Stemkeuze van christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 nov 2004 15:28

Het is waarschijnlijk te idealistisch maar ik vind dat je als christen gewoon moet functioneren in deze maatschappij en je niet in aparte partijen moet gaan organiseren. Het gaat om heel het land en heel het volk. Daniël kon dat waarom zou dat nu niet meer kunnen?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 05 nov 2004 18:35

Ik ben het wel met Optimatus eens, stem op een semi christelijke partij die tenminste een grote kans heeft om in het kabinet te komen. Al zouden alle christenen op SGP of CU (10% <) stemmen, volgens mij wil dan toch geen enkele partij samen regeren met de in hun ogen extreme partijen.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 nov 2004 05:52

waarnemer schreef:Het is waarschijnlijk te idealistisch maar ik vind dat je als christen gewoon moet functioneren in deze maatschappij en je niet in aparte partijen moet gaan organiseren. Het gaat om heel het land en heel het volk. Daniël kon dat waarom zou dat nu niet meer kunnen?

Volgens mij kon Daniël dat niet uit zichzelf. En is een onderdeel van dat staan in de samenleving niet het geluid laten horen in de politiek dat naar Gods Woord is?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 06 nov 2004 08:55

Caprice,
Jij niet, en ik niet, wij kunnen niets uit ons zelf. Daar ben ik het voor 100% mee eens.
Ik ben al vele jaren lid van de SGP, maar het nadeel daarvan: er is zoveel onderlinge strijd wie nu het zuiverste en principieelste is.
Wij blijven dan zo veel onderling en in eigen kring aan de gang.
Zout moet niet op een klontje blijven zitten, dan is het vies. Zout moet vermengd worden door het voedsel, dat brengt de smaak er aan

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 nov 2004 15:58

Tabitha schreef:Is dat niet erg halfslachtig???
Jouw argumentatie is dus: Ik ben het meer met de kleine, christelijke partijen eens, maar omdat die toch nooit aan de macht zullen komen, stem ik toch maar op het CDA.

Volgens mij moet je op de partij stemmen waar jij je het meest in kunt vinden. Als je CDA stemt, ben je ook medeschuldig aan het 'slappe' (in mijn ogen dan :) )christelijke beleid wat die partij uitvoert/ voorstaat

Dat is mijn argumentatie niet. Ik ben het soms eens met de ChristenUnie, zelden met de SGP. Ik stem CDA (ik ben ook lid van het CDA) omdat ik sta voor een christen-democratisch beleid: niet de Bijbel als kookboek (want de Bijbel is geen windows waaruit je lukraak kunt knippen, kopiëren en plakken) maar als Bron waaruit je kunt putten om vervolgens te bewerken en te gebruiken.

Verder vind ik het CDA zeker geen slappe, Christelijke partij maar een partij die niet steeds roept dat ze naar het Woord leeft maar het Woord in daden omzet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 08 nov 2004 12:20

Optimatus schreef:
niet de Bijbel als kookboek (want de Bijbel is geen windows waaruit je lukraak kunt knippen, kopiëren en plakken) maar als Bron waaruit je kunt putten om vervolgens te bewerken en te gebruiken.

Hier ben ik het mee eens, de Bijbel is geen politiek handboek.

Verder vind ik het CDA zeker geen slappe, Christelijke partij maar een partij die niet steeds roept dat ze naar het Woord leeft maar het Woord in daden omzet.

Ik vind dat de CDA water bij de wijn doet, vooral jegens zaken als abortus. Zij noemen abortus momenteel een 'verworven recht', waaraan je niet moet tornen (minister van de Hoeven).
DIt vind ik slap en halfslachtig.
Slavernij was indertijd ook een 'verworven recht'. Moest je dat dan ook maar niet veranderen?
Het gaat er volgens mij om of iets fout is of niet.

Uiteraard vind ik het CDA beter dan de andere partijen (op CU en SGP na).
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 12:29

Tabitha schreef:Ik vind dat de CDA water bij de wijn doet, vooral jegens zaken als abortus. Zij noemen abortus momenteel een 'verworven recht', waaraan je niet moet tornen (minister van de Hoeven).
DIt vind ik slap en halfslachtig.
Slavernij was indertijd ook een 'verworven recht'. Moest je dat dan ook maar niet veranderen?
Het gaat er volgens mij om of iets fout is of niet.

Uiteraard vind ik het CDA beter dan de andere partijen (op CU en SGP na).

Regeren in een coalitie is nou eenmaal water bij de wijn doen. Maar oppositie voeren kunnen we niet :oops:

Ik ben geen voorstander van abortus (tenzij vrucht of vrouw in hun voortbestaan bedreigd worden), maar vergeet niet dat deze pas veel vrijer is geworden toen het CDA door paars op vakantie was gestuurd. Dat geldt ook voor dingen als homohuwelijk en euthenasie.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 nov 2004 12:30

waarnemer schreef:Het is waarschijnlijk te idealistisch maar ik vind dat je als christen gewoon moet functioneren in deze maatschappij en je niet in aparte partijen moet gaan organiseren. Het gaat om heel het land en heel het volk. Daniël kon dat waarom zou dat nu niet meer kunnen?

Hier kan ik me wel in vinden...

Ik stemde landelijk trouwens CDA, spijtig...
Europees stemde ik SP.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 08 nov 2004 12:32

Optimatus schreef:Regeren in een coalitie is nou eenmaal water bij de wijn doen. Maar oppositie voeren kunnen we niet :oops:

Ik ben geen voorstander van abortus (tenzij vrucht of vrouw in hun voortbestaan bedreigd worden), maar vergeet niet dat deze pas veel vrijer is geworden toen het CDA door paars op vakantie was gestuurd. Dat geldt ook voor dingen als homohuwelijk en euthenasie.

Dat realiseer ik me, maar feit blijft dat men abortus nog niet eens veroordeelt en er is zelfs niet geprobeerd om de abortuswetgeving in te perken. Dat vind ik schandalig voor een partij die zich christelijk noemt.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 12:33

Als je er geen meerderheid voor kunt vinden, kun je doen wat je wilt, maar die inperking komt er niet.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 08 nov 2004 12:37

Optimatus schreef:Als je er geen meerderheid voor kunt vinden, kun je doen wat je wilt, maar die inperking komt er niet.

Is er een poging door het CDA ondernomen? Volgens mij niet.
Is het christelijk om abortus toe te laten zo als het nu is? Volgens mij niet.
Dus is het voor mij niet mogelijk om CDA te stemmen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 12:38

Tijdens de formatie is wel een poging ondernomen, maar vooral D66 lag dwars - en we hadden toch een meerderheid nodig.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 08 nov 2004 12:41

Optimatus schreef:Tijdens de formatie is wel een poging ondernomen, maar vooral D66 lag dwars - en we hadden toch een meerderheid nodig.

Het CDA is de grootste partij in de coalitie, D66 de kleinste.
Vreemd als het daarom niet door kon gaan.

Ik kan ook niet begrijpen dat een christelijke partij met een D66 gaat regeren, die ethische standpunten inneemt, die regelrecht tegen het christelijke gedachtegoed ingaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2004 12:42

Tja, we hebben het met SGP en CU geprobeerd, maar dat wilde de VVD niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 12:46

"We hebben".............

Sinds wanneer bepaal jij de strategie van het CDA, Optimatus.

Terug naar “Archief”