Volgende vraag is: is het mogelijk om christelijk gebruik te maken van de tv? Want niemand zal kunnen ontkennen dat het overgrote gedeelte van de programma's puur seculier (en dus afgodendienst) is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mar 2005 14:35

Raido schreef:Tja ik vind het ookal belachelijk maar er zijn christenen die er zo bij lopen, denk alleen al aan de zanger van Saviour Machine.. ookal zo'n gesminckte aap..

Dat doet hij alleen als hij optreedt hoor.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 mar 2005 15:36

Lalage schreef:
Raido schreef:Tja ik vind het ookal belachelijk maar er zijn christenen die er zo bij lopen, denk alleen al aan de zanger van Saviour Machine.. ookal zo'n gesminckte aap..

Dat doet hij alleen als hij optreedt hoor.
Weet ik wel hoor ;-) maar dan nog..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mar 2005 15:59

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:Nog even apart een reactie hierop. Dit is erg paradoxaal. Alles wat seculier is, is van God los en is dus afgodendienst.

Interessant.. MAAR, wat is jouw definitie van seculier? Is een televisie bijvoorbeeld seculier? :)

Een televisie is op een zich een dood ding, net als een pen of een broodplank of welk voorwerp dan ook. Het gebruik ervan, dat kan wel zeker seculier zijn. En door dat seculier gebruik is in een deel van de ref.gezindte de tv dan ook verboden. En datzelfde geldt ook voor muziek. Overigens is het heel moeilijk om valide argumenten aan te dragen dat discobezoek goddeloos is, als iemand dat zelf niet wil zien.

Ah, een tv is dus neutraal? Dat is fijn, dan zijn we het er iig al over eens dat er ook neutrale zaken zijn. :)
Volgende vraag is: is het mogelijk om christelijk gebruik te maken van de tv? Want niemand zal kunnen ontkennen dat het overgrote gedeelte van de programma's puur seculier (en dus afgodendienst) is.

Het is een drogredenatie die je nu voert. In principe is materie altijd neutraal. Die neutraliteit verandert door het gebruik van de mens in tegen God of voor God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 mar 2005 22:42

Disco?

Psalm 84:11 schreef:Want een dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid.

1 Korinthe 5:11 schreef:Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of eenafgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mar 2005 22:56

Mapleleaf schreef:Disco?

Psalm 84:11 schreef:Want een dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid.

1 Korinthe 5:11 schreef:Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of eenafgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.

Ik ben het geheel met het aanhalen van deze teksten eens, ik vrees echter dat de voorstanders zich niet aangesproken zullen voelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2005 01:39

Heej jij bent vast helderziend, hoe wist je dat? ;)

Maple, 1 Korinthiers 5 was al behandeld en gaat om de situatie binnen de gemeente. De andere tekst, wat sommige disco's betreft vind ik die kloppen maar datgeldt voor lang niet alle disco's. Want wat is een tent der goddeloosheid? Omschrijf dat eens?

En stel je dan de volgende twee vragen:

1. Geldt dit voor alle disco's?

2. Zo ja, kom jij dan ook niet in heel veel gebouwen waar die beschrijving ook op van toepassing is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2005 04:08

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Het is een drogredenatie die je nu voert. In principe is materie altijd neutraal. Die neutraliteit verandert door het gebruik van de mens in tegen God of voor God.

Jij begrijpt ook best dat we tv-programma's niet onder 'materie' kunnen scharen. Maar als je dat dan wil, dan nog is het geen neutrale materie meer, aangezien ze door mensen gebruikt wordt. En nu vraag ik me dus serieus af of je dat dan wel als neutraal ziet en zo ja, waarom een disco dus niet.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 16 mar 2005 08:07

Marnix schreef:Heej jij bent vast helderziend, hoe wist je dat? ;)

Maple, 1 Korinthiers 5 was al behandeld en gaat om de situatie binnen de gemeente.

Er staat inderdaad dat je de gemeente vrij moet houden van dronkaards gierigaards e.d. (De tucht moet dus gehandhaafd worden.) Hij waarschuwt je ook om niet met hen mee te doen, maar bij ze vandaan te blijven!

Marnix schreef:De andere tekst, wat sommige disco's betreft vind ik die kloppen maar datgeldt voor lang niet alle disco's. Want wat is een tent der goddeloosheid? Omschrijf dat eens?

Een tent der goddeloosheid is een plaats waar God niet gediend en geeerd wordt.

Marnix schreef:En stel je dan de volgende twee vragen:

1. Geldt dit voor alle disco's?

2. Zo ja, kom jij dan ook niet in heel veel gebouwen waar die beschrijving ook op van toepassing is?

Ja, dat geldt voor alle disco's. Ik heb nog nooit van een disco gehoord waar ze rekening houden met Gods woord. Kan jij luisteren naar die texten waar Gods naam in wordt ontheiligd en onzededige dingen worden bezongen? Nee, inderdaad niet elk lied is zo, en misschien hoor je helemaal niet wat er gezongen wordt. Maar alleen de muziek is al een reden waarom jij daar niet hoort te zijn.

Je 2e vraag is echt de grootste smoes ooit. Heeft Christus niet gezegd dat we wel in de wereld zijn, maar niet van de wereld! En zegt Paulus ook niet in 1 Korinthe 5:10: want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan. Als op mijn werk of op school dingen gebeuren die ingaan tegen het woord van God, dan betekend dat niet dat ik ontslag moet nemen of een andere school moet gaan zoeken. Ik ben daar in de eerste plaats om een gebod die de Heere me gegeven heeft na te wandelen. En dat weet jij ook wel.
Een disco is enkel een plaats van vermaak. Zoek je vermaak toch in de Heere. Ons hart is al zo'n goddeloze tent. Daar hoeft geen schep bovenop.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 08:18

Het is een drogredenatie die je nu voert. In principe is materie altijd neutraal. Die neutraliteit verandert door het gebruik van de mens in tegen God of voor God. Dit geld ook voor gebouwen dus ook een disco..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 10:00

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Jij begrijpt ook best dat we tv-programma's niet onder 'materie' kunnen scharen. Maar als je dat dan wil, dan nog is het geen neutrale materie meer, aangezien ze door mensen gebruikt wordt. En nu vraag ik me dus serieus af of je dat dan wel als neutraal ziet en zo ja, waarom een disco dus niet.

Omdat de aard van een disco in zichzelf goddeloos is.
Ik ga eens een stukje van de godzalige Thomas Boston citeren en zelf heb ik daar eigenlijk niets meer aan toe te voegen:
"Indien gij inderdaad met Christus gestorven zijt, als in Hem ingeënt zijnde, zo heeft de zonde zijn doodwonden in u gekregen. De band, die uw hart aan uw begeerlijkheden samengeknoopt had, is ontbonden; en gij zijt bezig het adderlijk gebroedsel daarvan in het vuur, in de dagelijkse oefening van de doding, af te schudden.
Maar indien gij niet gestorven zijt, maar alsnog der zonde leeft, zo is het een onfeilbaar bewijs, dat gij geen leden van Christus zijt. Rom. 6:2; "Wij die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?"
En vers 3: "Weet gij niet, dat zoveel als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijnen dood gedoopt zijn?"
En elders zegt hij: "De oude mens is in hen alle gekruist". Gal. 5:24; "Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden". (...) Wilt gij naar het vlees leven, deaar niet tegenstreven, maar deszelfs begeerlijkheden volbrengen; in de zonde en voor de zonde leven, in plaats van derzelve te sterven, en echter voorwenden dat de voldoening van Christus u toegerekend is ter rechtvaardigheid? Voorwaar, gij kunt met al zoveel recht zeggen, dat het bloed van Christus ' t welk voor u vergoten is, vruchteloos is geworden, en dat Hij in zoverre in Zijn oogmerk en toeleg tekort geschoten is,niet voor u te lijden; of dat Hij voor u gestorven is, opdat gij in uwe zonde zonder gevaar zoudt leven. Dit zou een Godslasterlijke belijdenis zijn. Dusdoende is uw vermetel zondig leven en gedrag een gewoonte van een dadelijke Godslastering tegen de Zone Gods, makende Hem de bedienaar der zonde, en bewijst dat uw aanspraak, om de toerekening van Zijn voldoening, ten enenmaal ijdel is.
Ja, van ene waarheid, indien gij een zaligmakend belang in den dood van Christus hebt, is uw oude mens met Hem gekruisigd (Rom. 6:6) en gij zijt met Hem der zonde, der wereld, en der wet gestorven".

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 10:04

Raido schreef:Het is een drogredenatie die je nu voert. In principe is materie altijd neutraal. Die neutraliteit verandert door het gebruik van de mens in tegen God of voor God. Dit geld ook voor gebouwen dus ook een disco..

Het doel van een disco is duidelijk; werelds vermaak, en is dus niet neutraal.

doornroosje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor doornroosje » 16 mar 2005 14:24

jas schreef:
Raido schreef:Het is een drogredenatie die je nu voert. In principe is materie altijd neutraal. Die neutraliteit verandert door het gebruik van de mens in tegen God of voor God. Dit geld ook voor gebouwen dus ook een disco..

waar leg je de grens tussen werelds of niet? is thuis met vrienden schik hebben en alcohol drinken ook werelds??

al moet ik toegeven: ik heb bestvaak de radio aan aar als je dan goed naar de teksten luisterd word er vaak in gevloekt! En gaan er heel erg veel liedjes seks
leven is het meervoud van lef!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 14:25

doornroosje schreef:
jas schreef:

waar leg je de grens tussen werelds of niet? is thuis met vrienden schik hebben en alcohol drinken ook werelds??

al moet ik toegeven: ik heb bestvaak de radio aan aar als je dan goed naar de teksten luisterd word er vaak in gevloekt! En gaan er heel erg veel liedjes seks

Lieve kind, ja, dat is ook werelds. Maar je geeft zelf het antwoord al.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 mar 2005 15:49

En wat vinden jullie dan van Christendisco's en optredens met bandjes, zoals salmine?
www.saltmine.nl
Er zijn nl ook strenge Christenouders die hun pubers verbieden om zelfs daar heen te gaan.

Ikzelf ben trouwens een ware zondares, daar ik zangeres ben en in cafe's, bruiloften, partijen, feesten en theaters zing.
Maar het scheelt nog dat de meeste teksten die ik doe, gospels zijn, dus over God en Jezus gaan, maar ik zing ook Ierse volksliederen en die gaan meestal alleen over sigaretten, whiskey en wilde vrouwen :oops:

Terug naar “Archief”