Night schreef:Want verder redenerend kan je dan het volgende bedenken:
a) de kerken waarin die uitverkiezingsprediking zoals het nu als stokpaardje wordt gebruikt kennen deze problemen dus niet! Die jongelui zijn niet in die keten te vinden, bevinden zich niet in uitgaansgelegenheden en ga zo maar door.
Een groot gedeelte van de jongelui is dus niet Woordbetrokken om het zo maar te zeggen. Het zegt hun weinig en willen graag blijven doen wat men doet. Illegale keten, drankgebruik en ga zo maar door.
Zorgt de prediking daarvoor? Is zij daar zelfs de schuld van? Dan zou er een duidelijke scheiding zichtbaar moeten zijn tussen de kerken met uitverkiezingsprediking en de kerken zonder uitverkiezingsprediking.
Ik denk dat het veel genuanceerder ligt. En dat er niet een schuld of schuldige aan te wijzen is. Mogelijk is wel de tendens te herleiden tot een aantal gemeenplaatsingen.
Wat je eerste punt betreft, Night, moet ik je jammer genoeg ongelijk geven. Die uitverkiezingsprediking, zoals het nu als stokpaardje wordt gebruikt, zullen veel mensen plaatsen bij de Ger. Gem. Ik ben lid bij zo'n Ger. Gem. (zonder die uitverkiezingsprediking zoals bedoeld wordt

), maar die problemen spelen hier erg.
Het lijkt mij ook wel streekgebonden.
Dat een groot gedeelte van de jongeren niet betrokken zijn bij het Woord, dát is het grote probleem. Maar een schuldige aanwijzen?
Leven wij, de ouderen, de jongeren zo voor dat het heel aantrekkelijk is om betrokken te zijn bij het Woord? Is het voor veel van ons ook niet een soort 'ver-van-mijn-bedshow'?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon