Moderator: Moderafo's
Mariamagdalena schreef:Je kunt wel gaan lezen wat andere mensen geschreven hebben, maar ik ben zelf een kind van gescheiden ouders en ken er heel veel in mijn omgeving. Waarvan ik er natuurlijk ook een aantal ken die het als naar ervaren, maar vaak komt dat ook, omdat de ouders niet op een normale manier met elkaar om kunnen gaan na een echtscheiding.
Nu ik in een grotere plaats woon als eerst, ken ik nog meer kinderen van gescheiden ouders.
Maar ook van vroeger, van mijn eigen leeftijd.
Mariamagdalena schreef:En volgens mij komt een scheiding bijna nooit rauw op je dak.
Als er al sprake is van kiezen, heb je als kind allang gekozen voordat er nog sprake was van een scheiding.
Je hebt nl alle ruzies en ellende al meegemaakt.
En zelf als kind al een oordeel geveld over de gemene dingen (streken) van je moeder, of van je vader, of al gezien dat een van de 2 telkens een ander heeft.
Kinderen zijn niet blind of doof.
Het is denk ik maar heel zelden dat een kind het verrast dat de ouders gaan scheiden. Of het moet een peuter zijn.
joepie schreef:Dat je veel kinderen van gescheiden ouders kent wil nog niet zeggen dat jouw ervaring dus de geldende ervaring is.
RECI-TATIVO schreef: Vaak is het een sluipend proces van onderhuidse spanningen waarbij ouders hun uiterste best doen het hun kinderen niet te laten merken en hun slechte huwelijk voor de buitenwereld verborgen te houden.
Mariamagdalena schreef:Nou, er wordt hier net gedaan of je koste wat het kost beter bij elkaar kunt blijven, dat dat beter is dan scheiden voor de kinderen.
Dat proef ik telkens weer uit de reacties.
En dat is dus mijn punt.
Ik denk niet dat het altijd beter is om bij elkaar te blijven.
Zeker niet als er dingen gebeuren waar mensen geestelijk of lichamelijk aan kapot gaan, en dat zie je mar al te vaak. Overal in allerlei milieus.
Je kunt wel denken dat het beter is om bij elkaar te blijven, maar van slechte huwelijken krijgen kinderen ook trauma's.
En wat dacht je van de moeder, als er, zoals je schetst overspel is, en er niet over gepraat kan worden? Hoe denk je dat dat voor een vrouw is?
Echt niet goed hoor....
FlirrieSun schreef:Dus dat soort dingen gebeuren wel en dat is echt heel vervelend, ik had inderdaad liever gehad, dat ze altijd ruzie hadden gehad!
Het is natuurlijk een keuze uit twee kwade, maar onderzoek wijst uit dat kinderen gelukkiger zijn als hun ouders (met ruzie) bij elkaar blijven. Dat gaat natuurlijk wel over gemiddelde...Aragorn schreef:FlirrieSun schreef:Dus dat soort dingen gebeuren wel en dat is echt heel vervelend, ik had inderdaad liever gehad, dat ze altijd ruzie hadden gehad!
Nou.. ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Als ze altijd ruzie hebben en er is constant een rotsfeer beinvloed dat je dagelijks leven ook enorm, je hebt nooit echt een thuis waar je je prettig voelt. Misschien zou je dan wel zeggen dat je liever wilde dat ze zouden scheiden..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten