Moderator: Moderafo's
hijwel schreef:oke.. laten we een de NBV is toetsen![]()
2 timotius 316 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven,
2 Tim 3 schreef:16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
PeterD schreef:Ehm ik denk dat dit een zuiver praktische mededeling is, en dat het de complete brief van Paulus aan Timotheus is die opgenomen is, inclusief de groeten, en vergeten jas.
Of we er wat van kunnen leren? Misschien toch wel, om ook toe te geven dat we stommiteiten uithalen. Ook Paulus geeft hier aan dat hij niet volmaakt is en een jas vergeten was mee te nemen.
Maja de Bij schreef:Twee dingen blijken uit deze mededeling:
1. Paulus vertrek uit Troas is overhaast geweest, hij heeft wellicht moeten vluchten. Daarom is het ontbreken van een jas in een koude dodencel extra lijden om Christus wil.
2. Paulus heeft kennelijk geen geld gehad voor een nieuwe jas. Hij leefde toen dus in een armoedige toestand. De evangeliebediening heeft hem niet veel geldelijk gewin gebracht.
Het is nu de vraag wat er hier door Paulus met "Schrift" bedoeld wordt. De tekst die jij noemt staat in dezelfde brief van Paulus aan Timotheus en het lijkt me sterk dat Paulus zijn eigen brief, met daarin die mededeling, als de Schrift zag. Hij had er waarschijnlijk geen idee van dat zijn brieven ooit nog eens in de canon opgenomen zouden worden en ze zijn iig niet met dat doel geschreven.. lijkt me.
yezz schreef:Het is nu de vraag wat er hier door Paulus met "Schrift" bedoeld wordt. De tekst die jij noemt staat in dezelfde brief van Paulus aan Timotheus en het lijkt me sterk dat Paulus zijn eigen brief, met daarin die mededeling, als de Schrift zag. Hij had er waarschijnlijk geen idee van dat zijn brieven ooit nog eens in de canon opgenomen zouden worden en ze zijn iig niet met dat doel geschreven.. lijkt me.
Paulus wist al dat zijn woorden gezaghebbend waren. De brieven van Paulus waren bekent en werden al door gemeentes uitgewisseld. (Petrus had al kennis van de brieven) Petrus erkend hier dat Paulus door Gods wijsheid geleidt werd.(2petrus 3:14-16)En dat de woorden van Paulus gezaghebbend zijn. Daarbij wil Hij de boeken hebben zeker die van papyrus, wat lijkt op het OT.
gr.
Klaas schreef:Ok, als ik de meningen een beetje samenvat dan gaat de overgrote meerderheid toch voor een praktische mededeling. Veelal met de kanttekening dat die ons best wat kan vertellen. Hetzij over Paulus' situatie, over Paulus' aard, over de aard van de inspiratie van de bijbel en noem maar op.
Daar heb ik allemaal niet zo'n moeite mee. Jas beweerde echter dat er ook in dit vers sprake was van heilsverkondiging. Mijn vraag is dan ook of we menen dat dat het geval is. Ik formuleer de vraag dan ook opnieuw: heeft deze tekst voor ons van directe theologische boodschap. Of met andere woorden: geeft deze tekst ons informatie die van belang is met het oog op onze redding of heiliging?
Klaas
(zo ook Jas)Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
(zo ook Klaas)Elk van God ingegeven Schriftwoord enz.
Maar gezaghebbend, is dat hetzelfde als wat Paulus bedoelde met "van God ingegeven?". Ik heb sterk de indruk dat Paulus in het bewuste gedeelte niet doelde op de brief die hij op dat moment aan het schrijven was, maar op bijv. de profeten oid. Want hoe zat het dan met andere brieven van hem die niet in de canon opgenomen zijn? Ik neem aan dat hij dat niet van tevoren wist..
Ik formuleer de vraag dan ook opnieuw: heeft deze tekst voor ons van directe theologische boodschap. Of met andere woorden: geeft deze tekst ons informatie die van belang is met het oog op onze redding of heiliging?
Maja de Bij schreef:Klaas schreef:Ok, als ik de meningen een beetje samenvat dan gaat de overgrote meerderheid toch voor een praktische mededeling. Veelal met de kanttekening dat die ons best wat kan vertellen. Hetzij over Paulus' situatie, over Paulus' aard, over de aard van de inspiratie van de bijbel en noem maar op.
Daar heb ik allemaal niet zo'n moeite mee. Jas beweerde echter dat er ook in dit vers sprake was van heilsverkondiging. Mijn vraag is dan ook of we menen dat dat het geval is. Ik formuleer de vraag dan ook opnieuw: heeft deze tekst voor ons van directe theologische boodschap. Of met andere woorden: geeft deze tekst ons informatie die van belang is met het oog op onze redding of heiliging?
Klaas
In dit geval kies ik dan toch voor Jas. Vergelijk 2 Tim3:16:(zo ook Jas)Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
en vergelijk dit ook met de NBG vertaling :(zo ook Klaas)Elk van God ingegeven Schriftwoord enz.
Alleen met het mantelverhaal van Jas kan ik niet veel. Hou het dan toch liever praktisch. Als de bijbelse fundering voor mantelzorg of zo.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten