God egoistisch..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2005 00:46

Johanne schreef:
Marnix schreef:Jezus = God. God draaide in principe zelf voor de straf op. Hij dacht niet: Ik laat het wel iemand anders doen.... Dan heb ik er geen last van. God egoistisch? Heeft het Hem niets gekost? Het kostte Hem een stuk van zichzelf.... Zijn Zoon... denk je dat dat Hem heeft koud gelaten? Dat Hij gevoelloos toekeek toen Jezus aan het kruis hing, toen de eenheid tussen Hem en Zijn Zoon onderbroken werd?

Ja, dat is wel zo :)
Maarr waarom moest dat dan zo, ik bedoel als God almachtig is, waarom kon Hij dan niet gewoon zo zeggen van het is goed, waarom moets Hij dan toch eerst zoiets laten gebeuren...? Hmmm ik zal proberen hier voortaan niet meer zo diep over na te denken....

Maar misschien ben ik er wel helemaal niet blij mee dat ik besta enzo... moet ik iemand prijzen die voor Zijn eigen zin/plezier mensen heeft gemaakt, terwijl die mensen er zelf helemaal niet blij mee zijn....

Waar ben je niet blij mee? Met het feit dat Hij je schiep? Of met het feit dat Hij je redde?

Met het feit dat Hij mij wil redden ben ik natuurlijk wel blij ja...
Alleen waarom heeft Hij mij geschapen vraag ik me af... maar goed dat zal wel in een ander topic thuishoren ofzo...[/quote]

Mensen maken een schuld... God gaf het aan in het paradijs... Hij kan niet tegen kwaad en wil dat we goed doen. Daarom schiep Hij ons ook zo... en dat hoefden we alleen maar zo te houden.... Die schuld is er en met woorden wordt schuld niet ongedaan gemaakt. Vandaar.... die schuld moest weg.... en dat kunnen we zelf niet.... en God kon ook niet in zijn vingers knippen of het door de vingers zien (dan zou wat God zegt en doet niet meer bij Hem passen)

Waarom Hij je schiep? Omdat Hij van je houdt... Hij schiep de mensen en zag dat het goed was.... en Hij wil dat het weer goed wordt. Daar heeft Hij ALLES voor over, zelfs zijn Zoon.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 02 feb 2005 10:28

ik hoorde pas van een vriend deze gedachten... ik had er zelf nog nooit zo over nagedacht, dat je God zo als egoïstisch kan zien. Maar toen hij het zo zei, kon ik deze gedachten ook niet meer loslaten... dus ik zat ook wel een beetje met die vragen. Gaaf dat er n topic over is :)

Marnix schreef:Jezus = God. God draaide in principe zelf voor de straf op. Hij dacht niet: Ik laat het wel iemand anders doen.... Dan heb ik er geen last van. God egoistisch? Heeft het Hem niets gekost? Het kostte Hem een stuk van zichzelf.... Zijn Zoon... denk je dat dat Hem heeft koud gelaten? Dat Hij gevoelloos toekeek toen Jezus aan het kruis hing, toen de eenheid tussen Hem en Zijn Zoon onderbroken werd?

gaaf antwoord!!! Bedankt!! hier kan ik echt wat mee...
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 feb 2005 10:36

God heeft ons zo gemaakt dat wij van Hem en Zijn schepping kunnen genieten. En hij van ons kan genieten omdat wij van Hem genieten. (En wij weer daarom van Hem kunnen genieten :wink:).

Sterker nog hij heeft zijn zoon gegeven zodat wij weer van elkaar kunnen genieten! De gemeente wordt niet voor niets Gods bruid kunnen genoemt! Dus nee, God is niet egoistisch, hij heeft ons geschapen zodat wij van Hem konden genieten! (Als het niet zo was had hij net zo goed op een andere planeet een nieuwe schepping kunnen beginnen, en ons aan ons lot overlaten).
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2005 12:43

God eren is dan ook niet een verplichting.... De bijbel laat duidelijk zien dat God daar helemaal geen rpijs op stelt, op het verplicht brengen van offers. Offer God lof, geef Hem je dankbaarheid (psalm 50)

God wil geen verplichte bedankjes... Hij wil dat je van Hem houdt, dankbaar bent, niet omdat dat moet maar omdat Hij je zoveel geeft. Het moet uit je hart komen, dat wil Hij hebben. Want Zijn hart gaat naar jou uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2005 13:17

Johanne logische gedachte.. of toch niet..
iig niet terecht!

God maakte zo'n mooie wereld! En dacht het zou jammer zijn als er niemand is op de aarde de geniet van deze planeet. En ja God maakte mij en blies mij levensadem (zijn geest) in mijn neus. Zo werd ik een levend mens. Ik leefde in diepe vrede met God en in eenheid met de natuur. Toen is het gebeurt ik ben gaan luisteren naar de duivel (de vader der leugenen notabene). Hij zij dat God die mij zo mooi gemaakt had een leugenaar was.. Ik (stom) heb gelooft in zijn leugen, ik heb voor de duivel en mezelf gekozen i.p.v afhankelijk te zijn van God. Ik d8 k red me zelf wel, ik heb God toch niet nodig! De duivel kan zijn gang gaan nu op aarde.. zolang wij de duivel blijven volgen.

Nu zit ik in die wereld vol ellende, verdriet.. (logisch als wij het roer van de aarde over hebben gegeven aan de duivel) Mij eigen schuld, ik heb de duivel gelooft en Hem de koning van de aarde gemaakt.

Gelukkig is God zelf naar de aarde gekomen om mij weer te bevrijden van de duivel die koning was over mij! Hij heeft mij gered uit de moordenaarshanden van de duivel! En zo is hij voor iedereen op aarde gekomen. Hij wil ons overzetten van een wereld van verdriet naar een geweldige leven!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: God egoistisch..?

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2005 13:20

Johanne schreef:Dan vraag ik me toch af, God is toch almachtig, waarom moet Zijn Zoon dan sterven om de dood te overwinnen en de weg naar God weer vrij te maken voor de mensen. Kan God dat niet gewoon zelf..?

God is almachtig.. dat wil zeggen dat Jezus (God) boven de duivel staat, en dat Hij hem zal overwinnen! Jezus is sterk genoeg om ons te verlossen van de duivel..

God wil wel.. maar er willen zo weinig mensen dat God het weer goed maakt op aarde.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Jansen
Mineur
Mineur

Re: God egoistisch..?

Berichtdoor Jansen » 02 feb 2005 15:16

Johanne schreef:...Vervolgens zend God Zijn Zoon om voor onze zonden te sterven en zo de dood te overwinnen zodat wij weer bij God kunnen komen...
Dan vraag ik me toch af, God is toch almachtig, waarom moet Zijn Zoon dan sterven om de dood te overwinnen en de weg naar God weer vrij te maken voor de mensen. Kan God dat niet gewoon zelf..?

God heeft dit in wezen ook zelf gedaan, Hij is immers een drie-enig God.
God is goed maar ook rechtvaardig en zonde MOET Hij bestraffen (anders zou dat strijdig zijn met zijn rechtvaardigheid) , in het oude verbond werd de straf gedragen door de slachtdieren. God heeft echter zelf (Jezus en God zijn immers 1) de straf gedragen, Hij heeft Zichzelf vernederd voor ons, in Zijn Zoon. Daarom mogen wij straks, wanneer God ons zou moeten straffen, aanspraak maken op de straf die gedragen is door de Hogepriester die ons een Voorspraak bij de Vader is.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Terug naar “Archief”