Eigen broeders, klinkt heel positief. Maar om de schuld eenzijdig bij de GB te leggen is te kort door de bocht. Ik kan met hetzelfde recht zeggen dat die 'bezwaarde broeders' de GB in de steek hebben gelaten. Graag een beetje genuanceerder.
Absoluut waar. Ik doel in dit geval echter op de oproep van de GB om niet naar de rechter te stappen. Wil je de eenheid bewaren, dan kun je dat beter op een andere wijze doen. Allereerst lijkt me een gesprek tussen GB en Comité absoluut noodzakelijk. Daarin dient vastgelegd te worden dat men elkaars predikanten niet op de kansel zal weren (zoals dat nu wel lijkt te gaan gebeuren) en dat men bereid is om synodaal ongehoorzaam te zijn indien de synode hierover een veto uitspreekt.
"geen kinderen aan het avondmaal": waar staat dat?
Dat staat volgens mij niet expliciet in de bijbel. Het betreft hier echter een gereformeerde traditie die niet zomaar tot stand is gekomen en waar ik het van harte mee eens ben.
Verder kwamen zaken als "het toelaten van predikanten die ontkennen dat Christus God is, of Zijn opstanding loochenen" en "de leer van de alverzoening" volgens mij juist voor in de herv. kerk en niet zo zeer in de gerf. kerk.
Het komt in beide kerkgenootschappen voor, zoals ook Reader aangeeft. In de hervormde kerk is dit echter nooit een officiële leer geweest.
Wij hadden afgelopen zondag een dominee die preekte over het roepen van de discipelen: zij werden door Jezus vissers van mensen gemaakt... Hij voegde er aan toe dat we tegenwoordig drukker zijn met onze visaktes en de fusie van de visverenigingen terwijl er zelden nog maar iemand zijn hengel uitwerpt... trieste zaak.
Volstrekt mee eens.
Maar ondertussen spelen de bezittingen een belangrijke rol daarin.
Klopt. Je zult toch ergens je diensten moeten beleggen. Het is natuurlijk een vreemde zaak dat je eigen spullen worden afgepikt en vervolgens verkocht aan een ander (of wellicht zelfs gesloopt).
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...