lichaam afstaan voor wetenschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 14 apr 2004 16:51

Snijzaal heb ik ook pas gehad, en binnenkort weer....wij werken met z'n 8ten aan een lichaam...eerst was het nog compleet en nu zij wij het aan ontleden zeg maar...echt heel boeiend en totaal niet eng! En de volgende keer gaan we weer een stukje verder...
Wij moeten dus wel snijden...
De lichamen worden overigens gecremeerd, nadat wij er mee bezig zijn geweest!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 23:40

Maar dan zijn het waarschijnlijk iets jongere lichamen, of hebben ze zo´n voorraad dat eerst de oude op moeten?

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 15 apr 2004 14:05

Nee, ze nemen alleen lichamen van oudere mensen aan, vraag mij ook niet waarom. Maar ze hebben er hier in Rotterdam ook aardig wat. Die liggen dan allemaal opgeslagen in een soort koelcellen. Wij mochten aan het begin van het jaar een keer snijden, later hebben we alleen maar dingen bekeken, die de professionals al hebben geprepareerd.

En dat cremeren dat moet wel. Als die lichamen behandelt zijn met fixatievloeistof, dan blijven ze wel heel wat jaren goed. Zeker als gezord wordt dat ze niet uitdrogen. Dus begraven is geen optie meer, de lijken zouden niet meer vergaan.
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 28 apr 2004 19:58

Hey,
ik ben blij dat ik er mensen mee kan helpen!
Het geeft mijn goed gevoel. Ik geef ook bloed.
Fijn om te weten dat als ik het nodig heb er mensen zijn die hun bloed afstaan voor mij. Voor organen net zo.
Wat als ze jou zeggen: sorry hoor maar wegens gebrek aan een ....... ga je tussen nu en 2 weken dood. Wat zou je willen schreeuwen van de kerktoren???? Ik zou op zo'n moment iedereen op willen roepen dat formulier op te sturen zodat andere mensen niet te horen krijgen, je heb nog maar ff.
Ik ben blij dat ik van ziektes genezen kan worden omdat er mensen zijn die dingen afstaan voor wetenschap en onderzoek. Ze moeten zeggen jij niet geven? Jij ook niets krijgen! Dan piepen er hier wel een paar anders. Alles over hebben voor naaste maar als er van zichzelf wat verw8 word ho maar......
mzzl,
Petrus
Niet jezelf presenteren, maar Jezus reflecteren!

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 29 apr 2004 07:30

wieb83zd schreef: Dus begraven is geen optie meer, de lijken zouden niet meer vergaan.

...maar is dat een probleem? De leden van de koninklijke familie worden na overlijden gebalsemd en bijgezet in de grafkelder...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2004 09:10

Ik zou mijn lichaam niet ter beschikking stellen. Want wie help ik daar mee? De studenten die er in mogen snijen. Niemand krijgt iets wat ze nog kunnen gebruiken. En dan de manier waarom er over de dode in de snijzaal gesproken wordt vind ik ook tamelijk oneerbiedig.
Verder vind ik het voor de nabestaanden een naar idee dat mijn lichaam niet begraven kan worden. Zoals men zaad zaait.
Ze mogen bepaalde dingen van mij gebruiken voor andere mensen die daar mee geholpen worden maar daarna ben ik weer voor mijn familie.
Om mijn lichaam op de juiste manier af te staan aan de aarde.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 mei 2004 15:22

Christenen behoren Jezus gang te volgen. Als ik even citeren mag uit de 12 geloofsartikelen? "Is gestorven, begraven......". En niet: "Is gestorven, ter beschikking gesteld aan de wetenschap......".Dat er research gedaan wordt met overledenen? Prima! Maar niet op die manier dat lichamen geen laatste rustplaats krijgen. Vroeger waren er ook snijzalen. Kijk maar naar het schitterende schilderij van Nicolaas Tulp, de Anatomieles. Maar die lichamen werden wel na afloop begraven. In een boek van Noah Gordon wordt verhaald van een arts die expirementeert met lijken, maar ze kregen uiteindelijk een begrafenis.
Ik ben zelf in snijzalen geweest, maar ik mis er het respect voor de dood. Ik ben bij autopsie aanwezig geweest maar vond het fijn dat het het lichaam weer toonbaar werd gemaakt voor de familie. Lichamen worden na autopsie en obductie gewoon ter aarde besteld, of (helaas) gecremeerd. En ook daaruit is men al veel te weten gekomen. Dus conclusie? Lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap is onbijbels
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2004 15:31

Bookman schreef:Christenen behoren Jezus gang te volgen. Als ik even citeren mag uit de 12 geloofsartikelen? "Is gestorven, begraven......". En niet: "Is gestorven, ter beschikking gesteld aan de wetenschap......".

Ik neem aan dat je dit niet als een argument ziet? :?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 mei 2004 15:45

Aragorn schreef:Ik neem aan dat je dit niet als een argument ziet?

Ik had ook de betreffende Bijbelteksten op kunnen schrijven maar dat zijn er nog al veel. En zie ik dus deze samenvattende woorden als argument ja. En ik hoop dat jij daar als forumklant van de maand geen problemen mee hebt.
Bookman
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2004 16:06

Nouja, ik weet niet op welke teksten je precies doelt, maar het feit dat Jezus is begraven zonder dat Hij Zijn lichaam afstond voor de wetenschap zegt natuurlijk niet dat het voor iedereen verboden is het wel te doen.

Jezus is ook niet getrouwd, maar daarom mogen wij nog wel trouwen..

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 21 mei 2004 16:15

Bookman schreef:
Aragorn schreef:Ik neem aan dat je dit niet als een argument ziet?

Ik had ook de betreffende Bijbelteksten op kunnen schrijven maar dat zijn er nog al veel. En zie ik dus deze samenvattende woorden als argument ja. En ik hoop dat jij daar als forumklant van de maand geen problemen mee hebt.
Bookman

Ik kan me bij jouw gedachte wel iets voorstellen, toch ben ik het niet met je argument eens...In die tijd was er ook niet de kundigheid om mensen te ontleden en ziektes op te sporen als heden te dagen..

Ten tweede kwam Jezus op aarde om te sterven voor zondaars daar hoorde het hele ritueel van sterven,begraven en opstaan uit de doden en daarna de verschijningen en opvaring ten hemel bij...Dus vind ik het argument Jezus heeft Zijn lichaam niet afgestaan voor de wetenschap een wat zwak argument.. Jezus is juist met lichaam opgevaren als bewijs van zijn opstanding, almacht en overwinning..Er was helemaal geen sprake van een mogelijkheid om Zijn lichaam op aarde te laten...het zou onterend zijn als dat gebeurde...

ik hoop dat het wat duidelijk overkom, weet het niet zo duidelijk neer te zetten..
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 mei 2004 17:08

Oke, Bijbelteksten helpen dus niet. Dan zal ik het anders zeggen. Naar aanleiding van Zondag 1 Heid. Cath. geloof ik het eigendom te zijn van de Heere Jezus. Ik ben dus niet meer van mezelf. Romeinen 14:7,8, toch weer een tekst sorry...... :)
Ik heb dus ook niet het recht mijn lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap. Hoe zouden jullie het vinden als het een eigendom van hem, door een ander verkocht c.q weggegeven zou worden? Niet leuk, nee, en het kan ook niet. Daarom mogen wij ons lichaam niet ter beschikking stellen stellen van de wetenschap, omdat het niet van ons is. Ons lichaam behoort aan Hem toe. Ja, ook de lichamen van degenen die niet geloven. Ze zijn Zijn Creatie! Daarom is het goddeloos, want als de wetenschap er genoeg in gezien heeft, dan worden de overschotten verbrand. Wij nemen dus het recht om een deel van Gods schepping aan de totale vernietiging over te geven? Totale vernietiging is een Godsoordeel en komt alleen Hem toe, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel, Mattheüs 10:28Ja en da's weer een tekst maar ik denk dat mijn mening wel overduidelijk is. En ik hoop dat de argumentatie nu beter overkomt. :roll:
Bookman

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 21 mei 2004 17:11

Bookman schreef:Oke, Bijbelteksten helpen dus niet. Dan zal ik het anders zeggen. Naar aanleiding van Zondag 1 Heid. Cath. geloof ik het eigendom te zijn van de Heere Jezus. Ik ben dus niet meer van mezelf. Romeinen 14:7,8, toch weer een tekst sorry...... :)
Ik heb dus ook niet het recht mijn lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap. Hoe zouden jullie het vinden als het een eigendom van hem, door een ander verkocht c.q weggegeven zou worden? Niet leuk, nee, en het kan ook niet. Daarom mogen wij ons lichaam niet ter beschikking stellen stellen van de wetenschap, omdat het niet van ons is. Ons lichaam behoort aan Hem toe. Ja, ook de lichamen van degenen die niet geloven. Ze zijn Zijn Creatie! Daarom is het goddeloos, want als de wetenschap er genoeg in gezien heeft, dan worden de overschotten verbrand. Wij nemen dus het recht om een deel van Gods schepping aan de totale vernietiging over te geven? Totale vernietiging is een Godsoordeel en komt alleen Hem toe, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel, Mattheüs 10:28Ja en da's weer een tekst maar ik denk dat mijn mening wel overduidelijk is. En ik hoop dat de argumentatie nu beter overkomt. :roll:
Bookman
En in deze argumentatie kan ik me beter vinden...mooi verwoord..
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2004 18:00

Bookman schreef:Oke, Bijbelteksten helpen dus niet. Dan zal ik het anders zeggen. Naar aanleiding van Zondag 1 Heid. Cath. geloof ik het eigendom te zijn van de Heere Jezus. Ik ben dus niet meer van mezelf. Romeinen 14:7,8, toch weer een tekst sorry...... :)
Bookman

Ik heb helemaal niks tegen bijbelteksten, maar ze moeten natuurlijk wel op de juiste manier gebruikt worden. Je argumentatie is niet automatisch goed als je er maar een bijbeltekst bijsleept.

De tekst uit Romeinen die je noemt vind ik een typisch voorbeeld van 'teksten uit hun verband rukken'. Deze tekst heeft namelijk betrekking op onze geest. "Wij zijn geen slaven van de duivel of van onze eigen zonde meer, maar kinderen van God", wil Paulus eigenlijk zeggen. In die zin zijn we niet meer van onszelf, maar dat heeft niks van doen met ons lichaam.

Het argument dat je een gedeelte van de schepping vernietigt kan ik wel een beetje inkomen. Maar aan de andere kant vernietigen wij ook bomen, planten, dieren, enz. om er zelf beter van te worden. Dat is toch evengoed een onderdeel van Zijn creatie?

En als je begraven wordt blijft er ook maar bar weinig van je lichaam over, en na 25 jaar worden de resten in de knekelput gegooit en verpulverd. Totale vernietiging dus.

Als je je lichaam ten dienste stelt van de wetenschap hebben anderen er tenminste nog profijt van alvorens het vernietigd wordt.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 mei 2004 18:25

Beste Aragorn, hou je nu eens aan de Schrift! Begraven is de opdracht. Wat er daarna met het stoffelijk overschot gebeurd is ons probleem niet. En dat onverlaten later de lichamen weer opgraven, daar kan met eerbied gezegd de Heere ook niets aan doen. Nehemia bouwde de graven van zijn vaderen. En ik geloof ook niet dat Rachels graf later geruimd is. En ga zo maar door. Trouwens jammer dat je niet op alles een antwoord had...Blijkt dus dat er dus nog dingen op deze site zijn die zelfs jij niet kan ontkennen. :wink:

Terug naar “Archief”