Kan je alcohol drinken als christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 jan 2004 18:09

essieee schreef:wees nuchter en waakt!

ha ha ha
volgens mij wordt daar iets anders mee bedoelt hoor :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 jan 2004 18:33

caprice schreef:De Bijbel veroordeelt wel sterke drank, maar niet de wijn.
Dronk Jezus ook geen wijn?
Noach dronk ook wijn. Dat het niet goed is als we teveel drinken zien we wel aan die geschiedenis.

Wat bedoel je met sterke drank?

Ik zou het een beetje jammer vinden als ik geen whiskey zou mogen drinken.

ONTOPIC: Zolang je maar niet teveel drinkt en die grens hangt van de situatie af. Bij de BOB ligt 'ie een stuk anders dan bij de rest.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 18:52

cire schreef:
Noach dronk ook wijn. Dat het niet goed is als we teveel drinken zien we wel aan die geschiedenis.

Onder sterke drank verstaan wij alle gedestilleerde dranken, waar ook whiskey toe behoort.

Soms misschien wel jammer, ja. :wink:

Alice
Verkenner
Verkenner

hhhmmmmmmmm

Berichtdoor Alice » 19 jan 2004 20:19

[/b]heej,

ik drink zelf ook wel eens bacardi breezer :wink: maar daarom hoef ik tog niet geen christen te zijn. De Heere Jezus dronk wijn. Noach ook maar die werd dronken. Op de bruiloft te Kana maakte de Heere nieuwe wijn. Als sterke drank niet goed zou zijn zou de Heere eebiedig gezegd tog limonade of water doen en geen wijn! :D

Wijn is dan misschien geen goed voorbeeld maar er zit wel alcohol in. Het is een alcoholische drank. Daarom ben ik persoonlijk van mening dat sterke drank mag. En zoals al heel veel gezegd is: MET MATE :!:
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 jan 2004 20:46

Hoi, als je 14 bent, zou ik het je afraden om alcohol in het weekend te drinken, en wel, omdat je hersenen nog niet uitgegroeid zijn. Als je ieder weekend drinkt, kan je leerproblemen krijgen...............

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 19 jan 2004 23:48

Mariamagdalena schreef:Je draait het om..........................
Waar slaat dat op? Wij zijn christenen, omdat wij Jezus Christus hebben aangenomen, ja, dus volgelingen van Jezus zijn, daarom heten wij christenen.

1) `christenen´ schrijf je in correct NLs met een kleine c (ik ben zo vrij geweest je citaat naar correct NLs om te zetten).
2) `Als je matig drinkt ben je wel een christen, omdat Jezus ook wijn dronk´: dus dan geldt ook: ´Jesjoea at geen varkensvlees: dus wie dat wel doet is geen christen´.

@mic schreef:In zekere zin heeft hij gelijk: Jezus was geen christen, Hij was jood. Z'n volgelingen werden christenen genoemd.

Mariamagdalena schreef:en dat zijn wij dus..............

Nee, want een volgeling volgt de Meester in zijn onderwijs: de ervaring leert dat christenen zeggen Jesjoea te volgen, maar als het gaat om het onderwijs dat hij gaf over het naleven van de Wet geven ze vaak niet thuis.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 19 jan 2004 23:51

caprice schreef:
cire schreef:

Onder sterke drank verstaan wij alle gedestilleerde dranken, waar ook whiskey toe behoort.

Hoe kom je er trouwens bij dat de Bijbel sterke drank wel veroordeeld?

Bovendien wat is sterk? Ik wil dan wel graag een getal in procenten!

Volgens mij slaat dit nergens op...

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2004 05:22

menachem schreef:1) `christenen´ schrijf je in correct NLs met een kleine c (ik ben zo vrij geweest je citaat naar correct NLs om te zetten).

Omdat er tegenwoordig veel naamchristenen zijn moet je helaas onderscheid maken tussen christenen en Christenen.

menachem schreef:2) `Als je matig drinkt ben je wel een christen, omdat Jezus ook wijn dronk´: dus dan geldt ook: ´Jesjoea at geen varkensvlees: dus wie dat wel doet is geen christen´.

De bekeerde heidenen aten wel vlees van onreine dieren. Dit werd voorgelegd aan Paulus. Hij zei dat het geen probleem was, maar zelf at hij het niet om geen aanstoot te geven.

Dus iedereen die geen varkensvlees eet respecteer ik.

cire schreef:
caprice schreef:
cire schreef:

Hoe kom je er trouwens bij dat de Bijbel sterke drank wel veroordeeld?

Bovendien wat is sterk? Ik wil dan wel graag een getal in procenten!

Volgens mij slaat dit nergens op...

Wijn heeft maximaal een percentage van 15% alcohol. Bij sterke dranken ligt het percentage daarboven.

Jesaja 24:9:
Zij zullen geen wijn drinken met gezang; de sterke drank zal bitter zijn dengenen, die hem drinken.

Kanttekening:
27) met gezang;
Of, in het gezang; dat is, als zij lustig en vrolijk zijn met zingen en klinken in het hun dronken gelagen.

Met het matig drinken van wijn zijn er dus geen problemen. De wijn wordt alleen veroordeeld als je er teveel van drinkt, maar sterke drank wordt bij voorbaat al afgekeurd.

Spreuken 20:1:
De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn.

John Knox
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor John Knox » 20 jan 2004 10:20

Tuurlijk mag je alcohol drinken, maar wel met mate. Staat toch in de Bijbel.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 jan 2004 18:18

Paulus schreef:een weinig wijns verheugt het hart

amen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2004 18:33

Ik drink niet, maar ik heb niets tegen verantwoord en gematigd gebruik van alcohol...
Denk niet dat het in tegenspraak is met de Bijbel. Maar kijkend naar het grote leed dat alcohol brengt denk ik dat het geen kwaad kan om eens te denken om te stoppen met alcohol. En de winkels moeten nog veel strenger worden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 jan 2004 21:53

menachem schreef:
Mariamagdalena schreef:Je draait het om..........................
Waar slaat dat op? Wij zijn christenen, omdat wij Jezus Christus hebben aangenomen, ja, dus volgelingen van Jezus zijn, daarom heten wij christenen.

1) `christenen´ schrijf je in correct NLs met een kleine c (ik ben zo vrij geweest je citaat naar correct NLs om te zetten).
2) `Als je matig drinkt ben je wel een christen, omdat Jezus ook wijn dronk´: dus dan geldt ook: ´Jesjoea at geen varkensvlees: dus wie dat wel doet is geen christen´.

@mic schreef:In zekere zin heeft hij gelijk: Jezus was geen christen, Hij was jood. Z'n volgelingen werden christenen genoemd.

Mariamagdalena schreef:en dat zijn wij dus..............

Nee, want een volgeling volgt de Meester in zijn onderwijs: de ervaring leert dat christenen zeggen Jesjoea te volgen, maar als het gaat om het onderwijs dat hij gaf over het naleven van de Wet geven ze vaak niet thuis.

jaaaaaaaaaa hooooooooooooooor :roll: :roll: :roll: :roll:

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 20 jan 2004 23:18

ja dat kan, kijk maar om je heen tijdens het avondmaal :wink:

Alice
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alice » 22 jan 2004 16:17

Mariamagdalena schreef:Hoi, als je 14 bent, zou ik het je afraden om alcohol in het weekend te drinken, en wel, omdat je hersenen nog niet uitgegroeid zijn. Als je ieder weekend drinkt, kan je leerproblemen krijgen...............

Ik ben 14 ja maar ik drink niet elk weekend. Ik drink één keer in het halve jaar! Ik mag ook niet zo veel dus waarom zou ik zoveel drinken. Net wat je zegt. Maar alles gaat nog goed 'oor op school :wink:

Take care, God Bless

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

joris

Berichtdoor joris » 22 jan 2004 17:12

wie heeft bedacht dat alcohol een probleem moet zijn? Wie vindt dit uberhaupt een gespreksonderwerp? In de bjbel zien we alchol, en we zien dat de bijbel tegen alcoholmisbruik is.
Geniet van het leven, maar misbruik hetniet, is volgens mij in het algemeen de boodschap van de bijbel.

nogmaals; angst is een slechte raadgever.

Terug naar “Archief”