Goede Werken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 jan 2005 12:36

Riska schreef:Doet mij denken aan een Paaswake. Een donkere kerk, waarin de kaars wordt binnengedragen en ieder steekt een eigen kaarsje aan aan de grote kaars. Al die kleine lichtjes samen zetten een kerkzaal in het volle licht! ( mag helaas niet meer van de brandweer, maar goed, jullie begrijpen wat ik bedoel). Kortom: laat dat lichtje schijnen op jouw plek en laat de rest maar aan God over (en dat bedoel ik heel letterlijk!)

Riska

Inderdaad doet de brandweer daar moeilijk over, alhoewel er nog wel manier zijn te bedenken om dit toch te kunnen doen hoor.
Inderdaad is dit zo indrukwekkend mooi.
Bij ons in de gemeente mag het gelukkig wel en ik verheug me er nu al weer een beetje op. Wat kan "licht" toch een gigantisch diep symbool zijn.

Soms denk ik wel eens dat in de behoudende kerken het begrip "goed werken" is weggedrukt als reactie op het begrip "goede werken" binnen de RKK. Wij moeten goede werken doen, iedereen op zijn eigen plaats en binnen het kader van de eigen mogelijkheden.

"Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?”

Een zeer terecht aangehaald citaat door Black Tigger.

Een persoon die 's zondags drie keer in de kerk zit, voor mijn part in de ouderlingenbank of op de kansel, maar die 's maandags een bedelaar voorbij loopt is in mijn ogen geen christen.

En je hebt gelijk hoor, ieder op zijn manier en met de mogelijkheden die God je gegeven heeft. Maar dan ook vanuit de opdracht dat wij als chistenen een lichtend licht en een zoutend zout moeten zijn. Het is niet zo vrijblijvend. Het is een duidelijke opdracht.
onze goede werken brengen ons niet dichter bij God, maar ze zouden best wel eens het middel kunnen zijn Hij wil gebruiken om iemand anders bij Hem te brengen.

Goede werken zijn ook niets om jezelf over te verheffen. "Laat je linkerhand niet weten wat je rechthand doet." Maar in mijn optiek is het je dure plicht als christen om er te zijn voor de mensen om je heen. En dat kan op allerlei manieren. En niet alleen voor die eenzame bejaarde uit je eigen veilige kerkgemeenschap, maar voor iedereen!

André

Berichtdoor André » 24 jan 2005 15:29

kurtyo schreef:Hoe omschrijf je 'je naaste'? Maar goed, dat is een ander punt...

Even een kleine poging:

Je naaste is de man of vrouw die (probeert) voor te kruipen bij de kassa in de supermarkt.
De m/v die op straat van de fiets valt.
Mede refowebbers waar je een luisterend oor voor kunt zijn.
Een gemeentelid waar jij hulp kunt bieden omdat ze nachtmerries heeft omdat haar PC niet meer werkt.
Zoals ik al eens genoemd heb een praatje maken met eenzame of oude mensen.
Mensen in je familie/vrienden/kennissenkring.
Mensen binnen je bereik die je kunt helpen met psychische probleempjes

Misschien heb je zo een begin............

En als het goed is werkt het ook weer zo in Azie, of waar ter wereld ook.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Goede Werken

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2005 21:36

-Rianne- schreef:In Openbaringen 2: 23 staat: 'En ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.'

Schrikken jullie daar nu niet een beetje van? Ik wel... ik denk dan: doe ik wel genoeg goede werken? Doe ik uberhaupt wel goede werken.. Ik ben bang dat de dingen die ik doe, voornamelijk voor mezelf zijn. En een weekje bij een evangelisatieproject zijn, of wat geld geven aan mensen die het hard nodig hebben, dat is eigenlijk nauwelijks wat.
Als je het journaal ziet en ziet wat er allemaal gebeurt in deze wereld, dan kan ik me best een beetje schuldig voelen dat ik daar helemaal niet ben om te helpen. Of denk en zeg: oh, wat is het toch erg.. en doorga met mn leventje.
Hoe denken jullie hierover? Heb je het gevoel dat je wel 'goed zit' met je goede werken?
Wat verstaan we eigenlijk allemaal onder goede werken?

Best ingewikkeld onderwerp, wat nogal wat bijbelstudie vereist, om hier het juiste zicht op te krijgen.
Op http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=9598&start=45 (bovenste bijdrage van mij) heb ik een en ander uiteen gezet, wat met dit onderwerp te maken heeft.
Ik denk dat het belangrijk is om zicht te hebben op de héle Bijbel, om dit te begrijpen. Terwijl het mij opvalt dat ik in deze discussie alleen nog maar NT-teksten gezien heb.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

brammetje
Mineur
Mineur

Re: Goede Werken

Berichtdoor brammetje » 25 jan 2005 21:45

Boekenlezer schreef:
-Rianne- schreef:In Openbaringen 2: 23 staat: 'En ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.'

Schrikken jullie daar nu niet een beetje van? Ik wel... ik denk dan: doe ik wel genoeg goede werken? Doe ik uberhaupt wel goede werken.. Ik ben bang dat de dingen die ik doe, voornamelijk voor mezelf zijn. En een weekje bij een evangelisatieproject zijn, of wat geld geven aan mensen die het hard nodig hebben, dat is eigenlijk nauwelijks wat.
Als je het journaal ziet en ziet wat er allemaal gebeurt in deze wereld, dan kan ik me best een beetje schuldig voelen dat ik daar helemaal niet ben om te helpen. Of denk en zeg: oh, wat is het toch erg.. en doorga met mn leventje.
Hoe denken jullie hierover? Heb je het gevoel dat je wel 'goed zit' met je goede werken?
Wat verstaan we eigenlijk allemaal onder goede werken?

Best ingewikkeld onderwerp, wat nogal wat bijbelstudie vereist, om hier het juiste zicht op te krijgen.
Op http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=9598&start=45 (bovenste bijdrage van mij) heb ik een en ander uiteen gezet, wat met dit onderwerp te maken heeft.
Ik denk dat het belangrijk is om zicht te hebben op de héle Bijbel, om dit te begrijpen. Terwijl het mij opvalt dat ik in deze discussie alleen nog maar NT-teksten gezien heb.

Vergeet even niet dat God je wel ziet in wat je bent , Hij heeft je geschapen en weet wat je in je mars hebt . :D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 21:57

Ach, van nature hebben we niets verdiend. God beloont de goede werken. Is daar dan iets verdienstelijks in, in die goede werken? Niet van onze kant! Alles wat er van onze kant bijgedragen wordt is zwart, enkel zonde, maar wat een wonder als er nog eens goede werken voort mochten komen door de Geest. Uit God, uit enkel genade, in Christus. Dan krijgt die lieve Borg en Zaligmaker alleen de eer. Niets uit ons, alles uit Hem! Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen!

God beloont het goede werk dat Christus voladaan heeft voor Zijn volk. Ziet ge dat? Voldaan. Zijn werk is volkomen. Er hoeft niets meer van ons bij. Wat Hij gedaan heeft is genoeg.

het zou niet best wezen als we nog wat bij moeten dragen tot onze zaligheid, want dan was het voor eeuwig verloren. Ik loop alleen maar weer bij de Heere vandaan. Die vervloekte zonden. Die vervloekte eigen werken en eigen grondjes. Die hebben geen eeuwigheidswaarde, dat heeft alleen het werk dat Hij volbracht heeft.

Onbegrijpelijk hé? Dat Hij nog om wil zien naar zo'n afkerig volk. En dat enkel uit genade. Alles genade. Vrije soevereine loutere genade.
God zal Zijn Waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.

Kom, Heere Jezus Christus, ja, kom haastiglijk!

Het eigen ik en mijn,
Dat is mijn grootste pijn.

André

Berichtdoor André » 25 jan 2005 23:09

Caprice schreef:Onbegrijpelijk hé? Dat Hij nog om wil zien naar zo'n afkerig volk. En dat enkel uit genade. Alles genade. Vrije soevereine loutere genade.

Nee ik vind het niet geheel onbegrijpelijk, als ik de bijbel lees over het volk Israel dat vertrekt uit Egypte, telkens moppert op God onderweg naar het beloofde land.
Dit is voor mij persoonlijk ook een grond dat God van mij houd ook al doe ik verkeerde dingen.
Als God iets begint zet Hij dat ook door, dit mag onze troost zijn in dezen.
Dat Hij, ook ons begeleid naar het beloofde land!!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 23:21

het is juist wel onbegrijpelijk, God had het volk Israel bijna uitgeroeid maar Mozes sprong voor hen in de bres.

André

Berichtdoor André » 25 jan 2005 23:27

Yael schreef:het is juist wel onbegrijpelijk, God had het volk Israel bijna uitgeroeid maar Mozes sprong voor hen in de bres.

Excuses voor de onvolledigheid, ik denk meer als dat ik opschrijf 8)
Voor Mozes in de plaats is nu natuurlijk Jezus gekomen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 23:28

André schreef:
Yael schreef:het is juist wel onbegrijpelijk, God had het volk Israel bijna uitgeroeid maar Mozes sprong voor hen in de bres.

geeft niet joh :wink: en dat klopt wat jij zegt nu vul je mij aan. :P

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 26 jan 2005 17:37

André schreef:

Zou Mozes en Later Jezus niet precies volgens Gods plan hebben gehandeld ?

Zij luisterde blijkbaar naar God .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2005 12:38

brammetje schreef:
André schreef:

Zou Mozes en Later Jezus niet precies volgens Gods plan hebben gehandeld ?

Zij luisterde blijkbaar naar God .

Dat ongetwijfeld.
Maar Gods plan is blijkbaar niet statisch, zoals de Bijbel ons duidelijk maakt. Er zit een heel paradoxale kant aan. In dat opzicht is God voor ons niet te begrijpen:
- Hij is Alwetend, heeft alles van te voren verordineerd,
- toch zit er dynamiek in Zijn doen, zoals je dat in de Bijbel tegenkomt.
In een kerkverband als de Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben ze die paradox opgeheven - in ieder geval in de officiële leer - door alleen aandacht te hebben voor Gods besluiten van eeuwigheid. Effect: een heel groot en belangrijk deel van de bijbelse boodschap blijft dan buiten beeld.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 31 jan 2005 14:11

Boekenlezer schreef:- Hij is Alwetend, heeft alles van te voren verordineerd,
- toch zit er dynamiek in Zijn doen, zoals je dat in de Bijbel tegenkomt.
In een kerkverband als de Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben ze die paradox opgeheven - in ieder geval in de officiële leer - door alleen aandacht te hebben voor Gods besluiten van eeuwigheid. Effect: een heel groot en belangrijk deel van de bijbelse boodschap blijft dan buiten beeld.

Idd, te denken valt b.v. aan Hizkia mag langer leven na gebed met God, er zijn zoveel voorbeelden waar je kunt zien dat bidden praten met God is.
Tis inmiddels wel offtopic, maar ook het uitleggen van Zondag 10 in de Ger. Gem. is m.i. niet zoals het is.

Terug naar “Archief”