Jas vergeten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Is het enkel een practische mededeling van Paulus?

Ja, en niet meer dan dat.
49
71%
Nee, het heeft ons meer te zeggen
20
29%

Totaal aantal stemmen: 69

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2004 10:42

Het is een praktische mededeling, lijkt me duidelijk, toch kun je in deze mededeling zien dat Paulus een gewoon mens was, en geen superman die niks vergat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 nov 2004 15:41

oke.. laten we een de NBV is toetsen :mrgreen:

2 timotius 3

16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 nov 2004 15:47

hijwel schreef:oke.. laten we een de NBV is toetsen :mrgreen:

2 timotius 3

16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,

Ahum, voor de evenredigheid hier toch ook dezelfde tekst uit de SV er bij :lol:
2 Tim 3 schreef:16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Afijn dat voor het evenwicht. :mrgreen:

Ehm ik denk dat dit een zuiver praktische mededeling is, en dat het de complete brief van Paulus aan Timotheus is die opgenomen is, inclusief de groeten, en vergeten jas.
Of we er wat van kunnen leren? Misschien toch wel, om ook toe te geven dat we stommiteiten uithalen. Ook Paulus geeft hier aan dat hij niet volmaakt is en een jas vergeten was mee te nemen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 nov 2004 16:17

behalve dat het een praktische mededeling is, geeft het ook praktische informatie die helpt de reizen van Paulus te reconstrueren en zo beter inzicht te geven in het werk van Paulus.

Het geeft dus zeker een meerwaarde al is die mijns inziens 'niet zo groot'.
The one thing you can give and still keep is your word.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 nov 2004 16:18

PeterD schreef:Ehm ik denk dat dit een zuiver praktische mededeling is, en dat het de complete brief van Paulus aan Timotheus is die opgenomen is, inclusief de groeten, en vergeten jas.
Of we er wat van kunnen leren? Misschien toch wel, om ook toe te geven dat we stommiteiten uithalen. Ook Paulus geeft hier aan dat hij niet volmaakt is en een jas vergeten was mee te nemen.

haha, ja dat kunnen we er best van leren... haha..

oke ff een voorbeeld...

Ik zit dicht bij het openhaart. Ik ben aan het praten met God. En God geeft mij antwoorden op mijn vragen in de bijbel. Ik moet moet zo weg naar een vriend. maar besluit nog tot God te bidden of je nog wat moet doen. Ik sla de bijbel open en ziet dit staan: "13 Als je komt, neem dan de mantel mee die ik in Troas bij Karpus heb laten liggen, en ook de boeken, vooral die van perkament. " ...

haha, Is het niet wonderlijk dat God zelfs zorgt voor de jas van mijn vriend?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 nov 2004 20:48

Twee dingen blijken uit deze mededeling:

1. Paulus vertrek uit Troas is overhaast geweest, hij heeft wellicht moeten vluchten en niet alles mee kunnen nemen. Het ontbreken van een jas in een koude dodencel is dan extra lijden om Christus wil.
2. Paulus heeft kennelijk geen geld gehad voor een nieuwe jas. Hij leefde toen dus in een armoedige toestand. De evangeliebediening heeft hem niet veel geldelijk gewin gebracht.
Laatst gewijzigd door Maja de Bij op 15 nov 2004 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 20:50

Maja de Bij schreef:Twee dingen blijken uit deze mededeling:

1. Paulus vertrek uit Troas is overhaast geweest, hij heeft wellicht moeten vluchten. Daarom is het ontbreken van een jas in een koude dodencel extra lijden om Christus wil.
2. Paulus heeft kennelijk geen geld gehad voor een nieuwe jas. Hij leefde toen dus in een armoedige toestand. De evangeliebediening heeft hem niet veel geldelijk gewin gebracht.

Ha, toevallig gisteravond nog een preek over gehoord. :D Daar werd me verteld dat hij waarschijnlijk snel wegging omdat hij bezorgd was over de gemeente in Korinthe en dat hij snel Titus wilde meeten om nieuws daaromtrent van hem te krijgen.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 15 nov 2004 21:22

Het is nu de vraag wat er hier door Paulus met "Schrift" bedoeld wordt. De tekst die jij noemt staat in dezelfde brief van Paulus aan Timotheus en het lijkt me sterk dat Paulus zijn eigen brief, met daarin die mededeling, als de Schrift zag. Hij had er waarschijnlijk geen idee van dat zijn brieven ooit nog eens in de canon opgenomen zouden worden en ze zijn iig niet met dat doel geschreven.. lijkt me.

Paulus wist al dat zijn woorden gezaghebbend waren. De brieven van Paulus waren bekent en werden al door gemeentes uitgewisseld. (Petrus had al kennis van de brieven) Petrus erkend hier dat Paulus door Gods wijsheid geleidt werd.(2petrus 3:14-16)En dat de woorden van Paulus gezaghebbend zijn. Daarbij wil Hij de boeken hebben zeker die van papyrus, wat lijkt op het OT.

gr.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 nov 2004 23:29

Ok, als ik de meningen een beetje samenvat dan gaat de overgrote meerderheid toch voor een praktische mededeling. Veelal met de kanttekening dat die ons best wat kan vertellen. Hetzij over Paulus' situatie, over Paulus' aard, over de aard van de inspiratie van de bijbel en noem maar op.

Daar heb ik allemaal niet zo'n moeite mee. Jas beweerde echter dat er ook in dit vers sprake was van heilsverkondiging. Mijn vraag is dan ook of we menen dat dat het geval is. Ik formuleer de vraag dan ook opnieuw: heeft deze tekst voor ons van directe theologische boodschap. Of met andere woorden: geeft deze tekst ons informatie die van belang is met het oog op onze redding of heiliging?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

André

Berichtdoor André » 15 nov 2004 23:45

Nee, ik vind het te ver gezocht, om dit schriftgedeelte zo uit te leggen dat er misschien een theologische boodschap in verweven zit, ergens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 00:20

yezz schreef:
Het is nu de vraag wat er hier door Paulus met "Schrift" bedoeld wordt. De tekst die jij noemt staat in dezelfde brief van Paulus aan Timotheus en het lijkt me sterk dat Paulus zijn eigen brief, met daarin die mededeling, als de Schrift zag. Hij had er waarschijnlijk geen idee van dat zijn brieven ooit nog eens in de canon opgenomen zouden worden en ze zijn iig niet met dat doel geschreven.. lijkt me.

Paulus wist al dat zijn woorden gezaghebbend waren. De brieven van Paulus waren bekent en werden al door gemeentes uitgewisseld. (Petrus had al kennis van de brieven) Petrus erkend hier dat Paulus door Gods wijsheid geleidt werd.(2petrus 3:14-16)En dat de woorden van Paulus gezaghebbend zijn. Daarbij wil Hij de boeken hebben zeker die van papyrus, wat lijkt op het OT.

gr.

Maar gezaghebbend, is dat hetzelfde als wat Paulus bedoelde met "van God ingegeven?". Ik heb sterk de indruk dat Paulus in het bewuste gedeelte niet doelde op de brief die hij op dat moment aan het schrijven was, maar op bijv. de profeten oid. Want hoe zat het dan met andere brieven van hem die niet in de canon opgenomen zijn? Ik neem aan dat hij dat niet van tevoren wist..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 nov 2004 08:38

Klaas schreef:Ok, als ik de meningen een beetje samenvat dan gaat de overgrote meerderheid toch voor een praktische mededeling. Veelal met de kanttekening dat die ons best wat kan vertellen. Hetzij over Paulus' situatie, over Paulus' aard, over de aard van de inspiratie van de bijbel en noem maar op.

Daar heb ik allemaal niet zo'n moeite mee. Jas beweerde echter dat er ook in dit vers sprake was van heilsverkondiging. Mijn vraag is dan ook of we menen dat dat het geval is. Ik formuleer de vraag dan ook opnieuw: heeft deze tekst voor ons van directe theologische boodschap. Of met andere woorden: geeft deze tekst ons informatie die van belang is met het oog op onze redding of heiliging?

Klaas

In dit geval kies ik dan toch voor Jas. Vergelijk 2 Tim3:16:

Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
(zo ook Jas)

en vergelijk dit ook met de NBG vertaling :

Elk van God ingegeven Schriftwoord enz.
(zo ook Klaas)

Alleen met het mantelverhaal van Jas kan ik niet veel. Hou het dan toch liever praktisch. Als de bijbelse fundering voor mantelzorg of zo.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 nov 2004 09:25

Ik denk dat men vooral vergeet dat Paulus het in 2 Timotheus 3, het vers dat door enkelen is aangehaald, het niet heeft over het Tweede Testament, maar over het Eerste Testament zoals wij dat kennen.

De brieven van Paulus krijgen pas na enkele eeuwen hun gezag. Er is mijns inziens dan ook geen enkele diepere lading als Paulus opmerkingen maakt over zijn vergeten jas.

Wij christenen kennen onbewust altijd veel meer waarde toe aan het Tweede Testament, omdat daar het werk van Jezus verhaald wordt. Maar we moeten niet vergeten dat in de tijd van Paulus enkel de Joodse bijbel voor handen was. Al wijzen sommige teksten in Petrus erop dat de brieven van Paulus al gezag hebben. Hij verwijst ernaar.

