Wat is er tegen het bezoeken van andere kerkdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 14:29

Hoezo in de steek laten? Ik heb niet de indruk dat ik mijn gemeente in de steek laat als ik elders ter kerke ga.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 14:36

johannes1 schreef:ik denk meer dat het gelegen is in wat van jou is. ik neem even ander voorbeeld jij gaat iedere dag naar jou huis om te eten en te slapen. je gaat niet iedere dag naar een ander huis, nee jij gaat naar je eigen huis. en zo is het denk ook met de kerk. je gaat naar je eigen kerk.

Soms heb ik geen zin in weer stampot andijvie... en ga ik naar de snackbar, of in een pizzeria eten :)

Gelukkig hebben we 2 diensten per zondag. Het mooie is dus dat je een keer naar een andere kerk kan gaan zonder dus niet in je eigen kerk te zijn geweest, zo zie je je broeders en zusters die zondag, en daarnaast ook andere christenen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 07 sep 2004 21:18

Marnix schreef:Soms heb ik geen zin in weer stampot andijvie... en ga ik naar de snackbar, of in een pizzeria eten :)

Dat is lang niet altijd gezond hoor.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 sep 2004 22:06

Verandering van spijs doet eten.
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 23:23

caprice schreef:
Marnix schreef:Soms heb ik geen zin in weer stampot andijvie... en ga ik naar de snackbar, of in een pizzeria eten :)

Maar wel voedzaam.

Incincible heeft gelijk... stel, je eet de hele week aardappels... dan komen ze aan het eind van de week je neus uit... Als je dan wat anders eet ga je weer meer van eten genieten... En als je af en toe wat anders eet ga je juist die aardappels ook weer meer waarderen.

Concreet heb ik dat ook gemerkt. Ik kwam in een sleur in de kerk, telkens hetzelfde rijtje, dezelfde woorden, vormen etc. Ik kwam in een dip, het deed me niet veel meer. Bij jeugdkerken was de vorm opeens anders en werden mijn oogjes weer geopend en zag ik de waarde van het geloof weer. Sindsdien ga ik weer met plezier naar mijn eigen kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 08 sep 2004 07:25

Marnix schreef:
caprice schreef:

Maar wel voedzaam.

Incincible heeft gelijk... stel, je eet de hele week aardappels... dan komen ze aan het eind van de week je neus uit... Als je dan wat anders eet ga je weer meer van eten genieten... En als je af en toe wat anders eet ga je juist die aardappels ook weer meer waarderen.

Concreet heb ik dat ook gemerkt. Ik kwam in een sleur in de kerk, telkens hetzelfde rijtje, dezelfde woorden, vormen etc. Ik kwam in een dip, het deed me niet veel meer. Bij jeugdkerken was de vorm opeens anders en werden mijn oogjes weer geopend en zag ik de waarde van het geloof weer. Sindsdien ga ik weer met plezier naar mijn eigen kerk.

Wat je eigenlijk zegt: IK kwam in een dip en de schuld lag bij de kerk!
Volgens mij ligt het gewoon bij jezelf.
Want laten we eerlijk wezen: je eet elke dag gewoon drie keer. En ontbijt eet je niet s'avonds en de lunch is gewoon tussende middag. Je eet gewoon van een bord en met lepel, mes en vork. Je etej schep je op.
En je drinkt waarschijnlijk ook elke dag hetzelfde bij je eten.
Zo zul je ook elke dag om bijna dezelfde tijd koffie of thee drinken. Met een koekje.

Zo gaat dat dus ook in de kerk. Elke zondag op dezelfde manier eten. Met de zelfde "hulpmiddelen. Alleen ligt er wel elke zondag (twee x) iets anders op dat bord. Dus je krijgt wel degelijk elke zondag ander eten.
Alleen eet je het met mes(de wet) vork( het zingen) lepel(bidden). Om maar een vergelijking te trekken.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 sep 2004 07:26

Ik ga bijna altijd naar m'n eigen gemeente, meer omdat ik daar mensen ken en ik er goeie diensten heb waar ik echt wat aan heb.

Echter, ik ga ook regelmatig een keer naar een andere kerk (bijv. met vrienden of familie). Dan heb ik echt niet het gevoel dat ik m'n gemeente in de steek laat.

Ik durf het nog sterker te stellen: ik vind het niet gezond als je alleen maar naar je eigen kerkje gaat, dit werkt kerkisme in de hand en een blindstaren op je eigen tradities.

Het is erg gezond om eens elders te gaan buurten. Het leert je soms te waarderen wat je hebt in je eigen gemeente en het leertje anderzijds bepaalde zaken binnen jouw gemeente te relativeren.
Geen commentaar

caprice

Berichtdoor caprice » 08 sep 2004 08:09

Marnix schreef:Concreet heb ik dat ook gemerkt. Ik kwam in een sleur in de kerk, telkens hetzelfde rijtje, dezelfde woorden, vormen etc. Ik kwam in een dip, het deed me niet veel meer. Bij jeugdkerken was de vorm opeens anders en werden mijn oogjes weer geopend en zag ik de waarde van het geloof weer. Sindsdien ga ik weer met plezier naar mijn eigen kerk.

Vreemd. Daar heb ik helemaal geen last van. Je moet verder kijken dan de vormen.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 08 sep 2004 08:26

... toch zie ik meer nadelen van kerkbezoek buiten je eigen gemeente. Ik heb in familiekring voorbeelden waar de kinderen overal heen gefladderd zijn omdat ze de structuur misten van de kerkgang naar eigen gemeente. En met een belijdenis- of doopdienst kom je toch vanzelf wel es bij een ander kerkverband binnen... en ben je wettig verhinderd om je eigen dienst bij te wonen. Het is tuurlijk wel aantrekkelijker om wat afwisseling aan te brengen maar of dat echt beter is... Maar als ik het op m'n oudere dag fout zie laat het gerust weten...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 sep 2004 08:55

tanteoranje schreef:... toch zie ik meer nadelen van kerkbezoek buiten je eigen gemeente. Ik heb in familiekring voorbeelden waar de kinderen overal heen gefladderd zijn omdat ze de structuur misten van de kerkgang naar eigen gemeente. En met een belijdenis- of doopdienst kom je toch vanzelf wel es bij een ander kerkverband binnen... en ben je wettig verhinderd om je eigen dienst bij te wonen. Het is tuurlijk wel aantrekkelijker om wat afwisseling aan te brengen maar of dat echt beter is... Maar als ik het op m'n oudere dag fout zie laat het gerust weten...

Haha, nee hoor, volgens mij zie je op dit forum niet snel wat fout. Het gaat immers om meningen uitwisselen?

Structuur is wel goed, maar het moet geen keurslijf worden. Er moet wel vrijheid zijn om ook eens een andere kerk te bezoeken. Ik vind het nogal eng als ik hoor, wanneer bepaalde mensen het weigeren om naar dat en dat kerkverband te gaan, want, "die dominees deugen niet en preken niet de zuivere oude waarheid"....
Geen commentaar

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2004 09:08

Het slechte is dat als mensen steeds maar in hun eigen hokje blijven zitten ze op geen enkele wijze bijdragen aan het herstel van de christelijke eenheid. Nooit zullen ze ook maar één stap in de richting van een andere christelijke kerk willen doen - terwijl ook hun eigen kerk niet DE ware kerk is, net zo min als de mijne.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 sep 2004 09:21

Optimatus schreef:Het slechte is dat als mensen steeds maar in hun eigen hokje blijven zitten ze op geen enkele wijze bijdragen aan het herstel van de christelijke eenheid. Nooit zullen ze ook maar één stap in de richting van een andere christelijke kerk willen doen - terwijl ook hun eigen kerk niet DE ware kerk is, net zo min als de mijne.

Juist mede om die reden bezoek ik (doordeweeks) ook kerkdiensten van andere kerkverbanden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2004 09:24

Tja, in de kerken waar ik kom hebben ze toch alleen op de dag des Heren diensten.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 sep 2004 09:27

Optimatus schreef:Tja, in de kerken waar ik kom hebben ze toch alleen op de dag des Heren diensten.

Dan is het voor mij ook moeilijk om daar heen te gaan. :roll:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 08 sep 2004 11:12

caprice schreef:Juist mede om die reden bezoek ik (doordeweeks) ook kerkdiensten van andere kerkverbanden.

... om diezelfde reden woon ik dus belijdenis- doop- trouw- en rouwdiensten bij in andere gemeentes dan wel kerkverbanden als de mijne.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Terug naar “Archief”