meschianza schreef:SMO schreef:kurtyo schreef:Ik ben kritisch, cynisch, sarcastisch en ga zo maar door. Ik kan volgens mij best een ontmoedigende werking hebben.
Ben je cynisch en sarcastisch?
Je bent kritisch, schopt soms wat, kraakt t een en ander af, maar meestal leef je op reele frustratie en loop je tegen dingen aan die inderdaad verrot en verneukt zijn, en waar meer mensen eens tegenaan zouden moeten lopen en wat aan zouden moeten doen.
Cynisme is wat anders: bij cynisme heb je de dingen opgegeven en geen respect voor andersdenkenden. Voor een beetje toffe christenen heb jij wel respect. Ik denk niet dat je cynisch bent... volgens mij wordt die term iets te vaak gebruikt. Je spot zelfs niet echt. Je confronteerd en levert kritiek, dat is het meer. En dat is een hele goeie houding, vind ik zelf. Wil niet zeggen dat het allemaal wel goed is zo, want ik denk dat je rustiger bent als je weet wat jijzelf met God welofniet moet, maar die grondhouding is prima.
Niet altijd steady, maar bemoedigender dan jij denkt.
Ja, idd!! Die ervaring heb ik ook met Kurtyo, en ik heb de hoop nog lang niet met je opgegeven hoor, jongen
Ik wou dat de christelijke/reformatorische jongeren eens meer met niet-christenen omgingen!!
Mijn ervaring is dat ik om mn openbare HBO een fascinerende tijd heb meegemaakt dan op de refo-middelbare chool. Diepere gesprekken, confronterender vanwege moslims, overtuigt atheisten in mn klas.
Door mijn HBO-klas ben ik pas echt aan het denken gezet., waarom ik nou iegenlijk geloof.
Je ziet dat veel mensen bang zijn daarvoor, voor die gesprekken. Maar als je eerlijk bent en vanuit je hart praat laat dat iets bij anderen achter. Sommigen zijn zelfs van mening dat we meer reformatorische HBO's moeten stichten. (ow, gruwel) Ik heb mijn geloof er niet door verloren, het is juist gered omdat ik pas echt ben gaan onderzoeken waarin ik geloof.
Ja Mesch: heb ik ook... Dat ik veel beter ben na gaan denken waarom ik geloof door de vragen en opmerkingen van mn studiegenoten.
Bagger, nee refo-Hbo's moeten ze niet doen. Hoe wil je weten hoe de wereld ECHT in elkaar zit als je maar voort blijft hobbelen in de refo-cultuur???