TK:
Wisten ze wel wat de dood was?
Zo zie je maar weer, als je het verhaal letterlijk neemt stuit je op nogal wat problemen
TK:
Maar om echt goed te doen is geloof nodig, want al wat uit het geloof niet is, is zonde (zie eind van Romeinen, kweet even het vers niet.)
Als het in het verhaal over de zondeval gaat over kennis van goed en kwaad wordt daarmee volgens mij 'goed' niet bedoeld in de context van je behoud. Het gaat daar m.i. om moreel goed en moreel kwaad. Paulus gebruikt het woord goed echter wel in de context van het behouden worden. We moeten die twee contexten goed onderscheiden als we over 'goed doen' spreken. Als mijn ongelovige buurman het initiatief neemt om een jarenlang slepend geschil in zijn familie op te lossen, geloof ik niet dat God dit negatief beoordeeld. Het legt allen geen enkel gewicht in de schaal als het gaat om zijn behoud. Net zo min als mijn initiatief in zo'n situatie dat zou doen...
Surfer:
goed werd pas goed toen bekend was wat kwaad was. Het onderscheid tussen goed en kwaad was voor de zondeval bij de mens niet aanwezig.
Deze insteek levert grote problemen op. Als de mens niet wist dat het eten van de boom 'fout' was is het niet rechtvaardig hen deze daad aan te rekenen. Het hele verhaal van de zondeval en de daarop volgende rechtvaardige straf is gebaseerd op het feit dat Adam en Eva wisten wat ze wel een niet moesten doen, m.a.w. wat goed en kwaad was. Het is toch ook niet rechtvaardig een kind te straffen voor iets waar het nog geen benul van heeft?
Elsa:
Dan is jouw God toch niet zo almachtig als jij belijdt: jij bent nl. machtiger dan Hij! Hij wil jou zijn genade geven, maar jij wilt dat niet. Dan is Hij machteloos
?
Als God ervoor kiest Zijn almacht niet te gebruiken is dat toch zijn keuze? Wie ben jij om God in zijn soevereiniteit te willen beperken?
Elsa:
Over de genadegift van God moet toch gesproken worden als 'onwederstandelijk'? (D.i. 'niet te weerstaan'.)
Moet dat? Ik hoop het toch niet! Dat zou nl. betekenen dat God ons dwingt Hem lief te hebben. Gedwongen liefde, denk je echt dat dat is wat God wil?
Trouwens, ik vind mijn vrouw wel onweerstaanbaar

JialiKelly:
er zijn dus mensen geschapen waarvan God wist dat ze naar de hel zouden gaan. Toch?
Ja, ik denk dat Hij dat inderdaad wist. De grote vraag is natuurlijk of Hij die mensen met dat doel geschapen heeft. Sommige refo's willen je dat graag laten geloven maar trap er alsjeblieft niet in!
Groet,
Klaas