wat vinden jullie van house party's hardcore

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2005 08:38

DavidOpposite schreef:Er is maar één soort hardcore en die heeft niks met house te maken.
Echt niet *gilt een gassie met Neophyte jasje aan* bleerd : hardcore will never stop to exict. gabber ben je niet voor even, gabber ben je voor je leven.

Begin jaren 90 ontstond in Rotterdam een harde, snellere variant van de populaire House-muziek als reactie op de House van de Amsterdamse scène, waar hardcore-liefhebbers werden geweigerd in discotheek RoXY. In de Rotterdamse discotheek Parkzicht begon de meest populaire jeugdcultuur die Nederland ooit gekend heeft.

Rotterdam Terror
Deze house-variant werd door een Amsterdamse dj cynisch "Gabberhouse" genoemd, naar het Joodse woord voor 'maten' of 'vrienden'. Deze Gabbercultuur, of eigenlijk lifestyle, groeide zeer snel en was op het hoogtepunt in 1993 en 1994. Daarna werd het commercieel en populair buiten de kleine kring van het begin. De harde kern van de Gabbers van het eerste uur was toen alweer wat anders gaan doen. De oorsprong van Gabber (het afzetten van Rotterdam tegen Amsterdam) zorgde dat Gabber een duidelijke regionale uitstraling kreeg, maar men ook trots op was. Een hoop gelazer ontstaat als in het midden van de jaren 90 Gabbers steeds vaker een Nederlands vlaggetje op hun bomber gaan dragen. Een aantal scholen verbiedt het vlaggetje, net als wat er nu gebeurt met Lonsdale-kleding.

En die feesten? ik lach me de breuk hoor, om al die sneue gasjes te zien, vuistje in de lucht, dreun dreun dreun... woehaa!

http://beefcake.nl/index.php?itemid=610

Dus ik ben eens op zoek gegaan naar iets meer informatie hierover, en daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat RTC verderfelijk is. (Denk aan een titel als: "God is a gabber")
Acire, even dit, Rotterdam Terror Corps komt uit Rotterdam, aangezien het woord gabber puur Amsterdams is, betekend het in deze term: God is een kaalhoofdig individu, die naar Gabberhouse luisterd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 jan 2005 11:00

TheKeimpe schreef:
DavidOpposite schreef:Er is maar één soort hardcore en die heeft niks met house te maken.

Ook niet qua ontstaansgeschiedenis?
En wat is je mening daarover?

ghihihi.....ik weet wat je bedoelt David. . . . Maar helaas heeft de term hardcore in NL wel een link met house. Alhoewel house? Tja, m.i. ik de zgn. gabber meer een beweging en subcutuur die niet meer zoveel met de muziekstijl house te maken heeft. Voor mij persoonlijk heeft house nog het meest te maken met de zwarte house uit Chicago, NewYork en de techno uit Detroit.

Ik heb zelf house leren kennen als garage-house en deephouse. Van loom tot swingend neigend naar gospel en latin. Veel ritme, vocalen waarbij het gevoel van blijdschap tot diepe droefheid gaat.

House is wereldwijd gegaan en heeft zich overal verschillend ontwikkeld. Ik vind het in die zin intrigerend waarom juist in Nederland zo'n harde snelle variant is ontstaan en zo masaal leeft / leefde. Wat zegt dit over Nederland en zijn jongeren?

Ik merk wel dat ik in a'dam leef. Uit auto's in mijn buurt dreunen meer de hiphop beatz en marokkaanse coucousgrooves. Verder is het uitgaansleven hier niet zo hard en het pubiek redelijk internationaal. Gabber leeft niet zo in het uitgaansleven.

Maar goed deze topic is gelabeld onder 'geloof en leven.' hm . . . ik heb weinig te bieden voor de jongelui die zich in deze subcultuur bewegen. ik heb wel veel gesprekken gehad met jongeren over muziek. ik merk dat ze een heel eenzijdig beeld hebben en dat zgn peer-pressure groot kan zijn. Daarnaast zijn jongelui nou eenmaal zuperenergiek.
Al vind ik het nogal wat dat veel jongeren veel heftige drugs gebruiken op zulke parties. Maar dat is van alle leeftijden.

Momenteel ben ik wel bezig met het voorbereiden van een kerkdienst. Welke muziek, waarom, wat wil ik toevoegen? Ik sta er niet alleen voor maar de muzikale input is mijn deel.
Ik zal voornamelijk instrumentaal draaien omdat er woorden aan toegevoegd worden.

In ieder geval wil ik Oi Va Voi 's 'mistakes that we made yesterday' draaien en daarna met z'n allen knielen en vragen om vergeving. ik heb een mooie remix van dit nummer, snel met jiddische invloeden, strijkers, akoestische gitaar. . . en als ik goed luister beleef ik dit heftiger dan Gabber.

vrede, scape

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2005 11:20

hohoho... trapt heel hard op de rem, over welke hardcore heb jij het nu scape? de punk-hardcore (DE hardcore), of de hardcore-house, terror, gabber of hardstyle of hoe je het ook wil noemen...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 jan 2005 11:34

Raido schreef:hohoho... trapt heel hard op de rem, over welke hardcore heb jij het nu scape? de punk-hardcore (DE hardcore), of de hardcore-house, terror, gabber of hardstyle of hoe je het ook wil noemen...

hm, iedere subcultuur heeft zo z'n harcore. Het hadden het in deze topic m.i. over de hardcore vorm geclaimd door gabbers, Maar ik weet dat David het koppelt aan punk. Overigens spreekt hardcorepunk mij inhoudelijk meer aan. Er zijn teksten die over iets gaan, een standpunt of levensfilosofie. . . Maar ook de hardocre punk blijft voor mij herrie.

Ook hiphop heeft z'n hardcore . . . alleen harde beats met harde of radicale teksten. Of wat van Hardcore Drumm&bass, snoeihard met bassen die je letterlijk wegblazen . . . daarbij is de hardcorepunk kinderwerk :mrgreen: . . . .

Ik had het in ieder geval over hardcore die voortgekomen is uit de house . . .

vrede, scape

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 13 jan 2005 19:28

Op zich heb ik tegen hardcore, house en dance muziek geen probleem (het is niet mijn smaak, dat moge duidelijk zijn)

Ik ben er niet op tegen zolang:

- er in die soort pubs en bars en uitgaansgelegenheden geen xtv, drugs etc.. worden gebruikt
- er geen duivelse teksten of Godslastering wordt gepraat.

Dan heb ik er persoonlijk geen problemen mee. Maar iedereen persoonlijk natuurlijk !
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2005 20:32

Ik vind het meestal niet om aan te horen.... daarnaast zijn hardcore- en housefeesten niet mijn stijl... en vind ik de sfeer daar ook ronduit slecht.... ik zou daar nooit heengaan.

Het enige wat nog wel eens leuk kan zijn is een gouwe ouwe happy hardcorenummer op een gewoon feestje.... Maar daar houdt het dan ook echt mee op :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 13 jan 2005 21:41

Na enige nummers gehoord te hebben, kom ik tot de conclusie dat ik net zo goed mijn pc kan laten vast lopen in een race-computer-game.
maarja puur mijn mening, anderen vinden hc-punk alleen maar geschreeuw.

voor mij is zo'n feest geen feest, k'zou er nooit heen gaan.
Iedereen is gek behalve jij

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jan 2005 02:22

Marnix schreef:Het enige wat nog wel eens leuk kan zijn is een gouwe ouwe happy hardcorenummer op een gewoon feestje.... Maar daar houdt het dan ook echt mee op :)

Hehe, ja, happy hardcore is hip. 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jan 2005 08:22

Paul Elstak zei het zo: Happy is voor homo's, Happy is hip, inderdaad heerlijke muziek, vooral Dune vind ik prettig... En de sfeer op een zo'n feest, 1x bij de MoH geweest, sjow wat een herrie :? kijk eens bij de foto's op www.gabber.nl, dan weet je hoe het er aan toe gaat.. Hardcore (RTC/Neophyte en MoH), niks voor mij!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 jan 2005 10:44

Als er dan toch een beat in zit, laat het dan een harde zijn. Ik kan DJ Paul Elstak wel waarderen. Lalage, je praat onzin. Iets wat Tiesto doet heeft absoluut WEL muzikale (toegevoegde) waarde! Vooroordelen en oogkleppen??

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jan 2005 11:07

:) het gaat mij ook niet om de beat Kurt maar om de maffe heliumstemmetjes, en de beat, trouwens, de Party Animals hebben zo'n afgekapt beatje, geen zware dreun, maar zo houterig. Wel gaaf trouwens, en inderdaad als er een beat in zit doe dan ook een goeie... en draai het hard, je moet het voelen niet horen :)

AssiFv
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor AssiFv » 14 jan 2005 20:02

Ik ben al sinds zeer lange tijd een House fan, en mn ouders zijn hier niet altijd even blij mee.

Iemand ooit een 'preek' van Vreugdenhil gehoord? (ik bedoel die ex - artiest)

Afgelopen zomer ben ik voor het eerst (en voor het laatst) naar een house party geweest, NJOY

Ik had er erg hoge verwachtingen van. Het was leuk om een beetje te springen op Dana. De muziek staat zo hard dat het echt zwaar cool klinkt.

De reden dat ik niet meer ga is de sfeer die op zo'n feest hangt. Het is puur ieder voor zich genieten. Ik had totaal niet het idee dat het gezellig was. Naderhand had ik er ook een 'leeg' gevoel over.

Na een gewoon feest voel ik me blij en gellukig. Na NJOY niet. Volgens mij heeft God mij willen laten zien dat ik daar niet thuishoor.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: wat vinden jullie van house party's hardcore

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 jan 2005 20:43

henkjan schreef:ik wil graag jullie mening horen !!!!!!!!!!

Niet okee.
Gevaarlijk, want je komt in een niet al te fris wereldje en daar kan je in blijven hangen en dan kom je er weer moeilijk van los.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jan 2005 11:28

kurtyo schreef:Als er dan toch een beat in zit, laat het dan een harde zijn. Ik kan DJ Paul Elstak wel waarderen. Lalage, je praat onzin. Iets wat Tiesto doet heeft absoluut WEL muzikale (toegevoegde) waarde! Vooroordelen en oogkleppen??

Ik zegt niet dat Tiesto geen muzikale waarde heeft. Ik doelde op de house die in was in de jaren '90 en dan nog alleen op wat ik daarvan gehoord heb. Ik weet niet eens wat Tiesto precies doet, maar heb er wel eens wat van gehoord en dan behaagde het mijn oren nou niet bepaald.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 15 jan 2005 11:31

Kben het eens met mariamagdalena

Ik denk dat je bij alles wat je doet, je moet afvragen of je dat wel kunt verantwoorden voor God. Alsof God over je schouder meekijkt. (Is in principe ook zo).
Ik denk dat je heel erg voorzichtig moet zijn met sowieso alle muziek. Als het niet ter ere van God bedoeld is, dan is het denk ik sowieso af te keuren. En als God een gabber wordt genoemd, vind ik dat niet getuigen van veel eerbied voor Hem.

Lees eens wat vragen na die gesteld zijn op refoweb aan dhr Vreugdehil! Die weet er zelf best veel van. (Meer dan ik....)

Persoonlijk denk ik dat je niet altijd grenzen moet opzoeken van, ja dit kan nog net, en dit kan net niet meer. Want zo loop je veel meer gevaar om zelf meegesleurd te worden. Je kunt misschien maar beter van die grenzen vandaan blijven, weet je zeker dat je goed zit.

Terug naar “Archief”