gaven van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 12:45

Nu ik zie heel veel bijzondere gaven bij ons in de gemeente.
Dus ik begrijp niet waar het verschil in zit en wat je dus eigenlijk bedoelt.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 03 nov 2004 13:06

gaven om een luisterend oor te zijn, gaven om het evangelie op een heldere manier uit te leggen, gaven om gesprekken te leiden, gaven van een dominee om jouw hart te raken met Gods woord...het zijn allemaal belangrijke (en bijzondere!) dingen.
Als je maar goed oplet zie je die (kleine) wonderen overal om je heen gebeuren. Ik denk aan een vriend van mij die pas tot bekering is gekomen, en nu zo vol is van Jezus dat hij mensen die bij wie het geloven een beetje sleur is geworden weer helemaal warm krijgt voor Gods liefde! Dat noem ik gaven!

Natuurlijk is tongentaal, gebedsgenezing etc. bijzonder. Maar als wij er voor open staan en niet zoiets hebben van "vaag gedoe eigenlijk maar hoor", dan weet ik zeker dat het gaat gebeuren. Gods Geest is aan het werk op de plaatsen waar mensen Hem toelaten. Wij moeten er voor openstaan! Anders is er een barriere en ik denk dat die er in de wat traditionelere kerken er wel een beetje is...

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 03 nov 2004 14:28

tongentaal..
De enige gave om je zelf te stichten is tongentaal..
Tongentaal is de taal der geheimnissen(1cor14:2)Niemand verstaat het. Het is een gebedsvorm..Om God te prijzen, te loven en te aanbidden.

profetie.. is letterlijk het doorgeven wat God zegt.(de bijbel is ook profetisch) Om elkander te vermanen en bemoedigen..De bijbel is ook profetisch.. Je hebt mensen die direct een woord van God krijgen. Maar ook de Preek is een profetisch Woord. Herder en leraar is algemeen bekend. Sommige hebben de gave van bidden..ondericht.. etc.. zending..
evangelist..

Zijn wij niet 1 lichaam? of zijn de rk 1 lichaam, geref. 1 lichaam en evang. 1 lichaam?

rom12:4 Want gelijk ook wij in een lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben....
rom12:5 Zo zijn wij, hoewel vele in een lichaam in Christus, maar iedere afzonderlijke leden tov elkaar.
:wink:

Ik ben in evang. gemeente geweest waar iedereen wel een bepaalde gaven had. (behalve die van gastvrijheid) En in ref. gemeente waar men letterlijk zag, hoe God door de gemeente werkt.(en vise versa) Dus laat de gave over aan de Geest.. die deelt uit niet wij.

grtjsss
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2004 16:46

Ho vergeet niet dat je ook nog de gave van het uitleggen van tongentaal hebt en dat het dan wel degelijk ook voor de gemeente opbouwend kan zijn. (als iemand in tongen spreekt moet iemand anders het ook uitleggen in de gemeente zegt Paulus)

Joepie, beetje flauw, ik doelde even op de gaven tongentaal, gebedsgenezing, uitdrijven van demonen... die vind je in onze kerken nauwelijks terug.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 18:14

Marnix schreef:Ho vergeet niet dat je ook nog de gave van het uitleggen van tongentaal hebt en dat het dan wel degelijk ook voor de gemeente opbouwend kan zijn. (als iemand in tongen spreekt moet iemand anders het ook uitleggen in de gemeente zegt Paulus)

Joepie, beetje flauw, ik doelde even op de gaven tongentaal, gebedsgenezing, uitdrijven van demonen... die vind je in onze kerken nauwelijks terug.

