lees jij ook goed

Moderator: Moderafo's
jacobH schreef:Aragorn schreef:Nou jacobH, daar zal ik dan maar vast mee beginnen:
Alleen al uit het simpele feit dat wij een stuk of 5 behoudend reformatorische kerken (en dat is al een zeer specifieke stroming binnen het christendom!) hebben in Nederland, blijkt al wel dat er zoveel interpretatieverschillen kunnen zijn dat mensen niet eens meer in dezelfde kerk kunnen blijven zitten.
interpretatie is heel wat anders dat er verschillende leren zouden zijn.
interpretatie van dezelfde leer kan je dat beter noemen.
interpretaties zijn mensen werk. En theologie is mensenwerk. 1 ding weet ik zeker dat God de bijbel niet heeft bedoelt als een multiinterpretabel boek.
“Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat in eeuwigheid” (Jes. 40 :
“Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vurig lief uit een rein hart; gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God”
Was ons hart niet brandende in ons toen Hij ons de Schrift uitlegde..." (Lucas 24:32)
33 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan,37) maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
19 En wij hebben het profetische woord,62) dat zeer vast is,63) en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt,64) als op een licht, schijnende65) in een duistere plaats,66) totdat de dag aanlichte,67) en de morgenster68) opga in uw harten.69)
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie71) der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is73) voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen,74) maar de heilige mensen Gods75) van den Heilige Geest76) gedreven zijnde,77) hebben ze gesproken.78)
Aragorn schreef:jacobH schreef:Aragorn schreef:Nou jacobH, daar zal ik dan maar vast mee beginnen:
Alleen al uit het simpele feit dat wij een stuk of 5 behoudend reformatorische kerken (en dat is al een zeer specifieke stroming binnen het christendom!) hebben in Nederland, blijkt al wel dat er zoveel interpretatieverschillen kunnen zijn dat mensen niet eens meer in dezelfde kerk kunnen blijven zitten.
interpretatie is heel wat anders dat er verschillende leren zouden zijn.
interpretatie van dezelfde leer kan je dat beter noemen.
interpretaties zijn mensen werk. En theologie is mensenwerk. 1 ding weet ik zeker dat God de bijbel niet heeft bedoelt als een multiinterpretabel boek.
Nuja, dat verhaal van mij was ook maar een reactie op jouw opmerking dat de bijbel niet multi-interpretable zou zijn.. gelukkig zie ik dat je daar al van terug bent gekomen.
Of God de bijbel zo bedoeld heeft weet ik niet, denk het ook niet eigenlijk. Maar daar gaat de discussie niet over, het gaat erom of het uiteindelijk in de praktijk zo is. En dat lijkt me moeilijk te ontekennen.
Het is in feite ook onmogelijk om zo'n dik boek te schrijven zonder dat mensen het op verschillende manier interpreteren.
Trouwens, nu schiet me te binnen dat veel dominee's van gereformeerde signatuur toch vaak uitgaan van meerdere interpretaties die in een tekst kunnen liggen: David als koning van Israel en als type van Christus, de geschiedenis van Ruth als mooi verhaal en als blauwdruk voor de bekeringsweg, enz. je kunt hier zelf ongetwijfeld nog een hoop voorbeelden bij verzinnen.
Aragorn schreef:Ja, dat klopt Yael, ik hou ook niet zo van dat vergeestelijken van de bijbel.
Kan leuk zijn, om de preek wat meer te illustreren, maar vaak wordt het als bindend gezien. De geschiedenis van Ruth wordt volgens mij door de ggn als het exclusieve prototype van de bekeringsweg gezien, terwijl het mi. nooit zo bedoeld is.
jacobH schreef:Ik vind wel dat op iedere bladzijde van de bijbel Christus moet worden gevonden. Sterker nog de hele bijbel is Christus. Zij Johannes dat ook niet? Het Woord is Vlees geworden.
Aragon,
Beetje flauw om de ggn aan te pakken. Heb je daar bewijzen voor? Volgens mij wordt die in alle bevindelijke kringen veels te snel gedaan.
Inhoudelijk ben ik het overigens wel met je eens.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten