Maja de Bij schreef:Uiteraard weet ook ik het niet zeker, maar tot nu toe geloof ik inderdaad dat de ziekenzalving niet meer toegepast hoeft te worden.
Waarom ?
In vers 14 staat dat de zieke de oudste bij zich moet roepen en dat ze bidden en zalven in de naam van de Heere.
En dan staat er in vers 15 dat het gebed (en dus niet de zalving) de zieke geneest en dat de Heere hem opricht. Hier is dus de zalving verdwenen.
Zelf zie ik het zo : de zalving was voor de mensen in die tijd gebruikelijk bij ziekte. Net zoals wij naar de dokter gaan.
Dan kun je de tekst zo lezen : als je ziek bent ga naar de oudste van de gemeente om voorbede (of laat hem komen), maar ga ook (!) naar de dokter. M.a.w. verwaarloos de gewone geneeskunst niet, (actueel : Jomanda en Sylvia Millecam).
Voor mij is het verder een bijzaak. Dus als mensen er waarde aan hechten, of ervaren dat het werkt, kan ik daar mee leven en zelfs geloven. Wie ben ik om de Heere te zeggen hoe het moet. Maar op grond van deze tekst te zeggen dat wij het ook zo moeten doen, is mij net iets te makkelijk. Je zou dan de achterliggende gedachte vergeten en daar gaat het denk ik om.
Je moet de ziekenzalving ook niet apart zien van het gebed.
Ziekenzalving behoort samen te gaan met gebed.
En wat jij doet is volgens mij het bijbegedeelte uit zijn verband trekken. (als ik het verkeerd heb moet je het zeggen).
Zonder gebed kun je toch niet tot God komen met problemen, blijdschap, ziekte, etc.??