Ten tweede moeten wij niet vergeten dat de vers- en hoofdstukindeling iets is wat pas na eeuwen is toegevoegd. Bijbelboeken zijn oorspronkelijk geschreven als één grote lap tekst, zonder hoofstukindeling en zonder versindeling.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 16 nov 2004 09:43

aragorn zegt
Maar gezaghebbend, is dat hetzelfde als wat Paulus bedoelde met "van God ingegeven?". Ik heb sterk de indruk dat Paulus in het bewuste gedeelte niet doelde op de brief die hij op dat moment aan het schrijven was, maar op bijv. de profeten oid. Want hoe zat het dan met andere brieven van hem die niet in de canon opgenomen zijn? Ik neem aan dat hij dat niet van tevoren wist..

Ja dat denk ik wel, De brieven die de apostelen geschreven hebben, circuleren ook naar andere gemeentes wat ook de bedoeling was. Met gezaghebbend, wordt ook bedoeld geinspeireerd door de Geest, en is dus maatgevend (ofwel canoniek) Het was de bedoeling ook dat deze bewaard zouden blijven. Misschien dat judas hierin duidelijker is. Judas zegt in 1:17 herinner aan de woorden van de apostelen van onze Here Jezus Christus, dat zij tot u gezegd hebben.
Dat deze niet allen in het canon van onze bijbel, zijn opgenomen, betekent naar mijn idee nog niet dat deze indertijd niet gelijk gesteld waren aan de geschriften(ofwel canoniek).
Canon betekend eigenlijk meetlat, wat (levens)standaard betekend.
In iedergeval Petrus behandeld de brieven van Paulus wel zo (want ook hier gaat het niet alleen om de brieven die wij in onze bijbel hebben.)Petrus zet de brieven van Paulus in een lijn met het Schrift (2pet3:16)
Zijn(Paulus)brieven bevatten een aantal moeilijke dingen. Mensen die niet onderlegt zijn en onstandvastig geven er tot eigen ondergang een eigen uitleg aan. Het zelfde doen ze trouwens ook met de andere boeken van de Geschriften.

Waarom de andere brieven van Paulus niet zijn opgenomen? God is de samensteller van Zijn Woord. Misschien zijn gedeeltes wel alleen bestemd voor die tijd. Een andere mening die ik gehoord/gelezen heb is dat de mens brieven van Paulus heeft zoek geraakt. Zelf hou ik het op het 1e.

Ik formuleer de vraag dan ook opnieuw: heeft deze tekst voor ons van directe theologische boodschap. Of met andere woorden: geeft deze tekst ons informatie die van belang is met het oog op onze redding of heiliging?

Niet betreft de heilsboodschap zelf en onze redding.
In mijn eerder posting heb ik al geschreven wat ik kan leren van Paulus.
Wat mij wel opvalt.. Het hoofdstuk is nog niet afgelopen, terwijl de nadruk gelegd wordt op de jas.

Paulus vergeeft de mensen die hem verlaten hebben. Ik kan mij voorstellen dat Paulus zich heel in de steek gelaten heeft gevoeld, behoorlijk in zijn hemd gezet.
Bij mijn eerste verdediging heeft niemand mij bij gestaan, maar allen hebben mij in de steek gelaten, het worde hun niet toegerekent.

Is dit niet de praktische uitvoering van wat Jezus zei in mark.11:26
Indien gij niet vergeeft, zal ook de vader, die in de hemelen is, uw overtredingen niet vergeven

In deze zin is natuurlijk wel een heilsboodschap. :mrgreen:

gr
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 23:14

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:Ok, als ik de meningen een beetje samenvat dan gaat de overgrote meerderheid toch voor een praktische mededeling. Veelal met de kanttekening dat die ons best wat kan vertellen. Hetzij over Paulus' situatie, over Paulus' aard, over de aard van de inspiratie van de bijbel en noem maar op.

Klaas

In dit geval kies ik dan toch voor Jas. Vergelijk 2 Tim3:16:

Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
(zo ook Jas)

en vergelijk dit ook met de NBG vertaling :

Elk van God ingegeven Schriftwoord enz.
(zo ook Klaas)

Alleen met het mantelverhaal van Jas kan ik niet veel. Hou het dan toch liever praktisch. Als de bijbelse fundering voor mantelzorg of zo.

Ik zou zeggen, leg maar uit waarom het in de bijbel staat....

en kijk ook naar wat een schriftwoord is zoals dat hier is bedoeld... is dat iederen zin... of gaat dat over de bijbel in zijn algemeen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”