Dat jij het flauw vind wil al zeggen dat je in ieder geval die gaven die wel degelijk aanwezig zijn niet wilt zien.
Want ik bedoelde het dus niet flauw.
Tongetaal is niets anders dan de taal spreken die een ander kan verstaan die jou taal niet spreekt. Als je goed het verhaal leest van de uitstorting van de Heilige Geest dan kun je dat daaruit ook opmaken.
En de uitleg die ik daarbij gaf is dus inderdaad dat je in het frans, engels, russisch, roemeens e.d. het evangelie kunt verder brengen. Dat is gewoon tongetaal niet het gebrabbel en klanken waar je over hoort in Evangelische gemeentes.
Daarom zei ik dat het goed is om je eerst eens te verdiepen wat nu eigenlijk tongetaal is.
Is trouwens een heel mooi boekje over:Meer dan genoeg!
Daarin kun je dus lezen dat er meer dan genoeg gaven van de Geest zijn.
Zou zeggen lees het eens.

En gebedsgenezing? Heb je dat in jou gemeente nog nooit meegemaakt?
Ik dus regelmatig. Er wordt regelmatig voorbede gedaan voor zieken uit onze gemeente, en die zieken worden ook regelmatig beter.
Dus geen gebedsgenezing? Inderdaad beter om je heen kijken en niet zo vast zitten aan de zogenaamde spectaculaire gebedsgenezingen waarvan nog maar de vraag is of ze wel uit God zijn.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 03 nov 2004 21:15

Joepi zegt
Tongetaal is niets anders dan de taal spreken die een ander kan verstaan die jou taal niet spreekt. Als je goed het verhaal leest van de uitstorting van de Heilige Geest dan kun je dat daaruit ook opmaken.
En de uitleg die ik daarbij gaf is dus inderdaad dat je in het frans, engels, russisch, roemeens e.d. het evangelie kunt verder brengen. Dat is gewoon tongetaal niet het gebrabbel en klanken waar je over hoort in Evangelische gemeentes.
Daarom zei ik dat het goed is om je eerst eens te verdiepen wat nu eigenlijk tongetaal is.
Zou zeggen lees het eens

Vind ik een goed idee, wat is tongentaal. Want ik begrijp dat wat jij zegt(oneerbiedig noem ik het zo) het gewauwel in evangelische gemeentes is onzin.

hand 2:4 En allen begonnen te spreken in vreemde talen Dat klopt dus ook, want een ieder sprak ook in een bestaande taal. Dus stel ik zou dus chinees spreken of zulu, terwijl ik de taal niet machtig was. Dat waren de galiers ook niet.
Dus tongen is niet dat ik nu in het engels ga bidden. Maar dit is ook geen tongentaal... staat nergens omschreven in de bijbel

handelingen 10:44 hoorden de joden Petrus God groot maken in klanktaal.
(in de sv staat "vreemde" maar als je goed kijkt staat het schuingedrukt dit is niet de letterlijke vertaling, maar zoals ze dachten dat het toen bedoeld moest zijn, dit in tegensteling in handelingen 2:4, waar wel letterlijk vreemde staat).
handelingen 19:2 staat precies het zelfde..wordt weer God groot gemaakt in klanktaal.

In 1cor14 zegt Paulus dat tongentaal niets anders is dan bidden met je geest. In vers 22 zegt Paulus iets contra wat op de pinksterdag gebeurde..
Wanneer de gemeente samenkomt en iedereen zou in vreemde talen ofwel tongen spreken, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken zeggen dat je krankzinnig bent. (tip voor de wauwelende gemeentes.. :mrgreen:, want in de meeste volle evangelische of pinkstergemeentes is er wat dat betreft geen orde.)
1cor14:4 zegt wie in tongen spreekt zich zelf sticht..(dit is anders dan met dag van de uitstorting van de HG gebeurde)

Paulus gebruikt ook hier het woordje glossa wat taal, onverstaanbaar en tong betekend.

Dus het is iets anders dan in een menselijk vreemde taal te bidden. Al lijkt het mij fantastisch wanneer je iets bidt en je de Geest leid je zo dat je vloeiend Japans bidt. Maar het "gewauwel"in evangelische kringen, is naar mijn mening echt tongentaal, al weet ik dat de meningen hier over blijven verschillen.

tot zo ver

grtjsss

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 22:08

Zou zeggen: Lees het boek.
Ook in evangelische kring zijn er al diverse voorgangers die dit zeggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2004 00:31

joepie schreef:
Marnix schreef:Ho vergeet niet dat je ook nog de gave van het uitleggen van tongentaal hebt en dat het dan wel degelijk ook voor de gemeente opbouwend kan zijn. (als iemand in tongen spreekt moet iemand anders het ook uitleggen in de gemeente zegt Paulus)

Dat jij het flauw vind wil al zeggen dat je in ieder geval die gaven die wel degelijk aanwezig zijn niet wilt zien.
Want ik bedoelde het dus niet flauw.
Zou zeggen lees het eens.

En gebedsgenezing? Heb je dat in jou gemeente nog nooit meegemaakt?
Ik dus regelmatig. Er wordt regelmatig voorbede gedaan voor zieken uit onze gemeente, en die zieken worden ook regelmatig beter.
Dus geen gebedsgenezing? Inderdaad beter om je heen kijken en niet zo vast zitten aan de zogenaamde spectaculaire gebedsgenezingen waarvan nog maar de vraag is of ze wel uit God zijn.

Waar haal je dit vandaan?!?!?! Ik zie de aanwezigheid van die gaven zeker wel en ik ben er blij mee. Je doet alsof ik helemaal geen gaven in de kerk zie en dat is niet waar, ik zie er een heleboel. Ik gaf alleen aan dat ik een aantal gaven ook niet zie. Daar wees ik op zonder te beweren dat er helemaal geen gaven aanwezig zijn... dat zou ik nooit zeggen want ik weet dat dat niet zo is.

Je uitleg over tongentaal klopt niet met hoe de bijbel het beschrijft... als je dat leest weet je dat het niet puur alleen over vreemde talen gaat.

Wat genezing betreft, de bijbel heeft het over genezing door bepaalde mensen als specifieke gave, naast het algemene gebed wat inderdaad ook heel belangrijk is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 04 nov 2004 07:14

Lees nu dat boek maar dan weet je dat je er inderdaad naast zit wat betrefd spreken in tongen. Het woord betekend niets anders dan taal.
En ook die genezing komt wel degelijk voor.

Trouwens wat ik mij afvraag, waarom er altijd met vragen als deze gesproken wordt over de twee gaven en er voorbij gegaan wordt dat er ook staat: ze zullen een adder oppakken en....
In niet één kerk gebeurd dat.
Als je dus wil dat de gaven van de Geest besproken wordt als zijnde niet meer aanwezig. Dan is die zeker nergens aanwezig. En zou het niet zo zijn als de Geest inderdaad aanwezig is bij die zgn. gebedsgenezers en mensen die zeggen dat je eerst in tongen gesproken moet hebben om te weten of de Geest in je is, dat dan toch zeker ook die gaven van de Geest aan wezig zou moeten zijn? Dus ik trek zeer in twijfel dat de gaven waar jij over spreekt wel echt van de Geest zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 nov 2004 12:07

joepie schreef:En zou het niet zo zijn als de Geest inderdaad aanwezig is bij die zgn. gebedsgenezers en mensen die zeggen dat je eerst in tongen gesproken moet hebben om te weten of de Geest in je is, dat dan toch zeker ook die gaven van de Geest aan wezig zou moeten zijn? Dus ik trek zeer in twijfel dat de gaven waar jij over spreekt wel echt van de Geest zijn.

Gebedsgenezers kan je testen op 1 manier: kijken of ze de eer aan Jezus geven. Volgens mij doen de meesten dat wel. In de bijbel zie je dat genezing wordt gebruikt als getuigenis voor ongelovigen. Nou dat zie ik dus niet echt gebeuren in onze kerken. Ik hoor niet vaak van mensen die op wonderbaarlijke wijze beter zijn geworden. Bovendien, zoals eerder gezegd, legde Jezus mensen de handen op en vergaf ze ook van hun zonden. Dat vind ik heel wat anders dan vanaf de kansel voor mensen bidden die er zelf niet eens bij zijn.

Over tongentaal kan ik het ook niet met je eens zijn. De discipelen spraken in talen die ze zelf niet kenden. Als ik ineens in het Engels ga bidden, is dat geen tongentaal, want ik snap zelf nog wat ik zeg. Ik heb een boekje gelezen van Dick van Keulen, waarin hij het ook over tongentaal heeft. Hij is een NGK-dominee, maar spreekt thuis ook in tongen. Hij is hartstikke dankbaar dat hij die gave heeft gekregen. Je hebt wel gelijk als je zegt dat in sommige pinkstergemeentes teveel nadruk wordt gelegd op tongentaal. Want niet iedere christen krijgt die gave. Maar je mag er wel om vragen en wie weet krijg jij die gave wel van God.

Het is goed om je geestelijke gaven te ontdekken, dat staat ook in de bijbel. En geestelijke gaven zijn iets anders dan talenten die je bij je geboorte hebt gekregen. Het zijn gaven die je krijgt van God omdat je christen bent.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 nov 2004 12:54

Er wordt ook wel degelijk met mensen thuis gebeden om genezing.

En ik blijf zeggen dat jullie het boekje eens moeten lezen: Meer dan genoeg.
Dan zul je zien en lezen wat nu echt de gaven van de Geest zijn en hoe veel die aanwezig zijn in ook de traditionele kerken.

Dat jij toevallig engels kunt wil zeggen dat je dat geleerd hebt, en die gave (om dat te leren) heb je wel degelijk gekregen. Zo moest er toch eerst iemand zijn die ging vertalen wat de woorden betekenden die de mensen die engels spraken in het nederlands betekende. Zo hebben zij ervoor gezorgt dat jij het kunt spreken.
En daardoor kunnen wij elkaar verstaan.
Dat is een gave van de Geest.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 nov 2004 13:51

Nou ik vind het maar vaag joepie. Ik lees wat anders in de bijbel. En een gave om Engels te leren heb ik niet hoor...

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 04 nov 2004 14:58

Joepie zegt:
Ook in evangelische kring zijn er al diverse voorgangers die dit zeggen

Beste Joepie

Dit is niet helemaal waar.. Het boek is geen bijbel. Het is een parafase. Al een uitleg. Je mag het boek dan ook dan niet zo lezen. Het is een goed middel om mensen met het evangelie te brengen in spreektaal. Je kan het niet gebruiken om studie uit te doen. Dat wordt door alle evangelische en naar mijn weten ook reformatorische voorgangers afgeraden. Als je wil studeren pak dan andere vertalingen erbij.. Je kan beter het GNbijbel pakken dan het boek.

Ik geloof zeker wel dat de Geest in reformatorische gemeentes werkt. Alleen hoe jij in tongenspreken uitlegt..vind ik een aparte manier. In handelingen2 waren het eenvoudige vissers die in vreemde talen spraken. Talen die ze nooit geleerd hadden en niet spraken. Het waren geen Paulussen die een intellectueel was. Als jij in de gemeente gaat bidden en je spreekt plotseling Mandarijns(vanuit gaan dat je dat niet spreekt, dat is in vreemde talen)

Nogmaals het woord dat gebruikt wordt in het NT is glossalia..Ofwel een uitting van taal, lied of klanken die de spreker niet begrijpt, maar door de HG gegeven zijn en die onderworpen zijn aan de wil en controle van de spreker. Dit is niet ik ga in het engels bidden of zingen omdat ik de taal machtig ben. Ik vind dat je talent en gave door elkaar heen haalt.

Dat jij toevallig engels kunt wil zeggen dat je dat geleerd hebt, en die gave (om dat te leren) heb je wel degelijk gekregen. Zo moest er toch eerst iemand zijn die ging vertalen wat de woorden betekenden die de mensen die engels spraken in het nederlands betekende

\:D/
Dan spreken de nederlanders vele tongen..de engelsen heel wat minder in tongen en hebben de engelse tong. Dit heeft niets met gave te maken.
<|:)

de gave van genezing.. dat er voorbede gedaan wordt is nog niet de gave van genezing. Maar het past meer gave van bidden en geloof. De gave van genezing is zoals Jezus zei: Sta op en wandel. Wat ook beschreven staat in handelingen 3:6-8 waar Petrus het zelfde zei Uit naam van Jezus Christus.. Sta op en Wandel en ondmiddelijk kwam er kracht in de enkels.

En nogmaals ik weet zeker dat de Geest in de Ref.gemeente werkt..
maar ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de gave van genezing en tongen. Nu begrijp ik best dat jij het er niet met mij eens bent.. Maar zou je het willen aantonen waar ik fout ben. :lol:

Wat jij als "gewauwel"versta, moet in jouw ogen nl satanisch zijn. Want wat niet uit de Geest Gods komt, komt uit een de andere geest. Als wij(evang chr) bidden in tongen maken wij satan groot.(zo moet ik dan wel denken) En als je satan groot maakt, heb je nl de Geest van God niet...........en vul maar verder in. #-o
En dan ben ik eigenlijk lid van een satanische gemeente..
(maar dat kan je toch ook niet bedoelen??? :shock: )
tot zo ver

grtjssss

joepie

Berichtdoor joepie » 04 nov 2004 15:53

yezz schreef:Joepie zegt:
Ook in evangelische kring zijn er al diverse voorgangers die dit zeggen

Beste Joepie

Dit is niet helemaal waar.. Het boek is geen bijbel. Het is een parafase. Al een uitleg. Je mag het boek dan ook dan niet zo lezen. Het is een goed middel om mensen met het evangelie te brengen in spreektaal. Je kan het niet gebruiken om studie uit te doen. Dat wordt door alle evangelische en naar mijn weten ook reformatorische voorgangers afgeraden. Als je wil studeren pak dan andere vertalingen erbij.. Je kan beter het GNbijbel pakken dan het boek.

Ik geloof zeker wel dat de Geest in reformatorische gemeentes werkt. Alleen hoe jij in tongenspreken uitlegt..vind ik een aparte manier. In handelingen2 waren het eenvoudige vissers die in vreemde talen spraken. Talen die ze nooit geleerd hadden en niet spraken. Het waren geen Paulussen die een intellectueel was. Als jij in de gemeente gaat bidden en je spreekt plotseling Mandarijns(vanuit gaan dat je dat niet spreekt, dat is in vreemde talen)

Nogmaals het woord dat gebruikt wordt in het NT is glossalia..Ofwel een uitting van taal, lied of klanken die de spreker niet begrijpt, maar door de HG gegeven zijn en die onderworpen zijn aan de wil en controle van de spreker. Dit is niet ik ga in het engels bidden of zingen omdat ik de taal machtig ben. Ik vind dat je talent en gave door elkaar heen haalt.

Dat jij toevallig engels kunt wil zeggen dat je dat geleerd hebt, en die gave (om dat te leren) heb je wel degelijk gekregen. Zo moest er toch eerst iemand zijn die ging vertalen wat de woorden betekenden die de mensen die engels spraken in het nederlands betekende

Dan spreken de nederlanders vele tongen..de engelsen heel wat minder in tongen en hebben de engelse tong. Dit heeft niets met gave te maken.
<|:)

de gave van genezing.. dat er voorbede gedaan wordt is nog niet de gave van genezing. Maar het past meer gave van bidden en geloof. De gave van genezing is zoals Jezus zei: Sta op en wandel. Wat ook beschreven staat in handelingen 3:6-8 waar Petrus het zelfde zei Uit naam van Jezus Christus.. Sta op en Wandel en ondmiddelijk kwam er kracht in de enkels.

En nogmaals ik weet zeker dat de Geest in de Ref.gemeente werkt..
maar ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de gave van genezing en tongen. Nu begrijp ik best dat jij het er niet met mij eens bent.. Maar zou je het willen aantonen waar ik fout ben. :lol:

Wat jij als "gewauwel"versta, moet in jouw ogen nl satanisch zijn. Want wat niet uit de Geest Gods komt, komt uit een de andere geest. Als wij(evang chr) bidden in tongen maken wij satan groot.(zo moet ik dan wel denken) En als je satan groot maakt, heb je nl de Geest van God niet...........en vul maar verder in. #-o
En dan ben ik eigenlijk lid van een satanische gemeente..
(maar dat kan je toch ook niet bedoelen??? :shock: )
tot zo ver

grtjssss

Ik heb het niet over Het Boek, maar over het boek : Meer dan genoeg.
En dat kan ik hier natuurlijk wel helemaal gaan overschrijven, maar dat is me echt te veel werk ;-)

Het hoefd helemaal niet per definitie dan satanisch te zijn omdat het niet uit de Geest is. Kan gerust ook gewoon een soort van graag willen dat je iets kan en dan maar iets doet wat anderen dan ook doen. Er gebeuren tenslotte ook vele dingen die niet uit de Geest zijn maar zeker niet satanisch zijn.
Maar ik weet ook dat als jij jezelf in een bepaalde trans brengt je inderdaad ook dingen kunt doen die schijnen te lijken op wat men dan in bepaalde kringen tongentaal noemt. Maar ik betwijfel dus sterk dat het dat ook is. Of eigenlijk ik geloof niet dat het dat is wat er in de Bijbel bedoelt wordt.

En ik spreek eigenlijk maar twee tongen en dat is dus nederlands en engels. Want tongen spreken betekend niets anders dan een andere taal spreken.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 04 nov 2004 20:10

Ik heb het niet over Het Boek, maar over het boek : Meer dan genoeg.
En dat kan ik hier natuurlijk wel helemaal gaan overschrijven, maar dat is me echt te veel werk

Natuurlijk gebruik ik de bijbel...en citeer ik niet zomaar wat. Dus als je zegt gebruik het boek..dan ben ik daar mee eens..( heb ik gedaan) de nbg/statenvert/nbv/grnbijbel.. citaten zijn het meest uit nbv.

:mrgreen:

Het hoefd helemaal niet per definitie dan satanisch te zijn omdat het niet uit de Geest is. Kan gerust ook gewoon een soort van graag willen dat je iets kan en dan maar iets doet wat anderen dan ook doen. Er gebeuren tenslotte ook vele dingen die niet uit de Geest zijn maar zeker niet satanisch zijn.

Hier ben ik het niet mee eens... :D :shock: Trans is ook niet goed, je geeft je over aan "iets" Als men in tongen spreekt is men niet in trans.. Het kan afgebroken worden en het oproepen. Jij zegt eigenlijk..ze willen graag in tongenspreken omdat ze denken dat het zo bedoeld is. De wens is de vader van de gedachte... Dit is jouw mening, waarmee ik denk dat je andere veel te kort doet..net zoals andere de ref.kerk te kort doen, omdat zij denken dat ze daar niets met de genade gaven hebben.
:?

En ik spreek eigenlijk maar twee tongen en dat is dus nederlands en engels. Want tongen spreken betekend niets anders dan een andere taal spreken

Niet Chr. spreken ook engels.. misschien nog wel beter dan jij doet, of spreken meerdere talen, vloeiend. Dan hebben zij ook de gave..
maar het woord glossolalia wat in NT staat betekent echt anders.(brontekst).
Maar ik heb al begrepen dat je niet gelooft dat het in tongen spreken zo bedoeld is. :D Dus dat meningsverschil houden we. :P..
Op naar dingen die ons bindt dan (:)8

en een geheim...( Nee, ik spreek niet in tongen, zoals ik boven beschreven heb) :wink: maar dat niet door vertellen....

grtjssss

Terug naar “Archief”